Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Mænd kan ikke så meget – de har stenalderhjerne

Start et spil på Spigo.dk
Spil

Det er ikke – nødvendigvis – dovenskab, når mænd kun kan foretage sig en ting ad gangen. Modsat kvinder er mænds hjerner nemlig ikke udviklet til at holde styr på en masse, siger hjerneforsker

28. juni 2008 kl. 15:28 Frederik Roed
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST
Frederik Roed
Januar 1995. Det er er her det begynder. På et Carsten Grolin kursus om journalistik i København. Har spildt tiden konstruktivt på to universitetsstudier. Nu står det klart. Jeg skal være journalist. Først en sjo...

Vi oplever det hele tiden.

Blæksprutte-kvinderne, der både kan snakke intensivt i telefon, tænke over tre forskellige problemer, køre bil i myldretrafikken, høre Orientering på P1 i radioen og styre børnene på bagsædet.

På én gang.

De kan multi-taske, som det hedder på moderne dansk. Og det kan mænd ikke. Hvis vi bare overvejer at foretage os mere end en ting ad gangen, går det meste galt.

Og det er der en helt naturlig forklaring på. Mænd og kvinder bruger nemlig hjernen meget forskelligt, forklarer hjerneforsker Ann-Elisabeth Knudsen.

»Det handler ikke om intelligens, men om at kvinder er født med langt flere hjernetråde over til den venstre hjernehalvdel, der eksempelvis styrer evnen til at lytte og tale. Det gør det muligt for kvinder at tale i mobil og lave mad med højre hjernehalvdel samtidig. Mænd derimod er ikke udstyret med bredbånd mellem hjernehalvdelene og skal aktivt kalde venstre hjernehalvdel op, hver gang de skal formulere sig og lytte. Og det kræver så meget, at de stopper med at røre rundt i gryden.«

Stenalderens hjerne

Hun forklarer mænds hang til at bruge højre hjernehalvdel mere med leveforholdene i den fjerne urtid.

»Stenaldermændene behøvede kun at bruge den rummelige højre hjernehalvdel til at lokalisere byttet, tage chancer og finde vej tilbage til bopladsen. Kvinderne skulle derimod kunne få hele bopladsen til at fungere, hvor der konstant er gang i mange ting, der også kræver venstre hjernehalvdel. Og selvom kvinder i dag godt selv kan hente kødfarsen i Netto og finde hjem igen, har menneskers hjerner ikke forandret sig så meget. Det tager mange, mange år,« siger Ann-Elisabeth Knudsen.

Bliver aldrig helt godt

Evnen til at multitaske kan godt trænes hos mænd, men helt godt bliver det aldrig, mener hjerneforskeren.

»Hjernens grundlæggende struktur ændrer sig ikke efter seks-syvårsalderen, så det er hos de små drenge i børnehaven, at vi træner lege, der styrker kommunikation og organisation. Senere er der ikke så meget at gøre ved, at mænd ikke kan multitaske«.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
28.06-2008 | 16:00 af Eva Adamsen
Det vidste vi sgu godt, de kan kun lige overkomme at holde på en bajer, når de samtidigt skal se en fodboldkamp.;-)
 
 
28.06-2008 | 16:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.06-2008 | 16:02 af Carsten Svendsen
Det er sgu da kvindens dovenskab og mandens opfindsomhed der gør, at vi nu har el-komfurer, vaskemaskiner, køleskabe, opvaskemaskiner o.s.v o.s.v. :o)
 
28.06-2008 | 16:07 af Eva Adamsen
@ C Svendsen

Næe hov, det var da kvinden kom ud på arbejdsmarkedet, og manden fik huslige pligter, hvor dovenskaben hos ham gjorde, at han var NØDT til at tænke kreativt for at slippe for at medvirke.;-)
 
 
28.06-2008 | 16:14 af Carsten Svendsen
@Madonna
Ja! Hvor langt i udviklingen kunne vi ikke være nået, hvis ikke kvinderne først var kravlet ud af "jordhulen" for ca. 50 år siden. :o)
 
28.06-2008 | 16:24 af leon lerche
Kære. Madonna, god point, du har, hilsen fra. Leon, som aldrig glemmel din replik om sejrs-skjorten.
 
 
28.06-2008 | 16:28 af Carsten Svendsen
@masterleon
Forrædder! :o)
 
28.06-2008 | 16:36 af leon lerche
Blog:
marsterleon
JEG ER NØDTIL AT SIGE DET KVINDERNE ER DE BESTE DEBATØR HILSEN LEON
4. december 2007 11:22 Anmeld Send blog Print blogindlæg [Rediger] Jeg har nu skrevet på denne debat-avis et stykke tid og uden og skulle forkleine de mænd som kan debater og skrive,så måjer sige efter meget stor overvejelser,og godt genemtænkt er min personlige holdning at kvinderne er de beste debatør,jeg er meget spændt på reaktionen,men glæder mig da til en hed debat,jeg vil lige sige at den debat der er forgået i to dage fortsætter i aften da jeg ved,tror og håber at allesammen vil træde et skridt frem,og så en undskyldning til laila du løb og det var ikke meningen med det håber at du kommer med i aften,hilsen,leon
 
 
28.06-2008 | 16:41 af Carsten Svendsen
@masterleon
"Fedterøv!" :o)

HJÆLP! MÆND hvor er i?
I har vel ikke alle fået sat en "kagerulle" for panden? :o)
 
28.06-2008 | 16:41 af HBjensen
Det er jo velkendt at manden og det maskuline visse steder i det akademiske miljø betragtes som en forældet og forstokket konstruktion som ikke længere forstår at begå sig i et moderne og fremadrettet samfund i udvikling. Det er i virkeligheden det der står mellem linierne i denne artikel. Kvinderne og hendes evner ophøjes derimod som en ganske uundværlig, moderne og fremadrettet konstruktion der vil tilføre og fordre enhver virksomhed og institution i samfundet fornyet energi, nytænkning, fremgang og masser af succes.

Så nu ved i hvad i bliver manipuleret med inde fra det feministiske akademiske miljø af
 
28.06-2008 | 16:53 af Eva Adamsen
@ HBjensen

Vi er nogen stykker, der ikke lader sig manupulere, hverken fra den ene eller den anden kant.:-)

@ marsterleon

Ja, men en Sejrs-skjorte er ikke at kimse af.:-)

Det betyder lykke, og så er
man født med fosterhinden omkring sig.

Hvis du husker den legendariske showmand Volmer-Sørensen, så kan jeg fotælle, at Volmer-Sørensen var faktisk hans efternavn
hans efternavn, han hed Sejr til fornavn, selvom de altid kaldt ham Volmer, og han var født med den omtalte sejrskjorte på. :-)
 
 
28.06-2008 | 16:59 af leon lerche
OK. C Svensen, du får sku lidt hjælp, der er fag hvor mænd kun kan være med og der kan kvinderne råbe og skrige, men jord og beton, mure-arbejdsmand og lad mig sige hårt fysigsk arbejde, der må manden, jo være kvinden ovrelegen og jeg vil så sige at i andre fag er kvinder jo bedst og det selvom jeg engang jeg var indlagt, havde en mandlig sygeplejeske og uden at forklejne andre sygeplejersker, for de fleste kan deres kram, men han var rigtigt god og når vi nu taler om sådane ting, så må kvinder jo nok også bøje sig og sige at, når vi taler om fysigsk krævende hårt arbejde, så er manden jo bedst og deri kommer ingen uden om, hilsen fra. Leon, som siger tingene som de er.
 
 
28.06-2008 | 17:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.06-2008 | 17:09 af Carsten Svendsen
@masterleon
Tak! Dét lyder bedre... :o)
"Handywoman"!!! Man ser straks for sig: En kvinde skrue en lampe op med en hammer. :o)
 
28.06-2008 | 17:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.06-2008 | 17:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.06-2008 | 17:17 af Carsten Svendsen
Hvis hammeren har sat sig så fast, kan det være nødvendigt! :o)
 
28.06-2008 | 17:21 af Carsten Svendsen
@Husvild
Grydeske!!! Har du ingen mikrobølgeovn? :o)
 
28.06-2008 | 17:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.06-2008 | 17:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.06-2008 | 17:24 af leon lerche
Jeg må grindene sige at i har jo ret begge parter, så er det vel ikke så svært at sige og nu skal jeg nok ladeværd med at komme med gode vittighedder og både mænd og kvinder, hilsen fra. Leon, som må tage det store grin frem.
 
 
28.06-2008 | 17:32 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.06-2008 | 17:32 af Carsten Svendsen
@NomdeGuerre
Det kan være nødvendigt at være opfindsom, når man ikke kan bruge stigen at stå på, fordi damen nægter at komme ned før man har slået edderkoppen ihjel! :o)
 
28.06-2008 | 17:36 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.06-2008 | 17:39 af leon lerche
NomdeGuerre, fobier er både for mænd og kvinder, jeg kunne bare komme med så meget, når folk tænker, så er det ikke altid logik, hilsen fra. Leon, som siger tale fremmer forståelsen.
 
 
28.06-2008 | 17:41 af Carsten Svendsen
@NomdeGuerre
Jeg kan sgu da ikke se hvor edderkoppen er, før jeg har fået sat lampen op! :o)
 
28.06-2008 | 17:44 af Carsten Svendsen
Ka` vi ikke få flere end tre mænd på den her "tømmerflåde"? :o)
 
28.06-2008 | 17:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.06-2008 | 17:49 af Carsten Svendsen
@NomdeGuerre
Den gik i stykker da hun kastede den efter edderkoppen.
 
28.06-2008 | 17:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.06-2008 | 18:01 af Carsten Svendsen
@NomdeGuerre
Så længe hun sidder der, ta`r hun ikke udsynet til fjernsynet.
Så der får hun lov til at sidde indtil EM i bold er ovre.
 
28.06-2008 | 18:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.06-2008 | 18:10 af Johannes Aagaard
Citat: ”Mænd kan ikke så meget … - hjernen er bremset i stenalderen” d.d. for følgende: ” Forskeren forklarer mænds hang til at til at bruge højre hjernehalvdel mere med leveforholdene i den fjerne urtid” … ”Stenaldermændene behøvede kun at bruge den rummelige højre hjernehalvdel til at lokalisere byttet, tage chancer og finde vj tilbage til bopladsen.” Og så fremhæves kvindernes opgaver i samme urtid som værende langt mere komplekse.

Nu kunne jeg have en mistanke om, at forskeren ikke helt har en opfatelse som beskrevet i denne artikel, men alligevel.

For at blive i billedsproget fra urtiden, så kunne jeg også have beskrevet mændenes arbejdsfelt således:

- de kommunikerede en strategi og en taktik
- de gjorde deres planer operative
- de udtænkte redskaber til at understøtte deres aktiviteter
- de evnede at fremstillede værktøjer og redskaber
- de samarbejdede i udførelsen af opgaverne
- de formåde at abstrahere fra frygt og smerte
- de var ekstremt målrettede og determinerede – og dermed effektive
- deres kompromisløshed i visse situationer gjorde dem unikke

- og, jo:

- de formåede at orientere sig rummeligt
- de formåde at tage chancer - fordi de forstod at afveje fordele og risici, og fordi de følte et ansvar for deres familier og de samfund, de levede i.

Så helt så enkel en rolle, som mændene tildeles i denne fjerne urtid, er der i mine øjne ikke tale om. Bemærk, at jeg hævder ikke, at alle disse egenskaber er unikke for mænd, men visse af dem er det.

Med anvendelse af ordet ”kun” i udtalelsen om mændenes kvalifikationer, laves en vinkling, der i mine øjne afspejler et temmelig forenklet syn på mændene kvalifikationer og samtidig værdisættes de; uagtet, at uden disse kvalifikationer ville menneskeden næppe have eksisteret i dag. Og set i en nutidig kontekst, mener jeg ikke, at dette forhold er ændret eller vil blive det.

Påstanden om og fremhævelsen af kvindernes evne til at generelt at kunne multitaske, mener jeg faktisk ikke er holdbar i kvalitativ forstand. Ved deciderede enkle og rutine rutineprægede opgaver, vil jeg ikke udelukke, at kvinder af biologiske årsager kan være bedre til at multitaske end mænd – der anerkender jeg en forskning som den beskrevne, men ved blot lidt mere komplekse ting som at føre en fornuftig og velovervejet samtale samtidig med at lave alt muligt andet praktisk, ellers f.eks. at køre bil og samtidig tale i mobiltelefon, ser jeg at begge køn faktisk er lige dårligt udrustede til at klare disse ting ordentligt.

Min erfaring som mand er, at jeg bevidst fravælger al for megen multitasking, fordi kvaliteten ved mere komplekse arbejdsopgaver simpelthen daler, hvis ikke man fokuserer. Ser man for eksempel på den største arkitektur, kunst, eller musik, eller betragter man de væsentligste tekniske innovationer i vor historie, har netop evnen til at kunne fokusere og være kompromisløs været helt udslagsgivende. Men naturligvis også i den henseende, af kompromisløsheden ved siden af evnen til at skabe det unikke også kan være fatal.

Jeg mener ikke at urtids-eksemplet viser en kausal årsagssammenhæng og dermed understøtter antagelserne, som de fremlægges i denne artikel. Men visse af udsagnene i artiklen virker dog twistede, så de fremstår mere kontroversielle en egentligt tiltænkt.

Mænd har stor glæde af en "specialiseret hjerne" og kvinder af et "bredt neuralt netværk", og vi bør nok takke hinandens køn for dette, for uden denne forskel ville vi næppe overleve som art.

Der findes som i enhver anden sammenhæng, hvor mennesker er involverede, også ægte arketyper, hvor kønnets blinde plet er noget overeksponeret og ikke levner megen plads til forståelse og evne til indlevelse i det modsatte køn; således som det fint fremgår i denne tråd.

Nyd hinanden.
 
28.06-2008 | 18:12 af Carsten Svendsen
@NomdeGuerre
Jeg var da så snu, så jeg fik hende til at fylde køleskabet -der står lige ved siden af lænestolen- op, inden jeg lukkede edderkoppen ud.
 
28.06-2008 | 18:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.06-2008 | 18:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.06-2008 | 18:27 af Carsten Svendsen
@NomdeGuerre
Tak for "kampen!" :o)
 
28.06-2008 | 18:39 af leon lerche
Hvad fanden C Svendsen, har du ovregivet dig, så må jeg jo forsætte, jeg vil da startte med at sige at mande-hjerner vejer mest og det fortæller jo alt om at, nej jeg ville være sød, vi skal i fældesskab forandre systemet og der findes ting kvinder er bedretil og ligeså hvor mænd er bedre, så lados samletfinde grænsen og ved samlet hjælp kome vidre, hilsen fra. Leon, som kun ser at vi kan komme vidresamlet.
 
 
28.06-2008 | 18:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.06-2008 | 18:43 af leon lerche
NomdeGuerre, du har sku taget mit ord, hilsen fra. Leon, som griner.
 
 
28.06-2008 | 18:45 af Johannes Aagaard
@ NomdeGuerre

Jo, jeg forstår og påskønner da gerne humor; jeg synes blot at det var lidt vel trivielt og at artiklens betragtninger fortjener en lidt mere seriøs håndtering end det.

Jeg forstår også, at ens forestillinger om det modsatte køn er afhængigt af de valg og de mennesker, som man har besluttet sig skal være en del af ens liv, og at det dermed reelt er ens eget sindbilled, der her kommer til udtryk ...
 
28.06-2008 | 18:56 af Carsten Svendsen
@masterleon
Selvfølgelig har jeg ikke overgivet mig. men jeg kan da ikke ladr "NomdeGuerre`s mand sulte. så jeg lod hende få fred til at lave mad.
Du har da helt ret vi, mennesker skal da hjælpes ad, også selv om det indbefatter kvinder.
Jeg vil lige citerer Monrad & Rislund:
"Kvinder, dem kan jeg godt anbefale. Men de skal ikke tro de er noget, bare fordi de har en indretning, der virker lige som to stykker rå lever." :o)
 
28.06-2008 | 18:57 af leon lerche
Troll Dan, du må sku da vide at det faktisk errigtigt at kvinder ka multi-taske, jeg har ser det flere gange, så om du hopper på tungen så er de rigtigt, hilsen fra. Leon, som siger tingene som de er.
 
 
28.06-2008 | 18:58 af Kaj jensen
Hvis mænd har stenalderhjerner, men stadig styre verden, hvor dumme er kvinder så?
 
28.06-2008 | 19:02 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.06-2008 | 19:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.06-2008 | 19:09 af leon lerche
KJ1977, din tale, taler for sig selv, hilsen fra. Leon, som ryster på hoved.
 
 
28.06-2008 | 19:14 af Carsten Svendsen
Ja! Man troede også det var Bill Clinton, der bestemte.
Det var det slet ikke.
Det var Monica Lewinsky. :o)
 
28.06-2008 | 19:16 af leon lerche
Ja. C Svendsen, din tale tealer for sig selv, hilden fra. Leon, som mener at du har nogle drømme.
 
 
28.06-2008 | 19:26 af Carsten Svendsen
@masterleon
Jeg er en gammel spillemand, der der drømmer uafbrudt,
for den der aldrig drømmer lever ikke.
Jeg spiller dig et eventyr, hvor alt bli`r godt til slut
og jeg spiller for de lyse øjeblikke.
Og vil du med til drømmeland og bruge fantasien.
Så skal du bare lytte til min drømmeviolin.
 
28.06-2008 | 19:51 af leon lerche
Hej. C Svendsen, jeg må lige sige at det historie om sten-alder mand-hjerne, ser jeg faktisk hos. Anders Fogh, det er jo et glimmerende eksempel på at historien er rigtigt, for hos ham funger den sku da ikke, vi ser det jo gang på gang og C Svensen. lad os spille og drømme, det koster da intet, hilsen fra. Leon, som smiler.
 
 
28.06-2008 | 19:55 af Eva Adamsen
Blæse være med om de har stenalderhjerne, bare de ikke har malerhjerne.;-)
 
 
28.06-2008 | 19:57 af Bruce1
Det er derfor kvinder ikke må noget i muslimske lande, fordi de styres af stenaldermænd.
 
 
28.06-2008 | 19:59 af Carsten Svendsen
@masterleon
Anders Fogh er også kendt som "hulemanden".
Men nu skal jeg til "Italiensk for begyndere" på TV 3.

Hilsen fra Carsten, som også smiler.
 
28.06-2008 | 23:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.06-2008 | 00:38 af Sheet Head
Nu er det jo ikke sålænge siden at en kvinde kørte frontalt ind i en modkørende og dræbte føreren, alene af den grund at hun blev forvirret over at hendes mobil ringede. I det tilfælde fungerede hendes evner udi at multitaske jo øjensynligt ikke.
 
 
29.06-2008 | 00:41 af Thomas Bruun
øh......... jeg har lige lidt problemer med at huske hvad der stod i artiklen og så nu samtidig at læse og ikke mindst skrive på pc'en - sorry nu har jeg glemt hvad jeg ville sige, men min bajer smager som sidst jeg drak en, hvilket var da jeg så dem der med bolden på tv. Tror nok dem i rødt var fra et sted i Europa. Hov min hjerne koger over - hej vi ses - nok ikke før jeg er kølet af med endnu en pils - hyg
 
 
29.06-2008 | 00:47 af Thomas Bruun
Hej igen.

Latterlig artikel. Og hvis den er sand har mænds hjerne klare fortrin. Se blot omkring jer ude i verden. Alle de af mennesket skabte goder er udtænkt og udført af M Æ N D, ja mænd har med hoved og hænder lavet allmost it all - og imens sad konerne derhejmme og sladrede om det hele og specielt om hvad de andre kvinder gik og lavede når nu manden var ude og multitaske med store tanker. Og det er jo ikke fordi manden har undertrykt kvinden, nej manden har biologisk indbygget at skulle overgå andre mænd for ikke mindst i sidste ende at skulle have sex og mere sex. Kvinden har klart skulle holde styr på en hel del også al mandens bøvl og sure sokker, så tak til hende - Vi elsker hende for det. Tak, tak og tak og så et lille undskyld!
 
 
29.06-2008 | 01:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.06-2008 | 01:08 af John Svengali
sikke dog en dårlig artikel. man baserer det på en enkelt udtalelse fra en enkelt forsker som enten er feminist eller taget ud af kontekst. Flere psykologer har peget på den negative effekt af multitasking som mangel på produktivitet og evnen til at opnå mål, som ultimativt fører til manglende menneskelig lykke . Hvis journalisten inddragede disse synspunkter, kunne det bringe lidt kritisk lys over udtalelserne og måske gøre historien en anelse interessant. det andet pladder har vi jo hørt i mange år...
 
29.06-2008 | 10:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.06-2008 | 12:46 af Sheet Head
Jenni
Nu tror jeg vist at du fik dig associeret et uheldigt sted hen. Det er ikke særligt elegant at drage pædofili ind i en diskussion om multitasking.
 
 
29.06-2008 | 18:09 af Kaj jensen
28. juni 2008 19:04 | af NomdeGuerre

Hvad brokker kvinderne sig så over? Man kan ikke få begge dele.
 
29.06-2008 | 18:58 af Thomas Bruun
At skulle bevise hvem der er klogest, hvilket er et stupid projekt, kræver vel blot, at kvinder orker at ville bevise deres klogskab - vi mænd har og beviser dagligt vores kløgt.
 
 
29.06-2008 | 20:20 af Avisen dk
Kommentar er blevet slettet.
 
29.06-2008 | 21:26 af Dennis Johansen
Hvad hjælper det at være 10% bedre hvis man er 90% langsommere?
 
29.06-2008 | 23:40 af Sheet Head
Hver gang der er en diskussion om kvinder kontra mænd og omvendt, så ender debatten lynhurtigt på det stenalder niveau der beskrives i artiklen. Og det for begge køn. Kønt er det ikke.... no pun intended!
 
 
29.06-2008 | 23:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.06-2008 | 23:56 af Sheet Head
Jenni
Enten så har jeg set syner, ellers er indlægget slettet. Hvis det første er tilfældet, beklager jeg min hallucination.
 
 
30.06-2008 | 17:22 af Flemming Bjerggaard
Hvorfor har jeg aldrig mødt en kvinde, der som påstået kan multitaske?

Jeg læser kun om dem :-)
 
 
01.07-2008 | 21:07 af Thomas Bruun
FBE
Det vel fordi kvinderne mener, at når man udover det sædvanelige også tænker lidt på neglelak, fedtsugning, sauceopskrifter, hårkurer, børne-g-strengsundertøj, ferie-wellness-rejseplaner, cafélatte-venindens problemer, mandens manglende barbering, så er der virkelig trængsel over hjernebjælken mellem hjernens finere dele, der hvor multitaskings-centeret sidder.
 
 
03.07-2008 | 02:54 af absabs Rugis
Fik mig en griner over konen, stigen, fodbolden og edderkoppen!

Om mænds hjerner. Der er jo lige det, at en gennemsnitlig mand tænker på sex hvert sjette sekund. Det må da lissom også lægge beslag på en god bid af hjernekapaciteten! ;-)
 
 
04.07-2008 | 10:19 af Laila laix
Det vidste vi da godt:)
Mænd er alligevel uundværlige:)
 
 
04.07-2008 | 16:32 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
04.07-2008 | 22:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
04.07-2008 | 22:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
04.07-2008 | 23:04 af absabs Rugis
Men vores hjerner er rent faktisk forskellige. Jeg er ikke ekspert på området (;-), men mænd har 16% større hjernemasse end kvinder - også hvis man indregner den forholdsmæssige størrelsesforskel i kropsmassen. Til gengæld har kvinderene 20% bedre forbindelse mellem hjernehalvdelene. Kvinders neo-cortex er også forholdsvis mere udviklet end mænds, hvor mænds reptilhjerne (sorry!) fylder mere.
Der er masser af forskelle. Man véd bare ikke rigtig, hvad det betyder.

PerHChristiansen: "mens kvinder generelt er mere ustadige, mere overfladiske og springende, hvorfor de heller ikke har præsteret nær så meget som mændene, hvor det gjaldt om at revolutionere verden ved hjælp af naturvidenskab og teknik osv."

Men det er vel efterhånden ved at blive udlignet i de udviklede lande, hvor kvinder får uddannelser og ikke føder børn i uhæmmede mængder længere. Hvor meget relativitetstori ville Einstein kunnet have tænkt sig frem til med femten skrigende unger om benene?
 
 
04.07-2008 | 23:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
04.07-2008 | 23:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
04.07-2008 | 23:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
04.07-2008 | 23:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
04.07-2008 | 23:50 af absabs Rugis
Der er så mange forskellige teorier, at man kan argumentere både for det ene og det andet. Faktisk véd man ikke alverden om menneskets hjerne.

Når alt kommer til alt, så scorer mænd og kvinder lige i IQ tests. Dog scorer mænd en anelse bedre i spatiale tests og kvinder bedre i verbale.
(Sjovt nok omvendt mellem min samlever og mig - så jeg er manden! haha
 
 
04.07-2008 | 23:58 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.07-2008 | 01:54 af absabs Rugis
Det påstås. Det er sikkert rigtigt.
Men vi er jo alle så sammensatte, at det næsten ikke giver mening at stille enkle formler op for det. :-) Det ville også være trist, hvis vi kunne. Ingen overraskelser.
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites