16-årige Zabi Yusuf var lidt doven i folkeskolen.
»Jeg sjuskede nok lidt for meget rundt de sidste år,« siger den unge dreng fra Gerlev ved Jægerspris i Nordsjælland.
Han klarede sig »o.k. i dansk, men knap så godt i matematik og fysik«.
Og dermed er Zabi Yusuf en af de mange folkeskoleelever med anden etnisk baggrund, der forlader folkeskolen med problemer med enten at regne, læse eller skrive. Ifølge en undersøgelse fra Rockwool Fonden er eleverne ofte flere klassetrin bagud – og derfor er de ikke dygtige nok til at komme i gymnasiet eller til at klare en anden uddannelse.
Afvist som opvasker
»Så kan man spørge sig selv, om man kan blive opvasker på hotel eller restaurant – men der er man nødt til at kunne læse, hvad der står på etiketterne. I gamle dage kunne man arbejde som ufaglært med en skovl, men i dag er der en masse avanceret maskineri,« siger professor ved Danmarks Pædagogiske Universitet Niels Egelund, der mener, at de unge kan se frem til et liv på overførselsindkomster.
Men der er dog håb for nogle, mener flere uddannelsesvejledere. Hos Ungdommens Uddannelsesvejledning i København peger centerleder Leif Petersen på flere løsninger: 10. klasse, mesterlære eller produktionshøjskole.
Bedre til dansk
Og produktionshøjskoler i Århus, Odense og Ballerup har i flere år hjulpet unge til at blive bedre til blandt andet dansk, matematik og engelsk efter folkeskolen.
»Det vigtigste er, at de her møder et trygt miljø, hvor de får snakket sammen og brugt sproget. Nogle har måske været lidt flove over ikke at kunne tale ordentligt dansk og derfor ikke brugt det så meget i folkeskolen,« siger lærer Tina Jensen fra Ballerup/Herlev Produktionsskole, der har oplevet et stigende behov de seneste år.
Zabi Yusuf har netop valgt at gå på Produktionsskolen Over Broen i Skibby, hvor han læser matematik og automekanik.
Det er han glad for, selvom det kan være hårdt.
»Min far ved ikke noget om det, vi lærer på vores skole. Men han hjælper mig så meget, han kan,« siger han. Zabi Yusuf kom til Danmark i 1999 efter at have boet i Afghanistan. Han mener, at de danske lærere skal være bedre til at få børnene til at tage undervisningen seriøst.
»Hvis du ikke havde gode karakterer i Afghanistan, kunne du ikke gå videre op i næste klasse,« siger han.