Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
Artiklen er skrevet af
Udgivet torsdag den 17. juli 2008, kl. 19:28
     
Mail artiklen
     
SMS artiklen
     
Print artiklen
     
Add this
Irakiske tolke på arbejde i Irak - her med amerikanske soldater.
Irakiske tolke på arbejde i Irak - her med amerikanske soldater. (Arkivfoto: GettyImages)

Irakiske tolke forlader Danmark igen

Irakiske tolke kan ikke få job her i landet - de vender tilbage til Irak, selvom det kan være farligt.

Det er i dag præcist ét år siden, at de første irakiske tolke kom til Danmark.

Og nu er de på vej ud igen.

Det oplyser DR Nyheder, der har talt med 17 af de irakiske tolke. De er alle på vej til Irak, for det har ikke været muligt at få et job i Danmark, siger de.

- Det er et chok for os. Vi har ikke kunnet få noget arbejde... Vi har ikke nogen anden mulighed. Vi vil tage tilbage til Irak, fortæller en af de Irakiske tolke til DR Nyheder.

Kan være farligt

Han ved dog godt, at det kan være farligt for tolkene, der har arbejdet for det danske militær i Irak - og dermed er et muligt mål for gengældelsesangreb.

12 ud af 13 tolke, der er uddannet ingeniører har ikke fundet et job. Og den sidste er i et praktikophold på seks måneder.

- Jeg tænker, at det er brandærgerligt, at det er nået dertil. Vi har her at gøre med en gruppe af mennesker, som har gjort noget særligt for Danmark. Og som jeg føler, vi har en forpligtigelse til at gøre noget særligt overfor, siger næstformand i Ingeniørforeningen, Trine Skou Tindborg, til DR Nyheder.

17.07-2008 | 19:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.07-2008 | 19:43 af M. J.
Ja enig Karin!

Jeg kan slet ikke forstå, at næstformand i Ingeniørforeningen mener at det er brandærgerligt.

Hvad er det der er brandærlgerligt ved det?
17.07-2008 | 19:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.07-2008 | 20:04 af faakdanmark
Og nogen burde smadre din computer Karin sindsyg...
 
17.07-2008 | 20:18 af leon lerche
Hej med dig, faakdanmark, du kan da ikke give Karin, skylden for at de Irakiske tolke ikke kan få arbejde i Danmark, jeg tro desvære at verden er gået grasat og ja hvis de ville arbejde så vil jeg tro de fik det, jeg skal sige dig, jeg tror regeringen og dets støtte-partier har skylden, så giv ikke. Karins PCer skylden og husk at du som også har været her i debatterne at haddet er nået grimt nået, hilsen fra. Leon, som da nok kunne hjælpe de ingeninør med at få arbejde, vi mangler jo netop,viden.
 
17.07-2008 | 20:22 af absabs Rugis
Citat fra artikel: Vi har her at gøre med en gruppe af mennesker, som har gjort noget særligt for Danmark.

Så er det da "brandærgerligt" og temmelig luset, at Danmark ikke kan/vil gøre noget særligt til gengæld - som at finde jobs til dem. Vi har jo praktisk talt ingen arbejdsløshed.
 
17.07-2008 | 20:30 af leon lerche
Jeg kunne såment finde masser af job, så tag det bare roligt og husk hvis man behandler folk ordenligt så møder man venlighed(hos de fleste), hilsen fra. Leon, som intet forstår.
 
17.07-2008 | 20:35 af Carsten Svendsen
På seks måneder må det være muligt at vise sine kvalifikationer.
Eller mangel på samme!
Hvorfor har de ikke været muligt for dem at få job?
17.07-2008 | 20:41 af leon lerche
C Svendsen, måske fordi regeringen ikke ønsker det, hilsen fra. Leon, som siger Danmark mangler folk som tænker kreativt og husk der skal tænkes i andre baner, da vejret jo bliver en trussel også kaldt klima- forandringer.
 
17.07-2008 | 20:41 af Flemming Jensen
Karin viser til fulde den danske gæstfrihed. Ikke noget med en kold skulder eller et surt smil. Nej du - åbne arme, og vilje til at hjælpe dem i gang i det nye samfund. Derfor er det da også nogle utaknemmelige skarn, der ikke forstår at gebærde - at indpasse sig - og som nogle vil mene assimilere sig .Tak er kun et fattigt ord, men det var vel også hvad de fik.

Det er ikke god reklame for Danmark i den globale verden, hvis vi ikke kan udnytte 12 ingeniørers kvalifikationer.

Jeg spørger med jævne mellemrum - Hvor er de anstændige borgerlige blevet af?
 
17.07-2008 | 20:47 af root
((( 17. juli 2008 19:49 | af Karin


Når de, iranske tolke ikke kan få arbejde i landet , så kan det IKKE være "brandærgeligt" at de forlader det.)))

De er irakiske og ikke iranske Karin.
Det er klart at dit hjerne også skal opbyyges!
17.07-2008 | 20:49 af leon lerche
Flemming Jensen, prøv lige at kigge ud i verden, den med ingeniørene køber jeg men, vi kan ikke have de åbne grænser, du ser jo hvordan alverden stomer ind over grænserne og vi have frihed uden grænser og hvis du er så frisindet så tag lige til Iran og tal din politik, jeg tro du ville få 5-minutter, så vil du dingle og dette her siger jeg som ikke er rasist, men er da også realist og. Karin hun er en god dame så der ser jeg intet problem, hilsen fra. Leon, som kalder på tålerance.
 
17.07-2008 | 20:51 af Allan Nielsen
@EFJensen
Nu er det jo ikke altid at en Ingeniør er en Ingeniør uanset hvor man kommer fra. Måske de bare havde lært tegnings forståelse eller noget i den retning.
I nogen lande har titlerne det med at løbe løbsk, vi det også lidt herhjemme, eksempel : skrældemanden der blevet renovationsarbejder og nu hedder det renovationstekniker, men det er sgu stadig det samme lort de henter.
17.07-2008 | 20:52 af Carsten Svendsen
@masterleon
Jeg forholder mig til de få oplysninger artiklen byder på.
Det er ikke regeringen(som jeg er imod), der ansætter ingeniører, men firmaer.
17.07-2008 | 20:53 af leon lerche
Ja, nu kan i tale alene, eller vi debatter i god tone had giver had, så hvis vi skal tale så lados tale pænt til hinanden og lad andre om grim tale, hilsen fra. Leon, som lige ser.
 
17.07-2008 | 20:58 af leon lerche
C Svendsen, jeg tror vi har brugfor dem, de har anden tankegang og det har vi brugfor, som jeg siger, du ved at vis-mænd har regnet meget ud, men de havde ikke regnet med den ekstreme klima-forandring, hilsen fra. Leon, som siger tænk bare på de vindmøller som er kolapset og jeg tror ikke at i høre om dem alle, kan deres kolaps være en forkert udregning af de forhold.
 
17.07-2008 | 21:09 af Carsten Svendsen
@masterleon
Jeg tror det er en meget lille vindmølle der kollapser uden det når offentlighedens viden.
Den spektakulære kollaps af en vindmølle vi alle så på TV, skyldtes en fejl i den sikkerhedsanordning, der skulle have tværstillet vingerne.
Som du burde have bemærket "nabo"-møllerne havde gjort.
17.07-2008 | 21:16 af leon lerche
C Svendsn, i Skottland er fler store vindmøller kolapset i stormvejr, kan du så forstå hvad jeg mener, der skal støre tal på bordet, hlsen fra. Leon, som da også kan sige husk den i Sverige.
 
17.07-2008 | 21:29 af Else Thomsen
Det er flovt - og pinligt at være dansker i dag.
Tænk at nogle af tolkene nu vælger at vende tilbage til et farligt liv i Irak, fordi Danmark har svigtet dem på det groveste ved ikke at formidle så veluddannende folk arbejde - på områder hvor vi ovenikøbet mangler arbejdskraft..
Det kan vi ikke være bekendt.
17.07-2008 | 21:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.07-2008 | 21:32 af Carsten Svendsen
@masterleon
Hvis du vil have store tal på bordet så se:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wind_farms
17.07-2008 | 21:39 af Else Thomsen
Bitten
Ja, der er brug for en holdningsændring i store dele af befolkningen.

Den udbredte fremmedfjendskhed er uhyggelig.
17.07-2008 | 21:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.07-2008 | 21:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.07-2008 | 21:42 af Flemming Jensen
17. juli 2008 20:51 | af Allan Nielsen (alcani)

Det Irakiske uddannelsessystem VAR ikke så ringe endda. Sjældent helt på niveau med det danske, men så var det heller ikke værre. Ækvivalering af uddannelse er noget, som den nuværende regering (sjældent jeg roser dem) har opprioriteret. Dels kan man få godkendt uddannelse og dels kan man få oplyst, hvad der mangler for at uddannelsen svarer til dansk niveau. Det er også en hjælp til virksomhederne.

Når danske virksomheder skriger efter alle typer arbejdskraft - og her er skriger nøgleordet - så forstår jeg ganske enkelt ikke, at man ikke kan indpasse Irakiske ingeniører i deres arbejdsstyrke.

Og jeg tror, at DI tilsvarende er kede af den historie.
 
17.07-2008 | 21:46 af Carsten Svendsen
@Ras57
Det var en intern sag mellem "masterleon" og mig(sorry). :o)
17.07-2008 | 21:46 af leon lerche
C Svendsen, ja, jeg ser der er mange, men der findes en bedre måde at lave strøm på og sjovt nok, så er den faktisk gammeldags og jeg forstår ikke hvordan verden kan ovre se at måden kan næsten redde verden og jeg forstår du også følger med og jeg ringede til Folketinget og snakkede med en, ja jeg har faktisk talt med mange der inde, men nu den herre jeg talte med, skulle spille smart, så jeg fortalte ham lige hvor david købte ølet og lage på, for hvis der næsten kun sidder fjolser inde på borgen og jeg vil gerne rose DFes sekatær Betina, hun lyttede og var bare så høflig og jeg må sige at jeg kun med Bodil Kornbek ved roret vil blive hvor jeg er og du vil korse dig over en debat jeg har med nogle personer, du vil ikke tro dine egne øjne hilsen fra. Leon, som siger. Al Gore er stor men GUD er størst og klimaet, ja i vil se ting i aldrig ville kunne forstille jer og jeg siger se hans film.
 
17.07-2008 | 21:58 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.07-2008 | 22:02 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.07-2008 | 22:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.07-2008 | 22:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.07-2008 | 22:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.07-2008 | 22:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.07-2008 | 22:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.07-2008 | 23:30 af David Hansen
Det er glædigt, at disse tolke nu har genfundet modet til at gøre en indsats for deres lands fremtid, som de gjorde da de tolkede for danske styrker i Irak.

At flere mener tolkene har hjulpet Danmark, og Danmark derfor skylder disse ressourcestærke irakere en særlig tak er en totalt forfejlet opfattelse - disse irakere har med deres tolkearbejde for udviklingsministeriet, udenrigsministeriet og danske styrker i Irak hjulpet det irakiske folk. Irak skylder derfor disse tolke en stor tak.
17.07-2008 | 23:33 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.07-2008 | 23:41 af Mohamed Faiz
Min far havde det samme problemer han er fly-ingeniør men søgte job i omkring 25 steder men blev afvist eller fik ikke noget svar...Jamen tak for lort til sidst fik han job i forsvaret dog ikke som ingeniør men som fly-mekaniker efter 3 år stoppede han for at hoppe på et tøj-forretning eventyr som min mor senere overtog så han søgte job igen og efter over 50 sendte ansøgninger fik han job igen i forsvaret den her gang som ingeniør ..Men synes det er forkasteligt at hvis man Mohamed så er man ikke engang et svar værdigt .
Men 12 ingeniør som man ikke engager i Danmark ? Det er da lidt for latterligt når man mangeler folk inde for disse områder ...
Synes godt at Regeringen eller Asyl-centeret kunne arrangere noget evt noget praktik så kan firmaerne jo selv bestemme om de ville have en.
Jeg vil jo blev sindsyg hvis jeg havde brugt en årrække af mit liv på en uddannelse uden at bruge den .
17.07-2008 | 23:43 af Mohamed Faiz
søgte job omkring 25 steder men blev enten afvist eller fik intet svar.

hvis man hedder Mohamed ..
Når man mangler
Håber i kan bære over fejlene .

Mohamed
18.07-2008 | 00:36 af David Hansen
Bitten:"Hansen det var vores krig. Ikke Irakernes. Vi var fjenden"

Hvis det er din opfattelse, ja så er disse tolke jo landsforrædere.
18.07-2008 | 00:43 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.07-2008 | 00:44 af Mr. Pedersen
Hansen,

jeg vil råde dig til ikke at kommentere på Bittens indlæg.

Hun er klart udenfor pædagogisk rækkevide indenfor flere områder.

Hvis jeg var troende, ville jeg bede for hendes sjæl, men eftersom jeg er atiest, håber jeg blot at hun ikke er overfor sine nærmeste som hun er på sin blot.
 
18.07-2008 | 00:46 af David Hansen
I øvrigt er det lettere besynderligt, at kalde Irakkrigen en krig der "ikke er irakernes" - ikke mindst fordi det altovervejende er irakerne, der dræber irakerne og dermed må det siges, at irakerne har administreret den frihed vesten gav dem utroligt dårligt.
18.07-2008 | 00:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.07-2008 | 00:47 af David Hansen
Det noteret, DSV.
18.07-2008 | 00:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.07-2008 | 01:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.07-2008 | 02:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.07-2008 | 02:13 af David Hansen
Bitten:"Hansen VI gik i krig. VI gik til angreb. Irakerne havde ikke bedt os om det. De forsvarede sig bare."

Ja, de irakere vi taler her om tolkede bare - en hel del andre irakere slog og slår hovedsageligt bare hinanden ihjel - det kan du da kalde "de forsvarede sig bare" men det ændre ligesom ikke på fakta - desuden var den irakiske modstand ved selv invasionen, som Danmark ikke deltog aktivt i, yderst beskeden.

Slagterierne i Irak begyndte sådan set først rigtigt for alvor omkring juni 2004, da irakerne efter FN enstemmigt vedtog resolution 1546, (der bl.a. ændrede Iraks status fra besat til fuld suverænitet og opfordrede alle FN-medlemmer til at stille med styrker til den international stabiliseringsstyrke) og dermed satte en intern irakisk kamp om magten i gang.

Jeg kan kun gentage vesten gav irakerne frihed - de brugte den frihed til at starte en borgerkrig - den borgerkrig har vesten ikke ansvaret for at standse, da Irak med resolution 1546 er et fuldt ud suverænt land, hvis vi skal tage ansvaret for borgerkrigen må FN først vedtage en resolution, der fratager Irak deres suverænitet og dermed ansvaret.
18.07-2008 | 02:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.07-2008 | 03:50 af David Hansen
Ras57:"Overmenneskerne befriede undermenneskerne?"

Nu inddeler jeg ikke mennesker i over eller under - men vil nu fastholde, at Saddam og Baath-partiets styreform er det vestlig demokrati underlegen.

At Tyskland og Frankrig ikke fulgte FN's opfordring, om at stille tropper tilrådighed for den international stabiliseringsstyrke må være en sag mellem dem og deres samvittighed.
At Tyskland og Frankrig var imod en afvæbning af Saddam har næppe været grundet i nogen særlig humanisme eller respekt for nationalstaternes suverænitet - men egne snævre interesser i Irak og deres investering, politiske og økonomiske, i Saddams Irak.

Hvis flere lande havde fulgt resolution 1546 så havde den international stabiliseringsstyrke væsentlig større og haft bedre muligheder for at begrænse slagterierne mellem irakerne.

Og det som du kalder centraladministrationen og sikkerhedsapparatet var i den grad et terrorapparat, at det så tilsyneladende kun er et sådant, der kan holde orden i det multietniske Irak, havde multikulturalisterne Bush og Blair ingen forståelse for.

Men som jeg kan læse dit indlæg, så mener du altså "det jeg kalder vesten i allerhøjeste grad har ansvar for de aktuelle forhold i Irak" alene fordi vesten fjernet det groft undertrykkende irakiske sikkerhedssystem - det er da netop at dele mennesker op i overmennesker og undermennesker.
18.07-2008 | 04:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.07-2008 | 07:51 af Else Thomsen
Bitten
Helt enig med dig i dine indlæg om de irakiske tolke.

Når man er god til engelsk, er det ikke så svært også at lære dansk.
Det var måske allerede lært, hvis de straks havde fået arbejde..

De ejendele tolkene havde i Irak, da de blev evakueret, kan man sandelig ikke regne med er til rådighed, når de kommer tilbage.
De kan forlængst være overtaget af andre.

En af tolkene udtalte i DR1 18.30 nyhederne, at han var chokeret over de manglende muligheder for ham her i Danmark.
En tolk der var læge havde efter nu et år i Danmark ikke udsigt til andet end et job som buschauffør - OG VI MANGLER LÆGER.

Som jeg tidligere har skrevet, - så er det både pinligt og flovt for Danmark. - Uden tvivl også til skade for Danmarks omdømme ude i verden.
18.07-2008 | 09:25 af Lars Nielsen
Jamen, Jamen, selvfølgelig er det bedst at rejse hjem, når man nu ikke kan lide lugten i bageriet.
 
18.07-2008 | 09:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.07-2008 | 10:29 af Anni B. Christensen
@Strangelove
Ja i denne sag er "lugten i bageriet" så grim, at jeg bliver flov som dansker. Jeg håber DI også rummer nogle virksomheder med højere til loftet, og som nu vil komme på banen og tilbyde arbejde. Vi mangler jo i den grad både ingeniører og læger, og sproget kan i den branche ikke være den store hindring, når de taler godt engelsk. Og der findes specielt hurtig, intensiv danskundervisning til højtuddannede.

Alle de danske virksomheder, som skriger på arbejdskraft med ingeniør- og lægeuddannelser - SE AT KOMME UD AF BUSKEN NU!
18.07-2008 | 10:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.07-2008 | 11:00 af Nemesis
Jeg er enig med dig Karin.
De fjolser, der frrivilligt og uden grund kaster sig ind i en krig risikrer at dø selv. Hvem andre end tolkene, Anders Fogh, Pia Kjærsgaard og Søren Gade, har du på listen over folk det selv er ude om det.?
Retfærdigheden sker fyldest - sådan gik det også med Tyskland, da de invaderede ørkensandet i 1941.
Krigstosser må selv dø.
 
18.07-2008 | 11:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.07-2008 | 11:16 af Nemesis
Jeg er enig med dig Karin. Krigstosser må selv dø. Alle får løn for det. Lige fra Anders Fogh til messedreng. De kan bare lade vær selv at slå ihjel. Du er så dejlig, klog og ukompliceret.
 
18.07-2008 | 11:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.07-2008 | 11:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.07-2008 | 11:45 af Nemesis
Ja, de kan dø af at leve. Nogen løber større risici end andre. Jeg synes også, det er godt nok at dø. Og de har jo selv opsøgt det.
Sådan er det også for brændmænd, soldater, tolke, politibetjente, livreddere og kystredningsfolk. De får som fortjent.
Også du må hygge dig kære Karin. =O)
 
18.07-2008 | 11:47 af M. J.
Er danskerne blevet sindssyge???

Så hold dog sammen!!! I er et lille bitte folk!!! I kan slet ikke tåle at skændes så meget indbyrdes!!! Et splittet folk er nemt at ødelægge!!! Så HOLD SAMMEN!!! I er DANSKERE! Vær stolte af det! Isoler og ignorer dem der vil ødelægge jeres indbyrdes sammenhold som folk!

Faakdanmark (betegnelsen siger ALT om den person) giver Karin skylden for ...........ja for hvad? For at irakiske tolke ikke kan få arbejde i Danmark?

Og Masterleon giver regeringen og DF skylden!?

Begge dele er da lige uintelligent!!!

HVILKEN slags arbejde skulle direkte importerede irakere kunne få i Danmark? At tolke fra dansk til irakisk måske? De kan jo ikke et ord dansk! Og de er ressourcestærke personer som havde et højt betalt job i Irak! Skulle de så kunne finde sig tilrette med at feje gader og vaske toiletter i Danmark? NEJ VEL!? De vil have deres jobs tilbage! OG DET ER DEN MEST INTELLIGENTE LØSNING!

At give regering, DF og andre debattører skylden FOR ALT...................... er TYPISK for mange debattører!!! Og jeg fatter ikke hvorfor? Hvorfor føre en så uintelligent debat?

Har I lagt mærke til hvilken ensidig vej beskyldningerne fyger? Det er konstant højrefløjen der får skylden for alverdens dårligdomme! Og hvor mon de beskyldninger kommer fra?

Har i også lagt mærke til, at højrefløjen åbenbart ikke er så uintelligente og ensidige, at give venstrefløjen skylden for alt og intet??? DET ER DA MEGET AFSLØRENDE IKKE?

Så kære venstrefløj! Hvad med at tage jer sammen og føre en seriøs debat? I kan da vel godt se, at hvis I konstant står og skriger DET ER REGERINGENS SKYLD! DET ER DF's SKYLD! DET ER ALLE DE ANDRES SKYLD! Så er der INGEN der kan tage jer seriøst vel???

Brug jeres intelligens, tænk jer lidt mere om INDEN I begynder at RÅBE OP, kom med nogen veldokumenterede udtalelser og nogen fornuftige løsningsforslag, så får vi MÅSKE respekten for jer tilbage!
18.07-2008 | 11:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.07-2008 | 11:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.07-2008 | 11:57 af Avisen dk
Kommentar er blevet slettet.
18.07-2008 | 12:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.07-2008 | 12:12 af Nemesis
Det er da utroligt, at vi sidder i et land med en statsminister fra en landsby på Djursland, som kan finde ud af at sende en hel hær i krig i ørknen, ikke ejer fantasi nok til at lave en højskole eller et VUC eller et institut eller et AMUcenter eller en skole, hvor man kan lærer de højtkvalificerede fremmede at tale dansk. Mens Andres Fogh lader milliarderner fosserud i ørkensandet og spreder død og ødelæggelse, sidder Bertel Harder på hænderne og sover og Udlændinge Styrelsens ledelse har hængt skiltet ud: Lukket land" i håb om, at Pia Kjærsgaard ikke kan komme tilbage til Danmark.
 
18.07-2008 | 12:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.07-2008 | 12:21 af Avisen dk
Kommentar er blevet slettet.
18.07-2008 | 12:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.07-2008 | 12:39 af Rojser
@ Hans Birgir

Og når vi så har fået smidt alle udlændingene ud af landet, så kan det være der kan blive råd til et lille skriv-dansk-kursus til dig...
18.07-2008 | 13:05 af Helle Nielsen
Jeg har godt nok ikke fået nærlæst alle indlæg, men er der ingen der undrer sig over at 12 irakiske ingeniører, hvis uddannelse faktisk er godkendt i Danmark, ikke kan få arbejde.

Er det ikke ligesom vi har hørt de danske arbejdsgivere jamre over en meget stor mangel på uddannet arbejdskraft specielt også ingeniører, i meget lang tid.

Når der så kommer bare 12 mænd med ingeniøruddannelse, er der lige pludselig slet ingen ledige jobs.

Det lugter da fælt af at arbejdsgiverne politiserer på et udsagn om en stor mangel på uddannet arbejdskraft, ellers var de da blevet revet væk øjeblikkelig.
18.07-2008 | 13:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.07-2008 | 13:19 af Helle Nielsen
Måske, men det kan også være at de politiserende arbejdsgivere bare vil have grænserne helt åbne for varernes og arbejdskraftens frie bevægelighed.

Altså selvfølgelig for deres egen skyld.
Jeg mener ikke de ønsker det skal gælde for f.eks. afrikanske varer
18.07-2008 | 13:23 af Helle Nielsen
Jeg manglede lige den tilføjelse at det med arbejdsgivernes råb om den manglende arbejdskraft af uddannede mennesker, måske er en politisk tackling, for at få deres ønske om at få den fulde bestemmelse over den frie bevægelighed af vare og arbejdskraft.
18.07-2008 | 13:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.07-2008 | 13:46 af Helle Nielsen
Hvad har Færøernes forhold at gøre i den her tråd, der omhandler irakiske tolkes arbejdsforhold?.

Lav dog en tråd om det Karin
18.07-2008 | 13:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.07-2008 | 14:09 af Helle Nielsen
Jeg har læst oplægget, og det er jo en retningsviser og jeg har scannet en del af indlæggende, og stadig forstår jeg ikke hvordan du kan få dit indlæg "d. 18. juli 2008 13:28 | af Karin", til at opfylde det oplæg.

Jeg passer altid mit.
18.07-2008 | 14:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.07-2008 | 14:20 af Nemesis
Fra Ingeniøren:
Kun en ud af 13 irakiske ingeniører kan få arbejde i Danmark
Jobkonsulent kalder det rystende, at danske virksomheder, der skriger på ingeniører, ikke vil ansætte 13 irakere, som arbejdede for den danske bataljon i Irak. Han mener, at sikkerhedshensyn og historier om kontraspionage for militante militser har givet firmaerne berøringsangst.
Klip:
• De 13 ingeniører er i alderen 24 til 37 år. De er blandt andet kemiingeniører, civilingeniører, maskiningeniører og elektroingeniører. En har arbejdet i alle dele af Irak med at etablere rensningsanlæg, så lokalbefolkningen kunne få rent vand. En anden stod for distribution af nødhjælp i FN's World Food-programmer og var i en årrække teknisk leder for et tysk firma i Dubai, der bl.a. arbejdede med solenergi. Han hjalp også danske journalister og reddede en enkelt fra kidnapning. En har arbejdet for USA's flyvevåben og bistandsorganisationen USAID.

Af frygt for repressalier mod familierne i Irak optræder irakerne ikke med deres navne, som er redaktionen bekendt.
 
18.07-2008 | 14:28 af Helle Nielsen
Ja paranoiaren er stærk, tvivlen er om der er grund til det, er ikke nem at gennemskue.

Men arbejdsmanglen er ihvertfald ikke så voldsom at man prøver.
18.07-2008 | 15:28 af Avisen dk
Kommentar er blevet slettet.
18.07-2008 | 15:33 af Helle Nielsen
Ååhh nej!
18.07-2008 | 15:43 af absabs Rugis
af Rojser
@ Hans Birgir

Og når vi så har fået smidt alle udlændingene ud af landet, så kan det være der kan blive råd til et lille skriv-dansk-kursus til dig...

Samt til alle de indfødte danskere, som skriver deres eget sprog som en brækket arm... Bare se jer omkring på siderne her. ;-)

Hilsen en ikke indfødt.
 
18.07-2008 | 17:05 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.07-2008 | 17:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.07-2008 | 17:29 af absabs Rugis
Det jeg mener er, at mange danskere, INDFØDTE danskere vist godt kunne trænge til at få et lille kursus i danskskrivning!

Du beviser så glimrende min påstand.

Ikke at jeg normalt kommenterer folks mangelfulde stavning. Jeg synes faktisk, det er meget uhøfligt Men siden der nu var et angreb på en ikke-danskers sprogkundskaber udi det danske, så kunne jeg altså ikke lade være.
 
18.07-2008 | 17:42 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.07-2008 | 18:12 af absabs Rugis
Karin, Rojser angreb Hans Birgir Hansens danskkundskaber. Som jeg sagde kunne jeg ikke lade være med at reagere.

Jeg er udmærket klar over, hvad tråden handler om.
 
18.07-2008 | 18:23 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.07-2008 | 18:48 af absabs Rugis
Jeg laver da også taste-og-sjuskefejl - og jeg kan godt se, at det er tastefejl du laver.

Jeg synes bare ikke, man skal gå til angreb på en udlændings danskkundskaber, når der er MASSER af dårligt dansk og sjuskefejl fra danskernes side.

Nok om det. Og tak selv, Karin.
 
18.07-2008 | 21:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.07-2008 | 21:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.07-2008 | 22:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.07-2008 | 22:23 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.07-2008 | 22:29 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.07-2008 | 23:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
19.07-2008 | 17:39 af Avisen dk
Kommentar er blevet slettet.
19.07-2008 | 18:26 af Avisen dk
Kommentar er blevet slettet.
20.07-2008 | 12:32 af Kim Kaos
Med dette indlæg bliver jeg nok beskyldt for racisme mv. - men jeg forsøger alligevel at give udtryk for mine tanker.

En stor gruppe tolke med familier blev flyttet fra Irak til Danmark fordi de og deres familiers liv var i fare....

Her få mnd. efter flytter de hjem - udsigten til en lav løn kontra "Min familie bliver dræbt" - så vandt håbet for at tjene penge over risikoen for at blive dræbt.

Er de grådige eller dumme..?

Hvem ville seriøst udsætte sine børn for et terrorangreb kontra lade sine børn leve i et fredeligt land?

En del tyder på at en del af vores tolke ikke var truet og derfor ikke behøvede at komme til Danmark – til gengæld var det flot at vi flyttede dem alle.

En lille rest flyttede med i håb om de eventyr de fik fortalt om Danmark betød de kunne leve i luksus resten af deres liv på vores regning - de blev skuffet og nu rejser de hjem.
Det danske social system syndes årligt for mia. af kroner

Næste skridt bliver vel at vi kikker grundigt på de 10. - 25.000 mennesker der f.eks. lever i Libanon - Tyrkiet mv. for vores skattekroner eller i de lande omkring dem.
Men nej der vil være racisme af kikke på deres forhold – lad dem bare bo i årevis i deres hjemland for vores penge

De danske skatteydere snydes for mia. årligt. og tvinges til at betale for mennesker der kun sætter deres ben en gang om året i Danmark.

http://avisen.dk/hver-femte-tolk-tager-hjem-til-irak_14150.aspx#113798
 
20.07-2008 | 17:33 af Henrik Clausen
Når tolkene ligefrem frivilligt vender hjem, var behovet for overhovedet at få dem hertil ret begrænset.

Godt, vi slipper af med det dumme problem.
 
20.07-2008 | 22:44 af Karen West
Jeg hører gentagne gange, at nogle har svært ved at få et job, hvis de hedder noget "forkert".
Er der nogen eller nogle, der ren faktisk ved, hvor stort et problem, det er?
Jeg kender mange af anden etnicitet, der har arbejde, men fælles for dem alle er jo selvfølgelig, at de taler dansk.
Er det sproget, der er en hindring?
Hvis en arbejdsgiver skal bruge en ingeniør, der skal kunne tale med alle - også dem på gulvet, vil det være et problem, hvis han ikke kan tale og forstå dansk.
Det kunne jo faktisk gå hen og blive livsfarligt, hvis en bygningsingeniør ikke blev forstået af arbejderne, så det medførte, at konstruktionerne blev behæftet med fejl.
Jeg ved det ikke, men jeg oplever ikke de store problemer med dansktalende indvandrere eller efterkommere.
Og er det ikke enhver arbejdsgiver ret til at lede og fordele arbejdet, samt at kræve, at arbejdstageren kan dansk?
Hvad var det, Danmark skulle have gjort for disse tolke og hvordan skulle man have skaffet dem arbejde?
21.07-2008 | 16:51 af vera madsen
Jeg finder det ringe, at man ikke har kunnet findet et arbejde til disse tolke, især da man vidste de kom til landet. Men at lægge skylden på regeringen og DF er da for billigt.
Det ville jo indebære at et firma, en offentlig indstans blev pålagt at ansætte tolkene og hvor er man så henne, hvem har ret til et arbejde og hvem ikke. Regering og folketing kan og skal ikke blande sig i hvem der skal havde et arbejde, højst henstille til arbejdsmarkedet forsøger at finde arbejde til disse mennesker
22.07-2008 | 10:42 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.07-2008 | 17:28 af Avisen dk
Kommentar er blevet slettet.
22.07-2008 | 17:34 af BODYGUARDEN
Venner! Tænk lige på at disse tolke ikke taler dansk, men derimod engelsk....Er der nogen af jer der har prøvet at lære et fremmedsprog på et år???
Tolerance er her påkrævet...!!
Jeg er ikke racist i almindelig forstand, men om i vil, hudfarve har ikke en skid med det hele at gøre.
Det er et spørgsmål om indstilling og gåpå mod. Hvis man er i besiddelse af begge dele kan man komme ind i et firma, der bruger engelsk-sprogede. Husk blot på at det også er begrænset, hvor mange der har brug for disse!!
Jeg har selv gjort brug af disse tolke og jeg siger jer!! De er ikke alle "Bare muslimer og andet rak!!" De er pisse modige mennesker, som her så en mulighed for at tjene godt, men også gøre sit for et frit irak!! Døm nu ikke alle over èn kam før i selv har været i "KRIGSHELVEDET" og har set hvad de blev udsat for og alligevel blev ved!!
22.07-2008 | 18:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.07-2008 | 18:11 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.07-2008 | 23:37 af BODYGUARDEN
Ja men sgudda ikke på et år for f..... det kan du ikke engang nå!!!
Undskyld men de taler altså ikke kun Fransk i Quebec KURT om du bor der eller ej!! Og hvad har det egentlig med denne sag at gøre??. Er det ikke stadig et spørgsmål om tid??? Det kan være de damer og herrer burde prøve at komme tilbage på skolebænken, for at lære at tale russisk på et år!!! Så bliver i måske bedre til at bedømme situationen!! eller hvad!!!
"Racisme er angst....angsten for uvidenhed.....uvidenhed gør angst.... hvad mennesket frygter, viser historien, ødelægger det". Abraham Lincoln!!
22.07-2008 | 23:51 af BODYGUARDEN
Til denne sag vil jeg lige påpege at jeg heller ikke er interresseret i "snyltere" af staten. Dvs. staten er os alle sammen, men der er altså afsindig mange Danske samfundsnassere...("De er jo Danske"), tænker i så måske!? Det vil jeg altså skide på. En samfundsnasser er altså en samfundsnasser, Nationalitet er ligegyldig. De er stadig en belastning for almindelige skatteydere!!! "De kan sgudda tale dansk"....!? Jammen hvorfor bruger de det så ikke, til at få et job, men neeeeeej!!!
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.