Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
Artiklen er skrevet af
Udgivet fredag den 28. aug. 2009, kl. 12:53 og opdateret kl. 13:20
     
Mail artiklen
     
SMS artiklen
     
Print artiklen
     
Add this
Thorning og Søvndal er Danmarks nye makkerpar no. 1. 
 Foto: Tariq Mikkel Khan / POLFOTO
Thorning og Søvndal er Danmarks nye makkerpar no. 1. Foto: Tariq Mikkel Khan / POLFOTO ()

Helle kører Vestager ud på et sidespor

Bliver der et regeringskifte efter næste valg, vil SF sidde med i en Socialdemokratisk-ledet regering. Men de Radikale skal makke ret.

Ægteskabet mellem Socialdemokraterne og SF er officielt, og de to partier vil danne regering sammen efter næste valg.

Partnerskabet blev præsenteret på et netop afsluttet pressemøde på Christianborg. Men de Radikales indflydelse på skatte- og udlændingepolitik står ikke til forhandling.

"Det er en utrolig stor og glædelig dag for Socialdemokraterne og SF. En dag som vil ændre dansk politik," siger S-leder Helle Thorning-Schmidt.

"Socialdemokraterne har gennem generationer været et regeringsbærende parti. Det ansvar og den ære, som det er at tjene danskerne, ønsker vi efter næste valg at dele med SF. Vores mål er, at SF kommer med i en kommende regering."

Helle Thorning tilføjer, at de Radikale også kan tage del i en kommende centrum-venstre-regering. Men hun understreger, at hverken udlændinge- eller skattepolitikken er til forhandling.

"Men der er masser af andre politikområder, som en regering skal tage sig af. Og der vil de Radikale få masser at skulle have sagt. Når de Radikale skal i regering, så skal de selvfølgelig have indflydelse", siger Thorning.

Politisk kommentator Hans Engell kalder beslutningen for historisk, og mener, at de Radikale er malet op i et hjørne.

"Det er en gamling fra Helle Thorning og Villy Søvndals side, for de risikerer jo, at når dagen oprinder, at de Radikale vil gøre en regeringsdannelse meget meget sværere," siger han til Nyhedsbureauet Newspaq.

Både Helle Thorning-Schmidt og Villy Søvndal er dog overbeviste om, at de Radikale har stor interesse for et flertal til at vælte Lars Løkke Rasmussen.

"Hvis man kender de Radikale og deres placering, synes jeg det er umuligt, at de efter 8 måske 9 meget lange år, skulle være årsag til, at vi fik en forlænget periode med VKO. Jeg har ikke fantasi til at forestille mig, at de Radikale skulle bære den byrde på deres skulder," lød det fra SFs formand.

S og SF har siden valget i 2007 indledt et samarbejde på en række politikområder, som tidligere gav uenigheder. Det gælder blandt andet udlændinge- og udenrigspolitik. I denne uge har de så taget endnu et skridt med det fælles skatteudspil 'Fair Forandring'.

28.08-2009 | 14:04 af Kristian Mortensen
"Men de Radikale skal makke ret"
Strategisk og taktisk måske ikke så smart at sige det offentligt, snarere skulle hun på en mere pæn måde have understreget at Socialdemokratiet vil følge en mere social og medmenneskelig linie end de gjorde i 90'erne.
Men når kameraerne og journalisterne er væk og socialdemokratiet måske en dag skal forhandle med Radikale bag lukkede døre, ja så får Rad tilbuddet: "Take it or leave it", meget bombastisk og konsekvent, og hvis de ikke kan lide mosten, ja så må de støtte en VKR + DF regering, men dette ultimatum ved offentligheden ikke af, eller de hører det kun fra en side, de Radikales, og derfor virker det næppe så enerådende som denne udtalelse:
"Men de Radikale skal makke ret"
nok kan virke nu
 
28.08-2009 | 14:06 af Kristian Mortensen
Men det er da godt at Radikale nu får at vide hvor skabet skal stå i en S-SF regering
 
28.08-2009 | 14:33 af Henrik Jørgensen
Mon R sælger sjælen...
 
28.08-2009 | 15:07 af Martin Christensen
Frank Aaen siger på TV2 News:

"Vi peger betingelsesløst på Helle Thorning"

De Radikale har kun valget og sige det samme.
28.08-2009 | 15:54 af Henrik Jørgensen
SSF siger eet, R noget andet. Der siges smukt at tingene ligger fast med intet at rafle om, mens R vil 'forhandle'. Jaså. Ergo, atter kaos i oppositionen og ingen klare linjer. Det er simplethen for useriøst det her og - man kan næsten ikke skrive ordet mere - utroværdigt. Og uholdbart. Disse luftkasteller vil man så holde befolkningen hen med, til valget og evt. efter, hvor R vil 'forhandle'... Jaså. Det skal nok blive morsomt, og allermest uvist for vælgerne for hvad sker der i sidste ende... Med andre ord, højst sandsynligt noget helt andet end det man troede. Vil man tro på Villys nye rolle som udlændinge-hardliner, Guccis flakkende blik hvor nul flis af overbevisning kan spores, og så ind fra sidelinjen; R og deres urealistiske drømmepolitik...? Det kan næsten ikke være nemmere for VKO, som man ved hvor man har, at losse dette virvar ned. Igen.
 
28.08-2009 | 16:44 af hans andersen
Henrik J

Det er næsten for nemt for VKO!
Nu er der laaaang tid til næste valg, og både R og EL risikerer at komme under spærregrånsen, og hvad så?
 
28.08-2009 | 16:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
28.08-2009 | 16:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
28.08-2009 | 18:40 af ipo ipo
Peter Forchhammer (Dr.Forch) : "86.000.000.000 pr år.... " jamen iflg. Ole Sohn er det slet ikke nok. Vi skal op på 120 mia. pr. år før det virkelig batter noget! Så rigtig god fornøjelse med en S-SF regering.
28.08-2009 | 18:45 af Henrik Jørgensen
Lille Peter, regeringen taber såmænd ikke terræn, der dukker hele tiden ting op der minder os om hvorfor vi stemmer DF, f.eks. moske-sagen og lign. skadelige absurditeter. Nu ligner V og K og DF altså også hinanden en hel del mere, trods knaster, end S og SF og EL og R ligner hinanden - så det vist ikke lige så nemt som du tror.
 
28.08-2009 | 19:41 af hans andersen
Peter F

"forøvrigt har vi ikke råd til hele 2 år med VK - det koster jo sådan ca. 86.000.000.000 pr år.... dyr billetpris for en røvsyg forestilling"

Er du virkelig så naiv, at du tror SSVR vil gøre det billigere?
 
28.08-2009 | 19:42 af hans andersen
Rettelse SSFRV
 
28.08-2009 | 19:43 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
28.08-2009 | 19:50 af hans andersen
Kaja Larsen

Hvornår har S klaret noget som helst?
 
28.08-2009 | 20:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
28.08-2009 | 20:32 af hans andersen
Peter F

Det er fantastisk, så bedrevidende, du er!
Du aner ikke noget som helst om, hvad der foregår i V og K.
Dit vrøvl er bare tankespind og har intet med virkeligheden at gøre!
 
28.08-2009 | 20:44 af Jakob Andersen
R var jo garanten for den økonomiske politik. (omvendt kan det så lade sig gøre at føre en fair udlændigepolitik uden dem)
Det ser sort ud for Danmark med en mørkerød regering.
28.08-2009 | 21:35 af Vagn Jensen
Kan I se det for jer?
En tidligere DKP formand, forbenet stalinist Ole Sohn som finansminister?
Længe leve planøkonomien.
Ironisk ment det med længe leve.
Så er der EL.
Nu mangler kun at Frank Aaen skifter til SF og bliver socialminister, eller minister for ensretning i befolkningen.
Denne er godt på vej, og fremmes via de radikale/SF/S/EL.
28.08-2009 | 21:38 af Henrik Jørgensen
Doktoren tror på alt han ser i TV.
 
28.08-2009 | 22:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
28.08-2009 | 22:08 af hans andersen
Vagn J

Jeg tror ikke det går så galt!
I en krisesituation, som vi i Danmark UFORSKYLDT er havnet i, stemmer flertallet på en borgerlig regering til at løse økonomiske problemer!

Man stoler ikke på S, som problemknuser!

Sporerne skræmmer! Man har ikke glemt Anker J perioden.

Økonomisk gik det godt under Nyrup-regeringerne, men det var KUN fordi de videreførte den borgerlige økonomiske politik. Mon ikke det var Marianne J, der fik S til at opføre sig ansvarligt økonomisk?

Men under agitationen før Euroafstemningen kammede hun over og lovede bål og brand, hvis vi ikke sagde ja til Euroen!

Hun forudsagde en stigning i arbejdsløsheden på mindst 50000, hvis vi ikke stemte ja, men arbejdsløsheden FALDT!

Mon ikke det var på det tidspunkt, at R skød sig selv i foden? Det var i hvert fald efter Eurovalget, at det gik ned ad bakke for R!

Nu er de så langt nede, at det er et spørgsmål, om de overhovedet kommer i Folketinget igen!

Enhedslisten roder som selvanligt nede ved spærregrænsen. Derfor er det også tvivlsomt, om de overhovedet kommer ind!

Med disse partier ude, bliver fordelingen af mandater interessant!
 
28.08-2009 | 22:11 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
28.08-2009 | 22:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
28.08-2009 | 22:41 af hans andersen
Peter F

Som sædvanlig fører du dig frem med postulater, som du ikke linker til!

Det er faktisk ikke til at tage stilling til noget som helst, hvis der ikke er henvisninger!
 
28.08-2009 | 22:47 af hans andersen
Kaja Larsen

Hvor meget har de "Krige", du omtaler kostet os?

Prøv at sammenligne med, hvad den økonomiske krise, har kostet os!
 
28.08-2009 | 22:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
28.08-2009 | 23:03 af hans andersen
Kaja Larsen

Nej det har INTET med krige at gøre! Der er altid krige, som nogle tjener på!

Den internationale krise har INTET med krige at gøre!

Økonomer som har forstand på den slags (Hvad du ikke har) omtaler ikke krige!

Hold op med det krigsvrøvl!
 
29.08-2009 | 10:18 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
29.08-2009 | 10:29 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
29.08-2009 | 10:44 af hans andersen
Peter F

Tak for linkene! Nu begynder du at lære det (Postulater skal følges med henvisninger)

Nu er ungdomsafdelinger af ALLE partier berømte (berygtede) for at tage meget skarpe standpunkter, som der ikke altid er opbakning i i partierne!

DF støtter VK fordi alternativet ville være en katastrofe for Danmark!

Jeg tror det er ønsketænkning, at du prøver at så splid mellem VKog DF
 
29.08-2009 | 11:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
29.08-2009 | 11:18 af hans andersen
Peter F

"Det jeg ikke fatter er at du gang på gang ikke vil anerkende at den mekanisme også gælder for VKO - de er præcis lige så syge efter stemmer hver især som alle andre partier...."

Nu prøver du at opbygge et billede af mig, som ikke holder!

DU HAR RET! Kan jeg sige det klarere?

Alle partier er syge efter stemmer! Men nogle partier har bedre resultater end andre gang efter gang efter gang!

Medens alle partier undtagen DF og EL skøjter op og ned i de forskellige meningsmålinger, holder disse to partier en konstant profil : DF : 12-15% og EL i nærheden af spærregrænsen!
 
29.08-2009 | 11:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
29.08-2009 | 11:39 af hans andersen
Peter F

Vil du bestride, at S har miste stemmer de seneste tre valg?
 
29.08-2009 | 11:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
29.08-2009 | 13:48 af Henrik Jørgensen
SFs stigning er skræmmende som nazisme, og falder nok når folk vågner.
 
29.08-2009 | 13:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
29.08-2009 | 14:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
29.08-2009 | 16:04 af Henrik Jørgensen
Nej Kaja, se på Rs fald, de var også trendy...engang.
 
29.08-2009 | 16:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
29.08-2009 | 16:54 af hans andersen
Bitten

Du skal ikke være så sikker på at tidligere radikale stemmer går tilbage til S!

Mange radigale viger gysende tilbage for at støtte S-SF.

Det begyndte, da Marianne J udbasunerede, at hun ville være statsminister! Da rablede det for den gamle lærerinde! Hun blev derfor fjernet som leder af partiet! Men efterfølgeren har ikke rigtig caffe latte folkets sympati. Derfor den meget lille tilslutning til partiet!

Men mon ikke de frafaldne vil stemme borgerligt?
 
29.08-2009 | 17:00 af Henrik Jørgensen
Ja, R er jo oprindelig et borgerligt parti.
 
29.08-2009 | 17:15 af hans andersen
Jow Henrik

Mon ikke de frafaldne stemmer på det, som virker mindst afskyligt?
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.