Drengene ender derfor i en ond cirkel, fordi de er splittet mellem de
roller, der forventes af dem. Det viser en ny ph.d. afhandling.
Laura Gilliam fra Danmarks Pædagogiske
Universitet har undersøgt hvordan identiteten bliver dannet hos børn fra
etniske minoriteter. Hun mener, at minoritetsdrengene ender i en ond cirkel,
hvor de finder styrke i en hård maskulin adfærd og i et fællesskab omkring den
muslimske identitet.
- Forældre og lærere siger, at drengene skal opføre sig
ordentligt og arbejde i skolen. Men i skolen oplever de at være dumme elever,
som taler dårligt dansk. I stedet søger de status i en hård maskulin form, hvor
ballade og en fælles muslimsk indvandreridentitet giver status. En sådan adfærd
må lærerne disciplinere og det får drengene til at føle, at lærerne ikke kan
lide dem, og at det altid er "indvandrerne", der får skældud.
Resultatet er modstand mod skolen og en fælles ballademageridentitet, siger
Laura Gilliam.
På Rådmandsgade skole, hvor 72 procent af eleverne har anden
etnisk oprindelse end dansk, kender de godt til de vilde drenge.
- Det vi ser hos os er, at den ældste dreng i en
indvandrefamilie per definition er en prins. Han er møgforkælet, og alt, hvad
han siger, er guddommeligt. Når de kommer ind til os, så prøver vi at banke i
facon på dem, at der altså også er andre børn i klassen, og at ikke alt, hvad
de siger, kommer fra Allahs mund, siger Lise Egholm, der er skoleleder på
Rådmandsgade skole.
Hun mener, det kan blive dybt problematisk, hvis ikke der
bliver gjort noget ved problemet.
- Hvis rollen som prins parres med det, den her ph.d siger,
så går det jo rigtig galt, for så er der kun machorollen tilbage. Vi skal virkelig se
at gøre noget ved det, siger Lise Egholm.
En konsekvens af den onde cirkel er ifølge Laura Gilliam, at
børnene oplever, at det at være muslim hænger sammen med at lave ballade.
- De etniske minoritetsbørn erfarer generelt, at de ikke kan
blive danske. De samler sig derfor om den identitet, de har til fælles på tværs
af etniske skel - nemlig den muslimske identitet. Den giver dem en moralsk
styrke og et større fællesskab, men bliver samtidig forbundet med at lave
ballade og være i opposition til danskerne, som de oplever opfører sig pænt og
får ros, siger Laura Gilliam.