Det er ikke kun fuldvoksne danskere, der bakser med voksende taljemål og overflødige kilo. Det samme gælder de helt små.
En ud af ti tre-årige er overvægtig eller decideret fed. Det viser en undersøgelse, der er lavet i samarbejde mellem praktiserende læge Mie Årup i Ålborg og Syddansk Universitet (SDU). Den bliver offentliggjort i magasinet Ugeskrift For Læger i dag.
Forskerne har undersøgt over 800 tre-årige børn i Ålborg. Og der er god grund til at tro, at tallene kan overføres til resten af landet, mener professor fra Institut for Sundhedstjenesteforskning på SDU, Jørgen Lous.
»Det er alarmerende. For hvis du er overvægtig i barndommen, er der meget stor risiko for, at du også bliver det som voksen. Og overvægten har mange følgesygdomme: sukkersyge, åreforkalkning, dårlige knæ og hofter og så videre,« siger han.
For lidt motion
Ifølge undersøgelsen har nogle børn større risiko for at blive overvægtige end andre. Det gælder eksempelvis børn, der kommer til verden med en høj fødselsvægt, børn der har en overvægtig mor og børn, hvis forældre er ufaglærte, arbejdsløse, førtidspensionerede eller studerende.
»Børnene bliver overvægtige på grund af for mange kalorier og for lidt motion. De har typisk forældre, der er for travle til at købe fornuftigt ind, eller som har få ressourcer til det. Mange danskere ved, de bør købe fedtfattigt. Men mange ved ikke, hvordan de skal forstå varedeklarationen. Desuden sidder børn tit alt for stille i institutionen,« siger Jørgen Lous.
Professoren mener, at det ville gavne de danske børns sundhed, hvis momsen på sunde fødevarer blev sænket. Han mener desuden, at dagligvarebutikkerne burde gøre som Irma, der sidste år fjernede slikket fra kasserne. Det betød, at Irmas kunder spiste 100 ton mindre slik i 2007.
Slikket bliver
Coop Danmark har dog ingen planer om at indføre konceptet i flere butikker, siger informationsdirektør Jens Juul Nielsen:
»Det passer godt til Irmas kunder, men ville passe skidt til Kvicklys, fordi de kunder, der handler her, ofte køber meget stort ind og er store familier. Så det ville ikke være særlig kundevenligt. Alle kæder gør noget forskelligt for at fremme salg af sunde varer. Eksempelvis at lave større afdelinger for frugt og grønt. Sundhed er et af vores helt store indsatsområder i 2008.«