Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
Artiklen er skrevet af
Udgivet onsdag den 25. aug. 2010, kl. 09:45
     
Mail artiklen
     
SMS artiklen
     
Print artiklen
     
Add this
De virksomheder, der får udført arbejde i de danske fængsler kræver, at det skal forblive en hemmelighed, at fængselsindsatte producerer deres produkter.
De virksomheder, der får udført arbejde i de danske fængsler kræver, at det skal forblive en hemmelighed, at fængselsindsatte producerer deres produkter. (Foto: Colourbox)

Hvem er de 400-500 hemmelige firmaer?

Firmaer truer Kriminalforsorgen til at holde det hemmeligt, at fængselsindsatte producerer deres produkter. Timeløn: 10 kr. Uhørt, siger SF.
Fængselsbetjente får flere tæsk, og som noget nyt er fanger på udgang – eller deres venner – begyndt at smadre betjentenes personbiler.
Sædelighedsforbrydere er oprørte over at de skal pakke trusser
Før smuglede fangerne tit mobiler ind, som de brugte på hele fængselsarealet

Hvem er Folketingets Ombudsmand?

Borgere og pressen kan klage til Folketingets Ombudsmand, hvis de mener, at en myndighed har overtrådt loven eller lavet andre fejl i forbindelse med behandlingen af en sag.


Det mener Ombudsmanden:
- om Kriminalforsorgens afvisning af aktindsigt i firmaer, der får udført arbejde i fængsler:


"En generel henvisning til frygt for at aftaler vil blive opsagt og til direktoratets stilling i lignende aftaleindgåelser, opfylder ikke denne forudsætning.


"Jeg mener ikke, at direktoratet har underbygget eller sandsynliggjort, at der er en nærliggende risiko for, at der påføres de pågældende virksomheder et økonomisk tab af nogen betydning ved at oplysningen om, at de har et produktionssamarbejde med Kriminalforsorgen, offentliggøres."


Uddrag af Kriminalforsorgens svar til Folketingets Ombudsmand:


"Flere af de pågældende virksomheder har forbeholdt sig at rejse erstatningskrav mod direktoratet i givet fald."

400-500 danske virksomheder får udført arbejde af indsatte i danske fængsler og arresthuse.

Fangerne tjener lidt under 10 kroner timen, og dermed er de lavest lønnede i Danmark.

Men virksomhederne kræver, at det skal forblive en hemmelighed, at fængselsindsatte producerer deres produkter.

Erstatningskrav

De har truet Kriminalforsorgen med at stoppe med at få udført fængselsarbejde - samt rejse erstatningskrav - hvis deres navne bliver offentliggjort.

Derfor nægter Kriminalforsorgen at sætte navne på virksomhederne.

"Vi vil ikke udlevere en sådan liste for det vil afbryde samarbejdet og ødelægge muligheden for, at de indsatte får en realistisk og virkelighedsnær arbejdstræning," siger Peter Larsen, der er afdelingsleder i Kriminalforsorgens produktionsvirksomhed.

Firmaerne frygter "negativ medieomtale" og at "fordomme mod arbejde udført af indsatte vil skade deres konkurrencemæssige situation - det skriver Kriminalforsorgen i et svar til Folketingets Ombudmand, der er gået ind i sagen efter en klage fra Avisen.dk.

Hemmelighedskræmmeri

Hemmelighedskræmmeriet er uhørt, siger Karina Lorentzen Dehnhardt, der er retsordfører for SF.

"Det er problematisk, at forsorgen og virksomhederne undviger muligheden for, at pressen efterprøver, om løn og arbejdsvilkår er i orden - og samtidig bidrager de til at tabuisere fængselsarbejde," siger hun.

"Desuden mener jeg, at forbrugerne har ret til at vide, hvis et produkt er produceret i et fængsel, ligesom de skal vide, hvis det er produceret af asiatiske børn," siger hun.

Kriminalforsorgen har i knap i et år afvist Avisen.dk’s anmodninger om at få en liste over hvilke virksomheder, det drejer sig om - også selvom Folketingets Ombudsmand har slået fast,  at Avisen.dk skal have oplysningerne undtaget enkelte virksomheder, som af forskellige årsager kan have ret til at forblive anonyme.

Advarede kunderne

Avisen.dk erfarer, at Kriminalforsorgen skriftligt har advaret kunderne om, at deres navne kan blive offentliggjort – en risiko, som forsorgen imidlertid med sit afslag har elimineret.

Også brevet med advarsler nægter forsorgen at give indsigt i.

Det er forargeligt, at Justitsministeriet ikke retter sig efter Ombudsmanden, mener SF. Læs mere.

24.08-2010 | 23:17 af Carsten Munk
Citat: Det er forargeligt, at justitsministeren ikke retter sig efter Ombudsmanden, mener SF.
Javel ja, er Ombudsmanden nu blevet overdommer i Danmark? Ombudsmanden kan skrive til Folketinget, hvis han er utilfreds, så kan folketinget tage stilling.
I et demokrati er det folketinget, der bestemmer. Ikke nogen Ombudsmand.
25.08-2010 | 15:04 af Lasse Ene
Det er jo foragteligt alligevel.
25.08-2010 | 07:20 af Per Salting
Nå, men så mangler vi blot at få af vide om virksomhederne bruger fængslerne som billig arbejdskraft, eller om de gøre det af deres gode hjerter.

Ligesom lønnen på omkring 10,- heller ikke giver meget vide. Er det fængslerne eller virksomhederne der sætter beløbet?

Endelig, er det aftale fængsler alene styrere eller er det politisk vedtaget at virksomhederne kan få udført arbejde at indsatte.
25.08-2010 | 07:35 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
25.08-2010 | 07:41 af Lars Nunnegaard
Tom , du har ret. Det er ingen nyhed!
 
25.08-2010 | 08:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
25.08-2010 | 08:54 af Kurt A. Nissen
Det ligner sort arbejde, det som henmmelige firmaer har indsatte til at udføre, hvad siger skatteministeren til det, kommer Arbejdstilsynet nogen sinde på besøg, for arbejdsmiljøloven og arbejdsskadeloven gælder også når indsatte udfører arbejde som andre ville få en normal løn for.
 
25.08-2010 | 09:02 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
25.08-2010 | 09:07 af Lars Nunnegaard
Jeg kender udviklingshæmmede, som samler elstik. Lønnen kan ikke betale deres busrejser frem og tilbage.
 
25.08-2010 | 09:19 af gitte rasmussen
Jeg syntes det lugter af udnyttelse.
 
25.08-2010 | 09:21 af Lars Nunnegaard
Ja , men ingen gør noget, da disse grupper ike giver prestige.
 
25.08-2010 | 09:29 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
25.08-2010 | 09:31 af Lars Nunnegaard
Reva, javist, men uviklingshæmmede arbejder ikke på REVA.
 
25.08-2010 | 09:42 af gitte rasmussen
Hvem ejer Reva ?
 
25.08-2010 | 09:53 af Allan Nielsen
Er næsten sikker på, at det er kommunerne, du de også bestemmer om folk er berettiget til revalidering.
Så efter som det er en skønssag, er der stor forskel i kommunerne.
25.08-2010 | 10:00 af gitte rasmussen
Det har du nok ret i.
Jeg har hele tiden været modstander af det kommunale system der arbejdsprøver syge mennesker, for der er ingen fagfolk i de arbejdsprøvninger. Vi skal have et helt nyt system, hvor det er fagfolk fra sygehussektoren der står for de arbejdsprøvninger, og hvor man kan forvente, at der vil blive sat fokus på den lidelse folk lider af, og ud fra det, vurderer den rest arbejdsevne folk har tilbage, og hvad de evt. kan bruge den til.
Det skal ikke være kommunen der bestemmer om folk skal have pension osv., det skal være læger og andet faguddannet personale.
 
25.08-2010 | 15:18 af Lasse Ene
Alle de mange millioner man spilder på arbejdsprøvninger, bureaukrati, kontrol og overvågning af arbejdsløse, syge, invalide, osv dem skulle man istedet bruge pro-aktivt. Vi snakker millioner og atter millioner, ja milliarder.
25.08-2010 | 11:13 af Kenneth Jakobsen
Nu skal udviklingshæmmede jo for det første heller ikke leve af det. De er jo normalt på førtidspension. Og så er deres arbejdskraft, jo heller ikke de den mest pålidelige ende.

Der er intet udnyttelse i det. Det er et tilbud, om noget at tage sig til. Det får det så.
25.08-2010 | 12:37 af L. Steen
Utoligt som du altid plæderer for at folk sukker efter noget de skal tage sig til = underbetalt arbejde. Mange på overførselsindkomst kan sagtens beksæftige sig selv.
 
25.08-2010 | 12:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
25.08-2010 | 10:59 af Kenneth Jakobsen
Hvis ikke de vil hænges ud, for den bedrevidende folkedomstol, så skal de da heller ikke offentliggøres.
Det ville ikke bidrage med noget godt, som jeg kan få øje på.
25.08-2010 | 11:02 af Lars Nunnegaard
Et problem er at fængslerne sukker efter arbejde til de indsatte, så forsorgen vil gøre meget. Men det store problem er nok konkurrenceforvridningen.
 
25.08-2010 | 15:15 af Lasse Ene
Det kan godt være de sukker efter arbejde, men det gør resten af samfundet jo også og man skal ikke være så forhippet på at skaffe arbedje, at man vil løndumpe. Det burde være (og er?) strengt ulovligt i Danmark. Ja, i alle lande efter min mening....
25.08-2010 | 15:16 af Lars Nunnegaard
Det burde være ulovligt. Enig.
 
25.08-2010 | 16:02 af L. Steen
Lasse,

Enig, men det er jo det Kenneth Jacobsen (LA) ustandselig plæderer for.
 
25.08-2010 | 15:16 af Lasse Ene
Jo, det kunne måske sikre arbejderne en bedre løn?
25.08-2010 | 11:01 af B.B. Hansen
Man burde give Kriminalforsorgen lov til at tjene penge, så de kunne starte egen produktion. Har de indsatte ikke mulighed for at tjene en lille skilling, så bliver de da helt skøre i knoppen, for det er ikke kun det at tjene lommepenge, men også at kunne holde sig beskæftiget. Det er lidt underligt at firmaerne har det så dårligt med at det skulle komme ud at nogle af deres komponenter er fremstillet af Indsatte. Det Fynske Firma MicroMatic har da i årevis leveret arbejde til både Fængsler og Forsorgshjem, og det er der da ingen der har lagt skjul på.
 
25.08-2010 | 11:04 af B.B. Hansen
Kommentar er blevet slettet.
 
25.08-2010 | 11:07 af B.B. Hansen
MicroMatic fremstiller Fadølsanlæg, og der bliver komponenter til ventilerne fremstillet af Indsatte og Beboere på Forsogshjem, så send dem en venlig tanke når du får serveret en frisk fra fad.
MicroMatic har så vidt jeg ved aldrig lagt skjul på dettte.
 
25.08-2010 | 11:10 af B.B. Hansen
Det store problem er at der findes lande hvor man udnytter lønmodtagerne så groft at de kan fremstille komponenterne billigere end Fængselsfanger i Danmark.......Ja man tror det er løgn.
 
25.08-2010 | 11:14 af B.B. Hansen
Appropos Udnyttelse: Så lad være med at købe NOKIA, deres tungsten kommer fra Congo hvor drenge under uhyggelige forhold knokler sig ihjel i minerne.
 
25.08-2010 | 11:18 af Kenneth Jakobsen
Så hvis du tænker dig om, ville du se at den bedste måde at sikre disse børn, var at langt flere købte Nokia! Alternativet for disse børn, er altså ikke skolen og legepladsen. Men noget der var endnu værre.
25.08-2010 | 15:11 af Lasse Ene
Mpn ikke der var bedre måder at hjælpe omtalte børn på Kenneth?

Jeg har flere forslag, hvis nogen er interesseret.
25.08-2010 | 11:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
25.08-2010 | 11:48 af Bjarne juul klitgaard
Ville det ikke være nemmere at vi alle render rundt uden tøj på kroppen for det må jo komme et sted fra ikke sandt så kan vi jo spørge os selv om hvor kommer vores tøj fra.
Altså helt ÆRLIGT.
jeg er meget bekymret...........................
25.08-2010 | 12:03 af B.B. Hansen
Når man ligefrem bekriger hinanden for at bryde tungsten for NOKIA, så synes jeg at grænsen er nået, specielt fordi NOKIA har været fuldt vidende om situationen i 10 år og ikke har gjort en skid, men til gengæld forsøgt at lægge røgslør over.
 
25.08-2010 | 15:07 af Lasse Ene
Kinesiske tilstande ?
25.08-2010 | 15:10 af Lars Nunnegaard
Nej Indiske!
 
25.08-2010 | 15:41 af Lasse Ene
haha...ja de bruger sikkert og fanger til billig eller gratis arbejdskraft?

"Arbeit macht Frei" :-D
25.08-2010 | 15:09 af Lasse Ene
Hvis ikke firmaerne var flove over noget og kunne stå inde for det de var engageret i, ja så ville de vel heller ikke være imod en offentliggørelse? Det lugter ikke godt umiddelbart.

Indtil får få år siden, levede vi i et åbent samfund og her ville man gøre alt i verden for offentlig indsigt, gennemsigtighed og åbenhed. Det skulle man indføre igen.
25.08-2010 | 15:11 af L. Steen
Enig, det stinker.
 
25.08-2010 | 20:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
25.08-2010 | 20:10 af frede nielsen
da jeg sad inde ,pakkede jeg trusser fra sloggi og triumpf ,nogle samlede kontakter fra lknes og gammeldags rawplugs ,ikke fisher typer
25.08-2010 | 20:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
25.08-2010 | 20:13 af frede nielsen
kriminalforsorgen kan jo bare tage en modsætnings beslutning i forhold til ombudsmanden ,og underkende ham på den måde ,danmark er en banan republik ,og kriminalforsorgen er en selvstændig stat i staten og er urørelige ,de kan tage modsætningbeslutninger mod alt og i principet ændre en livstidsdom til dødstraf i teorien
25.08-2010 | 20:23 af Bent Almar Petersen
Den der intet har at skamme sig over, har intet at skjule og intet at frygte.
Få dog de firmaer og navne offentliggjort.
Og kan jeg så få nogle indsatte ud til mig? jeg skal ha malet nogle vægge og jeg gider ikke rigtig selv. Jeg vil gerne give dem 15 kr. i timen.(50% mere end de ellers får). Fri kaffe og cigaretter efter behov. Og jeg lover at holde godt øje med dem!!!! Hvordan kommer man på den hemmelige liste?
25.08-2010 | 20:30 af Bent Almar Petersen
Hov. Jeg glemte helt at nævne endnu et frynsegode til mine fremtidige medarbejdere. Lillemor vil selvfølgelig bidrage med en mellemmad, og måske hjemmebagt kage til pausekaffen, hvis de undgår at lave"helligdage". Kan de hemmelige firmaer måske stikke den? Hva`ba?
26.08-2010 | 09:15 af Vibeke Hauerslev
Jamen så lad dem dog tag til Kina, spørgsmåler om de kan få det billiger der. Der er jo også en væsentlig transport omkostning og usikkerhed ved at få tingene lavet i Kina.
27.08-2010 | 08:54 af Baldur Baldersen
Nu mindes jeg, fra en anden artikel på et andet medie, at Stein Bagger fik 10 kroner for at vaske op efter sine medfanger. Det lader altså til at standard aflønning i systemet er 10 kroner. Mon ikke de mange virksomheder, der deltager i rehabiliteringen af straffede, betaler en noget anden, og højere, pris for fangernes arbejdskraft...?

Når det er sagt, så ser jeg ikke noget problem i dette samarbejde. Vi taler om folk der har begået noget kriminelt. Da de valgte en kriminel løbebane frasagde de sig alle rettigheder i samfundet.

Inden debatten drukner i snak om løndumping og andet fagforeningsfnidder, så er det vel at foretrække at dette arbejde, trods alt, udføres i DK. Alternativet var at virksomhederne flyttede hele deres produktion til udlandet, hvilket ville betyde tab af reelle arbejdspladser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.