Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
     
Mail artiklen
     
SMS artiklen
     
Print artiklen
     
Add this
En kvindelig sagsbehandler blev i januar stukket ihjel på P-pladsen udenfor jobcentret. Kort tid efter modtog en sagsbehandler denne trussel fra en borger i Vesthimmerland.
En kvindelig sagsbehandler blev i januar stukket ihjel på P-pladsen udenfor jobcentret. Kort tid efter modtog en sagsbehandler denne trussel fra en borger i Vesthimmerland. (Foto: Modelfoto. Klaus Buster Jensen)
Arbejdsløse er ikke idioter

Ledige overfalder og truer på jobcentre

Fire ud af ti sagsbehandlere har oplevet vold eller trusler på jobbet. Kommuner svigter sine ansatte, lyder kritikken.

”Det skulle jo nødigt gå som i Holstebro…”

Sådan lød en sms-trussel til en sagsbehandler i Jobcenter Vesthimmerland i februar. I beskeden fra den arbejdsløse lå en slet skjult og uhyggelig hentydning til det dødelige knivoverfald udenfor Holstebros jobcenter i januar kort forinden.

Den slags trusler er hverdag på jobcentre landet over. Det viser en rundspørge, som Avisen.dk har lavet blandt 200 sagsbehandlere, der er medlem af HK.

Fire ud af ti sagsbehandlere oplever vold og trusler på jobcentret mod dem selv eller en kollega. Det chokerer næstformand for HK-kommunal Claus Gahrn.

”Det kommer bag på mig, at der er trusler og vold på så mange jobcentre. Det vidner om, at de ledige er pressede, og at de ledige presser de ansatte,” siger Claus Gahrn, der repræsenterer godt og vel 5.000 medarbejdere på landets jobcentre.

Ledige er desperate

Han påpeger, at trusler og overfald kan give sagsbehandlerne ar for livet.

”Det skal vi have gjort noget ved. For det er dybt traumatisk at blive udsat for vold eller trusler eller være vidne til det,” siger Claus Gahrn.

Han kritiserer stive regler og tungt bureaukrati for at presse de ledige til desperate handlinger.

”Slendrian”

For to år siden blev kommunerne og sagsbehandlernes fagforeninger enige om, at hver eneste jobcenter skulle have en voldspolitik. Aftalerne skulle sikre for eksempel alarmknapper, flugtveje fra kontoret og psykologisk førstehjælp til sagsbehandlerne. Men ifølge HK har mange ikke gjort, hvad de skulle.

”Godt og vel hver anden kommune mangler en voldspolitik, selvom de har haft to år til det. Det er regulært slendrian,” siger Claus Gahrn.

Men det afviser KL’s formand for arbejdsmarkedsudvalget Erik Nielsen (S). Han har ikke et fuldt overblik over kommunernes tiltag, men forsikrer, at alle sagsbehandlere er dækket af en voldspolitik.

Han erkender dog, at undersøgelsen viser store problemer med vold og trusler.

”Det er fuldstændig uacceptabelt. Men det sker desværre, fordi flere og flere bliver fyret og måske mister huset. Mange oplever måske, at de ikke bliver respekteret, eller de bliver mistænkeliggjort, fordi der er mange regler for de ledige. Men det gør det ikke rimeligt, at man truer de ansatte,” understreger Erik Nielsen.

01.09-2010 | 07:43 af Allan Nielsen
"Mange oplever måske, at de ikke bliver respekteret, eller de bliver mistænkeliggjort, fordi der er mange regler for de ledige"

Regler er altså ikke så mange, de kan skitseres ned på under en A4 side.
Problemet er at når stat/kommune sender breve ud om området, vedligger de et halvt hundrede sidder med paragraffer, som almen mand ikke kan bruge til andet end, at gøre hovedet forvirret, hvis man er en af dem der sætter sig ned og læser alle paragraffer, plus tillæg.
Så min opfordring ville være, at nøjes med at fortælle folk hvad de har brug for, at vide, og overlad paragrafferne, til de kyndige folk de fleste ville kontakte hvis de kom i problemer.
Dermed ville vi også spare en halv regnskov i papir.
01.09-2010 | 07:46 af Allan Nielsen
Og skulle folk så alligevel have interesse i paragrafferne, er det jo ikke det store problem, at slå det op på nettet.
01.09-2010 | 08:04 af Kristian Mortensen
Forstår ikke hvorfor protesterne mod den urimelige behandling af arbejdsløse, andre på overførselsindkomster og lavtlønnede ikke manifesterer sig på en mere konstruktiv måde.
Sagsbehandlerne skal jo ikke være ofre for den kynisme som eliten udsætter de socialt udsatte for
I stedet burde der opstå nye web-sites hvor hundrede tusinde læste nyheder som var farvet af en indignation over denne uretfærdighed. Af sådanne sider kunne nye politikse bevægelser rimeligt nemt samle underskrifter nok til at kunne opstille til folketingsvalg, endvidere kunne man bekræfte hinanden i at vi er flere hundrede tusinde som vil stemme nej til EU hvis vi fik muligheden for at stemme om det igen
Fatter ikke hvorfor et sådant website ikke findes?
I artiklerne kunne man så krydse af at man godt kan lide det der står i den, og på denne måde ses at vi er mange der er utilfredse over den sociale udstødelse som eliten presser mange ud i nu
 
01.09-2010 | 09:34 af Kenneth Jakobsen
"Fatter ikke hvorfor et sådant website ikke findes?"

Det er lige en opgave for dig Kristian. ;)
01.09-2010 | 08:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.09-2010 | 09:57 af Allan Nielsen
Sikke da en gang plader, at give regeringen skylden for det her, der var også vold og trusler inden, denne regering kom til.
Det næste der kommer fra dig er vel at det er regeringens skyld, at det sidder minearbejder fanget under jorden i Chile.
03.09-2010 | 22:58 af Flemming Jensen
Problemet er mangedoblet siden den nuværende regering trådte til. Det nærmer sig misinformation af værste skuffe, når du mener at situtionen er uforandret (eller noget i den stil)
 
01.09-2010 | 08:51 af Ken Petersen
Kommentar er blevet slettet.
01.09-2010 | 09:57 af kirsten hansen
Der er efterhånden så mange psykisk syge, på grund af arbejdsløshed, så problemet ligger i, at der ikke er arbejdspladser nok!
Især når der er korrupte firmaer der ansætter østarbejdere til en lavere løn, og andre firmaer må lukke ned eller flytter deres firmaer til udlandet!
Når det er sagt, så må man nok gardere sig med livrem og seler, for ikke at komme i nærkontakt med klienterne!
Altså hvor der er en skillevæg mellem den ansatte og klienten!
Det er en dårlig udvej, men når folk ikke kan styre deres aggressioner, kan jeg ikke se anden udvej!
MEN med denne regering og pres fra EU, bliver det næppe bedre!
 
01.09-2010 | 09:59 af Bitten B.
Arbejdsløshed udløser ikke psykisk sygdom Kirsten. Problemer ja, men ikke sygdom.
01.09-2010 | 10:00 af Bitten B.
Og så er flertallet psykisk syge ikke voldelige. Derimod kan raske personer sagtens være det. Der er ikke lighedstegn mellem voldelig adfærd og psykisk sygdom.
01.09-2010 | 10:07 af Allan Nielsen
Korrekt og så skal vi også huske at skelne mellem psykisk syge og psykopater.
01.09-2010 | 10:07 af Kenneth Jakobsen
Det var da vildt, som i kan gøre gerningsmand, til ofret herinde.
Håber sandeligt disse eksempler får konsekvenser, for så afstumpede mennesker.
01.09-2010 | 10:09 af Allan Nielsen
@Kenneth
Du ved godt alt er regeringens skyld herinde.
01.09-2010 | 10:16 af Kenneth Jakobsen
Ja det kan man egentligt kun grine af.
01.09-2010 | 10:10 af Per Gøtterup
Uanset årsagen til at en person truer og/eller overfalder en anden, så er det vigtigt at det får en klar konsekvens der kan mærkes. Der skal dels altid ske en anmeldelse til politiet så der kan straffes for vold (straframmen skal samtidig skærpes når offeret er en 'udsat person', f.eks. en sagsbehandler, kassedame eller lignende), dels skal det også have en lokal konsekvens. Jeg vil anse det for passende at man mister retten til al hjælp fra kommunen (bortset fra boligsikring og lignende) i en periode hvis man overfalder en sagsbehandler.

Samtidig skal kontorerne videoovervåges så der er bevis til retten (ingen må slippe fordi de f.eks. har truet sagsbehandleren til tavshed), og bomstærke vagter skal være indenfor rækkevidde sådan at voldelige personer kan bankes på plads og fastholdes indtil politiet kommer, igen for at sikre at de bliver straffet.
01.09-2010 | 10:13 af Allan Nielsen
Det har en skærpet konsekvens, når det er sagsbehandler, skolelærer, politi mm. da de alle er tjenestemænd i funktion.
01.09-2010 | 10:14 af Allan Nielsen
"Eller de fleste i de grupper er tjenestemandsansat"
01.09-2010 | 10:17 af Lars Nunnegaard
Ikke mere i kommunerne, der er man overenskomst ansat siden midten af 1970-erne.
 
01.09-2010 | 10:37 af Allan Nielsen
Ok.
Ja det er hvis også rigtigt, for med den overenskomst fik de også lov til at strejke, hvilket de gammel ansatte ikke må.
03.09-2010 | 23:07 af Flemming Jensen
Det er under 10% (sandsynligvis under 5%) der er tjenestemandsansatte "sagsbehandlere", og der er ikke blevet ansat tjenestemænd inden for området siden 70'erne
 
03.09-2010 | 23:05 af Flemming Jensen
Du er galt afmarcheret - og jeg er fuldstændig uenig med dig.

Det eneste der vil komme ud af dit forslag er mere vold og flere trusler. Samtidig vil alle de helt almindelige mennesker, der opfører sig fuldstændig eksemplarisk blive ofrene for dine tanker.

Når en ledig mv. har udvist en truende adfærd mv. kan det komme på tale at gennemføre efterfølgende samtaler med f.eks. en vagt i lokalet (ultimativt foregår det på politistationen). Men lad os for guds skyld fastholde så indbydende lokaler mv. som muligt.
 
01.09-2010 | 10:32 af kirsten hansen
Allan, mig bekendt er en psykopat psykisk syg!
Og Bitten, nej ikke alle psykisk syge er voldelige men dem der begår den slags overgreb må klart være det!
Og jo, mange går psykisk ned på grund af arbejdsløshed!

Men det store problem er hvordan man undgår al den vold!
 
01.09-2010 | 10:39 af Allan Nielsen
En psykopat behøver ikke nødvendigvis at være psykisk syg.
01.09-2010 | 11:04 af kirsten hansen
Allan alene ordet psyko siger jo alt!
 
01.09-2010 | 11:14 af Allan Nielsen
Ja men jeg vil nu stå inden for, at der er stadig forskel på at være psykisk syg, eller at have en psykisk forstyrrelse, som nogen psykopater har.
01.09-2010 | 11:12 af Bitten B.
Du har ret Kirsten, psykopati er en prsonlighedsforstyrrelse, som også er en psykiatrisk diagnose.
01.09-2010 | 11:17 af Kenneth Jakobsen
Psykopat betyder faktisk noget grundliggende andet, end det folk naivt render og tror.
Når man for få år siden kunne læse overskriften, at de fleste chefer var psykopater (Eller hvordan formuleringen nu var), er det man siger jo ikke at de fleste chefer er voldelige øksemordere.

http://da.wikipedia.org/wiki/Psykopati
01.09-2010 | 11:20 af Lars Nunnegaard
#Kenneth Jakobsen:
Du har ret i, at man godt kan have psykopatiske træk uden at være en bestialsk morder.
 
01.09-2010 | 11:47 af Bendt Svane
Det er logik for burhøns, at når vi taler om ca. 40 af de ansatte som kommer i konflikt med de arbejdsløse, så er der et problem, og et problem, som de arbejdsløse ikke kan klantres for alene.

Vi taler om magtesløse personer, som tit og ofte møder prepotente og nedladende bureaukrater på Jobcentrene.

Der er tale om et rigidt og totalt urimeligt system, som Claus Hjort-Frederiksen fik udarbejdet af en gruppe ministerielle embedsmænd, uden kendskab til arbejdsløse og deres situation.

Der er behov for en revision af hele systemet omkring Jobcentrene, og behandlingen af de ledige.
01.09-2010 | 11:54 af majbritt lundberg
Det hele bunder i grund af at man i dag bliver tvunget ud i et intetsigende kursus,fordi man er arbejdsløs,du bliver plantet ved en pc hvor du så kan sidde i 6 timer dagligt og søge arbejde,men sjovt nok er der inter at søge,og det er dette der gør folk gale i hovedet,man bliver truet på at hvis du ikke gør dette mister du retten til din hjælp og man får direkte at vide at de vil skide på om du mister din bolig,så jo folk bliver psykiske syge,begynder at drikke og andet.Så jeg forstår fuldt ud deres frustrationer,men ej deres vold....men man desværre drives meget langt ud,o g der er kun regeringen man kan bebrejde dette...der skal spares i en masse i disse tider,men et sådan kursus koster el. aktivering 70.000 kr. pr. bruger.
 
01.09-2010 | 11:58 af Lars Nunnegaard
Ja! Det er et loppecikus, ren pengemaskine!
 
01.09-2010 | 22:49 af Flemming Jensen
Jeg ved ikke, hvad det er for et kursus du taler om til 70.000 kr. pr. deltager. Det er ikke et traditionelt jobsøgningskursus du taler om, så forklar lidt mere. Der florerer en masse fejlagtige oplysninger om priserne på kurser - normalt meget dyrere end í virkligheden.
 
01.09-2010 | 11:57 af Bitten B.
Majbritt det kan hverken forklare eller ubdskylde voldelig adfærd. Og nej, folk bliver ikke psykisk syge på den baggrund. Det er og bliver noget vrøvl.
01.09-2010 | 11:58 af Bitten B.
OG igen psykisk syge er ikke voldelige. Tværtimod er rigtig mange psykisk syge selvskadende.
01.09-2010 | 11:59 af Lars Nunnegaard
BittenB
Du har ret, men de fleste holder sig for sig selv og viser sig ikke for fremmede.
 
01.09-2010 | 12:03 af Bitten B.
Det er rigtigt Nunne. Mange isolerer sig.
01.09-2010 | 12:08 af Lars Nunnegaard
BittenB
Der er her i kommunen eksempler på , at socialpsykiatrien kan bruge flere måneder på at få personlig kontakt til psykisk syge.
 
01.09-2010 | 12:23 af Bitten B.
Ja det kan være rigtig svært.
01.09-2010 | 13:08 af kirsten hansen
Ja Bitten, man behøver ikke være psykopat fordi man er psykisk syg, men omvendt må en pskykopat da være psykisk syg - ellers ville vedkommende jo aldrig finde på at overfalde andre mennesker!
 
01.09-2010 | 13:12 af Lars Nunnegaard
Jeg tror man idag betegner dem som sociopater for at skelne mellem begreberne.
 
01.09-2010 | 13:51 af Bitten B.
Næh i dag taler man om dysfunktionel personlighedsforstyrrelse fordi begreberne viste sig at være svære at adskille. Psykopati er medfødt hvorimod sociopati skyldes opvækst. Men så endte man med en gruppe hvor der sandsynligtvis var tale om begge dele.
01.09-2010 | 14:13 af Lars Nunnegaard
BittenB
OK, der sker nyt hele tiden!
 
01.09-2010 | 13:15 af kirsten hansen
OK Nunne, men syge er de da.(0)
 
01.09-2010 | 13:18 af Lars Nunnegaard
Kirsten,
Ja sikkert!
 
01.09-2010 | 13:16 af Martin Kjeldsen
Der har været eksempler på vold mod kommkunalt ansatte lige så længe, der har været kommunalt ansatte. I firserne og halvfemserne var det de ansatte på bistandskontoret, der måtte have hjælp fra private vagtfirmaer. Skal vi nu ikke lige tage luft ind og bevare overblikket.
 
01.09-2010 | 13:19 af Lars Nunnegaard
Overblik? Det er ikke vor stærkeste side. Vi elsker fordommene og dyrker dem i rigt mål.
 
03.09-2010 | 23:10 af Flemming Jensen
Som sædvanlig er jeg enig med dig.
 
03.09-2010 | 23:09 af Flemming Jensen
Det er ganske enkelt ikke korrekt Martin. Truslerne og volden er steget markant siden 80'erne og 90'erne.
 
03.09-2010 | 23:20 af Martin Kjeldsen
Det benægter jeg jo heller ikke. Jeg siger bare, at problemet ikke er noget nyt, og at der ikke er grund til at gå i panik. Der er allerede regler og procedurer for, hvad man skal gøre. Voldspolitik, som det bliver kaldt i artiklen. Blandt andet er der i mange kommuner ansat vagter, ligesom man også har god erfaring med at give vanskelige klienter regulær karantæne. Forebyggelse er en hel anden snak. Den slags er der under ingen omstændigheder råd til ude i kommunerne, så der vil ikke være hjælp at hente fra den side.
 
03.09-2010 | 23:33 af Martin Kjeldsen
Så vidt jeg ved har HK allerede lavet gode aftaler med de store kommuner. Så er det jo bare om at få resten med. Man behøver jo ikke starte fra Adam og Eva i den enkelte kommune, når nu systemerne allerede er afprøvet og fungerer okay rundt omkring i landet.
 
01.09-2010 | 13:58 af Steen Hansen
Når puberteten fastholdes med magt i en voksen tilvärelse, er der tale om gerningsmand/offer.
I nävnte tilfälde er der ofre og gerningsmänd på begge sider, hvor (som sädvanligt) fokus er rettet mod virkning og ikke årsag.
Faktisk lidt samfunds-beskrivende.

Vedr. de aktuelle sager i tragiske udfald ifm. manglende evne til kommunikation, er paletten ganske mangfoldig.
 
01.09-2010 | 14:31 af gitte rasmussen
Afmagt, det er hvad det handler om, folk går snart amok over ingenting. Forretningerne har også problemer osv.
 
01.09-2010 | 14:50 af Steen Hansen
Enig i faktor "afmagt" på begge sider af skranken. Imidlertid er der mange faktorer :o)
I al sin enkelhed essensen af en politisk inkompetence i forholdet mellem befolkning og politik.
EKS. en person uden arbejde - men også behov for indkomst - bliver jaget ned på jobcenteret x-antal gange pr. uge, for at konstatere, at der intet arbejde er.
Et skuespil af enorme proportioner med hang til tragedie, orale skärmydsler og måske endda lidt vold og lidt blod.
God underholdning for alle, der ikke er impliceret.
 
01.09-2010 | 22:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
02.09-2010 | 11:02 af L. Simonsen
I USA er John el. Jane Doe politiets betegnelse for ukendte, døde personer....
03.09-2010 | 09:41 af Allan Høyberg
Ja hvad gør et menneske som trænges op i en krog af et system som har sat psykiske overgreb i system !!!!!!!?????????
29.09-2010 | 10:02 af Hanne Kappel
Man er hvis kommet helt bort fra emnet!
Jeg har selv været i berøring med systemet flere gange, og må sige det er kun blevet være, hver gang der har været venstre og konservertiv folk blandet ind i det, for ikke at glemmer dansk folkepartid.

Det der gør folk frustret er at akterveringer tit og ofter kun tære på ledighedsperioden.
Men giver ikke timer til at op tjerne en ny periode, og det giver kun billig arbejdskraft til de offenlige stillinger i en periode, fra dem der gerne vil ud af systemet og gør en god indsats.
Det gir ikke flere penge på lommen, man kan ikke leve og bo uden penge på lommen i Danmark.

Når så folk når helt ud på det yderes, så bliver folk frustret fordi de ikke kan råber systemet op.

De Glemmer inden på borgen at hver folketings medlem får det samme i løn, (uden tilæg) som 2 fuldtids kontormedarbejder for tilsammen uden for borgen får før skat og deres lønninger er alle der er på overføreslseindkomst også med til at betale.
Det er dem der får mindst der skal bære hele skylden for det ravnerok man er landet i.
Man vil kun have et elite samfund og alle vi andre så man helst aflivet i dag i stedet for i morgen.

For kan vi ikke klare os selv uden at begå røveri, overfald, eller andet udlovlighed for at få mad på bordet. så er det bare ærlig for det ikke dem der har haft deres på det tøre hele livet der skal vise samfunds sind.
Man er ved at ødelægge et samfund indefra, som man vil have andre lande skal efter leve.

Det forstår folk ikke når økonomi er presset til det yderes og udsigten til jobs ikke er der for dem, der ikke høre til eliten. Selv om man er med til at betale til dem der har penge nok til at betale deres skat for. For det altid eliten der får, når der er skatteletters skal gives, ikke os nede på bundet af samfundet.
Nej samlige politikke skulle ud i praktik uden løn min 3 månede i jobcenter så de kom tætter på borgerne, og kunne mærke hvordan det gør ondt når indkomsten er væk, men spørgsmålet er nok at de snare skulle starte med at få deres løn halveret i to år og der efter ikke noget. For det er det de byder os andre når arbejdspladser nedlæggeres.

Der skal spares, men man glemmer et gamle ordsprog: efter gode år kommer der krise år, det slår aldrig fejl, derfor skulle man havde lagt til side mens indtægterne var der og lavet nogle planer for hvordan griber vi det and når bøtten vende. Men det glemmer man gang på gang.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.