Chips-kongen Jørgen har fået en vældig kulørt profil på netværkssiden MySpace.com. Der er palmer og pool. Barnestjerner og bare bryster.
Men profilen, der er en virtuel del af KiMs nye reklamekampagne for deres kartoffelprodukt, møder nu kraftig kritik og anklages for at være på kant med loven.
I en række videoer spørger Jørgen nemlig Aqua-stjernen René Dif om, hvad han savner ved Danmark. Svar som tandsmør, marinerede sild og stegt flæsk giver Jørgen inspiration til nye smagsvarianter. Men indtil for nylig har man kunnet se Rene Dif svare ungpigebryster. Det skriver Epn.dk.
Forbrugerjurist Mette Reissmann mener, at profilen er i strid med markedsføringslovens § 1 om kønsdiskrimination. Samme lov siger også, at man ikke må bruge sex som virkemiddel i reklamer, der henvender sig til børn og unge.
- Kommunikation bliver 100 gange så effektiv, når man anvender humor. Men det ændrer ikke ved, at det er ulovligt, og så er det ligegyldigt, om der er tale om såkaldt viral markedsføring. Det er dumt, og det er ulovligt, siger Mette Reissmann til Epn.dk.
KiMs har nu fjernet det omstridte videoklip,
- Jørgens univers er bygget op omkring ironi. Men vi ønsker ikke at overtræde loven. Derfor overvejer vi nu sagen igen. Måske kommer filmen på igen, eller vi laver en anden udgave, siger Peter Frank Andersen, marketingdirektør i KiMs.