Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Hvor er Løkkes S-ministre?

Start et spil på Spigo.dk
Spil

Det er foreløbigt hemmeligt, hvilke socialdemokrater der hoppede ventelisterne over og betalte for sygehusbesøg af egen lomme.

15. dec. 2010 kl. 09:24 Søren Strandman-Møller
Lars Løkke Rasmussen overdrev ifølge Kræftens Bekæmpelse ligeledes succesen på kræftbehandling i Danmark, da han duellerede med Villy Søvndal på TV2 News
Lars Løkke Rasmussen overdrev ifølge Kræftens Bekæmpelse ligeledes succesen på kræftbehandling i Danmark, da han duellerede med Villy Søvndal på TV2 News Foto: Keld Navntoft / Scanpix
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST
Søren Strandman-Møller

Journalist på Nyhedsbureauet Newspaq A/S

Socialdemokratiske ministre havde penge til og lod sig behandle på privathospitaler, da Nyrup havde magten. Den påstand fremdrog statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) under mandagens tv-duel med Villy Søvndal.

Men Løkke kan ikke nævne ét eneste navn på en socialdemokratisk minister, der gik privathospitalvejen skriver Politiken.

Avisen har forsøgt at få statsministeren til at fortælle, hvilke eks-socialdemokratiske ministre han taler om, men Statsministeriet er tavse, og det er Venstres pressechef Mikael Børsting ligeledes.

Nu har VK sendt historien videre til integrations- og sundhedsminister Bertel Haarder.

"Jeg ved ikke, hvilke behandlinger tidligere socialdemokratiske ministre har fået, men jeg har læst i aviserne, at Henrik Sass Larsen er blevet behandlet på et privathospital," siger han til Politiken.

Den forklaring tænder et bredt smil hos SF's formand.

"Jeg synes, det er sjovt, at Bertel Haarder nævner Henrik Sass Larsen som et eksempel. For mig bekendt var han da slet ikke minister under Nyrup," konstaterer Villy Søvndal (SF) tørt over for Newspaq.

SF-formanden vil dog ikke benytte sagen her til at pege yderligere fingre af statsministeren.

"Jeg vil ikke hænge mig i fortalelser. Venstre har tidligere selv ytret stor interesse for faktatjek mod andre. Men jeg synes ikke, man skal gå i så små sko, at man ikke kan bære over med det, hvis andre har begået en fejl eller sagt for meget,", udtaler Villy Søvndal via sin kommunikationschef til Politiken.

Lars Løkke Rasmussen var ellers meget præcis med sin anklage.

"Vi har taget et opgør med den mærkelige opdeling i A- og B-patienter, vi havde før regeringsskiftet i 2001, hvor folk, der havde friværdien i orden eller havde en ministerløn - vi havde eksempler på socialdemokratiske ministre - de kunne lade sig behandle på privathospitaler, springe ud af ventelistekøen, mens ganske almindelige danskere bare måtte stå i kø. Det lavede vi om på," lød Lars Løkke Rasmussens anklage i programmet.

Kilde: Politiken

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
15.12-2010 | 10:24 af Vivi S.
"Det er foreløbigt hemmeligt,..."

Det er det så ikke mere, for både Freddy Blak og Lis Greibe fra S har lader sig operere på privathospital.

Citat:
"Jeg vil ikke ligge skjul på, at det bestemt ikke er rart at tænke på, at jeg er så privilegeret, at jeg har råd til at betale mig foran andre mennesker, der ikke har de samme penge til rådighed, men jeg synes ikke, jeg havde noget alternativ."

(Lis Greibe, B.T. d. 7. aug. 1997
 
15.12-2010 | 10:38 af kirsten hansen
Vivi var de ministre?
 
 
15.12-2010 | 10:57 af Lars Nunnegaard
Nej!
 
 
15.12-2010 | 12:06 af Vivi S.
Jeg undskylder, at jeg var lidt for hurtig på tasterne, ang. S's ministres brug af privathospital.
Disse to var "kun" medlemmer af partiet.

Men partiets dobbeltmoral ang. privathospitaler gennem den sidste tid, er ved at give mig brækfornemmelser.

For er der nogen, der har forgyldt disse, så er det vist S, under Mogens Lykketoft.

I 1999 indførte Mogens Lykketoft selv ordningen med, at borgerene kunne blive behandlet på privathospital, hvis ventetide på de offentlige var 3 mdr.

Så deres kritik af betalingen på, hvordan den ser ud i dag, skriger til himlen,
- for de betalte selv det fulde beløb på 100% for behandlinger på privathospitalerne.

Så dobbeltmoralen er for larmende i min verden.
 
15.12-2010 | 12:08 af Lars Nunnegaard
Det er ikke behandlingsgarantien, der er uenighed om, men betalingen.
 
 
15.12-2010 | 12:45 af Vivi S.
Netop, det er betalingen.
Under S lød betalingen på 100% til privathospitalerne.
Den nuværende regering lavede først en dårlig betalings aftale, der lød på 95%, for derefter at få den ned på 80%.................

Så kan vi jo have forskellige meninger om, hvilken vi selv synes, er den bedste. :-)
 
15.12-2010 | 16:19 af Bitten B.
Hvor har du tallet 100% fra? Kan du dokumentere den påstand?
Og vil det sige, at ventetidsgarantien slet ikke er VKO`s opfindelse, som de ellers så gerne vil klappe sig selv på skulderen af? Hvorfor bruger Løkke så opstarten af ordningen som begrundelse for at den overbetaling, der ikke har fundet sted, var nødvendig?
 
15.12-2010 | 13:11 af Kristian Mortensen
Hvad motiverne er for at påstå at Socialdemokrkaterne skulle have startet med at specifikt forgylde privathospitalerne kan man jo kun gisne om
Og det er faktisk også en endog meget dårligt manipuleret nødløgn i afværge fra blå stue for det er faktisk ikke sandt
Læs flg:
http://www.fm.dk/Publikationer/1998/Aftaler%20om%20Finansloven%20for%201999/Aftale%20om%20Finansloven%20for%201999.aspx
"Hvis Sundhedsstyrelsen ikke kan henvise patienten til forundersøgelse/behandling inden for ventetidsgarantien, skal styrelsen give patienten besked herom straks. Sundhedsstyrelsen skal således inden udløbet af tidsfristen på dette stade af behandlingsforløbet enten tilbyde behandling, eller give patienten besked om, at garantien ikke vil kunne opfyldes. Patienten får herefter ret til et tilskud på 100 pct. af DRG-taksten, hvis vedkommende selv ønsker at finde behandling på et privat sygehus i Danmark eller i udlandet. Tilskuddet betales af patientens bopælsamt. "

En af årsagerne til at Lykketoft gav denne mulighed mener jeg at kunne huske var at mange søgte behandling i udlandet, ex eksperimentel behandling for livstruende sygdomme som der af forskellige årsager, absolut ikke kun p gr af den daværende regering, ikke blev tilbudt i DK
Altså var dette sandsynligvis primært en imødekommelse overfor patienter som søgte anden behandling - i udlandet
Derudover er der desværre sandsynligvis også en del EU lovgivning med i det her
Faktisk hopper kæden helt af for dem som anklager S for at skulle have hjulpet privathospitalerne her for S's motiver var nok primært at folk fik en chance for anden behandling i udlandet, en mulighed som VKO regeringen netop har forringet siden 2001
http://www.dr.dk/P1/orientering/indslag/2008/10/08/200004.htm
Og hvorfor har de det?
Jo for at beskytte kapitalfondenes interesser i privathospitalerne i Danmark
Ellers var den "business" aldrig kommet i gang i Danmark
Se det er råddent, men det desværre typisk kynisk fra VKO og deres økonomiske bagmænd
 
 
15.12-2010 | 13:16 af Kristian Mortensen
Men det har ALDRIG været S's mål at de operationer der nu udføres på danske offentlige hospitaler skulle overgå til kapitalfondsejede profitsygehuse
 
 
15.12-2010 | 13:28 af Carl Nielsen
Hvis det ikke er S's mål, fører de en meget underlig politik. Faktum er at de ved deres EU engagement og forhippethed har banet vejen for privathospitalerne.
Man skal vist være tilhænger af udlicitering og privatisering hvis man ikke kan se den sammenhæng.

S og SF stinker.............
 
 
15.12-2010 | 13:40 af Kristian Mortensen
Det er da klart at vi er mange der håber at S-SF netop ikke vil udlicitere og privatisere mere, men at de vil prøve at "skrue" tiden tilbage til før 2001.
Men det e rda lige så soleklart at hvis S-Sf fortsætter hvor VKO nu har sluppet med privatiseringer og udliciteringer i EUs navn, så får de to partier dødsstødet ved et efterflg valg
Næppe ret mange at os der nu håber på bedre tider med S-SF vil gide at stemme hvis de skuffer os, måske kunne man stemme på Enh, måske.
Men for S-Sf er det ved at være sidste udkald, for fagbevægelsen er døende og de borgerlige gør alt for at speede den proces op, ingen tvivl om at med en S-Sf regering der fører en så fjendsk politik overfor de lavestlønnede og dem på overførselsindkomster vil dette alt andet end styrke fagbevægelsen, og en efterflg borgerlig regering vil så kunne give den kniven engang for alle
Så hvis ikke S-SF tænker sig endog meget godt om, så risikerer de at ekspedere sig selv ud i glemslens afkrog for med stor sandsynlighed ikke at vende tilbage før mange, mange ........ mange år, måske op 10, måske 20 år
 
 
15.12-2010 | 14:14 af Carl Nielsen
Optimist må man sige du er..........
At skrue noget tilbage til 2001 hjælper ikke en døjt, da hele denne afære tager sit udgangspunkt i forløberen til Lissabontraktaten, som SR regeringerne implementerede med opbygning af SYSEM-DANMARK og udlicitering og privatiseringer en mas.

Med Lissabontraktaten bestemmes 80 % af al lovgivning i EU, og resten har S og SF givet til diverse tilfældige interesseorganisationer, hvorfor en stemme på S eller SF kun kan opfattes som at stemme med bind for øjnene, da den politik der vil blive ført enten kommer som direktiv fra EU eller kommer fra en tilfældig-interesseorganisation, som fx Kræftens Bekæmpelse, Institut for menneskerettigheder etc...........

 
 
15.12-2010 | 14:15 af Carl Nielsen
Der er ingen der aner en skid om S og SF's politik - der ytres kun håb............
 
 
15.12-2010 | 14:18 af Lars Nunnegaard
Carl Nielsen,
Nej og det gør VKO og S-SF heler ikke. Vi harbrug for en samling inden vi ryger i afgrunden. De burde stoppe deres pindehuggeri og forbudspolitik og koncentrere sig om det væsentlige.
 
 
15.12-2010 | 13:23 af Kristian Mortensen
Jakob Axel Nielsen er i dag ansat som direktør på et privatsygehus der ejes af en kapitalfond der hedder EQT
 
 
15.12-2010 | 14:19 af Lars Nunnegaard
Og sm kontrollerer, TDC og Kommunekemi....
 
 
15.12-2010 | 14:38 af Vivi S.
Øøh, manipuleret???

Dette er ,hvad der står i Finansloven:

"Patienter, der lider af en livstruende sygdom, skal have garanti for hurtigt at kunne komme i behandling."

og var ventetiden for lang, så fik man valget mellem "et privat sygehus i Danmark eller i udlandet.",
- intet sted i Behandlingsgarantien står der - noget om eksperimentel behandling !

Kun om sygdomme det danske sygehusvæsen selv kunne/kan behandle:
"Behandlingsgarantien omfatter de sygdomme, som Sundhedsstyrelsen har udmeldt fagligt acceptable ventetider for. Det gælder på nuværende tidspunkt iskæmisk hjertesygdom (forsnævring af kranspulsåren), brystkræft, lungekræft og tarmkræft."
 
15.12-2010 | 18:29 af Kristian Mortensen
Helt nøjagtigt står der:
"Der indføres en ventelistegaranti på livstruende sygdomme.
Det drejer sig om hjertesygdomme, bryst- lungeog
tarmkræftsygdomme. Hvis ikke hjemamtet kan anvise
en behandling enten på et sygehus, et privathospital eller
i udlandet, bliver det Sundhedsstyrelsens opgave. Kan
den heller ikke klare opgaven har patienten ret til selv at
finde behandling enten i Danmark eller i udlandet på
hjemamtets regning"
http://www.dst.dk/ext/240891197
Der står faktisk at hvis sundhedsstyreksen ikke kan anvise behandling så skal der tilbydes behandling evt i udlandet, det gælder jo også ex kræftformer som sundhedsstyrelsen ikke kunne hjælpe med
 
 
15.12-2010 | 13:17 af Jan Kauffmann
Nu må avisen.dk snart lave den fejlformatering af hjemmesiden, det er umuligt igen at læse det hele. Dette uanset om man prøver med forskellige browsere.
 
 
15.12-2010 | 14:18 af Isabelle Mandel
"Jeg kan ikke kende forskel på socialdemokrater." udtaler Lars Løkke Rasmussen. (Politiken i dag).
Det er egentlig ikke så vældig smart, at vi har en statsminister, der ikke kan kende forskel på mennesker :o)

Find nærmeste toilet, Vivi - til dine brækfornemmelser.
 
 
15.12-2010 | 14:20 af Isabelle Mandel
"Der er ingen der aner en skid om S og SF's politik - der ytres kun håb............"

Overvej eventuelt at nøjes med at tale om dig selv, Carl - hvad DU aner eller ikke aner en skid om.
 
 
15.12-2010 | 14:24 af Lars Nunnegaard
Uanset hvilken vej vi vælger skal der sættes fut i økonomien og strammes op. Og jeg stemmer SD og forblver det, da der skal tages sociale hensyn.
 
 
15.12-2010 | 16:03 af Carl Nielsen
Ja, sociale hensyn vises der bestemt millionæren Gucci Helle og hendes slyngveninder på cafe-latte-stederne i Bruxelles.
Vi er så nogen der mener at der er andre end kapitalen i EU, der skal tages sociale hensyn til.
 
 
15.12-2010 | 15:33 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Ja, jeg burde jo, Lars, af hensyn til den gamle.. Mæææn.. han har jo lært mig at tænke selv :)))
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites