Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Hjemmehjælpere dovner den i flok

Start et spil på Spigo.dk
Spil

Den er helt galt med moralen blandt de ansatte. Nu kommer det frem, at de i flok lader deres dovenskab gå ud over de ældre.

5. juli 2010 kl. 20:12 Ditte Hedegaard og Jonas Sahl
Haandværkerforeningens Hjemmepleje er nu blevet afsløret i systematisk snyd blandt de ansatte, som de ældre altså lider under.
Haandværkerforeningens Hjemmepleje er nu blevet afsløret i systematisk snyd blandt de ansatte, som de ældre altså lider under. Foto: Jens Nørgaard Larsen / Scanpix
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALISTER
Ditte Hedegaard

Journalist på Nyhedsbureauet Newspaq A/S

Jonas Sahl

Journalist på Nyhedsbureauet Newspaq A/S

Det er langt fra en engangsforestilling, når medarbejderne fra plejecentret Håndværkerhaven i Københavns nordvest-kvarter svindler i arbejdstiden.

Hjemmeplejerne svindler nemlig helt systematisk ved hjælp af computere, som bruges til at registrere deres arbejdstid. Det viser nye skjulte optagelser, som TV2 viste her til aften.

Svindlen foregår ved at medarbejderne skriver ekstra minutter på vagtplanen og ved at opdigte arbejdstider, selvom de forlader arbejdet i lange perioder.

Samtidig giver hjemmeplejernes chef en uforbeholden undskyldning til de ældre og deres pårørende.

"Vi kan kun sige undskyld til de berørte ældre mennesker og deres pårørende. Der er ikke noget at forsvare. Det kan man jo ikke," siger første næstformand og oldermand i Haandværkerforeningens bestyrelse, Robert Sørensen, til jp.dk.

To hjemmehjælpere er blevet fyret, ni ansatte er sendt hjem, og den øverst ansvarlige er blevet fyret.

De ansatte, som er blevet afsløret, er alle medarbejdere Haandværkerforeningens Hjemmepleje, der er en selvejende institution, som nu vil blive kommunaliseret tidligere end ellers planlagt.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
05.07-2010 | 20:37 af Steen Uffe Tommerup
Kære journalister

Er det lykkedes Ninna Thomsen at overbevise jer om, at Haandværkergaardens opførsel var et enkeltstående tilfælde?

I så fald har politikere større kommunikative og mediehåndteringsevner end jeg troede. For det skulle vel ikke forholde sig sådan, at det var journalisternes håndværk der var elendigt.

Gennemsku dog for pokker, at hendes fokus på det ene sted alene handler om at inddæmme og kontrollere. Gå dog i kødet på hende.

Hun sagde direkte til Johannes Langkilde på TV2: "Jeg vil ikke acceptere dén præmis." Læs: hun vil ikke acceptere den præmis, at forholdene skulle kunne være sådan andre steder. Han faldt i med begge ben da hun viste alfa - hvor er det dog en sølle tilstand, som den journalistiske stand udviser.
 
 
05.07-2010 | 21:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.07-2010 | 20:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.07-2010 | 20:58 af Helle Nielsen
Det er s'gu da kommunen der er den øverste ansvarlige, ligegyldigt hvem der udfører jobbet.
Så det er kun det offentlige, der har ansvaret, det er også i offentlig regi.
 
05.07-2010 | 21:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.07-2010 | 21:34 af Helle Nielsen
Ja, men det fritager ikke kommunen det øverste ansvar.

Hvis ikke de der har fået jobbet, gør det efter de aftaler de har indgået, snyder de både de ældre men også kommunen.
 
05.07-2010 | 21:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.07-2010 | 21:59 af Helle Nielsen
Ja nok, hun er meget subjektiv og beskytter sine egne, hjemmehjælperne og S SF, som jeg lige oplevede det ved at mistænkeliggøre de ældre.

Men hun kom ikke med links til alle de ældre hun på står der har snydt kommunen, som hjemmehjælperne lige har gjort
 
05.07-2010 | 22:05 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.07-2010 | 22:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.07-2010 | 22:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.07-2010 | 22:18 af Helle Nielsen
Så vidt jeg har fulgt med er der kun tale om at hjemmehjælperne er dem der har snydt
Har de ældre ?
Du skrev - Helle ja, om ikke andet kan det misbruges af den, der får hjemmehjælp.

For ikke at tage alvorligheden af narko osv. hvad fanden du så mener du med det udsagn, men kom gerne med links
 
05.07-2010 | 22:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.07-2010 | 22:39 af Helle Nielsen
Kopi fra anden tråd

05.07-2010 | 20:09 af Bitten B.

Helle ja, om ikke andet kan det misbruges af den, der får hjemmehjælp.

05.07-2010 | 20:14 af Helle Nielsen

Det er ikke usandsynligt, men hvor til tror du det sker?


05.07-2010 | 20:28 af Bitten B.

Helle lige så tit som det der er sket med de nu politianmeldte hjemmehjælpere sker. :-)


05.07-2010 | 20:30 af Helle Nielsen

Mon dog, det er en påstand, har du links til de eller bare en, af de sager?

 
06.07-2010 | 00:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
06.07-2010 | 00:13 af Verner Andersen
Nej, og sjovt nok var der ingen der forlangte politimesterens hoved på et fad, selv om en af hans folk havde handlet med narko og det er jo dobbelt slemt når en politibetjent begår kriminalitet.
 
06.07-2010 | 00:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.07-2010 | 05:35 af Mai Jørgensen
Nemlig, ingen hyler op om den betjent eller sviner alle betjente til pga. den enes narkohandel. Og der er jo heller ingen, der vræler op om at fyre hele bundtet i forsvaret, efter det kom frem at en soldat havde været med til at stjæle våben.
 
05.07-2010 | 20:53 af Helle Nielsen
"Jeg vil ikke acceptere dén præmis", det er måske blevet et mantra for SF, det samme sagde Ole Sohn i Helles skattesag.

Der må s'gu da være nogle ærlige politikere i den sag, der kan komme med andet end sådan noget vrøvl.

Journalister er ligegyldig hvilken uddannelse de har fået ikke bedre og stærkere end deres personlighed tillader dem.

Er de personligt nogle skvat, så er de det også som journalister.
 
05.07-2010 | 21:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.07-2010 | 21:53 af Helle Nielsen
Ha ha - ja det har du nok ret i.
 
05.07-2010 | 22:00 af L. Steen
Ro på...i dag er det hjemmeplejen, Venstres spinenhed lægger for had - om 2 dage har den fundet et nyt hadeobjekt :o)
 
 
05.07-2010 | 22:08 af Helle Nielsen
Det er åbenbart nødvendigt, og hvis det er det, der skal til for at rette lyset på sådanne forhold, så lad os få valg noget oftere.
 
05.07-2010 | 22:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.07-2010 | 22:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.07-2010 | 22:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.07-2010 | 22:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.07-2010 | 22:44 af Helle Nielsen
Hvorfor den fokusering på om det er privat eller kommunalt.
For pokker, det er jo alligevel kun kommunen der sidder med aben.
 
05.07-2010 | 22:48 af L. Steen
Enig Helle.
 
 
05.07-2010 | 23:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.07-2010 | 23:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.07-2010 | 23:32 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.07-2010 | 22:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.07-2010 | 22:55 af Helle Nielsen
Det gør ingen forskel
 
05.07-2010 | 22:54 af Helle Nielsen
Det er alligevel kommunens ansvar og som den øverste ansvarlig, deres ansvar alene.
 
05.07-2010 | 23:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.07-2010 | 23:05 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.07-2010 | 23:12 af Helle Nielsen
Nej, overhovedet ikke.

Det er kommunens ansvar, at de privates aktørers arbejde er på samme niveau som man har i det offentlige.
 
05.07-2010 | 23:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.07-2010 | 23:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.07-2010 | 23:15 af Helle Nielsen
Rettelse, selvfølgelig kan de private godt leverer større ydelser end det offentlige
Så der skulle stå.
At de privates aktørers arbejde er på (mindst) samme niveau
 
05.07-2010 | 23:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.07-2010 | 23:23 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.07-2010 | 23:33 af Helle Nielsen
Føj for pokker, sikken en holdning.

Ja der har været mange negative udmeldinger omkring de private madordninger
Det har de dæl'me også været om de kommunale, både hvad ernæringen angår og prisen.

De ældre der sagtens kan vælge, er det et valg mellem pest og kolera, men begge dele til en skyhøj pris.
 
05.07-2010 | 23:37 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.07-2010 | 23:51 af Helle Nielsen
De er vist ofte billigere end kommunens.
 
05.07-2010 | 23:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.07-2010 | 23:29 af L. Steen
Når Hjemmeplejen er befolket af 'dovne hunde', der bare fiser den af, så er der jo politisk belæg for at fyre folk...

Temmelig smart, ikke sandt?
 
 
05.07-2010 | 23:47 af Helle Nielsen
hhmm smart for hvem?
Jeg er ikke særlig åben for konspirationsteorier.

Hvis du mener det er smart at VKO får flere private aktører på banen, så husk på de skal jo tjene penge på det. Og glem så ikke hvor ansvaret er placeret, det er jo kardinalpunktet.

Jeg elsker at der i en valgkamp selvfølgelig kommer mange af de ting frem, der burde have været synlige i årevis.

 
05.07-2010 | 23:59 af L. Steen
Det handler om NEDSKÆRINGER, Helle!
 
 
06.07-2010 | 00:08 af Helle Nielsen
Det handler vist mere om at de der har fået jobbet, så også udfører det i forhold til deres aflønning. Gør de ikke det er det i sig selv en nedskæring, for så skulle de ansvarlige have brugt den del af deres lønninger til noget andet.
 
06.07-2010 | 00:21 af L. Steen
Du VIL bare ikke se det - eller osse kan du ikke....
 
 
18.07-2010 | 05:40 af Mai Jørgensen
Hvis de ansatte i ældreplejen skulle gøre en indsats i forhold til deres sulteløn, så skulle de kun lave en tiendedel af alt det, de laver. Men nu er indsatsen for langt de fleste ansattes vedkommende mange gange større end lønnen - for det bærer nemlig lønnen i sig selv at gøre et godt stykke arbejde og få smil og kram af borgerne :-)
 
05.07-2010 | 23:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.07-2010 | 23:48 af Helle Nielsen
Kommentar er blevet slettet.
 
05.07-2010 | 23:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.07-2010 | 23:59 af Helle Nielsen
Nu slettede jeg min kom, fordi jeg ville skrive hvorfor egentlig,

Ok hvis de nedskæringer du ønsker til gavn for de ældre, alligevel er kommunes ansvar, så ydelserne er nødt til at være de samme, hvor er så besparelserne.

De kan jo kun være der hvis kommunens pris har været for høj
Det er den afgjort været med madordningerne. Der er mange kommuner der har taget en ublu pris.
 
06.07-2010 | 00:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
06.07-2010 | 00:35 af Helle Nielsen
Jeg havde skrevet - hvorfor ikke, slettede det
Og skrev -Hvorfor egentlig, du skrev.

05.07-2010 | 23:52 af Bitten B.

Jo da Helle hvorfor ikke bare afskaffe hjemmeplejen hlt, og så fortælle de ældre at det er til gavn for dem? Tænk alle de penge der kan spares. ...
--------------------------------------------------

Du kan påstå at jeg tolker, og det kan jeg så omvendt også gøre.

At jeg kræver et ansvar af kommunen er ikke det samme som at nedlægge hjemmeplejen helt,
Men jeg ser ingen forskel om den er kommunal eller privat, hovedansvaret ligger det samme sted.



 
06.07-2010 | 00:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.07-2010 | 05:41 af Mai Jørgensen
Helle, nedskæringerne sker i personalet = færre ansatte til flere opgaver = mere stress, dårligere arbejdsmiljø, flere fejl og mere sygefravær.
 
06.07-2010 | 00:06 af L. Steen
Ny måling: Thorning bevarer rødt flertal!

http://politiken.dk/politik/article1011483.ece
 
 
06.07-2010 | 00:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
06.07-2010 | 20:18 af L. Steen
Overborgmester Frank Jensen (S) iværksætter nu en tilbundsgående undersøgelse af hele hjemmeplejen i København.

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/07/06/190435.htm?rss=true
 
 
04.08-2010 | 09:38 af Torben Bauchmann
Efter at have læst alle indlæg må jeg indrømme jeg blev noget deprimeret. Derfor kommer denne solstråle kommentar. Som bruger af den kommunale hjemmepleje i Hillerød, må jeg heldigvis komme med positivt indlæg. Jeg får al den hjælp jeg er visiteret til og til tider mere. Der bliver ikke kikket på klokken(vikarer undtaget) og er der ting hvor jeg ikke selv kan klare det bliver det ordnet. Derforfor piner det mig, at nogen næsten spæder alle over en kam. Så, nu ved i, at der også er positive ting. Har en periode på 3 mdr. haft privat hjemmehjælp, hvilket ikke var lykken.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites