Charlottenlund Station har i dén grad brug for en ansigtsløftning.
Det 110 år gamle trafikknudepunkt nord for København er langsomt ved at smuldre. Til stor fare for de godt 2.500 passagerer, der dagligt bruger stationen.
Indtil videre er det måske kun en gul dørstopper af plastik, der forhindrer et stykke af perronforkanten i at falde ned på skinnerne. Den er hamret ind i en revne i betonen for at holde sammen på stumperne.
»Det betyder vel faktisk, at perronen kan brase sammen hvert øjeblik? Det lyder mildest talt ikke betryggende. Jeg har ellers ikke opfattet stationen som slidt, men der er måske tale om et sminket lig,« lyder det fra passager Annette Sigvardsen Jensen, mens hun venter på S-togslinje C mod København.
Ikke enkeltstående
I en tilstandsrapport får stationen dumpekarakter i kategorien forkanter . Det betyder, at perronens forkant er i så dårlig stand, at den skal skiftes hurtigst muligt.
Men Charlottenlund Station er langt fra blandt landets mest slidte stationer. I alt 474 ud af Banedanmarks 767 perroner har mindst ét femtal i tilstandsrapporten. Fem er den dårligste karakter og betyder, at fejlen er så alvorlig, at den udgør en sikkerhedsrisiko for passagererne.
Hos Banedanmark erkender man, at perronernes forfald betyder ringere sikkerhed.
»Vi får klager over den manglende vedligeholdelse fra både passagerer og operatører som DSB og Arriva. Og vi har også et par gange måttet udbetale erstatning til passagerer, som eksempelvis er faldet i et hul i perronen eller et for højt liggende kloakdæksel og er kommet til skade,« siger Kurt Jeppesen Amby, der er fagansvarlig for perronerne i Banedanmark.
Han oplyser, at det vil kræve 150 millioner kroner om året, hvis de værste fejl på perronerne skal udbedres. Men Banedanmark fik med Folketingets seneste trafikaftale for 2007-2014 kun otte millioner årligt til formålet.
»Som det er nu, kan vi kun lappe på de allermest kritiske og akutte skader. Hvis der ikke bliver tilført flere penge, vil perronerne i løbet af de næste få år forfalde endnu mere. Vind, regn og frost vil få forkanterne til at skalle af, og der vil komme endnu flere og større huller i belægningerne,« siger han.
De i alt 767 perroner i Banedanmarks regi er fordelt på 227 stationer over hele landet.
Banedanmark giver løbende de i alt 767 perroner karakterer i fem forskellige kategorier. Fem er dårligst og betyder, at fejlen udgør en sikkerhedsrisiko for passagerer og skal repareres straks.
I den seneste vurdering fra 2007 fik 474 perroner mindst ét femtal i en af kategorierne.
307 perroner fik et femtal for manglende advarselsskiltning. 304 perroner fik dumpekarater for farlige huller i asfalten. 258 femtaller blev uddelt for alvorlige skader på perronforkanten.