Vor læser undrer sig hver gang, hun sætter sig til rette på dækket på hurtigfærgen mellem Sjællands Odde og Ebeltoft. Når hun kigger ned på færgens hvirvlende kølvand, dukker spørgsmålet op:
»Hvor meget mon så store motorer sviner,« spørger Ditte Jepsen, der gerne vil vide, hvordan man mest miljøvenligt tilbagelægger distancen mellem København og Aalborg.
Nyhedsavisens CO2-ugle flyver straks ud til sin trofaste allierede, miljøingeniør Jacob Sørensen fra Informationscenter for Miljø og Sundhed. Her er svaret klart:
»Ja, det kan faktisk bedre betale sig at flyve end at tage bussen eller bilen med hurtigfærgen,« siger Jacob Sørensen efter at have regnet lidt på tallene.
Ifølge hans beregninger udleder man i snit 223 kilo CO2, hvis man flyver fra København til Aalborg og tilbage igen. Men hvis man tager bussen via færgen er man faktisk skyld i en udledning på 336 kilo per person – og tallet er endnu højere for bilen. Her ryger der lidt over 350 kilo ud i atmosfæren på turen, selv hvis man er fire personer i bilen.
Så flyet er grønnere end bussen og bilen?
»Ja, hvis du kører ombord i hurtigfærgen undervejs. Men bare fordi flyet er bedre end hurtigfærgen, betyder det ikke, at det er et godt alternativ. Hvis du kører over Storebæltsbroen, så kan det bedst betale sig at tage toget, bussen og så bilen, afhængig af, hvor mange der er i den.«
Vil du så anbefale, at man tager toget til Aalborg?
»Ja, medmindre man kan finde en bus, der kører over Storebælt.« Skeler man til prisen, kan man passende undre sig lidt over, at de to billigste ruter målt i kroner og ører – flyet og bussen – faktisk er dem, der sviner mest.
Så mange kg CO² lukker vi ud på turen
Med hurtigfærge,
målt i kilo CO2 per person: bus 336, benzinbil 420 (351 per person hvis
der er fire i bilen), dieselbil 407 (348 per person hvis der er fire i
bilen).
Over Storebæltsbroen, bus 6, tog 10, benzinbil 153, dieselbil 131.
I luften, fly 223.
Kilde: Center for Miljø og Sundhed
Tidligere råd fra CO2 Uglen:
• Elkogeren taber til gaskomfuret
• Sluk altid komfuret