Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Irakere kan nu sendes hjem

Start et spil på Spigo.dk
Spil

Speciel delegation fra Irak har hjulpet Rigspolitiet med at identificere fængslede irakere.

21. aug. 2009 kl. 16:06 Daniel Ehnhuus
Afviste asylansøgere er blevet identificeret og kan nu blive sendt hjem.
 Foto: AMDI THORKILD / POLFOTO
Afviste asylansøgere er blevet identificeret og kan nu blive sendt hjem. Foto: AMDI THORKILD / POLFOTO
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST
Daniel Ehnhuus

Journalist på Nyhedsbureauet Newspaq A/S

Rigspolitiet har nu fået identificeret 34 ud af 35 varetægtsfængslede irakere, der har fået afvist deres ansøgning om asyl.

Der har længe været tvivl om de fængslede irakers identitet, men nu har en speciel delegation fra Irak hjulpet Rigspolitiet med at få identificeret.

Samarbejdet har båret frugt, og nu kan 34 ud af de 35 irakerne sendes tilbage til Irak. Det skriver politiken.

Der har været stor kritik af den måde Rigspolitiet har håndteret sagen på. Irakernes forsvarsadvokater har nemlig ikke fået lov til at være til stede, da den irakiske delegation afhørte irakerne.

En af advokaterne har efterfølgende klaget til Integrationsministeriet over afgørelsen.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
21.08-2009 | 16:27 af Else Thomsen
FØJ !!!!!!!!!!!!

Men - HOV! - hvad er der blevet af al den snak om, at irakerne havde løget om deres identitet ???

Alt i alt en dybt pinlig sag for Danmark, at disse mennesker ikke forlængst har fået humanitær opholdstilladelse, hvilket der jo var mulighed for i den gældende lovgivning..
 
21.08-2009 | 16:29 af Jonah Hex
Tilrejste personer der har fået gentagne afslag på asyl og udviste kriminelle, skal selvfølgelig sendes hjem til deres fædreland. Alt andet er lig med en tilbagevenden til fri indvandring som under Poul Nyrup og co. Og det har vi vist ikke så god erfaring med.
 
21.08-2009 | 16:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
21.08-2009 | 16:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
21.08-2009 | 17:24 af Linda Nielsen
Py-Ha endelig!!!
 
 
21.08-2009 | 17:42 af ann trolle
Delse
Du kan jo bare lave din egen humanitære organitation og adoptere alle de Irakere du må lyste.
 
21.08-2009 | 17:48 af egon legaard
Et blive nægtet advokathjælp...den er langt ude. Den havde Rønn Hornbech næppe stået model til, FØR hun blev minister !
 
 
21.08-2009 | 19:30 af Lars Bang Pedersen
Det var fandeme også på tide. Det er skadaløst at det har taget så lang tid!
 
 
21.08-2009 | 19:36 af Søren Severinsen
Else:

Jo, de har desværre løget om deres inditet. Det er jo lige netop det specialholdet fra Irak har afdækket.

Disse personager, hvis rette status nu er klar, sendes hjem.

De falske oplysninger har kun været til formål, for at opnå humanitært ophold.

Det kan ingen være tjent med, også da Irak nu "med vestens hjælp" er blevet et relativt demokratisk og frit/fredeligt land.

Nu gælder det "for Irakerne" om at komme hjem til fædrelandet og hjælpe med de sidste praktiske opgaver
 
22.08-2009 | 08:54 af Else Thomsen
Søren Sindsyg 19.30

Ha-ha-ha........tror du selv på din egen "historie"?

HVIS irakerne virkelig sendes tilbage, så får vi nok noget at vide om, hvilken skæbne der efterfølgende blive deres, da flere organisationer uden tvivl vil følge op på sagen.
 
22.08-2009 | 11:13 af Jonah Hex
Else Thomsen (Else)

Alle mennesker har en skæbne, det er for eksempel min skæbne at leve i en tid, hvor Danmark og Europa til stadighed lider under den masse indvandring vi har haft igennem årtier fra mellemøsten, under en lallende naiv og svag ledelse. Der så åbenlyst kun tænkte på penge, billig olie, åbne grænser, arbejdskraftens fri bevægelighed, nedlæggelse af nationalstater og en centralisering af magten og var fuldstændigt ligeglade med deres eget land og deres egen befolkning.
 
22.08-2009 | 12:55 af Else Thomsen
Det er så DIN holdning, P. Kristensen.

Min holdning er som bekendt en ganske anden - med hensyn til en begrænset indvandring - og så at vi må tage VOR andel af flygtninge - naturligvis i forhold til landets evne og størrelse.

Der er noget du helt har misfortået, hvis du tror, at jeg går ind for masseindvandring til Danmark.
 
22.08-2009 | 20:54 af kirsten hansen
Een af de Irakere som skal hjemsendes, blev jo truet med genopdragelse når han vendte hjem, blot fordi han spurgte, om ikke papirerne var iorden!
Jeg kan godt forstå, at mange er træt af indvandrere, sådan som tilstandene ser ud i øjeblikket, med skyderier alle vegne, men det er næppe disse irakere der står bag det, da de jo har været spærret inde det meste af tiden!
Jeg kan godt love Jer, at de har sikret síg statsborgerskab!
Men jeg synes det er urimeligt, at sende familier med børn hjem til et Irak, hvor deres tidligere hjem sikkert ikke eksisterer mere!
Er vi blevet ignoranter over for dem der har brug for hjælp og støtte?
 
 
22.08-2009 | 22:37 af ann trolle
kirsten hansen (vædderen)

Var de taget afsted tidligere havde de også modtaget en pose penge fra den danske stat. Glem ikke det!
 
23.08-2009 | 08:26 af Else Thomsen
Ja, ann trolle, og de penge ville fluks været blevet snuppet fra dem igen dernede - måske endda i forbindelse med vold, hvis pengene ikke blev afleveret frivilligt.

Sådan var/er de faktiske forhold i Irak.
 
23.08-2009 | 09:32 af ann trolle
Else Thomsen (Else)

har du været der ?

Havde de taget frivilligt hjem, ville ingen ane de havde fået penge af den danske stat, så hvem skulle tage dem fra dem ?

Jeg så også nogle irakiske asylansøgere sige, (dengang tolkene kom hertil) at de kun ville tage hjem frivilligt hvis de fik 200.000kr hver.
Hvorfor det Else hvis pengene aligevel bliver taget fra dem !
 
23.08-2009 | 10:05 af Else Thomsen
Nej, ann trolle, jeg har ikke været i Irak, men der har været adskillige seriøse rapporter fra Irak om, hvordan de faktiske forhold er dernede.

Det bliver lynhurtigt kendt, hvis der kommer folk med penge.
Korruption og bestikkelse m.v. hører til dagens uorden.

De omtalte tolke var under særlig beskyttelse, troede de i hvertfald - virkeligheden i Danmark blev en ganske anden.
Endnu en meget pinlig historie for Danmark.
 
23.08-2009 | 10:12 af Else Thomsen
Her lidt info om korruption og bestikkelse i Irak:

http://www.information.dk/196669
 
23.08-2009 | 11:21 af Helle Nielsen
Korruption og bestikkelse ikke grundlag for asyl.
Irak er ikke og skal heller ikke være som Danmark, men finde sin egen samfundsform. Irak har været en stor udvikling igennem, som stadig foregår, f.eks. har irakerne selv næsten fjernet al-Qaeda.

http://www.berlingske.dk/article/20080426/kronikker/704260025/

Du har så mange ting du mener er pinlige og flove for Danmark.

Jeg er lige ved at mene at det mest pinlige Danmark har gjort er at gennemføre den særlov for kirkepalæstinenserne i 91, på baggrund af rapporter fra PLO og forsk. arabiske lande, der var direkte løgn, men som forskellige flygtningeorganisationer ukritisk kopierede. Palæstinenserne vidste det og myldrede hjem på ferie, ingen blev forfulgt og torteret.

Desværre har eftertiden vist at mange af dem har været nærmest umulige at integrere. De har medført meget kriminalitet og giver stadig meget uro.

http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/324770:danmark--irak-sagens-forloeber-endte-som-fiasko?rss
 
23.08-2009 | 11:25 af Lise Mikkelsen
” Modstandsbevægelsen mod Pia K.s besættelse

Hvilken befrielse, endelig at læse, hvad der har været mine tanker gennem 10 år, .

Støt op om modstandsbevægelsen, så vi kan få vores Danmark tilbage


http://politiken.dk/debat/kroniker/article772382.ece
 
23.08-2009 | 11:36 af Else Thomsen
Helle Nielsen 11.21

Debatten gik overhovedet IKKE på grundlaget for asyl, men på hvordan de faktiske forhold er i Irak.

Det er IKKE et sikkert sted at sende folk retur til.

Flygtninge der har været her i adskillige år ER berettiget til humanitær opholdstilladelse i h.t. gældende dansk lovgivning.

Palæstinensere kan ikke rejse "hjem", da de er statsløse.
Mange kom hertil som flygtninge fra flygtninglejre eksempelvis i Libanon, - men det er en ganske anden historie.
 
23.08-2009 | 11:58 af Else Thomsen
Lise Mikkelsen 11.25

Glimrende artikel - befriende læsning.
 
23.08-2009 | 12:00 af Helle Nielsen
På Jane’s liste over verdens mest ustabile lande er det i Mellemøsten kun Israel der ligger bedre placeret end Irak.
 
23.08-2009 | 12:38 af Victorias Verden
Det er ikke sikkert at de bliver sendt hjem, for der går rygter om at en gruppe er ved at lave noget i stil med "Green Card", og hvor man vil ansætte dem som vikarer til en mindsteløn på 31.000 kr, Ja..
ca. 4 gange det en almindelig borger tjener om måneden, om dette
Luftkastel og Fiktive snydetricks bliver godtaget det ved jeg ikke, ej
heller om Støttegruppen har penge selv til at give dem 31.000 om måneden som Vikarer, det vil vise sig om der kommer andre smarte
undvigetricks fra baggrunden bag Kirkeasyl.
Lyder tankevækkende at man spekulerer i ulovligheder, så lad os vente at se om der er noget om snakken...eller om det bare er panik.!
 
23.08-2009 | 12:52 af Lise Mikkelsen
23. august 2009 12:38 | af Victorias Verden (DronningDagmar)

Der er ingen ulovligheder i det.

http://www.faa.dk/article/149930:Ritzau--indland--Vikarbureau-vil-hjaelpe-til-asyl
 
23.08-2009 | 13:25 af Victorias Verden
Lyder mærkeligt, så kan alle dem der ikke har kompetancer, jo bare tjene kasse..31.000 om måneden istedet for at gå på Arbejde, eller hvad.?
Og der er vel ikke statsmidler i dette projekt, eller at man regner med at
få en bid af puljemidlerne via beskæftigelsesfrembringende foranstaltninger,Kursus,Uddannelser og mere..
Så er det Gyldne spørgsmål bare, om de afviste herved kan få ændret deres status som hjemsendelsestruede og om dette bliver den næste
smarte trick til at tryne Regeringens Politikere her i landet..?
Og hvad siger de andre Fagforbund til dette..?
- Er det en hån imod deres medlemmer og deres kamp for at holde
medlemmerne i gang på arbejdsmarkedet, der er jo mange ledige...?
 
23.08-2009 | 13:38 af Victorias Verden
Har læst lidt mere nu, og det lader til at man først skal lave en kontrakt med et firma på mindst 31.000 i løn om måneden, og det bliver nok ikke
aktuel for alle de afviste Irakere, og så er det stadig Forbundene der har
foden inde på Arbejdsmarkedet og skal varetage deres medlemmers interesse, det nytter ikke noget at man kører på Grenn Card ordningen,
for det vil være at misbruge loven i de berørtes tilfælde.
Panik..Circus Panik....
 
24.08-2009 | 00:01 af Jan Christensen
kirsten hansen (vædderen)

de Iraker der som du siger var spærret inde var hvis ikke så uslyldige som du tror
Her er nogle stykke af dem
Ghassan Younis, dømt for ‘våben og narko
En 38-årig iraker (Mustafa Ahmed) får ikke sløjfet sin udvisningsdom, afgjorde Københavns Byret tirsdag. Han står dermed til tvangsudsendelse af Danmark.

Manden er dømt til udvisning oven i en straf på to et halvt års fængsel for seksuelle overgreb på et barn under 15 år.

30-40 aktivister fra initiativet “Stop Udvisningerne” demonstrerede foran byretten.”
 
24.08-2009 | 01:48 af Victorias Verden
Tankevækkende at der er nogen som støtter de kriminelle, trods dom og udvisning, det viser at de er helt galt informeret, og tager alle over en kam og syntes syndt om dem..
hvad med at syntes syndt om de stakler der har været udsat for overgreb fra de kriminelle Irakere eller er blevet vodtaget, det ligger åbenbart lidt fjernt med dette...
Alle asylsager er undersøgt og flere af dem behandlet til udødelighed, hvor meget længere skal vi gå med disse sager..?
Et Nej er et Nej og ikke måske...
Danmark kan ikke engang hjælpe sine egne tragedier som lever nede i bunden, så hvorfor fokusere på dem som har en anden holdning end
det vi går og tror på hele tiden,? ikke engang Danskere kan få sager
taget op til genovervejelse flere gange, hvis de har fået Nej både fra
Byret,landsret og Højesteret, de må adfinde sig med afgørelsen fra Højesteret, og leve med dette.
Dem der protesterer foran Byretten for udvisning af voldtægtsforbrydere og andre som har narko domme burde skamme sig at tage samfundets tid til dette nonsens, Danmark vil kun have voldtægtsforbrydere i fængsel
og ikke Danske statsborgere som forbryder sig i et gæsteland, skal hjemsendes omgående efter strafudmåling.
 
28.08-2009 | 00:49 af Victorias Verden
Sidste Nyt..
En af de fængslede familier får deres sag genoptaget til ny vurdering.
det er glædeligt hvis de som har rent mel i posen, får lov til at blive i
Danmark, men den ordning som er for "midlertidigt ophold", er stadig gældende, uanset hvad andre mener, der skal være plads til at kunne hjælpe "Midlertidigt" for endnu flere i fremtiden, og det er den bedste måde at vise omsorg for dem som midlertidigt må opholde sig et andet sted end det land de er flygtet fra på grund af ustabilitet og evt. krænkelser af menneskeretten...
det nytter ikke noget at alle vil være Danske statsborgere, det er der slet ikke penge til på Kommunernes budgetter til at dække ind for, men hvis man søger om at blive Dansk statsborger og har job, så vil man inden
for en tidsperiode på max. 7 år kunne få tilkendt Dansk statsborgerskab, hvis der ikke har været problemer med vedkommende eller der er begået ulovligheder som Kriminalitet, eller afsagt domme for dette.
Så alle dem der vil søge om at blive Danske statsborgere skal bare leve
og forsørge sig selv i 7 år, og ikke have noget kriminelt på samvitigheden, så skulle man opfylde kravene til at blive godtaget.
Dette kræver ikke konverterings af troesretrninger, men en hæderlig opførsel i ca. 7 år,.
Det er de danske regler som de var inden EU Unionen, men EU har nogle
nye regler som giver en ret til at arbejde og opholde sig i et EU land, men stadig så er det der ødelægger det hele, hvis man har begået noget kriminelt som "Gæst", så udvises man.
Men lad os se hvor mange af de afviste der lver op til EU Lovene om at have et job og forørge sig selv, uden at være indvolveret i Kriminalitet,
og hvor mange der er her på Bistand og midlertidigt ophold som flygtninge, da der er for mange der glemmer at der er forskel på
EU Lovene om ophold og Flygtninge lovene, så lad være med at blande alt sammen over en kam, men lad individualitetn komme til fylde for hver
enkelt tilfælde, og så må man bide i det sure æble hvis det kun er et par familier der har rent mel i posen, sådan er det jo osse for os andre der
lever her og i andre EU lande.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites