Mobning er normalt noget vi forbinder med børn i skolegården.
Men hvert år udsættes ca. otte procent af alle medarbejdere for mobning, chikane eller anden krænkende behandling på arbejdspladsen.
Derfor lancerer Arbejdstilsynet i dag en hotline, hvor mobbe-ofre, pårørende og medarbejdere kan få hjælp.
"Hvis vi skal mobning på arbejdspladsen til livs, kræver det større åbenhed om problemet, og hvordan det kan løses. Det handler om at nedbryde nogle af de tabuer, der er omkring mobning," siger kontorchef i Arbejdstilsynet, Jeanne Borgqvist.
Foruden hotlinen gør Arbejdstilsynet det også nemmere at klage over mobning.
Personer, der har været udsat for mobning eller været vidne til det, kan således fremover udfylde en klageformular og sende den elektronisk til Arbejdstilsynet.
"Muligheden for rådgivning og klageadgang skal være med til at sætte en positiv udvikling i gang, så virksomhederne på sigt bliver bedre til at forebygge og håndtere mobning," siger Jeanne Borgqvist.
Udover søvnproblemer og stress viser undersøgelser, at personer, der mobbes, har over 60 procent flere sygedage end ikke-mobbede.
"Det er arbejdsgivernes ansvar at sikre, at mobning ikke finder sted, men det er alles ansvar at gøre opmærksom på problemet," siger Jeanne Borgqvist.
Opkaldene til den nye hotline besvares af medarbejdere i Arbejdstilsynets Call Center, som har særlige kompetencer inden for mobning og psykisk arbejdsmiljø.
Hotlinen åbner i dag kl. 8 på telefon 70121288.
Hvad er mobning:
Mobning på arbejdspladsen finder sted, når en person regelmæssigt og over længere tid udsættes for ubehagelige og/eller nedværdigende handlinger, som det er svært at forsvare sig imod.
Mobning kan for eksempel være, at vigtig information tilbageholdes, eller at der spredes rygter om en ansat. Udstødelse af det sociale fællesskab, latterliggørelse og grove drillerier ses også hyppigt.
Kilde: Videnscenter for Arbejdsmiljø