Den nye offentlighedslov, som regeringen onsdag forhandlede på plads med Venstre og De Konservative, er et alvorligt nederlag for demokratiet i Danmark.
Loven betyder, at risikoen for, at danskerne ikke får den fulde sandhed om de politiske beslutningsprocesser, i fremtiden bliver endnu større.
Det mener Oluf Jørgensen, forskningschef i mediejura ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.
- Risikoen er jo stor allerede, fordi vi i forvejen har en stor lukkethed i Danmark. I forvejen er der stort set frit spil for politisk spin, fordi offentligheden ikke har ret til at få indsigt i grundlaget for ministrenes og regeringens politiske beslutninger.
Men det bliver endnu værre nu, siger Oluf Jørgensen til Ritzau.
- Nu vil man udvide lukketheden endnu mere. Det her betyder, at medierne og offentligheden fremover må nøjes med det, som spindoktorer vælger at servere for dem.
- Det er trist. Det er meget trist, siger Oluf Jørgensen, som selv har siddet i offentlighedskommissionen.
- Jeg havde håbet, at de skandaler, der havde været de senere år omkring politisk spin, måske ville føre til et opgør mod det. Men det er der desværre intet, der tyder på, siger han.
Den nye offentlighedslov indeholder ifølge Oluf Jørgensen en række helt nødvendige tilpasninger i forhold til at matche moderne kommunikationsteknik.
Men når det handler om substansen, så fastholder offentlighedsloven en dansk tradition og kultur for lukkethed, som går helt tilbage enevældens tid, mener Oluf Jørgensen.
- Ifølge offentlighedslovens paragraf 10 nummer et og to er der i dag en fuldstændig undtagelse for indsigt i det grundlag, som regeringen og ministrene træffer beslutninger på.
- Den lukkethed bliver nu udvidet til også at omfatte folketingsmedlemmerne, siger Oluf Jørgensen.
Danmark skiller sig dermed markant negativt ud internationalt på området, mener han.
- Jeg kender ikke andre demokratiske lande, der har så ringe vilkår på det her område.
- Det er meget problematisk, og det er i den grad på kant med de grundlæggende principper om magtens tredeling, når man fedter toppen af den udøvende magt og de lovgivende magt sammen i et lukket kredsløb.
- Det er i strid med internationale konventioner, siger Oluf Jørgensen.
/ritzau/