Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
     
Mail artiklen
     
SMS artiklen
     
Print artiklen
     
Add this

Kurt Westergaard skulle kvæles med de bare næver

Det planlagte drab på JP-tegner Kurt Westergaard var forberedt nøje og ned til mindste detalje, afslører hidtil hemmeligholdte beviser. Morderen var en mand trænet i kampsport.

Den 73-årige Kurt Westergaard, der tegnede profeten Muhammed med en bombe i turbanen, skulle kvæles af en 26-årig kampsportstrænet tuneser, der i måneder nøje havde planlagt drabet sammen med en medsammensvoren landsmand.

Det fremgår af dokumenter, som Politiets Efterretningstjeneste (PET) har overgivet til Integrationsministeriet, og som Nyhedsavisen har fået refereret.

De to tunesere blev anholdt 12. februar og står til en såkaldt administrativ udvisning af Danmark for drabsplanerne. Det betyder, at det er Justitsministeriet og Integrationsministeriet – og ikke en domstol – der står bag udvisningen. Derved slipper PET for at afsløre sine kilder ved en retssag.

Af samme grund har offentligheden aldrig fået kendskab til beviserne mod de to. Men Nyhedsavisen kan nu afsløre dele af politiets omfattende og belastende materiale.

Af dokumenterne fremgår det således, at PET allerede midt i oktober sidste år gennemførte en hemmelig ransagning af den 26-årige tunesers lejlighed i Århus-forstaden Gellerup. Her fandt politiet en håndskreven arabisk tekst, hvoraf det fremgik, hvordan gerningsmændene skulle komme frem til tegnerens hus, og hvordan en person – 'operatøren' – skulle gennemføre drabet.

Ifølge dokumenterne var den yngste tuneser toptrænet i kampsport, og han skulle efter al sandsynlighed have dræbt Westergaard med sine bare næver. Kampsporten gør udøveren i stand til at nedlægge og kvæle sine ofre.

Overvågede huset

Politiet fandt under ransagningen i oktober en tjekliste på arabisk, som viser, hvordan de to tunesere forberedte sig minutiøst. Blandt andet havde de to overvåget Westergaards hus og sikret sig, at han ikke havde hund. Tjeklisten indeholder også punkter om, at tuneserne skulle kende det nøjagtige antal personer i Westergaards hjem samt kende husets indretning. Også tegnerens naboer skulle overvåges.

På en note havde den yngste tuneser tegnet en linie fra Westergaards navn til hans telefonnummer og adresse.

Havde skarpladt pistol

Dokumenterne viser også, at den yngste tuneser havde downloadet Muhammed-tegningerne og søgt på tegnerens navn på internettet, hvor han også surfede på voldelige islamistiske hjemmesider for at finde vejledninger om blandt andet sprængstof og væbnede grupper.

Aflytninger har endvidere afsløret, at den yngste tuneser havde anskaffet sig en skarpladt pistol, der – sammen med to økser – blev fundet af politiet, da tuneserne blev anholdt.

De to tunesere havde angiveligt nøje planlagt deres flugt efter drabet. Den ældste af de anholdte havde købt en bil og var tæt på at købe endnu én.

Officielt for at tage på bilferie til Tunesien. Men mistanken er, at de ville gennemføre drabet og forsvinde ud af landet.

Den yngste tuneser havde i øvrigt flere gange haft kontakt med en ung afghaner, der er tiltalt i den såkaldte Glasvej-sag for at planlæge et terrorangreb.

JP-tegner Kurt Westergaard siger til Nyhedsavisen, at PET den 8. november 2007 – uger efter at efterforskningen var indledt – fortalte ham, at tjenesten havde afværget et mord på ham. Westergaard har siden boet ni forskellige steder og kun én gang sat sine ben i hjemmet i det sydlige Århus.

»Primitivt mord«

»PET fortalte, at jeg skulle overfaldes i mit eget hjem. Det var også tydeligt, at mordet skulle udføres på en enkel og ganske primitiv måde. Den ene af bagmændene var toptrænet ekspert i kampsport, og man kunne forestille sig, at han ville benytte disse evner til at slå mig ihjel. Jeg ville ikke have haft en chance,« siger Kurt Westergaard.

De to tunesere afviser anklagen. Deres pårørende har sagt, at mændene »ikke kunne gøre nogen fortræd« og næppe vidste, hvem Kurt Westergaard var.

18.06-2008 | 20:40 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.06-2008 | 21:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.06-2008 | 21:19 af Slet Mig
til avisen.dk

I USSR førte man retsager på samme måde. Man dømte folk uden en reel rettergang, og bagefter lækkede man "beviser" til pressen.
At Avisen.dk på den måde er medskyldige i en kafka-agtig farce hvor uskyldige bliver "dømt" uden at kunne forsvare sig selv, er særdeles uetisk og de ansvarlige journalister bør skamme sig.
18.06-2008 | 21:23 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.06-2008 | 21:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.06-2008 | 21:35 af David Hansen
Den toptrænet tuneser har vel modtaget sin træning i et samfundsbetalt integrationsprojekt hos en etnisk kampsportsklub.
18.06-2008 | 22:02 af Slet Mig
hansen: skulle du ikke finde et småfacistisk land du kunne integreres i?
18.06-2008 | 22:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.06-2008 | 22:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.06-2008 | 22:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.06-2008 | 22:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.06-2008 | 22:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.06-2008 | 22:37 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
19.06-2008 | 00:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
19.06-2008 | 01:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
19.06-2008 | 02:24 af Ove Christiansen
Blev muslimerne stillet for en dommer, da de søgte asyl og permanent forsørgelsesophold i danske boliger for danske kroner,
eller fik de bare sådan VUPTI uden nogen dommerkendelse i en retsag efter en lang retsag ophold ? Skandaløst ! Ubegribelig letsindigt og tåbeligt !
Har andre muslimer på samme måde UDEN langvarige retsager,
som vi må forlange muslimerne selv betaler for.
OGSÅ bare sådan VUPTI uden videre fået asyl eller livsvarigt ophold her ? Skandaløst. Uforstandigt !

Det er jo uretfærdigt krænkende og diskriminerende for almindelige borgere,
at der ikke gælder lige regler for påtvunget indvandring som for påtvunget udvisning !

Regler bør korrigeres med tilbagevirkende kraft, så justitsmordene og lovløshederne og krænkelserne af almindelig bevisthed over så lang tid ikke giver de korrupte polititikere og deres medsammensvorne indvandrere fortsatte fordele i fremtiden
p.gr.a. de skandaløse lemfældige uretfærdige og letsindige misbrug og omgang med landet og befolknings alt for knappe resourcer og bekostlige midler og værdier.
 
19.06-2008 | 02:31 af Ove Christiansen
Den straf Danmark og meget store dele af den danske befolkning har været udsat ved unødvendig og skadelig påtvunget indvandring, ikke mindst af muslimske flygtninge og deres storfamilier, burde alene være afgjort ved 200-300.000 retsager forudbetalt af de indvandringssøgende, for her er virkelig tale om juslitsmord mod landet og folkets ejendom og resourcer og helt almindelige daglige trivsel og ve og vel
 
19.06-2008 | 02:40 af Ove Christiansen
Kurt_Dejgaard: Jeg må jo bare gentage hvad jeg hele tiden har sagt:
De tre mand skal for en dommer og det kan kun gå for langsomt.

Sådan, og det skal deres familier, venner og alle andre muslimske indvandrere OGSÅ, så vi kan se om forfølgelserne i deres hjemlande er forståelige, lovlige, i orden, selvforskyldte, ikke-eksisterende osv.
I retten med dem alle sammen !

Det vil kunne spare os alle for rigtig meget, at få det afgjort én gang for alle, og også hvor lang tid dommen skal lyde på, hvis de pågældende dømmes til at have barmhjertelig nødbrug for
vore penge,
vore boliger,
integrationskonsulenter,
danske penge,
vort lands juridisk sociale beskyttelse osv.

en tid, til dommen udøber,
i retten med globalspekulanterne !
 
19.06-2008 | 03:32 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
19.06-2008 | 07:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
19.06-2008 | 08:18 af Slet Mig
jens m: ??? har vist aldrig anbefalet retsmetoder benyttet i USSR...

o.c: er der ingen modearatorer på det nye avisen.dk?
19.06-2008 | 08:18 af Slet Mig
vi vi lhave vores retstat tilbage.,,
19.06-2008 | 08:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
19.06-2008 | 08:26 af Karin Bennedsen
Gad vide hvilken af regeringens spindoktorer (og andre), der har lækket PET's oplysninger til Nyhedsavisen?

Det bliver mere og mere mystisk!

Først gik PET-chefen til pressen med oplysningen om at man havde anholdt 3 mænd for mordplaner mod Kurt Westergaard og at 2 tunesere ville blive administrativt udvist.

Hvad skulle vi bruge de oplysninger til?

Dernæst gik PET-chefen efter terrorangrebet på ambassaden i Pakistan til pressen med nogle diffuse 'underretninger' om at Danmark var i terroristers søgelys, men at trusselsniveauet iøvrigt var ændret.

Hvad skulle vi bruge de oplysninger til?

Og nu bliver der angiveligt lækket oplysninger om mordtruslem mod Kurt Westergaard, oplysninger, der nu ikke ville kunne bruges i en eventuel retssag mod tuneserne, som Kurt Dejgaard skriver.

Hvad er formålet med det?

I stedet for bare at være villige samarbejdspartnere for nogle folk i magtapparatet, der har et spil kørende, synes jeg det ville være en journalistisk opgave (som den 4. statsmagt), at stille kritiske spørgsmål ved, hvad i alverden der sker?

Interesserer det slet ikke Nyhedsavisens journalister at vide, hvorfor netop de fik denne 'godbid'?
19.06-2008 | 08:29 af Karin Bennedsen
Rettelse:

Jeg skrev: Dernæst gik PET-chefen efter terrorangrebet på ambassaden i Pakistan til pressen med nogle diffuse 'underretninger' om at Danmark var i terroristers søgelys, men at trusselsniveauet iøvrigt var ændret.

Der skulle naturligvis stå ....iøvrigt var Uændret.
19.06-2008 | 08:30 af Lars Nunnegaard
Nu lægges der op til yderligere indskrænkninger af privatlivets fred!
 
19.06-2008 | 08:42 af Karin Bennedsen
En ting undrer mig meget!

Jyllands Posten, som ALDRIG undlader at skrive om emner, der har med Muhammedtegningerne at gøre (sikkert for at retfærdiggøre deres stunt), har ikke en eneste om historien her på deres netudgave.

Både Politiken.dk og Berlingske.dk har et referat af historien. Men som sagt ikke JP.

Har JP mon oplysninger om sagen, som gør, at de ikke har lyst til at have noget med Nyhedsavisens historie at gøre?
19.06-2008 | 08:43 af Bruce1
Pinligt at se Allan stadig er lige så naiv som altid hvad angår rigtigt og forkert, den form for absurd fanatisme er at sammenligne med tuneserne der havde sikret sig, 'at tegneren ingen hund havde'.
 
19.06-2008 | 08:45 af Erling Rasmussen
Denne læk er ikke tilfældig; men hvorfor ikke en almindelig retsag mod disse tilsyneladende ugerningsmænd, er de skyldige kan de jo smides ud.
19.06-2008 | 09:20 af Slet Mig
lyder interessant, Jens. Dvs hvis man gerne vil have et kultur ministerium, så tager man hele nazistpakken? (som de fleste ved, så opfandt hitler kulturministeriet..)
Bruce1: den rigtige naive her, er de fjolser der tror på hvad PET siger mod nogle anklagede de ikke kan sætte for en dommer, da de ved deres beviser ikke holder.
19.06-2008 | 09:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
19.06-2008 | 09:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
19.06-2008 | 09:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
19.06-2008 | 09:28 af Lars Nunnegaard
Nu er det ikke alle på venstrefløjen der har det sådan Karin, men også ind i de borgerlige rækker.
Enig i at det er fordømt at der findes sådanne mennesker med den slags tanker.
Men også at der findes anstændige muslimer!
 
19.06-2008 | 09:31 af johanne
Det er uhyggeligt at Kurt Westergaard ikke mere kan leve som en fri mand i Danmark. Kurt Westergaard har desværre ikke mere hverken ytrings- eller levefrihed i DK.
19.06-2008 | 09:34 af Karin Bennedsen
I modsætning til højrefløjen, som ser terrorister alle vegne, og derfor er villige til at afskaffe retsstaten til fordel for mere politistat, så er venstrefløjen MEGET optaget af, at bevare frihedsrettighederne, demokratiet og RETSSTATEN.

Sæt tuneserne for en dommer, gerne for dobbeltlukkede døre, at lad retten afgøre, om de er skyldige i anklagerne!!!

Når retten så er gået sin gang, og hvis de bliver dømt skyldige, så kan man for min skyld bure dem inde på livstid.
19.06-2008 | 09:35 af egon legaard
Foreløbig har vi kun Nyhedsavisens påstand, PET siger, som altid, ikke noget. Det er ligesom for lidt. "Nyheden" er sandsynligvis" lækket med overlæg, vel vidende at et sensationshungrende pressekorps står stand by og er klar til at sælge, hvad som helst. Systemet er ikke ukendt, det blev f.eks. brugt meget i det tidligere Sovjet.
 
19.06-2008 | 09:37 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
19.06-2008 | 09:40 af Lars Nielsen
Nehedsavisens afsløringh af de udviste tuneseres terror og mordplaner overfor Kurt Westergaard viser med al tydelighed PET's dygtighed samt at udvisningen var mere end berettiget og endvidere at loven er OK, selv med den tilføjelse at PET eller andre myndigheder IKKE behøver begrunde udvisningen.

En varm anbefaling til de udvistes herboende familier, hvorfor flytter i ikke bare med ud af røret når jeres mænd bliver sendt tilbage til hjemlæandet.

Gæster i Danmark render ikke rundt og planlægger mord og terror, så er det ud af vagten, hellere igår end imorgen.

Der må være mange flere der står på ventelister med alle de knivstikkerier og skyderier der har foregået på det sidste.

Ryd op og rens ud nu.
 
19.06-2008 | 09:49 af egon legaard
@Strangelove. Hvis de tiltalte havde fået en regulær rettergang, ville dine klapsalver til efterretningstjenesten have været mere berettigede. Den parodi på en sag vi foreløbig har måttet lægge øre til, imponerer bestemt ikke.
 
19.06-2008 | 09:53 af Lars Nunnegaard
Karin
Du har en særdeles god pointe. Jeg bryder mig ikke om snigmordere, men ønsker dem hen hvor peberet gror eller bræen kælver.
 
19.06-2008 | 10:01 af Bruce1
For KW kan det jo næsten være lige meget nu, fanatiske idioter vil ham til livs, han burde derfor bruge al sin tid og energi på at tegne sjove tegninger af Muhammed, fra nu af og altid. Hvilken ren hævn det vil være overfor fjolserne, og ingen kan røre ham.
 
19.06-2008 | 10:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
19.06-2008 | 11:07 af MR
Hvad er formålet med at bringe denne historie? Umiddelbart virker det jo som om et flot stykke arbejde, at man på den måde har fået fat i detaljerne i en så omdiskuteret arbejde. Men er sagen ikke nærmere, at en kilde i systemet har set en fordel i at lække lige præcis så mange oplysninger, at der i offentligheden tegner sig et billede af nogle meget ubehagelige mennesker, som vi bestemt ikke behøver at have ondt af. Er resultatet af denne historie ikke bare, at Nyhedsavisen agerer klakør for regeringen og PET, der mangler et alibi for at foretage en handling, vi for få år siden aldrig ville have accepteret i et retssamfund? Havde Nyhedsavisen haft lidt mere mod og lidt mere principfasthed burde historien vel have været, at højtplacerede personer i embedsværket nu forsøger at påvirke folkestemningen til at acceptere et system, hvor vi udviser mennesker uden at de får deres sag prøvet ved retten. Det er så let bare at tænke "godt vi slipper af med så ubehagelige typer". Men gør vi det - og til hvilken pris? Diktaturer er måske kendt for at fængsle, straffe og henrette mennesker uden nogen form for rettergang, men er det den slags metoder, vi ønsker at benytte? Som Churchill sagde "lad være med at bryde med svin. I bliver begge beskidte, men svinet kan lide det"...
Ærgeligt at Nyhedsavisen med denne artikel åbner op for en tankegang, der legitimerer et system, der netop bedst kan sammenlignes med brydning med svin...
19.06-2008 | 11:20 af Daniel Lind
Nå, nu hvor beviserne så er afsløret og altså VAR til stede, hvad har pro-Islamisterne så at sige til den administrative udvisning som fremlagt (hemmeligt) for justitsministeriet og udlændingestyrelsen ?

Der må godt nok sidde nogle debattører med trang til håndvask, LOL !!!
19.06-2008 | 11:21 af Daniel Lind
"Hvad er formålet med at bringe denne historie?"

At vise at PET faktisk havde ret hele tiden, de brugte blot deres egen rettighed til IKKE at offentliggøre beviser som loven ikke kræver.

Men at læse lov og ret er vist en del for meget forlangt her på stedet ...
19.06-2008 | 11:34 af Lars Nielsen
@ Egon Legaard

Din sødsuppepolitik er netop årsagen til at vi har alle de kriminelle bl.a. grundet Soc, Rad, SF og EL's holdninger på disse områder: Hjælp gerningsmændene med"krisehjælp" og glem ofrene, især hvis partibogen ikke er iorden.

Jeg glæder mig til at to to tunesere fysisk er i Tunis, hellere igår end imorgen.

Inshallah!
 
19.06-2008 | 11:36 af Jan Nilsson
Er det kun mig der har bemærket at alle islamist "vennerne" lyser med sit fravær i denne debat
19.06-2008 | 11:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
19.06-2008 | 11:43 af MR
@Daniel Lind

Du skriver at formålet med denne historie er at vise, at PET havde ret hele tiden. Jeg vil bare sig tak for at du dermed bekræfter min kritik. For er det mediernes opgave at hjælpe PET til at få ret?
Ønsker du og andre med din holdning oprigtigt talt, at et demokrati og retssamfund udvikler sig til at have lukkede systemer, der ikke skal stå til ansvar overfor domstolene, borgerne og offentligheden?
Og hvor går grænsen så for vores valg af metoder? Har man den principielle holdning, at Danmark skal være et retssamfund og et sandt demokrati, nytter det ikke noget at gå på kompromis og mindske bestemte gruppers retssikkerhed på grund af vores egen frygt og bekvemmelighed. Og er tuneserne skyldige, risikerer vi jo intet ved at give dem en retssag, for så bliver de jo udvist - endda med retsgaranti...
19.06-2008 | 12:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
19.06-2008 | 12:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
19.06-2008 | 12:18 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
19.06-2008 | 12:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
19.06-2008 | 12:26 af Karin Bennedsen
Nogle debattørers kommentarer får mig til at spekulere på, om jeg mon virkelig befinder mig i Danmark, eller jeg på mystisk vis er landet i Mugabes Zimbabwe!?
19.06-2008 | 12:38 af Slet Mig
jenni: jeg savner at man lever op til sine debatregler om ingen racisme. Karins sidste indlæg burde også slettes. Men stadigvæk virker det som om man ikke har nogle moderatorer.
Strangelove: nej det er dit liberale klassedelte samfund der skaber størstedelen af kriminalitet. At der i dette tilfælde ikke er tale om kriminalitet, men blot rygter og hear-say er så en anden sag.
19.06-2008 | 12:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
19.06-2008 | 12:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
19.06-2008 | 13:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
19.06-2008 | 13:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
19.06-2008 | 13:44 af Slet Mig
jakob: nej nuanceret og uden fordomme - en rigtig debat.
karin
"Det er bestemt"dejlige" muslimske, borgere vi har i DK og det værste er at nogen støtter dem og deres familie mod at blive sendt tilbage til Tunesien.,føj!"
- det er "frygteligt", racistisk og naivistisk. Dine generaliseringer om muslimere i Danmark er ækel.
19.06-2008 | 13:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
19.06-2008 | 13:57 af Henrik Clausen
Allan, du kan ikke bare erklære alle dine modstandere 'racister' og derefter håbe, at dine forvirrede synspunkter står uanfægtede tilbage.

Argumentér dog imod, hvis du finder noget kvajet et sted. Folk er uenige med dig, og det er kun rimeligt. At dæmonisere folk i øst og vest som 'racister', 'jøder' eller hvad du ellers finder nedsættende, er blot en forgiftning af debatklimaet.
 
19.06-2008 | 14:05 af Slet Mig
nej, nej jakob - DU er naiv. At tro man kan give religiøse mindretal skylden for alverdens probelerm er naivt.
Og nej alle mine 'modstandere' er ikke racister. Men de florere godt nok i vidt mål herinde.
19.06-2008 | 14:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
19.06-2008 | 14:43 af Hans Devantier
Vi har heldigvis en fri presse - derfor kommer sådan en sag frem og tak for det.

Vi har uheldigvis en fri presse - og derfor opstår sådan en sag som "Tegningskrisen". Men krisen skyldes hverken tegningerne eller pressen, men en helt ualmindelig klodset håndtering af sagen fra pressens minister (Ja, der ER ham Anders).

Vi har også en retsstat og i sådan en har man krav på at få prøvet sin sag for en domstol - præcis som Islamisk Trossamfund har gjort. Og de 3 skulle selvfølgelig også have været for en dommer, i stedet for at få et gummistempel i nakken og en enkeltbillet.

Retsstaten kommer til kort, hvis den ikke kan eller tør tage opgøret med folk, som planlægger at begå forbrydelser, hvis beviserne er på plads. Hvis beviserne ikke er på plads, kommer retsstaten til kort, hvis den bare leger, at de er der og agerer på det - f.eks, med udvisninger i flæng.
19.06-2008 | 14:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
19.06-2008 | 14:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
19.06-2008 | 15:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
19.06-2008 | 15:16 af Slet Mig
hammerlein: meget simpelt - læs en masse statistisk. Ansvaret for kriminaliteten i Danmark (der i parentes bemærket ikke er stigende) ligger hos en bestemt gruppe.

De fattige. Uanset etnicitet, er denne gruppe overrepræsenteret. Så må man vel også kunne straffe enhver politiker der fører en politik der medfører fattige?

Ang. mord per stedfortræder, så kan du jo kigge lidt på krigen i irak.
19.06-2008 | 15:32 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
19.06-2008 | 15:35 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
19.06-2008 | 15:35 af Brylle
Godt arbejde PET!!!!! Og lad dette være til skræk og advarsel til andr der pønser på det samme.
19.06-2008 | 15:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
19.06-2008 | 16:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
19.06-2008 | 16:47 af MR
Der er flere i denne debat, som antyder, at problemet skyldes en bestemt gruppe af borgeres religiøse og etniske baggrund. Så kunne man jo spørge jer, hvad der skal gøres, hvis I faktisk har ret?
Skal vi - som man gør i denne sag - acceptere et retssystem, der straffer og behandler denne gruppe hårdere og med mindre retssikkerhed og gennemsigtighed i sagsbehandlingen end andre grupper? Og hvad vil konsekvensen blive af det? Vil det ikke bare betyde, at vi dermed giver ekstremisterne skyts til at fortsætte deres kamp mod vestens demokrati og frihedsidealer? Og tror I ikke, at de pågældende tunesere har fætre, sønner og andre familiemedlemmer, der vil se den her sag som en bekræftelse af alle deres værste forestillinger om Danmark og demokratiet, og at de på et tidspunkt kunne tænkes at sige, at de ikke vil finde sig i det længere, så vi bare har avlet en ny generation af fjender?
Jeg fatter dybest set ikke, hvad I har tænkt jer at gøre, når de pågældende tunesere så er blevet udvist? Tror I at problemet dermed er løst, for så kan I godt se frem til at blive ret skuffede.
Har de pågældende begået noget ulovligt, skal de naturligvis straffes - gerne hårdt og gerne med en udvisning, men efter præcis samme regler og systemer som alle andre. Og i dette land har det aldrig tidligere været politiet, der dømte folk. Jeg ved godt, at andre lande har dyrket denne praksis, men netop den gruppe af lande har vi normalt ikke set som nogle, vi burde efterligne.
19.06-2008 | 16:59 af Slet Mig
kære jakob: fattigdom medfører en øget risiko for kriminalitet - sådan har det været i alle samfund til alle tider. Dine bogus tal og teorier har jeg hørt tusindvis af gange før fra højreloonies som dig, og det er trættende igen og igen at skulle tilbagevise dem som latterlige- for det er de..

Syntes MR har en go pointe.
19.06-2008 | 17:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
19.06-2008 | 17:22 af MR
Til Karin,

Nej, tuneserne er ikke danske statsborgere og kan derfor ikke stemme eller stille op til folketingsvalg.
Men hvis det er argumentet for at sigte, dømme og udvise dem uden en almindelig rettergang, siger du jo samtidig, at titusinder af svenskere, tyskere, nordmænd og amerikanere, der bor i Danmark, også skal finde sig i at blive dømt af politiet. Eller hvad mener du egentligt?
Og hvor går din grænse så, hvis den ikke går ved straf uden dommere og advokater?
Det kunne egentligt være spændende at høre, hvor langt du vil gå og hvor meget du vil slække på principperne af frygt for terrorismen.
Mine grænser er for længst overskredet, når vi nu dømmer og udviser folk uden en rettergang, men din grænse er åbenbart et helt andet sted. Hvor? Rykker den sig måske i takt med mord-truslerne og bomberne? Og hvis den gør det, hvem styrer så egentligt dine grænser? Dig selv eller ekstremisterne?
19.06-2008 | 17:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
19.06-2008 | 17:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
19.06-2008 | 23:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
19.06-2008 | 23:42 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
19.06-2008 | 23:46 af leon lerche
Jenni, jeg forstår ikke at du bruger. Lars. N, som ny komentar, jeg ser den er fra imorgers og jeg syntes de folk man nu vil bruge burde være tilstede, hilsen fra. Leon, som ser.
 
20.06-2008 | 06:32 af Danske-A
"Med hvilken uhørt grusomhed nogle tunesiske indvandrere havde tænkt sig at slå den danske tegner Kurt Westergaard ihjel, det er nu kommet frem gennem en offentliggørelse af efterforskningens detaljer. Her har vi nogle muhamedanske indvandrere, som på ufattelig barbarisk ville dræbe tegneren, blot fordi han havde tegnet muhamedanernes profet Muhammed på netop den måde, der er helt naturlig i betragtning af hans disciples optræden, som en terrorist med en bombe i turbanen. Myten om de fredelige indvandrere må efter dette siges at være endeligt aflivet, nu hvor en utroligt brutal terroraktion er afsløret. Medierne skriver bl.a. følgende den 18. juni: »Den 73-årige Kurt Westergaard, der tegnede profeten Muhammed med en bombe i turbanen, skulle kvæles af en 26-årig kampsportstrænet tuneser, der i måneder nøje havde planlagt drabet sammen med en medsammensvoren landsmand. Det fremgår af dokumenter, som Politiets Efterretnings-tjeneste (PET) har overgivet til Integrationsministeriet. De to tunesere blev anholdt den 12. februar og står til en såkaldt administrativ udvisning af Danmark for drabsplanerne. Det betyder, at det er Justitsministeriet og Integrationsministeriet – og ikke en domstol – der står bag udvisningen. Derved slipper PET for at afsløre sine kilder ved en retssag. Af samme grund har offentligheden aldrig fået kendskab til beviserne mod de to. Men Nyhedsavisen kan nu afsløre dele af politiets omfattende og belastende materiale. Af dokumenterne fremgår det således, at PET allerede midt i oktober sidste år gennemførte en hemmelig ransagning af den 26-årige tunesers lejlighed i Århus-forstaden Gellerup. Her fandt politiet en håndskreven arabisk tekst, hvoraf det fremgik, hvordan gernings-mændene skulle komme frem til tegnerens hus, og hvordan en person – 'operatøren' – skulle gennemføre drabet. Ifølge dokumenterne var den yngste tuneser toptrænet i kampsport, og han skulle efter al sandsynlighed have dræbt Westergaard med sine bare næver. Kampsporten gør udøveren i stand til at nedlægge og kvæle sine ofre.«

Ja, dette er jo en uundgåelig følge af indvandringen fra de muhamedanske lande, den muhamedanske terror kommer gennem indvandringen hele tiden tættere på os. Det er således en ren illusion, hvis man tror at kunne forhindre en kommende muhamedansk terror, når man samtidigt lader de fremmede muhamedanere strømme ind i landet. Der er desuden allerede så mange muhamedanske indvandrere her i landet, at myndighederne ikke længere kan kontrollere dem, og et terrormiljø meget let kan dannes, hvilket man jo klart ser af den aktuelle sag. Men når man skaber forudsætningerne for en muhamedansk terror i Danmark, hvorfor tror man så at kunne forhindre den? Det kan man naturligvis ikke, man kan kun vente på bomberne. Og derfor skal det heller ikke glemmes, at mange danske politikere og embedsmænd er medansvarlige for terrortruslen mod danskerne, fordi disse mennesker har lukket de fremmede ind i landet, og det er således også kun rimeligt, om politikere og embedsmænd først og fremmest vil blive ramt af terroren. Vi må altså håbe på, at den kommende terror primært retter sig mod de herskende i samfundet og ikke mod de almindelige sagesløse danskere, der er helt uden ansvar for indvan-dringen. For danskerne blev jo ikke spurgt, da man satte indvandringen i gang og lod de fremmede muhamedanere strømme ind i landet. Men man kunne jo også beslutte at forhindre den muhamedanske terror ved at hjemsende alle fremmede muhamedanere, for det er det eneste, man kan gøre for at forhindre denne terror. Er der ingen muhamedanere i landet, så kan der følgelig heller ikke opstå en muhamedansk terror, men det skal vi nok ikke regne med bliver besluttet, før der er sprængt nogle bomber og mange danskere er blevet slået ihjel. Så kan det jo dog være, at vore politikere og embedsmænd kommer til fornuft og ændrer kurs, ikke mindst hvis nogle af de omkomme tilhører deres egen kreds" - Radio Holger
20.06-2008 | 08:59 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
20.06-2008 | 09:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
20.06-2008 | 09:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
20.06-2008 | 09:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
20.06-2008 | 14:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
20.06-2008 | 14:58 af Karin Bennedsen
@Hammerlein

Ville det ikke være positivt, hvis vi kunne minimere kriminalstatistikken ved at udligne de sociale skævheder?

Det kunne ovenikøbet måske have den sidegevinst, at det smittede positivt af på kriminaliteten generelt.
20.06-2008 | 18:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
20.06-2008 | 18:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
20.06-2008 | 18:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
20.06-2008 | 18:33 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
20.06-2008 | 18:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
20.06-2008 | 18:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
20.06-2008 | 19:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
20.06-2008 | 19:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
21.06-2008 | 03:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
21.06-2008 | 08:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
21.06-2008 | 13:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.06-2008 | 14:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.06-2008 | 18:54 af sumii sumsum
som i alle diskuttere dette emne så syns jeg lige at i skal vide at pet har infrømmet at de ikk har fundet nogen oversig eller planer om hvordan eller hvem der skulle dræbe kurt w i den familie som har været tiltalt for det.! det viser jo bare at pet er fulde af lort og prøver at tillae uskyldige mennesker det er sørgeligt det er pet der er med til at give danskerne et dårligt billed på muslimer desvæære
 
22.06-2008 | 19:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.06-2008 | 19:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.06-2008 | 19:24 af sumii sumsum
jed ved bare at det som de har kaldt beviser ikk har fandes overhoved måske har det et andet sted men ikk hos dem som de påstør det syns jeg er synd for den familie da nu ja bare se her hvor mange der sætter fordomme mod denne stakkels familie som ikk har haft nogen af de ting pet har sagt de fandt.! jeg syns at hvis pet har så mange beviser må de jo give det til en retsal eller en dommer.. det er nemt at sige jeg har beviser når ingen har mulighed for at tjekke det.!!!
 
23.06-2008 | 09:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
23.06-2008 | 12:05 af sumii sumsum
måske har de nogen beviser men de planer pet påstår.. som de påstår at være det førende bevis på de planlager og undersøgte alle ting om kurt.!!
 
23.06-2008 | 17:25 af Jan Nilsson
Jeg har dog aldrig oplevet magen til naive danskere. Er i virkligen parate til at forsvare en isme der drager ud i verden for at slå uligtænkende ihjæl?
25.06-2008 | 14:32 af Henrik Clausen
"PET er også efter min mening fuld af lort, dvs. totalt utroværdige."

Ufatteligt. PET er en organisation af professionelle, der bruger deres tid på det ret vigtige arbejde at beskytte os allesammen.

Jeg er udmærket klar over, at i andre lande har efterretningstjenester, f.eks. KGB, været brugt som værktøj til at underkue dissidenter. Men det er altså ikke tilfældet i Danmark, og som vi kan se af sagen med Kurt Westergaard er PET en yderst nødvendig organisation. Som et par af mine venner i øvrigt selv er kunder i.

Mistillid til samfundets sunde og nyttige institutioner er en farlig ting.
 
25.06-2008 | 16:35 af Bo Richardt
'Men det er altså ikke tilfældet i Danmark'
skriver Henrik Ræder.
Hvordan ved du det? Det er jo selvbekræftende at PET anholder en mand de påstår er farlig. Således har de 'bevist' deres lødighed og berettigelse som 'en yderst nødvendig organisation'.

De kan jo 'bevise' hvad som helst når de ikke vil/skal fremlægge deres beviser. Tænk hvis Henrik Ræder pludselig kom i deres søgeys og blev anset for skyldig. Voila - så ER Henrik Ræder skyldig.
Det er ren Kafka.
25.06-2008 | 18:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.