Langt størstedelen af de tusinder af kommunalt ansatte, som er blevet fyret på grund af nedskæringer, modtager ikke tilstrækkelig hjælp til at komme videre til et nyt job.
Det viser en rundspørge, som Ugebrevet A4 har foretaget blandt de syv største fagforbund, der organiserer kommunalt ansatte. Samtlige forbund beretter, at det er et fåtal af deres medlemmer, der modtager hjælp, når de fyres.
Meldingen underbygges af en ny undersøgelse, som Socialpædagogernes Landsforbund (SL) har gennemført blandt sine fyrede medlemmer.
85 procent af de SL-medlemmer, som blev fyret i 2011, har ikke deltaget i afklaring eller coaching i løbet af opsigelsesperioden.
Undersøgelsens resultater og forbundenes tilbagemeldinger er udtryk for en uheldig tendens, mener formand for SL, Benny Andersen.
- Det er meget ærgerligt, og jeg synes, at det på mange måder er et svigt fra arbejdsgivers side. I langt de fleste tilfælde er medarbejderne jo ikke selv skyld i deres fyring. Den er kommet på grund af nedskæringer,«siger han.
I LO's forhandlingsgruppe for offentligt ansatte, OAO, kalder man kommunernes manglende hjælp til de afskedigede for en 'brug-og-smid-væk-kultur'.
- Det er uanstændigt bare at smide folk væk, når man ikke kan bruge dem mere, siger OAO-formand Dennis Kristensen, der også er formand for fagforbundet FOA.
Hjælp og opkvalificering til afskedigede medarbejdere kaldes for 'outplacement' - eller på dansk: 'genplacering'. Formålet er at få den afskedigede videre til et nyt job, og outplacement-forløbet kan blandt andet bestå af uddannelse, kurser, udarbejdelse af cv, jobansøgning, analyse af jobmuligheder og mødeteknik.
Og outplacement er vigtigt, når man fyrer kommunalt ansatte, påpeger professor fra Institut for Organisation på Copenhagen Business School, Henrik Holt Larsen. Kommunalt ansatte er nemlig ofte specialiserede inden for et bestemt, fagligt område. De kan derfor være svære at genansætte på en ny arbejdsplads, påpeger han.
- De har ofte ikke prøvet ret meget andet end lige præcis den ene niche, som de har arbejdet med hele deres arbejdsliv. Og derfor er de svære at flytte rundt. De vil typisk søge job i andre kommuner, men her er der jo også skåret ned, siger han.
Ifølge Henrik Holt Larsen vil et outplacement-forløb ofte give de fyrede de nødvendige kompetencer, som gør dem i stand til at søge bredere.
- Man skal sørge for, at medarbejderen ligesom ræven har flere udgange at vælge imellem, siger han og understreger, at det også bør gælde medarbejdere, som ikke er afskediget.
Hos KL (Kommunernes Landsforening) erkender man, at outplacement kan være en god hjælp for de afskedigede medarbejdere. Formanden for Løn- og Personaleudvalget, Michael Ziegler (K), understreger dog, at kommunerne ikke har pligt til at tilbyde outplacement.
- Jeg synes, det er fint, hvis kommunerne tilbyder outplacement. Men der er jo ikke nogen formel forpligtelse fra kommunernes side til at gøre det, siger Michael Ziegler, der også er borgmester i Høje-Taastrup Kommune.
Benny Andersen fra SL håber imidlertid, at kommunerne »tager et større ansvar« i rollen som arbejdsgivere.