Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Lykketoft: Fogh er farlig

Start et spil på Spigo.dk
Spil

Anders Fogh Rasmussen skifter mening, som vinden blæser, og han vil gøre alt for at bevare magten. Det mener tidligere S-leder Mogens Lykketoft.

15. aug. 2007 kl. 02:00 Jesper Helmer
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST
Jesper Helmer
• Email: jehe@avisen.dk

• Telefon: 7240 7295

• Februar 2002: Uddannet journalist fra Journalisthøjskolen i Århus

• Februar 2002 - maj 2004: Journalist på Frederiksborg Amts Avis

• Juni 2004 - Juli 2...

I en kronik i Politiken onsdag retter tidligere formand for Socialdemokraterne, Mogens Lykketoft, en bredside mod statsminister Anders Fogh Rasmussen.

Mogens Lykketoft bruger direkte ordet "farlig" om Anders Fogh, som han mener bruger medierne til at få ubehagelige sager som for eksempel Irakkrigen af vejen. Lykketoft mener også, at Anders Fogh Rasmussen skifter mening efter forgodtbefindende for at beholde den politiske magt i landet.

»Han er farlig, fordi han er villig til at påtage sig snart sagt enhver forklædning for at bevare magten«, skriver Mogens Lykketoft i sin kronik og følger op med en hård kritik af Foghs mediestrategi - og af det samlede danske pressekorps.

»Regeringens spindoktorer og vennerne i pressen er sluppet løs i kulissen med hårde, personlige angreb på Socialdemokraternes formand. I B.T. har de for eksempel været i gang med en historie om, at Helle Thorning ikke kan blive statsminister, fordi hun ikke har nogen til at passe sine børn! Den slags kønsdiskriminerende nonsens fører Anders Fogh naturligvis ikke selv frem. Han nøjes med overlegne stikpiller som at udnævne Villy Søvndal til oppositionens åndelige leder«, skriver Lykketoft, der i øvrigt forudeser et snarligt valg.

SF: Et kynisk magtmenneske

Lykketoft står ikke alene med kritikken. Til politiken.dk siger politisk ordfører Henrik Sass Larsen (S):

»Jeg er enig i Mogens Lykketofts udlægning af, at Anders Fogh ønsker en nærmest totalitær magt over medierne og den offentlige mening. Og skulle der være nogle, som er kritiske, sætter han aggressivt ind med hele sit apparat - som for eksempel da DR’s nyhedschef Lisbeth Knudsen blev fyret, og stort set hele DR blev slået over en kam som røde lejesvende«.

SF s Villy Søvndal vil ikke bruge ordet "farlig" om Fogh, men han mener dog, at Anders Fogh er et kynisk magtmenneske.

Et perfidt angreb 

Anders Fogh Rasmussen har ikke selv ønsket at kommentere anklagerne.

Venstre politiske ordfører Troels Lund Poulsen kalder det »et historisk perfidt angreb«.

»Det er det stærkeste udtryk for desperation, jeg har set i min tid i politik. Jeg synes, at tonen i det her taler for sig selv«, siger Troels Lund Poulsen til politiken.dk

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
15.08-2007 | 07:15 af Skandale
Det siger vist mest om Lykketoft det her.

Hvor er det klamt at se på. Jeg synes, han skulle fremlægge noget politik i stedet for den her klagesang i skikkelse af et frontalt personangreb. Og den socialdemokratiske ledelse bakker op om udsagnet. Det er trist at være vidne til denne historiske nydrejning af dansk politik, hans udtalelse er udtryk for.
 
 
15.08-2007 | 08:29 af Klabautermand
Lad endelig Lykketoft føre sig frem. Det skaber endnu engang tvivl om Helle Thorning Smiths autoritet i egne rækker.
 
15.08-2007 | 09:18 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.08-2007 | 09:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.08-2007 | 10:08 af Lars Nielsen
Som Finans- & Udenrigsminister under Nyrup og senere som ledere af Socialdmeokratiet havde jeg rent faktisk stor politisk respekt for Lykketoft, jeg har sågar stemt på ham til et Folketingsvalg.

Desværre må jeg sige at han de sidste år er faldet

af på den, hvad mere end godt er, frustrationerne over ikke at være i regering eller have bestemmende indflydelse er ganske typiske for Socialdemokratiet og jeg genkender fra tiden da Poul Schlüter var statsminister.

socialdemkoraterne troede at Schlüter havde lånt statsministerposten for nogle få måneder, og så ville brække nakken. Efterhånden som tiden gik blev deres tone mere og mere skinger, akkurat som Lykketoft og andre i øjelikket.

Naturligvis må det som Socialdmeokrat være frustrerende at blive tage i rumpetten, hver gang

man fremsætter et rimeligt forslag, for så at se regeringen gafle ideen, meden Scodialdmeokraterne

sidder med skægget i postkassen.

Det klæder ikke Lykketoft eller socialdmeokratiet at sænke sig newdv på deres niveau som i perioden med fodnotepolitiken og Lasse Budtz og Kjeld Olesens mnaive blåøjede rejser til Sovjet.

Glem er heller ikke at Socialdmdeokratiet dengang stemte for NATO s dobbeltbeslutning i Folketinget, men da regninghen skulle betales ville man ikke være med. Akkuurat som nu hvor man i Folketinget stemte for udsendelsen af danske soldater til krigen i Irak, men ikke selv rigtigt kan huske det.

Hvis jeg var Socialdmeokrat ville jeg snige mig langs husmurene - om natten.
 
 
15.08-2007 | 10:12 af Karin Bennedsen
Måske nogle her på siden kunne have gavn af at se eller gense filmen Kongekabale, der er lavet efter den tidligere konservative spindoktor, Niels Krause-Kjærs bog.

I filmen oplever man den magtbegærlige Erik Dreier Jensen, formidabelt spillet af Søren Pilmark, der med spin, sammenspisthed med pressen og andre usympatiske virkemidler forsøger at erobre posten som statsminister.

Ifølge filmens instruktør, Nikolaj Arcel, er det Anders Fogh Rasmussen, der er rollemodel for denne hovedperson i filmen.

Der er selvfølgelig tale om fiktion, men også dokumentarfilmen, "Fogh bag facaden", giver visse steder et glimt af personen Fogh, der gør ham troværdig som rollemodel i "Kongekabale".

Jeg er helt enig i Lykketofts kritik af Fogh, som  har en dagsorden, der handler om at beholde magten for enhver pris, som i høj grad includerer spin, løgn og magtmisbrug.

Det sidste har vi set et tydeligt eksempel på omkring DR, den ældste og mest betydningsfulde kulturinstitution i Danmark, der skulle trynes, fordi man tillod sig at være kritisk overfor regeringen.

Den frie presses "kritiske journalistik", som i forhold til Fogh s dagsorden om at dominere mediebilledet, nærmest fungerer som dikkende lammehaler, er sørgelig fraværende og sætter et stort spørgsmål ved den gamle påstand om, at pressen er "den fjerde statsmagt".

Under regeringen Fogh, har medierne i stedet for forvandlet sig til en underafdeling af Statsministeriet.
 
15.08-2007 | 10:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.08-2007 | 10:23 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.08-2007 | 11:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.08-2007 | 11:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.08-2007 | 11:33 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.08-2007 | 11:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.08-2007 | 11:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.08-2007 | 11:52 af Karin Bennedsen
Det er jo direkte latterligt at høre højrefløjen (senest Lene Espersen i Morgen-TV) beskylde Lykketoft for personfnidder.

Er der nogen, der har været gode til personfnidder, så er det da i høj grad højrefløjen, som aldrig lader en chance for et personangreb på oppositionens polikere gå fra sig.

Og som oftest er det ikke oppositionspolitikernes budskaber, man kritiserer. Ingen politikere er vel blevet angrebet så meget som Helle Thorning-Schmidt, Marianne Jelved, Mogen Lykketoft, Villy Søvndal og andre.

Men måske er det fordi højrefløjen selv er verdensmestre i personfnidder, at de definerer Lykketofts kritik af Fogh som sådan.
 
15.08-2007 | 12:36 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.08-2007 | 15:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.08-2007 | 16:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.08-2007 | 16:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.08-2007 | 16:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.08-2007 | 16:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.08-2007 | 16:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.08-2007 | 16:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.08-2007 | 16:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.08-2007 | 16:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.08-2007 | 16:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.08-2007 | 16:29 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.08-2007 | 16:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.08-2007 | 15:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.08-2007 | 15:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.08-2007 | 23:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.08-2007 | 00:23 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.08-2007 | 05:53 af Klabautermand
Af Lykketofts kronik fremgår det, at han mener, at Fogh Rasmussen først og fremmest er farlig, fordi det er lykkedes ham at "isolere Socialdemokraterne" og fordi han gerne vil "nakke endnu en S-formand".

Dén vinkel skal Lykketoft have mange tak for. Vinder Fogh Rasmussen, og det er jeg overbevist om, vil Thorning-Smith formentlig falde, og det vil i så fald være den tredje S-formand, som Fogh Rasmussen har lagt i graven. En historisk begivenhed, der med lidt held vil kaste S ud i en endnu større og længere krise.

Videre skriver Lykketoft, at Venstre listigt vil "ændre danskernes mentalitet og gøre dem modne til et mere frontalt opgør med den socialdemokratiske tankegang", samt at Fogh Rasmussen "altid [vil] vælge det private i stedet for det fælles".

Jeg håber, at Lykketoft har ret i denne betragtning. Altså, at Venstres ledelse faktisk har en sådan langsigtet strategi for en borgerliggørelse af Danmark.

Men indtil det lissom er bevist, må den fornemmeste opgave for de borgelige netop være, at holde venstrefløjen, inklusive anti-amerikanske Castro-tilbedere som den heldigvis ufolkelige Mogens Lykketoft, udenfor indflydelse. Dén opgave synes Fogh Rasmussen, ifølge samme Lykketoft, at løse til kryds & bolle, hvorfor han faktisk ER en farlig mand - for Lykketoft og ligesindede.
 
16.08-2007 | 06:22 af Karin Bennedsen
@Klabautermand

Jeg kan forstå, at du er tilhænger af stærke ledere, der kan nakke sine modstandere.

Ikke ligefrem en særlig demokratisk tankegang, du der lægger for dagen.

Udover Fogh, har du så andre idoler blandt stærke ledere?
 
16.08-2007 | 06:27 af Karin Bennedsen
@Klabautermand

Når du ønsker at holde venstrefløjen udenfor indflydelse, vil det samtidig sige, at 48% af den danske befolkning ikke skal have noget at sige.

Er det den måde, du mener et demokratisk land skal ledes på? Eller går du i virkeligheden ind for et fascistisk styre med en stærk, styrende og enerådende leder i spidsen?
 
16.08-2007 | 07:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.08-2007 | 07:29 af Klabautermand
@ Karin B.

Jeg går ind for et samfund med størst mulig frihed fra staten for dem, der kan og vil klare sig selv. Hvis 48% af vælgerne er imod dét, så finder jeg det OK, at de langsomt tilvænnes tanken.

Fogh Rasmussen gør iøvrigt ikke andet eller mere end hvad andre politikere forsøger at gøre. Han er blot bedre til det.

Og forresten er du selv en af fortalerne for, at Dansk Folkeparti - 12-13% af vælgerne - skal sættes udenfor indflydelse, så du deler altså min opfattelse af demokrati: Nogle holdninger har så grimme konsekvenser, at de ikke bør have indflydelse.

Vi er blot uenige om hvilke holdninger, der bør præge samfundet.
 
16.08-2007 | 07:33 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.08-2007 | 08:00 af Klabautermand
@ Bitten2

Ja, det syntes jeg faktisk. Venstrefløjen forsøgte jo præcis det samme med det røde kabinet i midten af 1960 erne. Et spøgelse, som Henrik Sass Larsen for ikke så måneder siden forsøgte at vække til live igen.
 
16.08-2007 | 08:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.08-2007 | 08:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.08-2007 | 08:26 af Klabautermand
@ Bitten2

Jep, vi er enige om vilkårene, og jeg kunne også godt tænke mig at se DF miste lidt indflydelse. Dog formentlig på andre områder end dig.
 
16.08-2007 | 08:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.08-2007 | 08:59 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.08-2007 | 15:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.08-2007 | 14:16 af Karin Bennedsen
Jeg kunne ikke rigtig stå for det billede af Fogh (som en anden mafiaboss omgivet af undersåtter), som DR/Nyheder har på forsiden idag:

http://www.dr.dk/nyheder/?top
 
15.08-2007 | 13:46 af Karin Bennedsen
Hej Per!

Jeg er ikke helt sikker på, hvilket link det er, jeg skal komme med.

Men hvis det er til Lykketofts kronik i Politiken.dk, så er det her:

http://politiken.dk/debat/kroniker/article358578.ece
 
15.08-2007 | 13:29 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.08-2007 | 13:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.08-2007 | 13:05 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.08-2007 | 13:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.08-2007 | 15:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.08-2007 | 13:18 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.08-2007 | 13:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.08-2007 | 12:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.08-2007 | 19:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.08-2007 | 19:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.08-2007 | 18:50 af Eva Adamsen
Hør erfarens mands tale.

Lykketoft har erfaret, hvor farlig Fogh var, da han missede den sidste chance for at blive statsminister, da vælgerne forkastede ham og valgte Fogh.:-)
 
 
15.08-2007 | 18:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.08-2007 | 17:37 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.08-2007 | 17:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.08-2007 | 10:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.08-2007 | 10:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.08-2007 | 10:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.08-2007 | 11:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.08-2007 | 11:18 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.08-2007 | 11:24 af Karin Bennedsen
@Klabautermand

Dit kommentar til min og Minamanda Varfrakertemix s kommentarer, som du respektløst valgte at se under eet, var det jeg vil kalde for et ikke-svar.

Du forholdet dig overhovedet ikke til det, jeg skriver, men lirer bare nogle klicheer af dig, hvor du ovenikøbet er nødt til at alliere dig med et ukendt antal meningsfæller, ved at skrive at "Jeg er f.eks. nok ikke den eneste, der mener..."

En sørgelig mangelfuld og total argumentationsløs debatform, du der lægger for dagen. Men du formår måske ikke at gøre det bedre?

Og så er du jo undskyldt!

Sørgelig
 
18.08-2007 | 11:29 af Karin Bennedsen
@Andrea

Godt argument! Du har fuldkommen ret. Arbejdsmarkedet er ikke et tag-selv-bord for dem, der står udenfor arbejdsmarkedet.

I tiden fremover, hvor de mest arbejdsduelige er kommet ud på arbejdsmarkedet, bliver de sidste arbejdsløse skubbet længere og længere ud i mørket, fordi det er nemmere og billigere for arbejdsgiverne at skaffe udenlandsk arbejdskraft.
 
18.08-2007 | 13:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.08-2007 | 16:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.08-2007 | 16:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.08-2007 | 16:51 af Niels Andersen Ulgaard
Du kan selv finde problemerne, do, hvis du tænker dig lidt om.

Vi: det er os danskere vest for Græse Bakkeby.
 
 
15.08-2007 | 16:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.08-2007 | 16:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.08-2007 | 16:40 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.08-2007 | 16:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.08-2007 | 16:38 af Niels Andersen Ulgaard
Det er os en daglig glæde at se Anders holde Marianne Jelved og Mogens Lykketoft fra magten. De to har været skyld i de fleste af de problemer, vi har kæmpet mod de sidste 10-20 år. De kan selv være farlige.
 
 
15.08-2007 | 16:35 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.08-2007 | 19:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.08-2007 | 09:43 af Karin Bennedsen
@Klabautermand

Du skriver:

"Jeg går ind for et samfund med størst mulig frihed fra staten for dem, der kan og vil klare sig selv."

Hvordan i alverden kan du så gå ind for Fogh og den nuværende regering, som har indført en centraliseret statsstyring af alle områder i den offentlige sektor, som næppe er set mage til siden 2. verdenskrig.

Og så behøver jeg slet ikke nævne indskrænkningen i danskernes retssikkerhed og ret til privatlivets fred med terrorlovene.

Dertil kommer massiv forøgelse af ressourcer og magtbeføjelser til politi og PET, som idag kan operere næsten ukontrolleret af domstolene.

"Hvis 48% af vælgerne er imod dét, så finder jeg det OK, at de langsomt tilvænnes tanken."

Du mener tanken om det fascistiske samfund med en stærk leder?

"Og forresten er du selv en af fortalerne for, at Dansk Folkeparti - 12-13% af vælgerne - skal sættes udenfor indflydelse"

Jeg er absolut modstander af at 12-13% af befolkningen skal være tungen på vægtskålen i en blogregering, der som sit væsentligste mål har at holde 48% af befolkningen udenfor demokratisk indflydelse.

Men jeg har i princippet ikke noget imod, at de har en indflydelse, som deres andel af den danske befolkning berettiger dem til. Ingen skal være sat helt udenfor.

Og ja, Fogh er dygtig. Med en hær på 60 spindoktorer (betalt af skatteyderne) og en presse, der forlængst har opgivet at være samfundets vagthunde, er det jo ikke så svært for ham at agere som en anden Berlusconi.

Jeg er godt klar over, at du har det fint med det udemokratiske og fascistoide samfund, som Fogh og regeringen er begyndt at forvandle Danmark til, men vi andre, der ikke er til den slags magtmisbrug kan jo håbe på, at magtfordelingen bliver et andet efter et valg. Om ikke på anden måde, så med indflydelse fra R og NA.

Desværre er der mange mennesker, også i Danmark, der ser trygheden under en stærk leder som bedre, end at demokratiet styrkes af et kompromissøgende bredt samarbejde hen over midten, således, at ikke en bestemt blog kan tilrane sig en magt, der nærmer sig det totalitære.
 
16.08-2007 | 09:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.08-2007 | 10:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.08-2007 | 11:02 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.08-2007 | 12:58 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
17.08-2007 | 09:06 af Klabautermand
@ Minamanda & Karin B.

Nu må I to Lykketoft-kloner til at bestemme jer: Er jeg fascist eller marxist? :)

Men bortset fra dét, så deler jeg ikke jeres stærkt venstreorienterede billede af det danske samfund. Jeg er f.eks. nok ikke den eneste, der mener, at der er noget ravruskende galt med et system, hvor knap én million arbejdsduelige par hænder forsørges af os andre. Men lad os snakke sammen efter næste folketingsvalg. Længere er dén vel ikke.

M.h.t. debatten om Lykketofts udfald mod Fogh Rasmussen kan man i medierne konstatere almindelig hovedrysten, selv blandt hans egne...
 
17.08-2007 | 13:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
17.08-2007 | 14:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
17.08-2007 | 21:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.08-2007 | 08:42 af Klabautermand
@ Per HC

Det er vist gammelt terræn. Du nyder din arbejdsfri tilværelse, men har, for mig at se, aldrig tilfredstillende kunne retfærdiggøre, at vi andre skal betale for den.
 
16.08-2007 | 15:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.08-2007 | 22:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.08-2007 | 22:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.08-2007 | 23:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites