Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Krause-Kjær: Seks stjerner til Pia

Start et spil på Spigo.dk
Spil

Efter den første valgkampsdebat giver politisk kommentator Niels Krause-Kjær seks stjerner til Pia Kjærsgaard, mens Kristendemokraternes Bodil Kornbæk skal skrue helt ned for retorikken. Khader har langt vej igen.

24. okt. 2007 kl. 21:03 Kaare Sørensen
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST
Kaare Sørensen
Uddannet fra Journalisthøjskolen og Morgenavisen Jyllands-Posten med en tur forbi Kulturredaktionen, JP Købehavn og Reportagegruppen.

Modtager af Dagbladenes Pris for hovedopgaven ”Mens Europa sover” – om salg af min...

Der var ikke mange nye politiske holdninger under valgkampens første møde mellem de ni partiledere. Men hvordan blev de formidlet? Og er politikerne i topform?  Nyhedsavisen bad politisk kommentator Niels Krause-Kjær tage de store analysebriller på.

Anders Fogh Rasmussen: Far tog ingen chancer

- Fogh var ikke på chancesejlads. Han kører de sikre stik hjem og har en klar idé om, hvordan der skal slås til. For eksempel, da han gik til angreb på De Radikale og Socialdemokraterne om flygtningespørgsmålet. Det er sådan, han skal gøre det. Og sådan vil vi formentlig se ham gøre det de næste 20 dage uafbrudt.

Helle Thorning-Schmidt: Hun er et naturtalent

- Hun er simpelthen en bragende campaigner. Valgkampe er dét, hun er allerbedst til. Selvom det kan virke nok så instrueret, så er hun klar, og hendes budskaber er troværdige. I det daglige er hun sovset ind i en masse parlamentarisk forhandlinger, som hun ikke er stærkt til. Men i en valgkamp er hun et naturtalent. Det skal hun så omvendt også være, for hun skal virkelig ind og erobre nyt land. Mit gæt er, at vi aldrig vil se hende under fem stjerner i hele kampagnen. Men hun skal op og lave nogle seks-taller for at hive sejren i land.

 

Pia Kjærsgaard: Fuldstændig sikker

- Hun er kraftedme god. Hun fortjener aftenens eneste seks stjerner. Hun har en fantastisk måde at få sine budskaber ud over rampen. Det er svært at se, hvordan hun skal komme i problemer. Hun leverer varen til fulde.

Bendt Bendtsen: Bedre end normalt

- Han var faktisk mere veloplagt og dristig end han tidligere har været. Der var ret meget svung i ham – og han tog en god infight med Villy Søvndal flere gange. Han var meget over sin daglige form.

Margrethe Vestager: Kun for sit eget parti

- Hun opfører sig som om, at hun har været partileder i adskillige år. Og det er tydeligt, at hun er meget fokuseret på at skabe et hæderligt resultat for sit eget parti. Det er mere som parti end som samlet opposition, at hun går ind i debatter og ind i valget. Og det er ikke noget problem for hende – når man går efter 8-10 procent af vælgerne, så kan hun fint opføre sig sådan.

Villy Søvndal: Plejer at være langt bedre

- Han skal passe på. Han var alt for tilbagelænet i debatten. Man vil nok huske ham fra nogle kække bemærkninger, men han havde ikke tag om debatten. Det skal han huske til senere.

 

Naser Khader: Er blevet bedre

- Han overasker mig. Han var meget falmende i begyndelsen af sin tid som partileder i den første tid. Men han er blevet bedre, når han så kommer ind i debatten. Det skal han så gøre meget mere. Og han skal stadig op i et helt andet gear – han skal tude konfrontere debatten og gribe den på egne præmisser.

 

Bodil Kornbek: Alt for skinger

- Vi var ikke i tvivl om, at hun var der. Men det virkede meget skingert. Hun er selvfølgelig nødt til at gøre et eller andet for at blive bemærket, men det er ikke godt nok, at vi kan huske hende. Hun er nødt til at få de traditionelle vælgere med fra Ringkøbing. Og der er jeg slet ikke sikker på, at hendes retorisk eller kraftigt angreb på Fogh virker. Det omfavner de slet ikke. Og uden baglandet, så kommer de aldrig over spærregrænsen.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
24.10-2007 | 21:26 af Peter Hansen
Ja men tak for endnu en af de vurderinger som er ret så ligegyldigt.

Hvornår har Krause vurderet noget som ikke var til fordel for de borgerlige.

Men i morgen bliver CHEF-Trads sur igen. Lige som sidst Khader blev vurderet for tyndt.

Men vil gerne indrømme, at jeg synes det er den bedste optræden som Khader endnu har præsenteret - og langt bedre end den konservative repræsentant.

Dog mangler Khader at give et klart bud på, hvordan han på centrale områder kan være så kritisk overfor Fogh - og så alligevel pege på ham.
 
24.10-2007 | 21:29 af Hans V. Madsen
Kære Bendt Bendtsen- jeg synes du siger for meget, og for mange halve sætninger, når du har ordet. Kan du ikke skære lidt ned, så bliver det mere klart. Tak tak.
 
 
24.10-2007 | 21:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
24.10-2007 | 21:33 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
24.10-2007 | 21:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
24.10-2007 | 21:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
24.10-2007 | 21:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
24.10-2007 | 22:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
24.10-2007 | 22:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
24.10-2007 | 22:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
24.10-2007 | 22:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
24.10-2007 | 22:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
24.10-2007 | 22:29 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
24.10-2007 | 22:30 af karenmarie
Jeg er enig i at Kornbek ikke klarede sig godt. Hun virkede alt for hysterisk og ude af kontrol. Hun kan åbenbart ikke styre sig når hun skal diskutere. Det virkede som om hun var lige ved at græde af raseri og det er ikke tillidsvækkende for en politiker ikke at kunne styre sig.

Pia Kjærsgaard vinder på sin drevne facon og så virker hun fuldstændig naturlig og hun kan styre sin vrede.

Margrethe Vestager er tør som en kold kiks. Hun har ikke et vindende væsen og så synes jeg at hun tager asylbørnene som gidsler for sit politiske projekt. Hun og partiet skubber de børn foran sig. Partiets og hendes snak om asylbørnene virker falsk.

Statsministeren virkede træt.
 
24.10-2007 | 22:31 af Joee-15
Villy fortjener de seks stjerner!
 
24.10-2007 | 22:32 af karenmarie
Khader er bare en marionetdukke for store firmaer der handler med Mellemøsten.
 
24.10-2007 | 22:34 af karenmarie
Politikerne sagde ikke noget de ikke plejer at sige så derfor har jeg ikke kommenteret det de sagde. Ikke at kommentere er vel også at kommentere?
 
24.10-2007 | 22:41 af steffeng40
Jeg synes, at Kornbek var formidabel. Hun alene pegede på de helt grundlæggende problemer i den revolution, der har omkalfatret vores samfund under Fogh Rasmussens (mis)regimente.
 
24.10-2007 | 23:06 af Henrik Clausen
Anti-Pianist skrev: "Pia Kjærsgaard er kommet med helvede og har bragt helvede. En djævel som ingen anden."

Sig mig, er det ikke .. dæmonisering..?
 
 
24.10-2007 | 23:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
24.10-2007 | 23:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
24.10-2007 | 23:32 af Bruce1
Hahahaha... :-D
 
 
24.10-2007 | 23:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.10-2007 | 00:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.10-2007 | 00:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.10-2007 | 00:37 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.10-2007 | 00:37 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.10-2007 | 01:32 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.10-2007 | 01:43 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.10-2007 | 02:18 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.10-2007 | 06:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.10-2007 | 07:33 af Peter Hansen
Werner Jensen

Det er sjovt at samtidig med at du forsøger at få de offentlige ansatte til at tro på at Helle rakker ned på dem, så kan du alligevel ikke lade være med at bevise hvordan de borgerliges reelle holdning til offentligt ansatte er i virkeligheden.

Er man offentlig ansat er man dum og ineffektiv. Synes I.
 
25.10-2007 | 08:32 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.10-2007 | 09:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.10-2007 | 10:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.10-2007 | 10:02 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.10-2007 | 11:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.10-2007 | 11:45 af Knud Daugaard
Næsten enig i bedømmelsen.

Helle Thorning skal dog kun have 2 stjerner. Hun er uden indhold - bræger bare løs som en maskine.

En barbidukke - køn - men ingen substans.

Knud Daugaard
 
25.10-2007 | 11:49 af Knud Daugaard
Villy Søvndal - et godt råd: Du blive en god "stand-up´er"

Knud Daugaard
 
25.10-2007 | 11:50 af Knud Daugaard
Villy Søvndal - et godt råd: Du blive en god "stand-up´er"

Knud Daugaard
 
25.10-2007 | 11:58 af Henrik Clausen
Knud: "Helle Thorning skal dog kun have 2 stjerner."

Jeg er da helt indstillet på at give hende mere. Udseendet tæller også.
 
 
25.10-2007 | 12:29 af Peter Hansen
Werner Jensen

Har du tænkt over at den nuværene statsminister aldrig har passet sine børn.

Som weekend-far gennem de to børns opvækst var han endda på rundrejse til alle landets forsamlingshuse for at møde de lokale venstreforeninger.

Så også her er du kommet til at skyde dig selv i foden i dit forsøg på at svine en politisk modstander til.

Men måske er det Foghs manglende tilstedeværelse i sine børns opvækst der har gjort at han er så kold overfor andre folks børn.

Hvem husker ikke en stive Fogh sidde i rundkreds med børnehavebørn for at vise sine "menneskelige" sider.
 
25.10-2007 | 13:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.10-2007 | 14:19 af Christian Olesen
Takket være det sorte VKO sammenrend!

Bibliotekerne får igen sparekniven

25. okt. 2007 14.01

Bibliotekerne rammes igen af besparelser. I cirka 75 procent af landets kommuner er der atter nedskæringer i den kommunale støtte til bibliotekerne i 2008.
 
 
25.10-2007 | 15:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.10-2007 | 15:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.10-2007 | 15:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.10-2007 | 15:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.10-2007 | 15:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.10-2007 | 15:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.10-2007 | 15:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.10-2007 | 15:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.10-2007 | 15:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.10-2007 | 15:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.10-2007 | 15:30 af Henrik Clausen
"Bibliotekerne får igen sparekniven"

Bibliotekerne igen :(

Her i Århus fik de spareplaner mig i blækhuset i en fart. Jeg har altid været glad for biblioteker og gik gerne direkte fra skole til biblioteket for at læse noget mere. At de vil nedlægge de små biblioteker ser jeg som en stor, stor fejl. Det er de små, hyggelige steder, der er et af de bedste aktiver for at børn kan vokse op med masser af bøger og bred viden. Det slås vi for.

I Århus tog vores enlige DF-medlem i byrådet sagen op. V- og S- erne kunne godt se, at det var forkert, så de skiftede ret hurtigt holdning, og tog æren for at redde bibliotekerne.

Kommunerne løfter en tung byrde i form af overførselsindkomster, ikke mindst i Århus. Hver eneste idé, der kan bringe flere fra kontanthjælp til arbejde sparer kommunen for gode, konkrete penge, der kan bruges på at forbedre kommunens kerneopgaver, f.eks. skoler, biblioteker, vejnet og den slags. Det har vi brug for.
 
 
25.10-2007 | 17:02 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.10-2007 | 17:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.10-2007 | 17:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.10-2007 | 23:22 af Michael Hansen
Helt enig i bedømmelserne (selvom jeg havde håbet på at debatten ville give et lidt andet resultat).

Dog har jeg svært ved at se hvordan Margrethe Vestager kunne få så mange stjerner for sin utroværdige optræden. Ikke underligt at partiet er i frit fald med hende og Morten Østergård ved roret.
 
25.10-2007 | 23:30 af Peter Hansen
Werner Jensen

Sikke mange gange du var nødt til at sende det samme indlæg. Det virker jo ikke mere overbevisende at læse det samme sludder igen og igen.

Du kan læse de forskellige biografier der er udgivet om Fogh. Medens han børn var små var Fogh kun weekendfar. Han kom hjem til Jylland sent fredag aften eller lørdag morgen. Han rejste Jylland tyndt til divers forsamlingshuse for at være et kendt ansigt i Venstre.

Når han var hjemme er der ikke nogen der ligefrem har påstået at han var et familiemenneske som var meget sammen med børnene - tværtimod har de jo aldrig kunne få et normalt far-søn - far-datter-forhold.

Og du har da ret i at han om sommeren i en uge om året forsøgte at holde ferie med sin søn. Som kompensation for al den tid de ikke var sammen.

Familien flyttede til København, da Fogh blev partiformand. Det var nu nok ikke for at være meget sammen med børnene. Da var de jo store og på vej væk hjemmefra.

Og ja - man må da håbe for hans børn, at hans kone har haft en god indflydelse på dem. Hun skulle jo både være mor og far.

Men det sjove er, at lige netop dette emne har jo ikke optaget dig og alle hans beundre på noget tidspunkt. Men nu hvor man er nødt til at se om man kan finde noget snavs på sine modstandere, så er det meget vigtigt.
 
25.10-2007 | 23:38 af Peter Hansen
Ullassen

Man ser jo det man gerne vil se.

I mit TV så man en meget træt statsminister, der var nødt til at hive de mest ulækre argumenter frem. Hvis det er linien han vil fortsætte i 3 uger - så kommer hans udtalelser om politiske ballademagre til at ligne velovervejet optræden.

Vicestatsministeren kan jo idag se på diverse meningsmålinger hvilken effekt han havde på skærmen. Ren nedtur.

Pia var en ren fuser. Afbryder hele tiden. Roder sig ud i lange forklaringer og virker skråsikker på et tyndt grundlag.

I dag var hun med på debatten i DR2 og var ren til grin. Igen og igen stod hun og rodede rundt i konkrete oplysninger.

Enhedslisten var medskyldige i en lovgivning på et tidspunkt hvor de ikke var dannet og derfor ikke sad i folketinget. S og R var ansvarlige for den flygtningepolitik som VK førte i 80erne. Ren tågehorn når man skal dykke ned i det faktuelle.

Men kan jo ikke afvise, at der er blevet vist noget andet på Ullassens TV.
 
26.10-2007 | 01:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.10-2007 | 02:06 af Knud Daugaard
Peter Hansen

Bøvs - få dig et liv mand - hvis du er en mand?

Knud Daugaard
 
02.11-2007 | 22:59 af Knud Daugaard
Vrang-Villy er en løgnhals.

Knud Daugaard
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites