Du kan faktisk virkelig godt lidt Mette. Hun er en god kollega, der altid er klar med en sjov bemærkning, når I sidder i frokoststuen, og hun har altid hjemmebag med om torsdagen.
Men når du kigger hen på hendes plads i den anden ende af kontoret, sidder hun lidt for tit og skriver statusopdateringer på Facebook i stedet for at arbejde. Og det er møgirriterende, synes du, for arbejdsopgaverne hober sig op, og når hun ikke bliver færdig til tiden, ender de pludselig på dit bord.
Hvis det lyder bekendt, er du ikke den eneste. Ifølge tal fra en ny undersøgelse, som Epinion har udført for HK/Privat, oplever 31 procent af fagforeningens medlemmer nemlig, at de er blevet irriterede på kolleger, der bruger for meget tid på sociale medier i arbejdstiden. Og 14 procent oplever endda konflikter på jobbet, fordi kollegerne er for meget på Facebook.
Ifølge ekspert og rådgiver i sociale medier, Kristian Strøbech, skal man dog passe på med at give de sociale medier skylden for den irritation. For måske er Mette egentlig bare en doven hund.
- Nu er jeg så tudsegammel, at jeg kan huske tiden før sociale medier. Og der har altid eksisteret dovne hunde på arbejdspladsen. Så man skal nok være lidt forsigtig med at konkludere, at de meget høje tal skyldes sociale medier. Det er ikke noget nyt fænomen, at kolleger bliver pisseirriterede, hvis de mener, at man slapper for meget af, siger han og uddyber:
- Vi skal passe på med at skælde ud på sociale medier for ting, der skyldes noget andet. I dag bliver du irriteret på din kollega, der sidder på Facebook, før i tiden var det så en kollega, der sad og pludrede i telefon med sin veninde.
Overraskende høje tal
Hos Lederne, hovedorganisation for landets ledere, påpeger man, at sociale medier er blevet endnu et element i en arbejdsdag, hvor alting bimler og bamler.
- Vi møder en del medlemmer, som ikke kan nå det, som de skal nå i løbet af en arbejdsdag. Og hvis man har en åben Facebook liggende i browseren, og den blinker, så bliver man jo afbrudt i det, man havde gang i, siger ledelseskonsulent Bjarne Henning Jensen.
Avisen.dk har i dag talt med en socialrådgiver og en håndværker, der ikke ser noget problem i, at de bruger sociale medier på arbejdet.
LÆS MERE: Socialrådgiver om Facebook på job: "Det hænder da"
Men der skal man huske, at folk er forskellige, siger Trine-Maria Kristensen, der er forfatter til bogen "Få mere ud af (den tid du spilder på) sociale medier":
- Man skal respektere, at det for nogle er uproblematisk, mens det for andre er et seriøst problem (at bruge sociale medier i arbejdstiden, red.). Og hvis det forstyrrer arbejdet for meget, må det være lederens rolle at tage det op med medarbejderen, siger hun til HK/Privatbladet.
Bjarne Henning Jensen tager dog tallene med et gran salt:
- Jeg synes, de tal lyder meget høje. Jeg kan slet ikke genkende det. Det, som jeg kan genkende, er, at nogle lader sig afbryde af sociale medier og dermed forstyrrer andre. Og hvis din kollega ikke tror, at du gør dagens dont, så kan det godt føre til konflikter.
Også social medie-eksperten advarer mod, at man skyder skylden på Facebook. Kristian Strøbech mener nemlig, at det hurtigt kan blive en stråmand, hvor man ikke tager fat om problemets rod.
- Jeg kan simpelthen ikke se, at sociale medier skulle være hovedårsagen til det her. Jeg tror mere, at det handler om, at kolleger ikke kan finde ud af, hvordan man skal opføre sig på en arbejdsplads, konstaterer han.