Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
Artiklen er skrevet af
Udgivet tirsdag den 7. sep. 2010, kl. 11:57
     
Mail artiklen
     
SMS artiklen
     
Print artiklen
     
Add this
Det var to hunde af racen Staffordshire, der tog livet af gravhunden. Arkivfoto.
Det var to hunde af racen Staffordshire, der tog livet af gravhunden. Arkivfoto. (Foto: www.colourbox.com)

Kamphunde bider gammel dames gravhund ihjel

Nu overtræder voldshundeejeren hundeloven igen.

Den otteårige gravhund endte sine dage som offer for en flok løse kamphunde. Den forsvarsløse 82-årige kvindelige ejer kunne forsvarsløst se til i den anden ende af snoren, mens kamphundende brækkede ryggen på hunden.

Episoden fandt sted i Ubby ved Kalundborg i morges.

"Hundene overfalder den lille hund, som bliver slemt tilredt og dør af angrebet," siger Carsten Andersen fra Midt- og Vestsjællands Politi til ekstrabladet.dk.

Ifølge ejeren var der intet at stille op. Hun forsøgte at trække hunden til sig, men det nyttede ikke noget.

"De gik lige på den. Jeg prøvede at stritte imod. Jeg råbte og skreg og sparkede. Men den ene fik fat lige hen over ryggen. Så var den færdig," siger den 82-årige kvinde til nordvestnyt.dk.

Politiet fandt kort tid efter episoden frem til de vilde hundes ejer. Han oplyser, at hundene blev lukket inde, inden han tog på arbejde i morges, men at de tre efterfølgende må være sluppet fri.

Manden forsikrer, at han vil aflive de to af hundene, som er af racen Staffordshire. Den tredje er en slædehund og skulle ikke have haft nogen andel i drabet. Manden er tidligere blevet sigtet for overtrædelse af Hundeloven, hvilket også sker denne gang.

07.09-2010 | 13:47 af Allan Nielsen
Nu har jeg ikke selv hund, men tror de fleste ved at det ikke er amstaff, der er de værste.
Faktisk kommer de værste og mest skadelige bid, fra den store bamse, Sankt Bernhard, som af de fleste betragtes som det mest kærlige dyr, de endda lader deres små børn ride på.
Og hvis jeg ikke husker helt forkert er det også den der er skyld i flest drab på verdensplan.
Men den skal da ikke have mundkurv, for den ser jo så sød ud.
07.09-2010 | 13:53 af Allan Nielsen
Engang imellem er det vist lovgiverne, der skal have mundkurv.
07.09-2010 | 13:58 af Lars Nunnegaard
En hund bliver ofte som den opdrages til. Det er ejernes ansvar. Jeg har selv måtte aflive en hund, en Berner Sennen, der blev agressiv overfor alt og alle. Den var skiftet fra nogle narkomaner.. Men jeg havde i 8 år en St. Bernhard, der var godheden selv og aldrig knurrede , gøede eller truede nogen. Måske var jeg heldig. Men træning skal alle hunde have. De er inderst inde ulve.
 
07.09-2010 | 14:09 af Allan Nielsen
Jeg kender også en del folk med amstaff, måske er hunden ikke køn, men derfor skal den ikke ligges for had, da det faktisk er den mest fredelige race jeg her været udefor.
Men du har ret i at det, er opdragelsen der gør forskellen "i de fleste tilfælde"
Derfor er det efter min mening det bedste man bare laver en psykoanalyse på folk der skal holde dyr " gælder alle former for dyr"
Og de dermed bliver certificeret til at holde dyr.
07.09-2010 | 14:20 af Lars Nunnegaard
Jeg kender 2 sæt med amstaff, en moden kvinde og hendes søn. Begge hunde er godmodigheden selv og gør intet modbydeligt. De elsker børn og mennesker. Jeg tror du har vret i at man burde op til en prøve for at holde husdyr.
 
07.09-2010 | 14:05 af Allan Nielsen
En anden ting er at folk bare får registret, deres "kamphunde" som en bokserblanding, i stedet den race de er, og dyrelæger har ikke en jordisk chance for, at sige noget andet end det ejerne, siger hunden er, da det selv genetisk, er et problem at kende forskel.
Den lov der er indført her i landet, blev indført i Tyskland for mange år siden "uden held"
Det eneste race man kan være sikker på er hvis det er en pit bull, red nose, men i de tilfælde kan ejeren heller ikke lyve sig fra det.
Men nu er det langt fra alle pit bulls der bliver, der er red nose.
07.09-2010 | 14:22 af Lars Nunnegaard
Du har ret, min nuværende hund er en blanding af en Cairn terrier og en tysk jagdterrier, temmelig lavbenet...Dyrlægen skrev ved registreringen Fox-terrier blanding.. Så hvad skal man sige?
 
07.09-2010 | 14:31 af Allan Nielsen
Jamen har du en pit bull, amstaff, eller de andre racer der skal gå med mundkurv, gør det en meget stor forskel, nemlig om hunden er lovlig eller ej.
Men når dyrelæger ikke kan kende forskel, hvordan kan politikerene på borgen så, ved godt de engang imellem har nogle overmenneskelige evner "hehe"
But they are not almighty :-)
07.09-2010 | 14:33 af Allan Nielsen
Det er også derfor de ikke har "kamphunde" i tyskland mere, de har alle forandret sig til bokserblandinger.
07.09-2010 | 14:35 af Lars Nunnegaard
Ahaa! Derfor!
 
07.09-2010 | 14:47 af kirsten hansen
Hej Nunne. Jeg tror bestemt din hund er godheden selv - med den ejer!
Jeg havde lidt af en rundkørsel af en hund. Faderen var en blanding af schæfer og vist labrador mens moderen var en blanding af terrier og puddel!
Der var 8 hvalpe i kuldet, hvor halvdelen var glathårede med Schæfer udaseende og den anden halvdel lignede terrier!
Den tæve jeg fik lignede mere en ulv da den havde grå aftegninger istedet for gule som en Schæfer!!
Hun var en utrolig dejlig hund, men ret sky overfor fremmede, men en god vagthund, for hun fortalte altid hvis der kom nogen!
Men der var også jagthund i hende - som desværre gik ud over naboens høns der kom for tæt på!
Men hun lystrede det mindste på det mindste pif!
Disse blandingshunde KAN være farlige fordi de har så mange instinkter på een gang, men jeg var heldig med min!
Men det Allan skriver om Sct Bernhardhunde, kan jeg slet ikke genkende!
Den er i virkeligheden ret doven og flegmatisk, men den har en god næse og det er derfor at man bruger den i alperne til at finde forsvundne mennesker!
Men om den stadig har en tønde rom om halsen ved jeg ikke;-)
 
07.09-2010 | 15:21 af Lars Nunnegaard
Tak for komplimenten Kirsten. I lige måde til dig.
 
07.09-2010 | 14:59 af Allan Nielsen
En Sct. Berhard har en stor potion Alpine Mastiff i sig, som de fleste ved en utrolig agressiv hund.
07.09-2010 | 15:19 af Lars Nunnegaard
Ja, det ved jeg godt. Min dyrlæge var også blevet bidt af flere St. Benhards, men fandt efter nogle gange ud af at min var tam som en skødehund. :o)))
 
07.09-2010 | 15:20 af Lars Nunnegaard
I øvigt fortaolte et postbud mig, at golden retrievere var den race de blev bidt af flest gange. Logik i hundeloven Nej!
 
07.09-2010 | 15:27 af Allan Nielsen
Fandt lige en liste over de mest farlige hunde.
http://www.dirjournal.com/info/most-dangerous-dogs-in-the-world/
Hvis nogen skulle have interesse.
07.09-2010 | 15:32 af Allan Nielsen
Som i kan se er pit bulls nede på en 12 plads
07.09-2010 | 15:35 af Lars Nunnegaard
Tak for linket.
Dalmatinere på 1. pladsen. Det overrasker mig godt nok.
 
07.09-2010 | 15:37 af Allan Nielsen
Ikke her de er fremavlet til krig.
07.09-2010 | 15:39 af Lars Nunnegaard
Alcani:
Ok, men listen er fuld af overraskelser.
 
08.09-2010 | 11:39 af Isabelle Mandel
Som hundeopdrætter vil jeg sige, at opdrættere har et enormt ansvar. Dels skal man sortere mennesker fra, der ikke egner sig til at have den race, man nu opdrætter (gælder også blandingsracer). Dels skal man sørge for, at hvalpekøberne VED, hvad det indebærer at have hund - hvad de skal gøre for at få en glad og fredelig hund. Mine hvalpekøbere bliver fx "tvunget" til at læse bøger om hundeadfærd og mental udvikling, før de får en hvalp med hjem. Jeg køber bøgerne til dem.
Mht. dalmatinere: Der er SÅ meget indavl i den race, hvilket formodentlig har gjort dem "småskøre". De fleste er også døve på et eller begge ører, har jeg hørt (af en opdrætter af dalmatinere).
 
08.09-2010 | 11:49 af Lars Nunnegaard
Isabelle
Dalmatinere er indavlede og et par jeg kender ha netop en, der er døv.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.