Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Maddies far fortryder: Det er vores skyld

Start et spil på Spigo.dk
Spil

Vi begik en fejl og den skal vi leve med resten af livet , siger Madeleines far, Gerry McCann.

26. april 2008 kl. 15:02 Jesper Helmer
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST
Jesper Helmer
• Email: jehe@avisen.dk

• Telefon: 7240 7295

• Februar 2002: Uddannet journalist fra Journalisthøjskolen i Århus

• Februar 2002 - maj 2004: Journalist på Frederiksborg Amts Avis

• Juni 2004 - Juli 2...

Madeleines forældre Kate og Gerry McCann er efterhånden mere eller mindre frikendt for at stå bag hendes forsvinden fra en portugisisk ferielejlighed og eventuelle død.

Men i én forstand er de skyldige. Det erkender Gerry McCann i et interview med den engelske avis Daily Mail.

- Vi begik en fejl. Vi skulle aldrig have ladet børnene alene tilbage på værelset. Vi vil aldrig igen gå fra vores børn, siger Gerry McCann, der hver eneste dag bebrejder sig selv, at de den skæbnesvangre aften for et år siden, lod børnene alene tilbage i ferielejligheden mens de gik på restaurant med en gruppe venner.

- Vi betaler prisen for vores fejl - en pris der er højere end nogen nogensinde vil kunne forstå, fortsætter han.

Gerry fortæller videre, hvordan det dengang virkede fornuftigt og naturligt, at lade den tre-årige Madeliens og de to-årige tvillinger alene tilbage i en ulåst ferielejlighed.

Portugisisk politi har mere eller mindre opgivet at sigte Kate og Gerry McCann for Madeleines forsvinden. Kate McCann risikerer dog fortsat at blive anklaget for ikke at have varetaget sin opgave som forældre - en forbrydelse der i Portugal kan straffes med op til fem års fængsel.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
27.04-2008 | 22:24 af Bo Dumstrei
Jeg ved slet ikke hva jeg snart skal sige til alt det her ævl og kævl.

Jeg har kun et budskab lad vores børn gå de er ikke skyld i noget af det vi voksne gør eller har gjort, vi mangler sku at få mere sammen hold alle sammen her i Danmark, vi har desværre glemt det vi kalder næste kærlighed.

Man ser tit og ofte kun hævn med pistol,kniv baseball bat og hva folk og andre tåber finder på luk dog vores øjne op og giv plads til vi alle kan hjælpe hinanden så ville det helle være meget lettere.

Men en ting ville jeg ønske mig rigtig meget og det var at alle respekterede vores grundlov.
 
27.04-2008 | 23:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.04-2008 | 11:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.04-2008 | 16:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.04-2008 | 17:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.04-2008 | 17:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.04-2008 | 20:05 af Jørn
Ja, det er Jeres skyld - I har ofret Jeres datter, fordi I havde for travlt med at have det sjovt selv. Egoismen længe leve - hvor er brækspanden???
 
26.04-2008 | 21:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.04-2008 | 21:38 af Erik Willumsgaard
Hvem er Maddie, og hvorfor på forsiden af en dansk avis?
 
 
26.04-2008 | 22:37 af Jørn
@jenni

Skam dig selv!
 
26.04-2008 | 23:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.04-2008 | 23:14 af Erik Willumsgaard
@Andrea

Jeg kan forstå, at der har været en tragisk bortførelseshistorie vedr. et barn i Storbritannien. Og det er selvfølgelig altid tragisk, og jeg kan selv som far til små børn leve mig ind i den tragiske ulykke det måtte være.

Men set i lyset af klima-, miljø- og fødevarekriser og mange forældre, som mister deres børn hver dag kloden rundt på grund af sult og sygdom, synes visse avisers fokusering på enkelte tragiske historier fra vores egen lille velbjergede verden, uhyrlig.
 
 
26.04-2008 | 23:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.04-2008 | 23:23 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.04-2008 | 23:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.04-2008 | 23:48 af Erik Willumsgaard
@Andrea

Jo, enhver forbrydelse af den slags er jo tragisk. Men nu er kidnapping af børn jo aktuelt ikke af nær samme omfang som f.eks. i 60 ernes USA og Italien.

Derfor forekommer visse mediers fokusering på en enkelt sag uden danske vinkler som værende totalt proportionsforvridende.
 
 
26.04-2008 | 23:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.04-2008 | 00:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.04-2008 | 00:02 af Erik Willumsgaard
@jenni

Jeg tror ikke, at nogen er usårlige. Og jeg tænker meget på, hvorledes jeg kan afveje mine egne børns behov for frihed og vores for tryghed.

Men jeg tror ikke, at det er særlig relevant, hvad en britisk familie har gjort og oplevet på en ferie i Portugal i forhold hertil.

PS: Jeg kender alt til både sager og opdigtede sager, qua bestyrelsesposter i daginstitutioner og skole.
 
 
27.04-2008 | 00:03 af Erik Willumsgaard
@jenni

Mine børn går selv på Byggeren på Christians Brygge i Kbh., men jeg har ikke hørt om nogen sag der. Hvad?
 
 
27.04-2008 | 00:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.04-2008 | 00:19 af Erik Willumsgaard
Men Byggeren, jennie?
 
 
27.04-2008 | 07:43 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.04-2008 | 10:04 af jette andersen
jenni >>

Politiet og min bare, hvad har de egentlig tid til mere?? Der hvor en forurettet set levere samtlige beviser ja , men så er det også sagt.

Følg dagspressen , der er en hel milliard at hente i svindel med biler,de har ikke tid ..

En ung pige findes død, selvmord siger de, selv alt andet tyder på mord, men bruge danskernes skattekroner på at passe på diverse udenlandske ministre,og sidde på røven i en fotovogn,det kan de lige klare
 
27.04-2008 | 10:14 af Erik Willumsgaard
Der er vist ikke tale om den samme Byggeren.

Jeg mener i øvrigt ikke den britiske families ulykke i Portugal er særlig relevante.
 
 
27.04-2008 | 12:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.04-2008 | 12:35 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.04-2008 | 12:39 af Dorthe_P
Sådan noget er selvfølgelig altid forfærdeligt, men jeg synes det er som om, at pressen bliver ved at koge suppe på den slags tragedier for at aflede opmærksomheden fra noget, der egentlig og reelt vedrører os alle.
 
27.04-2008 | 12:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.04-2008 | 12:45 af Dorthe_P
@Bitten

Det er forfærdeligt, hver gang den slags sker. Men jeg mener stadig mediedækningen er helt ude af proportioner.

Der er 100 gange større risiko for at blive ramt af lynet, end at ens barn bliver bortført i Europa.

Når folk bliver ved at svælge i sådanne tragedier, må det være fordi de ikke magter at håndtere deres egne problemer.
 
27.04-2008 | 12:49 af Erik Willumsgaard
@Andrea

Hvis man har lyst til at fordybe sig i tragedier med bortførte og lidende børn, kunne man udgive en daglig avis om det.

Børn sulter, bliver udsat for overgreb, og brugt som soldater/kanonføde verden rundt, men det har åbenbart ikke så stor interesse for nyhedsavisen som denne historie.
 
 
27.04-2008 | 12:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.04-2008 | 12:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.04-2008 | 12:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.04-2008 | 12:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.04-2008 | 13:01 af Esbern Snare
"For godt 30 år siden var Portugal en diktaturstat. Der er stadig ikke ryddet op, viser denne sag.

Ret væsentlig for EUs fremtid - eller jeg skal måske præcisere - Danmarks fremtid."

Sikke en gang sludder.

Jeg synes der i Madeleine sagen har været infomation overkill. Hvis der er tale om en pædofil forbrydelse, så må det være pointen.

Eller er jeg enig med Erik Willumsgaard.
 
27.04-2008 | 13:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.04-2008 | 13:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.04-2008 | 13:13 af Esbern Snare
Hvordan har de anvendt den magt i Madeleine sagen?
 
27.04-2008 | 13:14 af Dorthe_P
@Andrea

I Danmark bliver der dræbt langt flere af lynnedslag end der bliver bortført børn.

Det er proportionsforvridning af rang af Nyhedsavisen at blive ved koge suppe på den historie.
 
27.04-2008 | 13:17 af Esbern Snare
Hvor mange dør ikke i trafikken? Men det er der ikke fokus på; man skulle næsten tro, at det er en naturlov at folk dør i trafikken, og naturlove kan man ikke lave om på.
 
27.04-2008 | 13:20 af Dorthe_P
@Esbern Snare

Enig! Der er hundredetusinde gange større risiko for, at vores børn bliver dræbt på vej til skole, end at de bliver bortført. Men gider Nyhedsavisen skrive om behovet for sikre skoleveje og en hårdere kurs over for færdselskriminalitet, herunder kørsel med alt for høj hastighed?
 
27.04-2008 | 13:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.04-2008 | 13:29 af Erik Willumsgaard
@Bitten

Nej, der bliver ikke gjort en disse for børn i trafikken.

Vores børn går i skole i Vester Voldgade i København. Der ligger foruden skolen, tre børnehaver, to vuggestuer og et fritidshjem. Der er ikke engang cykelstier, og der bliver aldrig foretaget hastighedskontrol. Og der bliver kørt megastærkt.
 
 
27.04-2008 | 13:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.04-2008 | 13:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.04-2008 | 13:37 af Esbern Snare
Indrømmet! Jeg har ikke fulgt helt med i Madeleinesagen. Men er der tale om en seksuel forbrydelse? Eller det gisninger?
 
27.04-2008 | 13:38 af Esbern Snare
Er det nu forældrenes skyld, at det er usikkert for børn at cykle i Københavns trafik?
 
27.04-2008 | 13:42 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.04-2008 | 13:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.04-2008 | 13:50 af Esbern Snare
Hvad har det med EUs fremtid at gøre? Er det derfor at volden i det danske politi er steget? Er det de du mener med:

"For godt 30 år siden var Portugal en diktaturstat. Der er stadig ikke ryddet op, viser denne sag.

Ret væsentlig for EUs fremtid - eller jeg skal måske præcisere - Danmarks fremtid."
 
27.04-2008 | 13:56 af Esbern Snare
@Bitten

Ja, det er jo nok desværre en seksualforbrydelse.

Men kan vi ikke blive enige om at der være færre i biler i København? :-)
 
27.04-2008 | 13:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.04-2008 | 14:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.04-2008 | 14:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.04-2008 | 14:01 af Esbern Snare
"Joannas mor blev anklaget for at have haft liget af sin datter i fryseren. Ingen DNA.

Madeleines forældre er blevet anklaget for også at have benyttet en fryser på feriestedet. Ingen DNA."

Det ser jeg ikke noget underligt i for politiet skal udelukke alle muligheder.

Ja, det er tragisk, men jeg forstår stadig ikke den overeksponering.
 
27.04-2008 | 14:03 af Esbern Snare
Andrea

Selvfølgelig får du lov til at have din opfattelse af tingene. Men kan du uddybe din opfattelse?
 
27.04-2008 | 14:08 af Esbern Snare
Bitten, nu tror jeg det er svært at lære folk at tage hensyn i trafikken (ja, det lyder lidt trist på menneskehedens vegne). For nylig blev jeg næsten kørt ned af en bilist og hans respons var at give mig fingeren, så han fik selvfølgelig også fingeren.
 
27.04-2008 | 14:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.04-2008 | 14:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.04-2008 | 14:16 af gitte
Grrrr. nu må det altså uuuud, jeg ser gerne pædofile i dødsstolen............

Jeg er ellers en meget rolig og nede på jorden pige, med en overbevisning om, at kun Gud, kan tage liv, meeeen, pædofile sætter mit blod i kog..

Skønt jeg selv, har "arbejdet" med pædofile i sundhedssektoren. På jobbet, har jeg "set" på dem, som medmennesker, med psykiske problemer, men når jeg ser og læser om sager i medierne, vender det sig i mig..

Jeg har en følelse af afmagt. De er så mange og deres forbrydelser er så forfærdelige.

Tror at det skyldes, at børn, er det mest uskyldige og "rene", vi har, vores drømme og fremtid, og at "skænde" det, er det groveste, for mig.

Herhjemme, er straffen, for sådanne sager, alt for milde. De får tit, èn chance til....

NEJ og atter Nej..

Så kom det ud....

G.. nåde den der ville røre mine børn.....

Jeg er også normalt modstander af selvtægt, meeeen, kunne og ville ikke holde mig tilbage, hvis det var mine egne børn, det drejede sig om.

Tror andre har det som jeg?
 
27.04-2008 | 14:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.04-2008 | 14:21 af Esbern Snare
Bitten jeg er enig. Men siden forældrene har svært ved at tage hensyn til andre forældres børn, så er min pointe, at det må være generelt svært at opdrage bilisterne.

Flere og bredere cykelstier!

(sikke vi multitasker i denne tråd)
 
27.04-2008 | 14:22 af Esbern Snare
Andrea

Jeg tror, at overeksponeringen kan gøre at nogle kører lidt træt i det, og det vil være en skam.
 
27.04-2008 | 14:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.04-2008 | 15:21 af Erik Willumsgaard
@Bitten

Jo da, mine børn har fået færdselsundervisning og gåkort. Men det er slet ikke nok.

Og jeg synes det er alt for opgivende holdning at sige, at børn ikke skal kunne cykle i skole, hvorsomhelst!

Har man helt opgivet begrebet SIKRE SKOLEVEJE? Jeg har i hvert fald ikke.
 
 
27.04-2008 | 15:22 af Erik Willumsgaard
Manglende cykelstier i Indre Bys børnegade, Vester Voldgade, viser hvor højt bilfremkommeligheden prioriteres over et bæredygtigt og sikkert miljø.
 
 
27.04-2008 | 15:37 af Erik Willumsgaard
Selvfølgelig skal børn ikke køres i bil til skole. Det kan give dem en fejlagtig og usund opfattelse af, at bilkørsel er eneste naturlige transportform. Selvom privat bilkørsel i løbet af få år vil blive stadig mere sjælden pga. klima- og energikriser.
 
 
27.04-2008 | 15:40 af Erik Willumsgaard
Her på Vesterbro har kun 25% af familierne bil, og det vil forhåbentligt falde yderligere i de kommende år, for der er simpelthen ikke plads til dem.
 
 
27.04-2008 | 16:08 af Dorthe_P
OK, min statistik var måske ikke 100% nøjagtig.

Men hvor mange børn er blevet kidnappet i DK i de sidste 100 år, 3 eller måske 4? Og hvor mange er blevet slået ihjel af lynet?

Der er i hvert fald langt større risiko for at blive slået ihjel i trafikken end at blive kidnappet.
 
27.04-2008 | 17:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.04-2008 | 17:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.04-2008 | 17:52 af Erik Willumsgaard
@Andrea

Jeg snakker mig sgu ikke ud af noget. Selvfølgelig er kidnapping af børn en tragisk og forkastelig forbrydelse. Men jeg mener stadig, at NA s store fokus på denne sag er udtryk for proportionsforvrængning.
 
 
18.06-2008 | 20:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites