Allerede inden gudstjenesten bliver det skrevet på kirkens overhead. Fotografering og filmoptagelse er forbudt. Og i Church of love, en frikirke i Odense, handler det ikke om, at blitzen forstyrrer andagten. Det handler om liv og død.
»Dåb er et følsomt emne. Enhver, som går fra islam til kristendom, vil opleve en konsekvens i sit liv. Nogle får en dødsdom i deres hjemland. Mange oplever, at deres familie, venner og netværk slår hånden af dem. Derfor beskytter vi folk mod, at deres dåb bliver fotograferet eller filmet. Så kan de bagefter selv bestemme, om de vil være synlige kristne eller hemmelige kristne,« siger præsten Massoud Fouroozandeh, der har beskrevet sin konvertering til kristendom i bogen Den forbudte frelse .
I april skal tre muslimer døbes i Church of love. To af dem har opholdstilladelse i Danmark, den tredje er flygtning og kan risikere at blive sendt tilbage til sit muslimske hjemland.
»Vi taler med dem om prisen for at konvertere, og vi gør vores bedste for at være deres nye netværk,« siger Massoud Fouroozandeh.
Skal henrettes
I Norge oplevede en iransk flygtning for nylig at blive sendt tilbage til Iran. Her konfronterede myndighederne ham med billeder af hans dåb og påpegede, at iransk lovgivning anbefaler, at konvertitter skal henrettes.
Ingen danske konvertitter har oplevet noget lignende, men alligevel er det slet ikke alle de mindst 600 muslimer, som er konverteret til kristendom, der tør stå frem.
»De er bange, fordi de har ekstremister i deres netværk. En enkelt person med ekstrem ideologi kan ødelægge det hele for en konvertit. Andre rejser indimellem tilbage til deres hjemland og er bange for konsekvenserne der,« siger Massoud Fouroozandeh.
Nogle præster nægter
Folkekirkens flygtningepræst Leif Munksgaard går endnu længere end Church of love. Han nægter ganske enkelt at døbe muslimer, som ikke har asyl i Danmark. Også selvom muslimen selv er klar til at tage konsekvensen af sin nye kristentro.
»Jeg vil give dem mulighed for at tale udenom, hvis de bliver sendt tilbage til for eksempel Iran. Det kan være svært at lyve om en dåb, og jeg har fået e-mail fra tidligere flygtninge om, at de var taknemmelige for, at de ikke blev døbt, mens de var i Danmark,« siger Leif Munksgaard.
Andre folkekirkepræster døber gerne muslimer, men først efter et længere forløb, hvor de snakker med muslimen om konsekvensen af at konvertere.
Faktisk har alle folkekirker sammen med Udlændingestyrelsen lavet en vejledning til, hvordan præster skal sikre sig, at en muslimsk dåbskandidat kan overskue konsekvenserne af at lade sig døbe.