Ledige får hårdere økonomiske pisk end nogensinde tidligere, hvis de ikke møder op til tiden og gør, som der bliver sagt.
Men myndighederne selv forsømmer at leve op til enkle mål om tre måneders svartid på klager over jobcentrene.
Ikke en eneste af landets regioner formår at svare de ledige, der klager over sagsbehandlingen, til tiden, viser tal fra Økonomi- og Indenrigsministeriet.
"For dårligt," konstaterer formanden for 3F's a-kasse og A-kassernes Samvirke, Morten Kaspersen.
"De ledige har krav på et svar. De klager jo ikke for sjov," siger han videre.
Vestager erkender problem
Økonomi- og indenrigsministeren, Margrethe Vestager (R), der politisk har ansvaret for ventetiden, erkender problemet.
"Det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende," skriver hun i et mail til Avisen.dk. Læs hele Vestagers reaktion her.
Hvis man som ledig er utilfreds med den måde jobcentret har udført sit arbejde, kan man klage til det såkaldte Beskæftigelsesankenævn under Statsforvaltningen.
Nævnet skal så inden for 13 uger give et svar på klagen, lyder det. Men det lykkedes altså ingen lunde.
Længst er ventetiden hos i København. Her tager det knap 22 uger - eller cirka fem måneder - før den som klager får svar.
Direktør Niels Preisler i Statsforvaltningen Hovedstaden erkender, at ventetiden er løbet løbsk.
"Det er jeg meget ked af. Det er noget, vi arbejder meget hårdt på at rette op på. Så det har jeg det ikke godt med," siger han.
Niels Priesler forklarer ventetiden med, at flere ledige de seneste par år har klaget. Det betyder, at nævnets bemanding ikke rækker.
"Vi har simpelthen ikke ressourcer nok, så simpelt er det," siger han.
I 2011 klagede 6.625 i hovedstaden over et københavnsk jobcenter. Ved udgangen af oktober i år havde 5.319 klaget. Dermed står københavnerne for cirka en tredjedel af klagerne på landsplan.
Ny struktur på vej
Socialdemokraternes arbejdsmarkedsordfører, Leif Lahn Jensen, er "tilfreds med, at man er opmærksom på problemet".
"Man må oppe sig lidt, og se om man ikke kan gøre det bedre, fordi selvfølgelig skal man ikke vente så længe. Hvis man har en målsætning, der hedder 13 uger, så må vi selvfølgelig gøre alt, hvad vi kan få at nå det," siger han.
Regeringen, Enhedslisten og Liberal Alliance vedtog i forbindelse med finansloven en ny struktur for Statsforvaltningerne.
I aftaleteksten lyder det, at "den eksisterende klagestruktur på det sociale område og beskæftigelsesområdet ikke er optimal."
Derfor har politikerne besluttet at samle behandlingen af klager på ét sted. Senest i 2016 vil et center i Aalborg tage sig af alle klager.
"Aftalen indebærer bl.a., at sagsbehandlingstiderne vedrørende klagesager på beskæftigelsesområdet nedbringes på sigt," lover Margethe Vestager over for Folketinget.
Ledige dropper at klage
Erik Huigen, der er fungerende formand for Landsforeningen Ledige Vilkår, frygter, at den lange ventetid kan få nogen til at undlade at klage.
"Når man møder en mur af bureaukrati, så risikerer man, at folk giver op på forhånd," siger han.
Formanden mener, at de ledige i al for høj grad lider under, at der er smalhals i statens finanser.
"Det er træls. Man skyder ansvaret nedad i stedet for at give borgerne den behandling, de har krav på," siger Erik Huigen.
Gennemsnitlige sagsbehandlingstider i beskæftigelsesankenævnene
- Hovedstaden: 21,8 uger
- Midtjylland: 18,9 uger
- Syddanmark: 17,1 uger
- Nordjylland: 16,7 uger
- Sjælland: 14,9 uger
Kilde: Svar fra Økonomi- og indenrigsministeriet til Folketingets Beskæftigelsesudvalg.