Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Kaffe måske en livslang lykkepille

Start et spil på Spigo.dk
Spil

Forskere mener, at koffein ændrer hjernens kemi. Undersøgelse tyder på, at kaffe kan hjælpe til at forebygge depression.

27. sep. 2011 kl. 09:17 Oliver Batchelor
De kvinder, der drak fire eller flere kopper om dagen, reducerede deres risiko for depression med 20 procent, viser den amerikanske undersøgelse.
De kvinder, der drak fire eller flere kopper om dagen, reducerede deres risiko for depression med 20 procent, viser den amerikanske undersøgelse. Foto: Krestine Havemann/POLFOTO / POLFOTO
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST
Oliver Batchelor

Journalist på Nyhedsbureauet Newspaq A/S

Koffeinholdig kaffe har måske evnen til at holde depressioner i skak.

Det tyder forskning blandt flere end 50.000 kvindelige amerikanske sygeplejere i hvert fald på, skriver Archives of Internal Medicine ifølge BBC.

Forskerne ved ikke hvorfor, men det tyder på, at koffein kan ændre kemien i hjernen. Koffeinfri kaffe har derimod ikke samme evne.

Forskerne fra Harvard Medical School har fulgt de kvindelige sygeplejerskers kaffeforbrug fra 1996 til 2006.

Her viste det sig, at sammenlignet med kvinder, der drak en enkelt kop koffeinholdig kaffe eller mindre om ugen, havde de kvinder, der drak to eller tre kopper om dagen, 15 procent mindre risiko for at udvikle en depression.

De kvinder, der drak fire eller flere kopper om dagen, reducerede deres risiko for depression med 20 procent.

Læs også: Liget af eftersøgt kvinde fundet i å

Den amerikanske undersøgelse viste desuden, at de inkarnerede kaffedrikkere var mere tilbøjelige til at ryge, drikke alkohol og mindre involveret i kirken eller frivilligt arbejde.

Samtidig var de også mindre tilbøjelige til at være overvægtige og have forhøjet blodtryk.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
27.09-2011 | 17:43 af Per Christensen
Må der komme en lign. undersøgelse om mænds kaffevaner og vurdering på om mænd også bliver lykkeligere/mindre deprimeret.
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites