Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Kontroversiel islam-film splitter regeringen

Start et spil på Spigo.dk
Spil

I store dele af verden fordømmes den hollandske politiker Geert Wilders islam-kritiske film Fitna . Venstre og De Konservative er uenige i deres holdninger til filmen.

28. marts 2008 kl. 21:45 Niels Kristian Holst
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST
Niels Kristian Holst
Journalist

- Nyhedsredaktør på Avisen.dk fra marts 2007-

- Jourhavende på DNY fra august 2006 til marts 2007

- Reporter på metroXpress fra september 2001 til august 2006

- Reporter på Ritzaus Bureau fra maj 2001...

Regeringen er splittet i sin holdning til den hollandske politiker Geert Wilders omdiskuterede islam-film Fitna , som med flere måneders tilløb blev offentliggjort på internettet sent torsdag aften.

Mens filmen, der kæder islam sammen med terror, fordømmes af statsminister Anders Fogh Rasmussen (V), mener regeringspartneren De Konservative, at filmen er vigtig i den offentlige debat om terror begået af rabiate islamister.

- Geert Wilders gør opmærksom på et centralt og skræmmende punkt, nemlig den fundamentalistiske islamisme. Denne yderligtgående islamisme står bag alvorlige terrorhandlinger i vesten, siger politisk ordfører for De Konservative Henriette Kjær.


DR viser alligevel omstridt islam-film
Wilders sagsøges for misbrug af JP-tegning
Hollandsk film kan skade Danmark
Millioner har set hollandsk islam-film
Dokumentation: Se Wilders film her
JP-tegner: Min tegning er misbrugt


Geert Wilders klipper i filmen mellem billeder af citater fra Koranen om krig mod vantro og billeder af døde ofre for terrorangreb begået af islamister og videre til billeder af verdens mest rabiate imamer.

Henriette Kjær advarer dog mod at lade formen overskygge indholdet af den 15 minutter lange film.

- Nu skal vi passe på, at vi i vesten ikke bliver så bange for skyggesiden af islam, at vi ikke tør tale om den eller formidle den på film. Islam har – ligesom alle andre verdensreligioner – ekstremistiske fraktioner. Dem skal vi ikke alene turde debattere åbent, dem har vi har pligt til at debattere åbent, siger hun.

Fogh: En provokation 

Statsminister Anders Fogh Rasmussen har imidlertid svært ved at se den gavnlige effekt af filmen, som han kalder en unødig provokation , selvom han ikke selv har haft lejlighed til at se den.

- Jeg synes, at den blokerer for en nødvendig diskussion af yderligtgående islamisters brug af terror. Men vi har ytringsfrihed, så der er frihed til at udgive film, der er frihed til at tegne og der er frihed til at mene om det, hvad man vil. Men jeg har altså også ytringsfrihed til at sige, at jeg godt kunne have undværet den, siger Anders Fogh Rasmussen ifølge TV 2.

Også i udlandet fordømmes filmen over en bred kam. Både Pakistan, Indonesien og Iran krævede fredag, at den hollandske regering skred ind og standsede filmen, som bliver kaldt afskyelig , blasfemisk og anti-islamisk .

- Det afskyelige tiltag fra en hollandsk politiker og en britisk virksomhed tyder på, at disse vestlige borgere har en fortsat ondskab og dyb hævntørst mod islam og muslimer,« sagde en talsmand for præstestyret ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Og det er ikke kun i den muslimske verden, at filmen vækker forargelse. Også det slovenske EU-formandskab kritiserer Geert Wilders og Fitna . I en udtalelse fastslår den slovenske regering, at filmens eneste formål er at opildne til had .

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
28.03-2008 | 19:22 af Bruce1
Nyfascister? Det kan man sgu da aldrig nogensinde være hvis man er skpetisk ved den voldelige islam!
 
 
28.03-2008 | 19:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.03-2008 | 19:35 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.03-2008 | 19:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.03-2008 | 19:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.03-2008 | 19:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.03-2008 | 20:08 af Henrik Clausen
"Islam har – ligesom alle andre verdensreligioner – ekstremistiske fraktioner."

Hov?

Jeg tror ikke at hverken buddhister eller taoister har den slags. Der er altså forskel på religioner.

Og heldigvis frit valg imellem dem. Bare skift :)
 
 
28.03-2008 | 20:10 af Henrik Clausen
"Jeg er skuffet over, at Anders Fogh tager afstand fra en film han ikke har set eller vil se."

Ja, det er sgu amatøragtigt. Jeg håber, det er det eneste, han udtaler sig om uden at vide noget om sagen. Men jeg frygter det værste...
 
 
28.03-2008 | 19:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.03-2008 | 20:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.03-2008 | 20:23 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.03-2008 | 20:23 af Erik Willumsgaard
@Alt er til salg...

Det betyder intet, hvad Anders Fogh siger i denne situation. Det, som betyder noget, er hvordan folk over hele verden reagerer, når de downloader denne og alle de billeder og film, som vil komme herefter!
 
 
28.03-2008 | 20:25 af Erik Willumsgaard
Der vil blive udløst en tsunami af fornærmende, blasfemiske tegninger og film mod alle hellige symboler, personer og guder fra alle religioner.
 
 
28.03-2008 | 20:44 af Bruce1
Er denne film da værre end antisemitiske tegninger og ord, alverdens muslimer/imamer/mullah ere råber og skriger ud? På ingen måde, tværtimod viser den på fornemste vis hvilket menneskeforagtende had der eksisterer i islam. Intet er forandret på 1400. år, den oprindelige nazisme er over os, Europa er atter besat.
 
 
28.03-2008 | 20:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.03-2008 | 21:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.03-2008 | 21:12 af Jørgen Larsen
Hvorfor skulle den danske regering tage stilling til en nazi/ facistisk amatørfilm, produceret af en hollandsk politiker.

Nåeh ja, nu er jeg med.
 
28.03-2008 | 21:15 af Jørgen Larsen
Bruce1.

Nej, ingenting er forandret.

Og hvad gør det dig til?
 
28.03-2008 | 22:08 af Erik Willumsgaard
Hov, John Doe, glemte lige den med beskyldningen for antisemitisme: Jeg har konsekvent angrebet antisemitismen i alle dens former i alle debatter, her og på Islamic.DK og forsvaret det zionistiske standpunkt. Hvad bygger du din anklage mod mig på?
 
 
28.03-2008 | 22:11 af Slet Mig
men fogh har jo lige sagt at enten er man FOR racisme eller også er man IMOD ytringsfrihed. Nu må han da bestemme sig!
 
28.03-2008 | 22:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.03-2008 | 22:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.03-2008 | 22:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.03-2008 | 22:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.03-2008 | 21:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.03-2008 | 21:44 af Jørgen Larsen
Test ytringfriheden.

I stedet for at kagle som en liggesyg høne.

Gør det selv.
 
28.03-2008 | 21:56 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.03-2008 | 22:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.03-2008 | 22:06 af Erik Willumsgaard
@John Doe alias NN

Hvad har du i klemme? Hvis du mener jeg har skiftet meget pludselig holdning til væsentlige emner, så dokumentér venligst, f.eks. ved links til mine debatindlæg fra de seneste 10 år!
 
 
28.03-2008 | 22:23 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.03-2008 | 22:35 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.03-2008 | 22:48 af Erik Willumsgaard
@John Doe

1. Jeg skiftede ikke til NA for at stille op som FT-kandidat. Jeg skiftede til NA og fik derefter tilbud af NK om at stille op, mindst en måned efter min indmeldelse.

2. I den sidste dag af valgkampen, hvor jeg i øvrigt både på gaden og nettet kæmpede for at få stemmer til NA, opfordrede jeg vælgere, som havde bestemt sig for at stemme SF til at vælge EL i stedet. Med den taktiske begrundelse, at hvis EL strøg ud af FT, ville NA miste den oplagte mulighed for indflydelse ved at være det afgørende parti på midten.

3. Mht. zionismen så har jeg i mange indlæg forsvaret zionismen, og berettet om, at SF (mit tidligere parti) er det danske parti, som (sammen med SD) har haft de længstvarende venskabelige forbindelser med et israelsk zionistisk parti.

4. I dag er jeg partiløs, men har stadig ikke skiftet holdning til væsentlige politiske spørgsmål i forhold til f.eks. to år siden.

5. Men hvis vi ser tilbage over årtierne er der selvfølgelig sket noget. Er der ikke sket noget med dig, John Doe?
 
 
28.03-2008 | 22:58 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.03-2008 | 23:05 af Erik Willumsgaard
@John Doe

1. I modsætning til dig, NN, er jeg ikke anonym

2. Du kan derfor gennemchecke mine synspunkter år tilbage, hvis du har lyst, på net og på print

3. Mht. islam har jeg kendt muslimer i de sidste 40 år og søgt stadig mere viden.

4. Om du anser mig som værende opmærksomhedskrævende, opportunist eller whatever betyder ikke så meget for mig.
 
 
28.03-2008 | 23:07 af justme
Og jeg er ved at være godt og grundig træt af både tegninger og film om islam - terror og hvad dertil hører. Stop nu mens legen er god - alt andet er skruen uden ende, og blot mere benzin på bålet - hvor folk dog må kede sig - få dog et liv!!!
 
28.03-2008 | 23:17 af Erik Willumsgaard
@justme

Jeg er totalt uenig, vi har først set begyndelsen på en ny reformation, som vil blive verdensomspændende reformation, omfattende alle religioner og religionslignende bevægelser.

Og legen er bestemt ikke god. Kommunikationsmulighederne via nettet gør, at alle nu kan udfordre både deres egne og andres autoriteter gennem tekst, billeder og film, verden rundt. Og de vil gøre det.

I de næste ti år vil en brand køre verden rundt, hvor blasfemiske udfordringer af alle religiøse og andre autoriteter vil være med til at skabe en ny orden, med større respekt og tolerance over forskelligheder.
 
 
28.03-2008 | 23:32 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.03-2008 | 02:29 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.03-2008 | 02:35 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.03-2008 | 02:36 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.03-2008 | 03:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.03-2008 | 03:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.03-2008 | 04:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.03-2008 | 05:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.03-2008 | 07:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.03-2008 | 08:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.03-2008 | 08:58 af Slet Mig
ja for faen hans jørn. Og hvem ved hvad nazisterne i greve render rundt og deler rundt? Man kan da ikke tage afstand bare fordi nogle siger det er skidt at være nazistisk?

Næh du...ytringsfrihed til alle højreekstremister. Og alle bør være tvangsindlagt til at høre på deres looney-holdninger.
 
29.03-2008 | 09:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.03-2008 | 09:35 af fnugget
Filmen er taget ned. Internetsidens udbydere er blevet truet på livet, og tør ikke stå fast. Virkeligheden demonstrerer endnu engang, at islam som religion er et problem, når muslimer kan føle sig krænkede af en så relativ primitiv film.
 
29.03-2008 | 10:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.03-2008 | 11:02 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.03-2008 | 11:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.03-2008 | 11:19 af egon legaard
Pludre-pludre- pludre !! Hold kæft, hvor er i dog forudsigelige...Bruce,Aleph, Okaj, og de andre pludrekokke. Rejs jer dog fra computeren og få et liv ! Der er en verden udenfor !
 
 
29.03-2008 | 12:23 af Bruce1
Tror du jeg gider glo på flere tørklæder? Jeg har set og fået nok.
 
 
29.03-2008 | 13:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.03-2008 | 14:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.03-2008 | 15:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.03-2008 | 17:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.03-2008 | 18:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
30.03-2008 | 08:01 af Torben Petersen
Man kan sådan set kalde filmen der splitter regeringen for en splatter-film! I Allahs navn, såmænd...
 
 
31.03-2008 | 22:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites