Det kommer næppe bag på nogen, at ministre i stor stil ansætter dyrt betalte presserådgivere.
Men for nogle er det ikke nok med spindoktorer, og den tendens har flere tidligere tv-værter luret. Således også den tidligere vært på quiz-progammet Jeopardy, Søren Kaster.
Manden, der aften efter aften lærte deltagerne, at de skulle »huske at svare med et spørgsmål«.
Trods denne løjerlige tilgang til kommunikation lykkedes det ham i februar at blive hyret til at lære familie- og forbrugerminister Carina Christensen (K) et par tricks om pressehåndtering.
Jeopardy-Søren og Carina Christensen havde en eftermiddag i hinandens selskab på ministeriets regning, og tilsyneladende er der flere penge i at lave kurser for ministre end i at lave quizzer. Det viser regningen, som Nyhedsavisen har fået aktindsigt i.
Ikke mindre end 28.750 kroner kostede de fire-fem timer skatteyderne.
Carina Christensen afviser dog, at der skulle være noget problematisk i, at hun som minister får betalt et kursus, der skal gøre hende bedre til at håndtere kritiske journalister.
»Jeg opfatter det som en del af uddannelsen som minister, at man skal kunne formulere sig meget klart,« siger hun.
Ifølge programmet for kurset skulle Søren Kaster blandt andet træne dig i »fremtoning« og i at »vise mere personlighed«, når du deltager i programmer som TV2’s Go" Morgen Danmark. Er det rimeligt, at borgerne skal betale for din imagepleje?
»Den vinkel med morgen-tv fyldte nu ikke så meget. Det handlede om at kunne kommunikere klart. Og være i de medier, der nu engang er her i landet.«
Er det for skarpt, hvis jeg skriver, at du brugte 28.750 skattekroner på at fremstå bedre i medierne?
»Det er totalt for skarpt trukket op. Jeg synes faktisk, det var et meget beskedent kursus i forhold til den opgave, jeg har.«
Har du brugt noget fra kurset i det interview, jeg lige har lavet med dig?
»Haha, nej, det tror jeg faktisk ikke. Men nu handlede kurset også mere om tv-interview.«
Ifølge oplægget til kurset til 28.750 kroner skulle ministeren øve sig i...
at formulere offensive budskaber, så de i interviewsituationer bliver interessante.
at vise mere personlighed i interview »a la morgen-TV« og håndtere mere kritiske interview.