Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Hver tiende hjemmehjælper er tvunget i job

Start et spil på Spigo.dk
Spil

I København er hver tiende hjemmehjælper i arbejde som en del af deres aktivering. Derved er næsten 1300 af dem ikke interesseret i jobbet.

9. juli 2010 kl. 07:44 Stine Thomsen
En stor del af de ansatte i hjemmeplejen er der på grund af aktivering. Det kan være forklaring på problemerne i faget.
En stor del af de ansatte i hjemmeplejen er der på grund af aktivering. Det kan være forklaring på problemerne i faget. Foto: Colourbox
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST
Stine Thomsen

Journalist på Nyhedsbureauet Newspaq A/S

Når det banker på døren hos ældre og svage i København, der har brug for hjemmehjælp, bliver de en ud af ti gange mødt af hjemmehjælpere, der er tvunget ind i jobbet.

Det skriver Berlingske Tidende.

Sagt på en anden måde, er 1300 kontanthjælpsmodtagere tvunget i arbejde som SOSU-hjælpere eller SOSU-assistenter.

Det kan være en del af grunden til, at det er væltet frem med kritik af og om snyd i hjemmeplejen. Det mener formanden for FOA, Dennis Kristensen.

"Jeg kan næsten ikke forestille mig nogle værre steder at tvangsanbringe folk mod deres vilje, end de steder, hvor man arbejder med mennesker," siger han og påpeger, at antallet af aktiverede i faget er overraskende højt.

"Det er et langt større tal, end jeg troede. Og det er et bidrag til forklaringen på de problemer, vi ser."

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
09.07-2010 | 08:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2010 | 09:59 af Heidi Christensen
Hold da nu helt kæft .... Det er så langt ude og det er så latterligt hvis den danske befolkning æder den ....


"Kædes sammen med snyd
De mange tvangsaktiverede kædes nu sammen med de seneste dages afsløringer i TV 2 | NYHEDERNE om snyd i hjemmeplejen.

"Det er et langt større tal, end jeg troede. Og det er et bidrag til forklaringen på de problemer, vi ser. Jeg kan næsten ikke forestille mig nogle værre steder at tvangsanbringe folk mod deres vilje, end de steder, hvor man arbejder med mennesker."


Jaaaaa der har vi forklaringen det er slet ikke vores medlemmer og dumme Dennis slikker sig om munden , regeringen uhhh det er igen de åndsvage bistandsklienter og Kbh kommune og ledelse kan endnu engang finde en måde at ro i land på ...

Hvis man så de udsendelser så kunne man observere at de mennesker kørte rundt i bil , jeg har også mødt aktiveret hjemmehjælpere de har så været sammen med uddannede til at starte med og så har de fået en cykel, jeg håber virkelig at folk tænker sig om nu og så forlager dokumentation for at de omtalte tilfælde var aktiveret ...

Endnu engang viser det sig at de ledige kan tage tævene hold da op jeg mig altså af den artikel og vi ved jo alle sammen godt hvem der nu skal stå først i rækken når ansvaret skal fedtes af på nogen ..

Hvis jeg var aktiveret og havde en 8 timers arbejdsdag og fik bil til at køre ud til borgerne og skulle vartage nøjagtig det samme som de andre hjemmehjælpere der havde en uddannelse ...

Hvorfor skulle jeg så ikke have løn , vil nogen bilde mig ind at de arbejder 8 timer om dagen med de samme opgaver uden tilsyn og med bil og uniform og egene borgere og så får de ikke løn for det ...

eller skal vi snare søge forklaringen i af nogen skal bruges som syndebukke og hvem er dog mere nærliggende til det end de ledige .
 
18.07-2010 | 04:47 af Mai Jørgensen
"Hvis jeg var aktiveret og havde en 8 timers arbejdsdag og fik bil til at køre ud til borgerne og skulle vartage nøjagtig det samme som de andre hjemmehjælpere der havde en uddannelse ...
Hvorfor skulle jeg så ikke have løn , vil nogen bilde mig ind at de arbejder 8 timer om dagen med de samme opgaver uden tilsyn og med bil og uniform og egene borgere og så får de ikke løn for det ..."

Ja, Heidi, det er rent faktisk sådan, aktivering foregår. I følge reglerne skal man være ekstra, og ikke indgå i den daglige planlægning, men sådan er virkeligheden ikke - hverken i ældreplejen eller nogen anden branche, hvor der tages ledigei aktivering ind. Jeg er selv uddannet sosu-hjælper, og blev sendt i aktivering i ældreplejen, arbejdede på samme vilkår, med samme timer, belastninger og opgaver som de fastansatte, og fik kun kontanthjælp imens. Og der findes også mange andre historier, hvor det samme er sket for andre i andre brancher - mange af dem endda her på Avisen.dk
 
18.07-2010 | 04:48 af Mai Jørgensen
Og så hører det altså til sjældenhederne at ansatte i hjemmeplejen har adgang til biler. Man cykler eller går rundt i byerne - eller bruger sin egen private bil, hvis man har én og vil betale det, det koster.
 
09.07-2010 | 10:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2010 | 10:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2010 | 10:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2010 | 10:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2010 | 11:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2010 | 11:09 af Lars Nunnegaard
Det er noget af et postulat!
 
 
09.07-2010 | 11:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2010 | 11:11 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2010 | 11:12 af Lars Nunnegaard
Har du hjemmehjælp?
 
 
09.07-2010 | 11:18 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2010 | 11:11 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2010 | 11:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2010 | 11:23 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2010 | 11:19 af Isabelle Mandel
"... der er utroligt mange stride kællinger...."

Der er utroligt mange gamle, bitre, mavesure mænd, der fralægger sig ethvert ansvar for sin relation til andre mennesker. Smil til verden, og den smiler til dig gælder stadig :o)
 
 
09.07-2010 | 11:24 af Lars Nunnegaard
Stattler og Waldorf syndromet! :o)))
 
 
09.07-2010 | 11:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2010 | 11:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2010 | 11:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2010 | 11:20 af Steen Uffe Tommerup
Lov om aktiv beskæftigelsesindsats:

§ 48. Der skal i såvel private som offentlige virksomheder være et rimeligt forhold mellem antallet af ansatte uden tilskud og antallet af personer i virksomhedspraktik samt ansatte med løntilskud efter kapitel 12.

Stk. 2. Forud for etablering af virksomhedspraktik i mere end 13 uger skal spørgsmålet om etableringen have været drøftet mellem virksomheden og repræsentanter for virksomhedens ansatte.

Hermed et lovgrundlag til en journalist der gerne vil dykke dybere i sagen end denne overfladiske behandling - hvis en sådan journalist findes.
 
 
09.07-2010 | 11:36 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2010 | 11:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2010 | 12:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2010 | 12:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2010 | 12:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2010 | 12:58 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2010 | 12:59 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2010 | 11:37 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2010 | 12:42 af Isabelle Mandel
Hvem tager ikke problemstillingerne alvorligt, Poul? Du jamrer "bare" så uendelig meget over hvadsomhelst - ungdommen, børnene, forældrene, hjemmeplejen, lederne etc. etc. Du lyder så bitter og mavesur. Overfor den slags er et smil - og gerne et godt grin virkelig den bedste medicin. Verden er af lave - ja. Det har verden været, siden Adam og Eva røg ud af Edens have. Skide ærgerligt, men sådan er det. Det er fint at råbe op, men hvis man ikke laver andet, forsvinder effekten.
Jeg råber skam HØJT, når jeg oplever urimeligheder - også i forbindelse med fx min gamle mor og (manglende) hjemmepleje. Men jeg råber ikke op hele tiden over alt og alle og tiderne og "alle er så DÅMME".
 
 
09.07-2010 | 12:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.07-2010 | 04:57 af Mai Jørgensen
Nu synes jeg godt nok lige, du skulle tage at slappe af! Hvordan i hede hule h*lvede kan du tillade dig at beskylde "mange" i hjemmeplejen for at være kriminelle, stjæle osv.? Hvis du har beviser for disse latterlige påstande, så synes jeg at du skulle gå til politiet. Men det har du 100% sikkert ikke, for det er bare endnu en omgang grundløse beskyldninger mod en masse ærlige og samvittighedsfulde mennesker, der hver dag gør en kæmpe indsats - og som nu skal dømmes og svines til pga. nogle enkelte dumme svin, der har snydt.
 
09.07-2010 | 17:53 af Charlotte K
Hold da op for noget vrøvl, Poul! Du aner jo ikke, hvad du taler om. Det er da meget muligt, at man som sosu'er godt kan hæve stemmen eller tale meget bestemt, der findes jo som bekendt også ældre mennesker, der ikke kan tale pænt til sosu'erne, og man har ret til IKKE at finde sig i at blive tiltalt på en grim måde og ligeledes være bestemt overfor ældre, der er uforskammede, men at de ligefrem skulle køre på klienterne, har jeg aldrig været udsat for. Sosu'erne bliver både råbt af, skældt ud og slået, ikke mindst er de pårørende til tider uforskammede. Jeg synes Sosu'erne gør det godt og dem jeg kender er fremragende mennesker, der rummer stor empati, indføling, omsorg og glæde! :)
 
09.07-2010 | 19:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.07-2010 | 04:59 af Mai Jørgensen
NOGLE sosu'er har snydt og svindlet, ja - og de bliver sandelig ligeså hårdt dømt blandt kolleger over hele landet, som i resten af befolkningen. Men der er mindst 90% der aldrig nogensinde ville have tænkt på at snyde, og heller aldrig har gjort det.
 
09.07-2010 | 17:58 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2010 | 18:19 af Charlotte K
Haha, det er SÅ til grin! ;) Der findes RIGTIG mange dejlige mennesker i det fag, og de får ikke anderkendelse nok, desværre. De har 20 forskellige hatte på dagligt, og det er en kunst bare at kunne ændre sig fra dør til dør og vide, hvem man kan pjatte med, være alvorlige med, hvem man skal være stille hos osv... Der er MANGE forskellige ældre, der er også dem, der foretrækker, man slet intet siger, når man er der. For at vende tilbage til de forskellige kasketter, så mener jeg med dette, at man både skal kunne , vaske op, gøre rent men også pleje klienten, være opmærksomme på tryksår, andre abnormaliteter på kroppen, tilkalde sygeplejerske, lægevagt, ringe til læge, ordne/dosere medicin, bestille transport til sygehus og andre ting, yde tværfagligt samarbejde, notere og en masse andet... Der er så mange ting i det, som udestående folk ikke ved en bjælde om - selv politikerne er blanke på dette område. Men der findes alle steder brodne kar, hvormeget har vi ikke hørt om politikerne og alle deres rejser til alle mulige destinationer, restaurantbesøg og dyre vine...på vores regning! Der skal altid være nogen, der ødelægger tingene for dem, der er pligtopfyldende og lovpligtige mennesker, som gør deres job til UG, kryds og slange, sørgeligt, siger jeg bare, sørgeligt!
 
09.07-2010 | 18:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2010 | 18:28 af Charlotte K
Som tidligere nævnt : Der er så mange ting i det, som udestående folk ikke ved en bjælde om - selv politikerne er blanke på dette område!
 
09.07-2010 | 18:37 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.07-2010 | 19:13 af Per Salting
Tom,der tales ikke om funktioner, men om sind. Som en nævner er borgerne forskellige og har forskellig mentalitet.
Det er mennesker med forskeligheder der er tale om, ikke mekaniske genstande.
 
09.07-2010 | 18:41 af Charlotte K
Jo, det meste indgår i uddannelsen, men man skal samtidig også have sund fornuft (for der er jo mange ting, også under praktikken, som man ikke støder på, kommer an på om nogen af dine klienter har de ting, og det er jo ikke altid givet) og empati. Alle er blevet oplært i, hvad man skal gøre, hvis man kommer ud til een, der er mors... Der er rigtig mange ting i det og mange der skal kontaktes...
 
09.07-2010 | 18:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2010 | 19:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2010 | 19:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2010 | 19:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2010 | 18:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2010 | 18:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2010 | 19:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2010 | 19:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2010 | 19:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2010 | 19:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2010 | 19:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2010 | 19:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2010 | 19:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2010 | 20:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2010 | 20:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.07-2010 | 05:18 af Mai Jørgensen
For hjælper-uddannelsens vedkommende har man 3 grundfag og 4 hovedfag. Grundfagene er dansk, engelsk og naturfag, og dem kan man få merit for, hvis man eks. har en studentereksamen eller andet på samme niveau som kræves til at bestå grundfagene.

Hovedfagene er:
- samfundsfag - politik, ytringsfrihed og andre rettigheder, serviceloven mm., tavshedspligt og andre krav
- sundhedsfag - hygiejne, personlig pleje, biologi, forståelse af kroppen, basal sygepleje (så man kan observere symptomer og ændringer og vide, hvornår der skal tilkaldes assistent/sygeplejerske) og meget mere
- psykologi og pædagogik - basal forståelse af personlighedsændringer (eks. ved psykisk sygdom), arv+kultur, kommunikation, konflikthåndtering, osv.
- praktiske fag - motion (1 modul pr. uge), teori om bevægelse, ernæring og aktiviteter (og afprøvning af teorierne), hygiejne, rengøring, anretning af mad, tilrettelægning af aktiviteter (både træning og sociale), osv.

Der er også et valgfag af en uges varighed i 3. skoleperiode - eks. terminalpleje, oxygenbehandling, ekstra førstehjælp, og hvad underviserne ellers kan finde på af relevante emner.

Der er 3 skoleforløb og 2 praktikforløb - altså skole 1, praktik 1, skole 2, praktik 2, skole 3 (inkl. eksaminer). Der gives karakterer i slutningen af både 1. og 2. skoleperiode, og så selvfølgelig til eksamen. Der udtrækkes et fag til eksamen, ligesom i gymnasierne, og så skal alle lave et afsluttende projekt, som de skal til eksamen i.
 
18.07-2010 | 05:26 af Mai Jørgensen
Desuden gælder det samme for praktikforløbene på hjælperuddannelsen, som for assistenternes - logbog, arbejdsuge på 37 timer, intet tillæg og ingen afspadsering for weekendvagter (normalt får man lørdagstillæg og halvanden fridag for en søndag), ugentlige evalueringer med vejlederen + start-, midtvejs- og slutevaluering med deltagelse af cejleder, leder og uddannelsesansvarlig.

Jeg kan også nævne at vi startede med næsten 30 på holdet, men ca. 10 faldt fra (de fleste gad ikke, enkelte sagde at de ikke passede til jobbet), og 3 dumpede. En dumpede alle fag allerede i anden skoleperiode, og kom ikke engang ud i 2. praktik (det var faktisk en mand, @Storfornuften). En dumpede til eksamen, men bestod i 2. forsøg, og den tredje dumpede og droppede efterfølgende helt ud, efter for meget fravær pga. sygdom (det var reel sygdom).
 
18.07-2010 | 05:50 af Mai Jørgensen
PS.

@ Tom
jeg synes det er en rigtigt god indstilling at spørge, hvis der er noget, man ikke kender til eller ved så meget om - eller evt. bare holde sig lidt tilbage, som du jo også selv skriver. Det er meget rarere for alle parter, end hvis man bare råber og skriger og slynger om sig med fordomme, grove beskyldninger uden hold i virkeligheden og lede kommentarer.

Det er helt rart at se, at der stadig findes nogle mennesker, der kan tænke selv og ikke straks dømmer alle over én kam, bare fordi der er fundet nogle sorte får. Og det er rart at slippe for at blive kaldt alt fra svindler til psykopat og tyv, bare fordi man har arbejdet indenfor et bestemt område.

Så tak for det - roses skal, hvor roses bør :-)
 
09.07-2010 | 18:56 af Charlotte K
Nej, man lærer hele livet :)
 
09.07-2010 | 18:58 af Charlotte K
Nej desværre. Men tallet er nok temmelig højt, kunne jeg forestille mig. Jeg har selv været nede med stress på et tidspunkt, hvor jeg havde 56 besøg, og som bekendt får man hverken ekstratid eller transporttid på kørelisterne, så det endte i planlagt overarbejde i rigtig mange måneder.
 
09.07-2010 | 19:18 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2010 | 19:24 af Charlotte K
Tak skal du have :) Jeg har det bedre, og det er ikke blevet værre af, vi har fået ny chef ;) Men der er desværre mange, der ikke ved, hvordan vores arbejde er og hvad vi egentlig laver... i hvert fald os, der ikke snyder!
 
09.07-2010 | 19:27 af Charlotte K
Dette er blot noget af det, jeg har skrevet i forbindelse med al denne debat om hjemmeplejen: Hvor bliver succeshistorierne af?? Bare fordi der er een uheldig historie i Odense, betyder det ikke, at alle bliver behandlet dårligt. (Personalet er ikke et oprydningspersonale, så når man roder sådan, skal man betale for, at der kommer nogen og rydder op, det er kun rengøring, ikke oprydning) Måske politikerne kunne begynde at overveje ikke at skære ned på ældreområdet, så der også er plads til omsorg i aftenvagten! - og måske kigge lidt på sig selv og alle deres forbandede rejser til alle mulige destinationer, restaurantbesøg, dyre vine osv...på vores regning!! Skal vi begynde at kigge på de mange millioner der fosser ud at statskassen til diverse idrætsforeninger, som Operation X blev bekendt med? Jeg er pisse træt af, at nyhederne blæser det sådan op! Jeg er med på, det ikke er i orden at snyde med tiderne, gå hjem og sove, holde timelange pauser, og gå i indkøbscentre i arbejdstiden, og der SKAL ryddes op, -der er mange, der ikke er egnet til den branche, men at alle blive taget over een kam og ligefrem bliver generet på gaden, er bare IKKE i orden! Kom ud til XX kære TV2, så kan I få succeshistorier - og vær så venlig at bringe det i tv!!
 
09.07-2010 | 19:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2010 | 19:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2010 | 20:18 af L. Steen
Den grimme fornemmelse har du vist fra mig...
 
 
09.07-2010 | 20:23 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2010 | 23:24 af L. Steen
05.07-2010 | 23:29 af L. Steen

Når Hjemmeplejen er befolket af 'dovne hunde', der bare fiser den af, så er der jo politisk belæg for at fyre folk...

Temmelig smart, ikke sandt?

05.07-2010 | 23:39 af Bitten B.

Tryl det skulle ikke undre mig om du har ret. Så kan man jo den vej forklare yderligere nedskæringer.

http://avisen.dk/hjemmehjaelpere-dovner-den-i-flok_130227.aspx
 
 
09.07-2010 | 19:41 af Charlotte K
Det bliver vi bare ALT for tit! Og jeg tror, du har ret - Det er skammeligt :(
 
09.07-2010 | 19:55 af Charlotte K
Jeg har overvejet, at tage kontakt til TV2, men de skal ikke køre med mig rundt, de skal interwieve mine klienter, det andet ender i noget med "aftalt spil" er jeg bange for. Jeg har kraftigt overvejet at skrive et læserbrev til Stiftstidende, men nu må vi se :) Jeg passer rigtig godt på mig selv, kan du tro, og tak for omtanken :)
 
09.07-2010 | 20:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2010 | 20:07 af Charlotte K
Det har du ret i! :D
 
09.07-2010 | 20:10 af Charlotte K
Jeg er bare bange for, de ikke viser det på TV2, for folk vil ikke se succeshistorier! De vil kun se noget, der kan forarge... Det er nok derfor, de ikke allerede har sendt. Jeg ved da, de har været flere steder i Odense, hvor alt er godt og rart, men det har de da endnu ikke sendt...
 
09.07-2010 | 20:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2010 | 20:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.07-2010 | 04:39 af Mai Jørgensen
Kære Stine Thomsen,

en sosu-hjælper eller -assistent har en uddannelse. Den har de ledige, der sendes ud i ældreplejen i aktivering, ikke - de er med andre ord ufaglærte indenfor faget. Derfor kan de ikke arbejde som sosu-hjælpere eller -assistenter, men som medhjælpere eller noget i den stil. Desuden vil ufaglærte ALDRIG kunne arbejde som sosu-assistenter, da assistenterne bl.a. doserer medicin og giver injektioner og meget andet, som ufaglærte aldrig i livet ville få lov at gøre!
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites