Alle bilister har tænkt tanken. Hvorfor i alverden skal farten holdes til under tøffe-tempo på en øde landevej?
Det ville blive forhindret med differentierede fartgrænser: Fartgrænser, som ikke lægger et fast loft over hastigheden, men som varierer alt efter forholdene.
I princippet blev tanken vedtaget af et flertal i Folketinget allerede i april 2004. Og det er rapporten om den konkrete udførelse, som Vejdirektoratet nu har taget stilling til.
Hurtigere og sikrere
Thomas Møller Thomsen, adm. direktør for FDM, er begejstret for idéen om fartgrænser, som afhænger af forholdene.
»Når billister føler, at en fartgrænse er for lav, fører det til flere overhalinger. Differentierede fartgrænser vil betyde, at trafikken bliver mere sikker, da mange ulykker netop sker i forbindelse med overhalinger. Samtidig vil bilister få mere respekt for fartgrænser, hvis de afspejler virkeligheden, og vil overholde dem oftere.«
Siden regeringen indførte højere fartgrænser på udvalgte motorvejsstrækninger i 2004, har antallet af trafikdræbte været jævnt faldende hvert eneste år frem til 2006.
Også Rådet for Større Færdselssikkerhed forholder sig positivt til tanken om differentierede fartgrænser. Så længe vejene indrettes til det, altså.
»Der skal være tale om vejstrækninger, som er så trafiksikre som muligt, og hvor man har lavet de tiltag, som skal til, for at det bliver forsvarligt. Forhåbentlig kan det have den psykologiske effekt, at folk generelt får mere respekt for fartgrænser, og så er det værd at prøve af«, siger Anders Rosbo, direktør for Rådet for Større Færdselssikkerhed.
Per Homann Jespersen, trafikekspert og lektor ved Roskilde Universitetscenter mener også, at et forsøg med differentierede fartgrænser er værd at prøve af. Han advarer dog om tyske tilstande på de danske motorveje:
»I Tyskland ser man masser af overhalinger på motorvejen, og det sker, netop fordi man selv vælger den hastighed, som man vil cruise ved.«
Kilder ved Vejdirektoratet siger til Nyhedsavisen, at rapporten kommer i løbet af marts og netop vil anbefale at indføre differentierede fartgrænser på udvalgte strækninger.
Differentierede fartgrænser?
Differentierede fartgrænser betyder, at hastighedsbegrænsningen følger forholdene.
I myldretiden betyder det måske 50 eller 70 kilometer i timen.
Hvis vejen er fri, eller det er nat eller weekend, vil fartgrænsen på den samme strækning i stedet blive hævet til 90 km/t.
Færre dør i trafikken
2003: 236
2004: 186
2005: 168
2006: 138
Antal dræbte i færdselsuheld: Almindelig personbil, kilde: Danmarks Statistik.