Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Homoseksuelle får lov til adoption

Start et spil på Spigo.dk
Spil

Homoseksuelle får efter al sandsynlighed mulighed for at adoptere på lige fod med heteroseksuelle.

17. dec. 2008 kl. 19:53 Michael Ørtz Christiansen
Bøsser og lesbiske kan også snart adoptere. Foto: AP/Rich Pedroncelli / POLFOTO
Bøsser og lesbiske kan også snart adoptere. Foto: AP/Rich Pedroncelli / POLFOTO
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST
Michael Ørtz Christiansen

Journalist på Nyhedsbureauet Newspaq A/S

Regeringen har hidtil afvist at tale adoption for homoseksuelle, men nu er et politisk flertal klar til at give bøsser og lesbiske par i registrerede parforhold ret til at adoptere.

Ifølge TV 2 vil en række Venstre-folk stemme for forslaget i Folketinget torsdag. Dermed vil regeringen komme i mindretal.

"Der vil være en stor del af folketingsgruppen, der stemmer nej til forslaget, men der vil også være en lille gruppe, der stemmer ja," siger Venstre-politikeren Gitte Lillelund Bech.

Hendes partifæller Karsten Lauritzen, Michael Aastrup Jensen, Karen Ellemann, Malou Aamund og Ellen Trane Nørby vil ifølge TV 2 også stemme for.

"Vi synes, at der skal være en ligestilling her. I bund og grund tror vi, at børn har bedst af at vokse op i en familie, uanset om den er homoseksuel og heteroseksuel, frem for at vokse op på et børnehjem," siger Gitte Lillelund Bech.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
17.12-2008 | 20:21 af Steen Hansen
Såfremt dette lovforslag bliver vedtaget i det Danske folketing - har den sidste rest af sund fornuft forladt mennesket.
 
 
17.12-2008 | 21:51 af Erik Willumsgaard
Nu er journalisterne begyndt at stave dårligere end kællingesnakkerne. FOR LOV!!!!
 
 
17.12-2008 | 21:56 af Carsten Svendsen
Det kan være, der skulle have stået "for love"! :o)
 
18.12-2008 | 00:29 af Thomas Proctor
Jeg kan ikke lade være med at fryde mig over højrefløjens splittelse iforhold til dette mindretal....når nu de står så samlet iforhold til at fratage andre mindretal deres frihedsrettigheder.

Nu er det lidt spændende hvor Dansk Folkeparti stemmer for selvom jeg godt ved de hader tanken så har de jo haft homoseksuelle i partiet..

Som Kristen mener jeg principielt at det er bedst med en far og mor men realiteterne byder forandring i familiemønstrene. Hvis alternativet til familien er mere individualisme og isolation så er familien og kollektivtanken bedre at styrke, om familien er homoseksuel eller heteroseksuel, for børnene.

MVH
ESP
 
 
18.12-2008 | 00:44 af egon hansen
Når debatten kører to steder, tillader jeg mig at gentage mit indlæg :-)

Jeg mener, at der er saglige grunde til at afvise homoseksuel adoption eller som minimum forhold, man bør overveje grundigt, før man ændrer loven.
Det væsentligste forhold er, at antallet af adoptivbørn er hastigt faldende. En udvidelse af gruppen, der kan adoptere, vil altså ikke føre til flere adoptioner, men til længere ventelister. Ventelister der i dag er årelange.

Det næste forhold er det mest ømtålelige: Har homoseksuelle par lige ret til adoption som heteroseksuelle par? Hos de homoseksuelle er barnløsheden en konsekvens af et valg af seksualitet, mens barnløsheden hos heteroseksuelle er følgen af en eller flere biologiske defekter/sygdom. Og mig bekendt anser de færreste homoseksualitet for en sygdom - heldigvis!
Standardindvendingen mod det argument er, at enlige må adoptere, og at deres barnløshed i lighed med de homoseksuelle ikke skyldes sygdom eller andre biologiske forhold. Men intet i den nuværende lovgivning forhindrer enlige homoseksuelle i at adoptere.

Så er der spørgsmålet om, hvorvidt homoseksuelle er lige så gode forældre. Det er jeg ikke i tvivl om, at de er, men der findes ingen brugbar viden om det. Man kan nemlig ikke bruge den svenske undersøgelse til noget i den sammenhæng, for den beskriver adoption af biologisk beslægtede børn - hvilket er en ganske anden sag end adoption af ikke beslægtede børn.

Til sidst er der spørgsmålet om vores holdning til andre kultures normer. Mig bekendt ønsker ingen lande at bortadoptere børn til homoseksuelle par. Kan vi i et så følsomt spørgsmål tillade os at banke sydamerikanerne, kineserne og afrikanerne i hovedet og kræve, at de retter ind efter vores normer, når det er deres børn, de nødtvunget giver fra sig?
Kort sagt er den her sag langt mere speget end den umiddelbart giver sig ud for.
 
18.12-2008 | 01:00 af Thomas Proctor
@ ole felsby (olfer),

Vi kanl sætte ind med bedre adoptionsmuligheder men jeg kan ikke sige det bedre end min partikammerat:

http://www.kamal.dk/fokusligenu.php?id=270

Der er jo masser af børn der lider nød i Europa som i hele verden.

MVH
ESP
 
 
18.12-2008 | 06:42 af Hardy Mathiasen
Halloooo:-( min far hedder Gurli eller min mor hedder Kurt?????
Boern skal have en far og en mor.BASTA
 
 
18.12-2008 | 07:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.12-2008 | 11:37 af egon hansen
@esp
Ja, der er masser af børn, som lider nød. Men det er en næsten forsvindende minoritet, som får mulighed for at blive adopteret af en familie i et andet land. Faktum er, at de danske adoptionsformidlere slet ikke kan få alle de børn, som danskerne efterspørger i dag. Derfor er Kamals indlæg det rene sludder.
I øvrigt er det tankevækkende, at ikke et eneste muslimsk land tillader adoption til familier i andre lande. Og dét er bestemt ikke fordi, børnene ikke lider nød i f.eks. Indonesieen, Ægypten eller andre lande.
 
18.12-2008 | 17:35 af Thomas Proctor
@ ole felsby (olfer),

Vi kanl sætte ind med bedre adoptionsmuligheder men jeg kan ikke sige det bedre end min partikammerat:

http://www.kamal.dk/fokusligenu.php?id=270

Kik linket..

Julehilsner,
ESP
P.S. Lidt om Julemanden:
http://avisen.dk/blogs/extrasensoryperception/julemanden-er-slet-ikke-julemanden-men-en-der-giver-s_19586.aspx
 
 
18.12-2008 | 23:18 af egon hansen
@esp
Tja, sludder bliver ikke mere sandt, fordi man gentager det - jvf. dine gentagne henvisninger til Kamal.
Jeg gad nok vide, hvordan I vil "sætte ind med bedre adoptionsmuligheder"? Det lyder temmelig tomt...
 
19.12-2008 | 09:46 af Helle RT
Om der er lande som vil adoptere børn til homoseksuelle eller ej er egentlig ikke væsentligt ift. dette lovforslag, mener jeg. Det er et spørgsmål om, om homoseksuelle skal have de samme rettigheder som hetroseksuelle ift. adoption og selvfølgelig skal de det.
- Så vidt jeg ved, så kan meget overvægtige mennesker (i praksis) heller ikke adoptere pga. deres overvægt - men mon ikke de fleste dog alligevel mener, at de overvægtige skal have de samme rettigheder som de, der ikke er overvægtige - også selvom de i praksis aldring kommer i betragtning?? Nogle gange er det at have en rettighed til noget af stor stor betydning for den enkelte selvom vejen til at bruge denne rettighed er lang.

Flere nævner at der skal en far og mor til for at danne den bedste familie. Hvad med ønsket om at få en familie? bude det ikke være det som er mest gældende og ikke hvilket køn familien består af? Mange hetroseksuelle bliver gravide uden, at de egentlig er klar til det/ ønsker det - en "smutter". Homoseksuelle (lesbiske) bliver sidestillet med ufrivillig barnløse. De fleste skal igennen div. underlivsundersøgelser, Hiv- og leverbetændelsestest, scanning af underlivet, samtaler ved div. læger, valg om kendt eller ukendt doner, adskillige forsøg med incemination før det lykkedes.... mon ikke ønsket om et barn er rimelig stort, hvis man vil gennemgå dette? Og mon ikke et barn der vokser op i en familie, hvor barnet er ønsket (lige meget om familie så er bestående af to kvinder, to mænd, en kvinde og en mand, en kvinde, en mand osv. osv. ) er langt bedre stillet og får en langt bedre opvækst end i en familie, hvor det ikke er ønsket eller hvor man ikke er klar til det? Er det ikke barnets behov vi skal tilgodese og ikke de, som er imod homoseksuelles???

Folk må mene om homoseksuelle, hvad de vil - jeg bryder mig heller ikke om alle mennesker - men derfor behøver man jo ikke fratage folk nogle af livets mest vidunderlige ting så som at finde kærligheden, blive gift, få børn og leve som en familie. Jeg kan i hvert fald sagtens unde folk det bedste, selvom jeg ikke er enige i alle deres valg her i livet.

Helle
 
19.12-2008 | 09:58 af egon hansen
@helle rt
Jo, det er lige præcis barnets behov, Danmark har forpligtet sig til at tilgodese. Men hele denne debat handler jo udelukkende om de homoseksuelles behov. For adoptivbørnenes situation forbedres ikke det fjerneste ved, at man tillader homoseksuel adoption. (Her tænker jeg alene på international adoption, for det vil være fint at tillade adoption af biologiske børn)
 
19.12-2008 | 11:15 af Helle RT
Som alt andet så tager det tid at implementere nye ting - og det vil det selvfølgelig også gøre med dette. Når landene har fundet ud af at homoseksuelle kan adoptere, når landene generelt er blevet mere åbne overfor homoseksuelle og fået indsigt i, at de kan være lige så gode forældre som hetroseksuelle, så er jeg sikker på, at landene også åbner på for at homoseksuelle kan adoptere deres børn - og så bliver vilkårerne jo forbedret. Så jeg er helt sikker på, at dette både er godt for de homoseksuelle som tidligere beskrevet og samtidig godt for den internationale adoption.
 
19.12-2008 | 11:23 af egon hansen
@helle rt
Så burde det jo være en simpel sag at indføre for danske adoptivbørn, da vi vel er et af de mest tolerante lande i verden.

Når det gælder de andre lande, så er international adoption et så ømtåleligt emne, at den tolerance, du efterlyser, formentlig først vil indtræde på et tidspunkt, hvor landene ikke længere har behov for at afgive børn til international adoption.
Men din drøm er der ikke noget i vejen med.
 
20.12-2008 | 00:36 af Andrej Korobejnikov
når alt i verden er så "fucked up" hvorfor skulle man holde så røven helig?? Er det måde på at sige: se jeg er stolt røvhul og i blander ikke i mit liv??

Men jeg stadig synes at homoseksuelle er syge i.. hoved og ikke andet steder! Så må man sq tænke en gang for alle om man give lov til de rette "personer".
 
 
20.12-2008 | 07:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
20.12-2008 | 07:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
20.12-2008 | 09:13 af Andrej Korobejnikov
En mande stemme fra vinduet: "Joakim spisetid"!!!
-"Ja, far"!!!
En anden mere grov og maskulin stemme: "Så er det nu! Joakim!!!"
-"Ja mor"!!!
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites