En lille pige i lyserød bluse går med en barnevogn, mens en dreng borer ved en Bosch-håndværkerbænk.
Årets gave-kataloger fra butikskæderne Fætter BR og Toys'R'Us er proppet med legetøj - og meget af det er specifikt målrettet enten drenge eller piger, hvilket langt fra er uproblematisk.
Det mener en forsker, en forfatter og en ligestillings-debattør, som Newspaq har bedt kigge julekatalogerne igennem.
"Legetøjet er ikke så uskyldigt, som vi tror. Katalogerne afslører de stereotype forestillinger, vi har om køn. Gennem legetøjet lærer vi pigerne, at de skal være omsorgsgivere og gode mødre. Det samme gælder slet ikke for drenge. På længere sigt kan det betyde, at vi ikke har samme forventninger til, at mænd for eksempel skal tage barsel på samme måde som kvinder," siger Anna Køster, talsperson for Selskab for Ligestilling.
Hun hæfter sig ved, at drenge ifølge katalogerne skal lege med våben, teknik, vilde ting og små værktøjssæt, mens piger skal lege med dukker, bamser og skal gøre sig smukke.
Det samme gør mandeforsker fra Roskilde Universitet, Kenneth Reinicke, der mener, at julekatalogerne kan dræbe børns lyst til at lege med bestemte ting.
"Faremomentet er, at det er svært at skille sig ud og lege med legetøj, der appellerer til det andet køn eller er kønsneutralt. Hvis en dreng har lyst til at lege med perler, kan han være hæmmet af forventningerne om, at en dreng ikke leger med perler, og hvis han gør det, risikerer han at blive mobbet," siger Reinicke.
Når børnene bliver voksne, kan deres blå- eller lyserøde barndom også påvirke deres kreativitet negativt, mener Nina Frank, coach i firmaet Mindjuice og forfatter til bogen "Lige meget værd" om børn og køn.
"Det er meget ensidige roller at leve sig ind i, når man som 'rigtig pige' skal være et serviceorgan eller et skønhedsobjekt, og man som en 'rigtig dreng' skal være vild og tage teten hele tiden. Det vil betyde, at børnene vil udvikle meget ensidige egenskaber og talenter, når de vokser op," siger hun.
Alle tre undrer de sig over, hvorfor legetøjsmastodonten bag julekatalogerne ikke gør mere op med de stereotype kønsroller.
I Top-Toy, der har butikskæderne BR-Legetøj og Toys"R"Us, understreger retaildirektør Søren Blangsted, at virksomheden tænker meget over, hvordan børnene fremstilles i katalogerne, og at "der også er piger på de actionfyldte billeder".
"Men vi er en kommerciel virksomhed, og det er ikke vores mål, at få pigerne til at løbe rundt med håndvåben og få drenge til at lege med dukker. Vi ser det som et mål, at drenge og piger er glade, aktive og bliver udfordret i deres leg. Dertil afspejler vores kataloger virkeligheden i forhold til, hvad folk efterspørger," siger han.
Samtidig skal Top-Toy følge en række instrukser fra legetøjsfirmaerne, når det for eksempel gælder farver i katalogerne.
"Vi er også styret af de style guides, vi får fra de forskellige brands. Når Disney har et lyserødt Disney Princess-logo, må vi for eksempel ikke putte en sort baggrund ind," forklarer han.
I Selskab for Ligestilling håber talskvinde Anna Køster på, at tingene en dag vil være anderledes.
"I den ideelle verden var katalogerne meget mere spraglede, når det kommer til farver, og så gad jeg godt se et katalog, hvor det var en lille dreng, der gik med en dukkevogn, en pige der sad med en boremaskine," siger hun.
Når forældre og børn får de to julekataloger fra BR og Toys"R"Us i hænderne, er der sammenlagt 260 sider med legetøj, som de kan give - eller ønske sig.
Hvordan gør vi julen mindre køns-stereotyp?
1) Gå efter de kreative ting, der er mere kønsneutrale, når der skal købes gaver.
2) Tag små skridt. Ikke alle 6-årige drenge vil pludselig lege med dukker, bare fordi mor og far synes.
3) Det er typisk, at drenge får service og piger får nærhed. Byt rundt. Lad drengene være med til at dække julebordet, og giv dem lidt mere nærhed, end de plejer.
Kilde: Pernille W. Lauritsen, foredragsholder, forfatter til bøger om familieliv og coach i firmaet Mind Juice.