Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Kvinder får flere orgasmer end mænd

Start et spil på Spigo.dk
Spil

I et parforhold er det ikke manden, der får flest orgasmer. En del mænd får nemlig ikke orgasme, når de kommer, fortæller sexolog.

29. aug. 2008 kl. 19:05 Rasmus Mark Pedersen
Foto: Colourbox
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST
Rasmus Mark Pedersen

Tidligere journalist på Nyhedsavisen. Siden på DR Nyheder. Nu på Newspaq.

Hvis du som kvinde har oplevet, at din partner får en udløsning og lægger sig til at sove, uden at du selv har ramt det høje C, så undrer du dig nok over denne historie. Men den er god nok.

DEBAT  
Hvad synes du om?
Hvem får flest orgasmer hjemme hos dig?

Faktaboks

Sådan får du orgasmer

Sexolog Tanja Glückstadt giver tre gode råd til, hvordan du som mand kan kontrollere din orgasme:

1. Lav knibeøvelser dagligt over et par måneder. Det skal føles, som når du prøver at stoppe med at tisse. Knib hårdt i fem sekunder og slap af. Knib i fem sekunder og slap af. Fortsæt med 30 knib.

2. Øv dig i at holde din udløsning via onani. Når du er ved at komme, kniber du sammen og holder udløsningen tilbage, mens du tæller til 10. Hold en pause et par minutter, fortsæt øvelsen og prøv næste gang at være lidt tættere på udløsningen.

3. Når du er sammen med din partner, så brug god tid under forspillet. Når du er lige ved at komme, skal du spænde kraftigt, for at stoppe udløsningen. Brug vejrtrækningen til at holde dig koncentreret om knibet og at holde sæden tilbage.

»Tendensen i et parforhold er, at kvinder får flere orgasmer end manden,« fortæller sexolog Tanja Glückstadt.

»Der er sikkert en del mænd og kvinder, der siger: 'Sådan foregår det ikke i vores soveværelse.' Men det er sådan, at når manden kommer, er det ikke nødvendigvis det samme, som at han har fået en orgasme.«

Kroppen skal ryste

Det kan 41-årige Martin nikke genkendende til. For fem år siden fik han typisk ikke en orgasme, når han havde sex:

»Det er to forskellige verdener. Jeg oplevede det som om, at der kom et tryk i kønsdelene, som blev forløst i løbet af et øjeblik. Og så havde jeg lyst til at vælte om på siden,« fortæller han.

Martin arbejder i medicinalindustrien. Han har trænet sig til at få orgasmer, når han kommer:

»Det er en følelse af en eksplosion, der sker i kroppen, hvor hele kroppen ryster ud i fingerspidsen. Jeg kan også styre, hvornår det sker, og når jeg kommer, har jeg stadig erektion og lyst til mere.«

Tanja Glückstadt mener, at de manglende orgasmer kan gøre sexlivet dårligere for nogle par:

»Der er meget fokus på selve udløsningen og ikke orgasmen fra mandens side. Når han så kommer, kan det være, at lillemor ikke har varmet op i webergrillen til den lille pølse. Og det er synd.«

Af hensyn til Martins privatliv har vi ikke brugt hans rigtige navn i artiklen. Det rigtige navn er redaktionen bekendt.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
29.08-2008 | 19:31 af Nanna Gersov
Knibeøvelser, knibeøvelser og flere knibeøvelser! Husk det nu, mænd!
He, he!
:-D
Se også:
http://avisen.dk/blogs/nanna/mand-styrk-din-erektion-og-dit-sexliv_14702.aspx
 
 
29.08-2008 | 20:57 af Rolf Rasmussen
 
29.08-2008 | 22:31 af Andrej Korobejnikov
Det er noget helt nyt.. og kommer bag på, men skam at sadan noget kan være sand.
Tag det "frygidne" mænd ;) ;) ;)
 
 
30.08-2008 | 10:08 af Niels Kristensen
Det lyder helt rigtigt, at det kan forholde sig sådan. Måske vænner mænd sig til det, fordi de tager forventningerne fra onani (der - en påstand - ofte drejer sig om ejakulation mere end orgasme) med sig til par-sexen...
 
30.08-2008 | 10:53 af Erik Willumsgaard
@NanaG

Ja, den er god nok med knibeøvelserne!

Jeg husker der begyndte at udkomme bøger i midten af 70'erne, som udover at gøre opmærksom på g-punktet også lagde vægt på forskellen på udløsning og orgasmer hos mænd, samt at knibeøvelser også var vigtige for mænd. Der blev dog også anvist andre øvelser, f.eks. at man (eller en sød hjælper) skulle hænge et håndklæde over fallossen, og prøve at vippe det op og ned. Hvis man ikke kunne klare øvelsen med håndklæde, blev det anbefalet, at man f.eks. kunne starte med et lommetørklæde! I tilsyneladende tiltro til mine evner mente min daværende kæreste, at jeg måtte starte med et vattæppe ;-)
 
 
30.08-2008 | 11:02 af Eva Adamsen
Orrrk ork, et vattæppe, ewil,...come on:-)

Det er da ikke noget at prale med......

Næh, i min verden drejer det sig om 7 habitter (ej letvægts).....på TRÆbøjler, vel at mærke.;-))))
 
 
30.08-2008 | 11:56 af Erik Willumsgaard
@Madonna

Tak for den gode træningsidé. Og så kan man vel supplere med nogle lodder, efterhånden som dét bliver for nemt ;-)
 
 
30.08-2008 | 12:12 af Rolf Rasmussen
"Næh, i min verden drejer det sig om 7 habitter (ej letvægts).....på TRÆbøjler, vel at mærke.;-)))) "

Det lader ikke til at være den samme verden som mandeforskernes.
http://www.rolf-r.dk/artikels/030617_POL_mandekult.jpg
 
30.08-2008 | 12:26 af Erik Willumsgaard
@Rolf R

Her må jeg citere Piet Hein: "Ved at føre et sundt kønsliv, undgår man sportslivets fristelser"
 
 
30.08-2008 | 12:41 af Rolf Rasmussen
Piet Hein har uden tvivl ret. Men i dag er der jo gået politik i det der med præstationer.
http://www.rolf-r.dk/artikels/ligeporno.jpg
 
30.08-2008 | 13:04 af Erik Willumsgaard
Der står i dit udklip, RR, at i pornografiens verden er det således, at kvinder servicerer og mænd præsterer. Men er det nu rigtigt.

Servicerer mændene ikke i allerhøjeste grad sexhungrende kvinder? Og er det ikke netop kvindernes nydelse, der er i centrum? Er det ikke oftest kvinderne, som er de udfarende, de krævende, som flår bukserne af mændene, og kaster sig over dem? For det er deres lyster, det hele drejer sig om. Mændene er jo bare statister i det spil, og bliver således ofte erstattet af sexlegetøj og andre kvinder.

Skulle det egentlig være mændene, som gjorde oprør mod at blive udstillet som nogle dumme bolledyr, der egentlig lige så godt kan erstattes af et stykke legetøj?
 
 
30.08-2008 | 13:49 af Rolf Rasmussen
"Er det ikke oftest kvinderne, som er de udfarende, de krævende, som flår bukserne af mændene, og kaster sig over dem?"

Jo, da.
"Kvinder skal tjene mænd", som det hedder sig i en aktuel kampagne vedrørerende kvinders lønkrav.
http://www.foa.dk/sw10810.asp
 
30.08-2008 | 13:56 af Nanna Gersov
Erik
Synes bestemt I mænd bør gøre oprør imod den fremstilling af jer som dumme bolledyr, som pornografien udstiller jer som! Der har du virkelig en pointe! I er jo i virkeligheden langt bedre end jeres rygte!
:-)

Jeg synes bestemt ikke at pornoens dumme bolledyr er meget bevendt som elskere. Forspil evner de ikke i mere end et minut, erektionen er sommetider halvslap, berøring og kærtegn er der meget lidt af, meget lidt nærkontakt, meget genitalfikseret for ikke at sige pikfikseret og kvinderne når aldrig til andet end kunstige støn, for bedst som kvinden er ved at få lidt ud af det, siger instruktøren, at nu skal de prøve en ny stilling og et andet hul!

Desuden bliver kvinderne radbrækkede af de anstrengende og vanvittige stillinger, de sommetider indtager. Alt er bare en gang bedrøveligt afbrudt samleje, som afsluttes ulækkert med tilspermning af den stakkels kvindelige underhund i mund og ansigt.

Porno er ikke bare dårlig sexkultur.
Det er MISERABELT ELENDIG KVINDEUNDERTRYKKENDE OG PERVERS sexkultur!
 
 
30.08-2008 | 14:22 af Rolf Rasmussen
"gøre oprør imod den fremstilling af jer som dumme bolledyr, som pornografien udstiller jer som! "

Kigger du på mændene, når du ser porno ?
http://www.rolf-r.dk/artikels/TAKJOURN.JPG
http://www.rolf-r.dk/lsbrv/karenj.htm
 
30.08-2008 | 15:03 af Erik Willumsgaard
@NannaG

Det er jo ikke nyt, at pornografien bliver anklaget for at være elendig, på nærmest alle mulige måder, mht. kønsroller, elendigt skuespil, dårlige rollemodeller osv. osv. Men uanset dens elendighed har den åbenbart et kæmpe kundeunderlag fra alle aldre, køn, seksuelle orientering mv.

Alligevel bliver der ikke gjort noget seriøst for at skabe bedre pornografi. Og det har nok en del årsager. Fordi man er en god skuespiller, har man nødvendigvis ikke de attributter, og de "evner", som efterlyses i pornoindustrien. Og kan nogens seksualliv og psyke i øvrigt gå "uskadt" gennem en karriere som pornoskuespiller?

Ville mere normale film, med alle de ting du efterspørger, som romantik, forspil, længere forløb i de enkelte stillinger samt måske mere "normalt" udseende skuespillere have lige så stort et publikum som de dårlige film?

Er der måske nogle generelle psykiske mekanismer, som betinger, at dårlige pornofilm sælger bedre end "gode"?
 
 
30.08-2008 | 15:14 af Erik Willumsgaard
@Rolf Rasmussen

Hvor er relevansen af udklippene med Malin Lindegren og Karen Jespersen i forhold til Nanna Gersovs opfordring til mændene om at gøre oprør mod rollen som bolledyr?
 
 
30.08-2008 | 16:26 af Rolf Rasmussen
"Hvor er relevansen af udklippene med Malin Lindgren og Karen Jespersen "

Det er i det feministiske tydningsunivers, at pornografien "fremstiller" det ene og det andet køn som det ene eller det andet.
http://www.rolf-r.dk/lsbrv/Man_kan_ikke_vaere_ven_med_alle_yvere.htm
Har du forøvrigt lagt mærke til, at feministerne fremstiller gifte kvinder som privatludere ?
http://home.tiscali.dk/8x002511/images/allegifte.jpg
 
30.08-2008 | 17:08 af Andrej Korobejnikov
Se nu snakker i om pornoindustri som en uskuldning for sin uviden og mangel på evnen at forfølge en kvinde. en fortolkning at mændene er bolledyr fra kvinder kan tolkes direkte fram som at i gider ikke en skid at gøre det i blev kald for. Ellers var det mange ros og kager. jeg skal ikke blande i denne problematik fordi mænderne kan ikke fremstår andet som noget bedre end bolledyr i diskusioner ;)
 
 
30.08-2008 | 17:15 af Rolf Rasmussen
 
30.08-2008 | 17:21 af Erik Willumsgaard
@Andrej

Jeg mener ikke, at mænd generelt kun er bolledyr. Men det er min opfattelse, at de ofte kun bliver fremstillet som sådan af pornoindustrien.
 
 
30.08-2008 | 17:25 af Rolf Rasmussen
Det er straks anderledes i kvindepornografien,
http://www.rolf-r.dk/artikels/OVERSJAK.JPG
 
30.08-2008 | 17:29 af Erik Willumsgaard
@Rolf Rasmussen

Den med, at alle gifte er prostituerede er jo noget af en gammel sag. Og refererer, så vidt jeg husker det, til fænomenet hjemmegående husmødre, som netop "-gående", i modsætning til -arbejdende, og tidligere tider, hvor det at drive en husholdning, var et stort arbejde: Kvinder giftede sig til position (i stedet for at uddanne og arbejde sig til den), med et passende parti, frem for én de eventuelt elskede og begærede. Og skulle til gengælde stille deres krop til rådighed to gange om ugen, Lille Onsdag og Store Lørdag.

Men påstanden giver ingen mening, når det er veluddannede mennesker, som finder sammen på grund af kærlighed og gensidigt begær, frem for af økonomiske grunde.
 
 
30.08-2008 | 17:35 af Rolf Rasmussen
"Men påstanden giver ingen mening,"

Ikke desto mindre har journalisterne fraterniseret med kvinder, der kaldte gifte kvinder for privatludere.
http://www.rolf-r.dk/artikels/BRUDSVIN.JPG
 
30.08-2008 | 17:45 af Erik Willumsgaard
@Rolf Rasmussen

1. "Fraterniserer" en journalist med nogle, bare ved at skrive en reportage? Fraterniserer en journalist med nazister ved at skrive reportage fra et nazi-møde?
2. Jeg skrev, at påstanden om de gifte ludere var en gammel sag. Det forsøger du åbenbart at gendrive med et 25-år gammelt avisudklip!
3. Som ovenikøbet ikke indeholder noget om privatludere.
4. Den beskrevne gruppe, Valkyrierne, er i øvrigt lige så lidt repræsentative som nazisterne er for de borgerlige, eller DKP-ML er for de venstreorienterede.
 
 
30.08-2008 | 17:51 af Rolf Rasmussen
"Jeg skrev, at påstanden om de gifte ludere var en gammel sag."

De kunne jo også have kaldt dem feltmadrasser. De fraterniserede jo med fjenden.
 
30.08-2008 | 17:57 af Eva Adamsen
"Rolf Rasmussen" deltager udelukkende i debatter, der handler om sex., og har et meeget negativt fra syn på kvindekønnet, som han intet godt har at sige om, især ikke dem i parforhold, som han fejlagtigt tror er købt på linie med de prostituerede, selvom de ofte tjener mere ens partneren, de bor sammen med.

Det fortæller mere om ham og hans liges tankegang, hvoraf langt flertallet har ligget under mulde i flere årtier.;-)

Kort sagt: Mosefund...

Men det er tilsyneladende en stakkel, som livet og damerne er gledet ud af hænderne på, og som aldrig har fået den stumme "Lolita-dukke", han så brændende har ønsket sig, der bare makker ret.:-)

Hvis man ikke vidste bedre, kunne man fristes til at tro, at Rolf Rasmusse var identisk med den prostituerede Sus fra "En luders dagbog", for fuld udblæsning, og i færd med at skaffe kunder i biksen.;-)
 
 
30.08-2008 | 17:57 af Erik Willumsgaard
@Rolf Rasmussen

Ja, de kunne have gjort en hel masse forskelligt. De rødstrømper, som jeg omgikkes i 70'erne, anså nu ikke lige præcist mænd for fjender! De kæmpede f.eks. hårdt og meget imod den fejlopfattelse, at det kun var mænd, som måtte lægge op til sex! Og, at kvinder var "billige", hvis de gjorde det.

Du har måske haft nogle andre oplevelser, men hvorfor bliver du ved at fremdrage eksempler, som er anno dazumal, dvs. 70'erne og 80'erne, når vi nu lever i 2008?
 
 
30.08-2008 | 19:47 af Rolf Rasmussen
"hvorfor bliver du ved at fremdrage eksempler, som er anno dazumal, dvs. 70'erne og 80'erne, når vi nu lever i 2008?"

Det er noget, jeg har lært af kønsrolledebattørerne.
http://www.rolf-r.dk/artikels/kataloget.jpg
Kvinder har krav om en historie, ellers ender de undertrykte som vedhæng til mændene.
http://users.cybercity.dk/~btp1346/udklip/pictures/kravhist.jpg
Har du aldrig hørt kvindelige politikere anvende flere hundrede år gamle citater i deres argumentation?
 
30.08-2008 | 19:50 af Rolf Rasmussen
"Hvis man ikke vidste bedre, kunne man fristes til at tro, at Rolf Rasmussen var identisk med den prostituerede Sus fra "En luders dagbog"

Men du ved åbenbart bedre.
http://users.cybercity.dk/~btp1346/udklip/pictures/kampmodman/ninalis.gif
 
30.08-2008 | 20:20 af Rolf Rasmussen
"De kæmpede f.eks. hårdt og meget imod den fejlopfattelse, at det kun var mænd, som måtte lægge op til sex! Og, at kvinder var "billige", hvis de gjorde det. "

Gjorde de så det,
http://www.rolf-r.dk/artikels/jagehvem.jpg
eller blev det ved snakken ?
http://www.rolf-r.dk/artikels/plagen.gif
http://www.rolf-r.dk/artikels/snap.jpg
 
30.08-2008 | 20:34 af Erik Willumsgaard
@Rolf Rasmussen

Der skulle have stået ""De kæmpede f.eks. hårdt og meget HÅNDGRIBELIGT imod den fejlopfattelse, at det kun var mænd, som måtte lægge op til sex!". For det bygger på helt personlige erfaringer, at det var de organiserede rødsstrømper, som var de sødeste, frækkeste, mest sexede og mest udfarende. Ja, og de kønneste.

Jeg har stadig svært ved at se relevansen af dine gulnede avisklip i den sammenhæng.
 
 
30.08-2008 | 21:07 af Rolf Rasmussen
"det var de organiserede rødsstrømper, som var de sødeste, frækkeste, mest sexede og mest udfarende. Ja, og de kønneste. "

En skam, at organisationen gik i opløsning.
http://www.rolf-r.dk/artikels/850317_BLT_De_har_sejret_ad_helvede_til_2.jpg
http://www.rolf-r.dk/artikels/880530 POL_Fay_Weldon.jpg
 
01.09-2008 | 10:23 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
01.09-2008 | 14:58 af Rolf Rasmussen
"Mange mænd har oplevet, at de - før de blev rigtigt kønsmodne (som de vist nok hedder) - var i stand til at få udløsning via onani, uden at det var forbundet med sædtab"

Lyder underligt.
Drenge er kønsmodne, når de begynder at få pornografiske drømme.
http://www.rolf-r.dk/lsbrv/wetangle.gif
 
02.09-2008 | 01:28 af Andrej Korobejnikov
"Drenge er kønsmodne, når de begynder at få pornografiske drømme."

http://www.youtube.com/watch?v=1P3Wc-37pC4&NR=1
 
 
02.09-2008 | 11:32 af Rolf Rasmussen
Jeg anede ikke, at der indgik lange limousiner i drenges våde drømme.
Er det ikke noget, der hentet fra pigernes ?
http://www.rolf-r.dk/artikels/all_men_are_still_bastards_1.jpg
 
02.09-2008 | 18:35 af Nanna Gersov
Så vidt jeg ved bidrager mandligt hormon - testosteron - til orgasmen. Nogle kvinder har svært ved at få orgasme pga for lidt testosteron, men ville risikere skægvækst, hvis det blev givet kunstigt. Derfor arbejder man på at lave kvindeligt "viagra" uden denne kedelige bieffekt.

Mænd bør nok ikke være misundelige på kvinderne, da de jo har mest af lyst- og orgasmehormonet testosteron.
:-)
 
 
02.09-2008 | 18:49 af Rolf Rasmussen
"Så vidt jeg ved bidrager mandligt hormon - testosteron - til orgasmen."

Meget muligt. Men ingen orgasme uden den laterale hypothalamus lige bag mandens øjne.
http://www.rolf-r.dk/artikels/ORGASOJ.JPG
Det er anderledes med kvinder.
http://www.rolf-r.dk/artikels/rotorgasc.jpg
http://www.rolf-r.dk/artikels/920817_INF_Frie_foedsler.jpg
 
02.09-2008 | 19:55 af Andrej Korobejnikov
"Jeg anede ikke, at der indgik lange limousiner i drenges våde drømme.
Er det ikke noget, der hentet fra pigernes ?
http://www.rolf-r.dk/artikels/all_men_are_still_bastards_1.jpg"

Det er det autor prævede at finde ud i sin budskab, abenbart det kom lige pludselig til mig at ikke alle ville forstår eller kan forstår, det er meget kompleks at forkale med ord, klippet viser nemelig præsis det, hvordan.. tingerne står.
Hvis nogen er i tvivl. Forklaring med følger her:
Det med pigernes drømmer.. at de helt glemmer at drømmer på selve fyren istedet hans.. biller.
Det det glemmer fyrene er hvad pigerne ville fra mænd og tænker på sig selv, men de er stadigvæk fyrer den af :o)
Det der glemmer, nej "De" have vist tæmmelig pænt i forhold hvilken limusine "de" kører i ;o)
Problematikken ligger i seksualitet og ja "børnerne" i lyst og bæger.
Det mænderne ville have kan ike får, da alle pæne damer er "venner" med "De" limusine folket ;o) Sadan tingerne skeer for mange. Men De limusine folket ville giver de pigerne væk, kun gennem sin egen ræv. Og selfølgelig det tænder dem vild og så fyrer de resten af "aftenen" med pigerne som pøne veninder eller slags. Og selfølgelig kommer med sin shampanje på drengerne, der er i forvejen helt forbavsende hvorfor der trækker "denne vej" og ikke mod pigerne, der helt opgivende og kan man sige gnider rester af "dropper" på sig som en kompot af det er bare godt.. så længe halbred ikke svigter selfølgelig. Og her have vi en 3 dobbelt vinder der nakker alle og alt med sin parraply. Ja en Fy dreng, jeg ved ikke hvad de drømmer om og det gøre nemelig nemmere for mig at sover i fred ;o) For at pønt sige fram.
For resten klippet er geni lavet og ansigterne er selve autor af sangen.
Der er faktisk 2 slags meninger: den første er hvor dybt og uendelig klamt
der skeer. Od den anden derundre sig hvorfor skulle der nødvendig være så "laaange" limusiner, da jeg have en paraply. Faktisk ingen af de grupper forstyrer hinanden og det er jeg synes geni lavet
P.S. og pigerne i klippet er helt... på den forkerte side af , ja orgasmen ;o)
 
 
02.09-2008 | 20:43 af Rolf Rasmussen
"Det det glemmer fyrene er hvad pigerne ville fra mænd og tænker på sig selv, men de er stadigvæk fyrer den af :o)"

Måske havde de haft større held foran Maxim Teatret i Stockholm.
http://www.feministisktinitiativ.se/artiklar.php?show=339
 
03.09-2008 | 03:02 af Andrej Korobejnikov
@Rolf
Jeg anbefaler du spørge self.
 
 
05.09-2008 | 14:34 af På Spydet
Jeg har et par spørgsmål i anledning af artiklen:
1. Hvis mænd kan få udløsning uden at få orgasme, vil det så snart blive undersøgt, hvor ofte mænd simulerer?
2. Hvad skal de mænd gøre, der kan få orgasme uden udløsning?
3. Hvorfor er kvinder altid så skide heldige ...?
vh PS
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites