Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Hans Engell: Joachim B Olsen iskold og kynisk

Start et spil på Spigo.dk
Spil

Joachim B. Olsens hånende udtalelser om fattige skader Liberal Alliance og er udtryk for et kynisk og iskoldt menneskesyn.

29. okt. 2011 kl. 15:00 (opdateret kl. 15:15) Anders Lind Jørgensen
Joachim B. Olsen viser sig ikke alene som et iskoldt og kynisk menneske, han skader også sit parti, lyder kritikken.
Joachim B. Olsen viser sig ikke alene som et iskoldt og kynisk menneske, han skader også sit parti, lyder kritikken. Foto: Frank Pedersen
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST
Anders Lind Jørgensen

Journalist på Nyhedsbureauet Newspaq A/S

Den nyslåede liberale politiker, tidligere showdanser og kuglestøder Joachim B. Olsen, viser sig som et kynisk og partiskadeligt menneske.

Så knivskarp og hård er kritikken mod Liberal Alliances politiker fra den tidligere formand for De Konservative og politisk ekspert Hans Engell.

Den hårde kritik kommer efter Joachim B. Olsens udtalelser på Facebook om, at han "brækker sig" over fattige danskeres julehjælp.

"Han udtaler sig meget nedsættende om en række af samfundets svageste. Først talte han om flerkoneri og nu om, at samfundets svageste ikke skal have julehjælp, det er i virkeligheden et meget koldt menneskesyn," siger Hans Engell til Newspaq.

"Som tidligere topidrætsmand er han et meget kendt ansigt, så det vækker opsigt, når han siger noget så skarpt. Han har jo sit på det tørre, så det er kyniske udtalelser," fortsætter Hans Engell.

Eks-kuglestøderen giver udtryk for, at manglende midler til at holde jul, er folks eget ansvar: "Hvis der er mennesker i Danmark, der ikke har råd til at holde jul, så er det selvforskyldt."

Hans Engell er ikke i tvivl om, at de meget nedsættende udtalelser skader Liberal Alliances, for det lille partis politik overskygges af udtalelserne.

"Der er ingen tvivl om, at han skader Liberal Alliance. Det gør han fordi partiet efter valget i den store politiske sammenhæng har været ret usynligt. Det er klart efter der er kommet et nyt politisk flertal og regering. Det er vigtigt, at partiets udtalelser rammer, men han skygger for partiets politik," lyder vurderingen.

En af Liberal Alliances store profiler er Simon Emil Ammitzbøll vil over for B.dk ikke undsige Joachim B. Olsens udtalelser. Det overrasker, at partiets ledelse ikke sætter Joachim B. Olsen på plads nu.

"Det er kendetegnende, at hverken Anders Samuelsen eller Simon Emil Ammitzbøll er på banen. Det er også interessant, hvad en Thyra Frank, der har markedsført sig som de ældre og svages røst, mener om det her," siger Hans Engell.

Joachim B. Olsen erkender over for B.T., at hans udtalelser er skarpe, men han holder fast i sin pointe.

"Det har været en lidt ophidset debat, men jeg synes, at den er vigtig, og som de borgerlige politikere har svigtet. Selvfølgelig er der mennesker i Danmark, som er presset økonomisk, men vi har ansvar for vores eget liv. Det er en del af at leve i et frit samfund, så følger der et ansvar med," siger han til avisen.

Thyra Frank vil ikke forholde sig til Joachim B. Olsens udtalelser, men undsiger over for jp.dk sin partifælle i spørgsmålet om fattigdom og julehjælp.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
29.10-2011 | 15:16 af leif rasmussen
Der bør ikke herske tvivl om, at der er skarpere hjerner bag bydrengens asociale udtalelser, og at det er LA-kajernes parodier på Knold og Tot, som i virkeligheden står bag denne prøveballon.
Hvad Tyra Frank (Fru Vom) angår, tvivler jeg på, at det nogensinde går op for hende, hvor nedrig og ondskabsfuld, partiets primitive liberalisme egentlig er.
 
29.10-2011 | 15:32 af Thomas Egeskjold
Vi lever i et solidarisk funderet samfund, hvor solidariteten kommer før personlig frihed. Og sådan skal det efter min mening blive ved med at være.
 
 
29.10-2011 | 17:51 af Finn M
Det er da typisk at udtale sig på den måde for folk som har levet på den grønne gren, blandt andet af vores skattepenge (f.eks. Teem Danmark). Den type skal jo selvfølgelig ikke hjælpe andre danskere i nød. De har sikker fortjænt det (efter egen vudereing) men ikke efter landets vudering. Så hellere tage en dans så løses alle problemer bvrad? For fanden da Jachim, tag dog en tur på landet med din famillie og tal med andre typer mennesker end dine toptrænede atleter, din verden er så virkelighedsfjern at det er utåleligt.
 
 
29.10-2011 | 19:56 af Erling Jensen
Kommentar slettet af Avisen.dk.
 
29.10-2011 | 20:10 af john christiansen
Det er tydeligt joacim aldrig har været omklamret af fattigdommens svøbe.
Her er det tydeligt;
at når skidt kommer til ære, er der ikke rart, at være
 
29.10-2011 | 20:18 af Carsten Svendsen
Kommentar slettet af Avisen.dk.
 
29.10-2011 | 21:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.10-2011 | 23:44 af Kristian Mortensen
Kommentar er blevet slettet.
 
 
29.10-2011 | 23:45 af Kristian Mortensen
Nu ved vi jo godt alle at når det gælder retoriske politiske dueller har Joachim ikke de skarpeste knive i skuffen , han kan jo kun én kugle ad gangen, så man må jo nok forvente at niveauet for hans indsigt næppe vil komme meget højere op end ex Flintstone
http://clipart.toonarific.com/details.php?image_id=1123
 
 
30.10-2011 | 06:49 af ib hansen
Jeg er bestemt ikke enig med jbo, men angrib dog den politik han siger han repræsenterer og undlad at komme med tåbelige kommetarer om personen.
 
30.10-2011 | 10:06 af Preben Marcussen
ib jeg er helt enig med dig, gå efter bolden og ikke manden, jeg er heller ikke enig med jbo, eller idet hele taget det la. står for
 
 
30.10-2011 | 20:54 af Carsten Svendsen
Hvilken 'bold' mener du?
 
30.10-2011 | 09:31 af henning olesen
Joachim og min bare R.., han er et fjols...
 
30.10-2011 | 09:41 af Marianne E
Joachim B. Olsens udtalelser er noget af det mest udanske de er blevet trykt på avispapir i mands minde,
han formår åbenbart ikke at fatte at et velfærdssamfund måles på hvordan man behandler de dårligst stillede.
Jeg fatter ikke hvad sådan et individ har at gøre på Christiansborg, han har hverken evner eller kunnen til at honorere
den stilling han har indtaget.
Og sig mig engang Thyra, hvad laver du egentlig i Liberal Alliance ? Hvis du virkelig har den holdning du i mange år
har givet udtryk for, høre du til langt til venstre for midten og ikke i et højre-højre-højre parti som Liberal Alliance.
Lad os så få vedtaget den fattigdoms grænse inden der kommer flere top-målte egoister på banen.
 
 
30.10-2011 | 19:02 af Helle Nielsen
Jeg har spekuleret over hvordan du egentlig definerer "dansk" og "udansk".
Det forstår jeg ikke, de danskere jeg møder er meget forskellige

Jeg forstår heller ikke hvorfor du mener at Thyra skulle være langt til venstre for midten .
Hun har da altid været særdeles liberal.
 
07.11-2011 | 21:42 af Marianne E
Vi har i de sidste mange år været kendt for vore medmenneskelige holdninger i de store udland,
i de sidste år har de lidt et alvorligt knæk, bl.a. på grund af de holdninger som denne debat er grundet af.
Med hensyn til Thyra kan hun umuligt have liberale holdninger, med den medmenneskelighed hun har
udvist i sit tidligere erhverv så utrolig flot.
 
 
30.10-2011 | 18:08 af Tommy Pedersen
helt enig med Ib, gå efter hans udtalelser og ikke efter manden. Men alligevel er der jo nogen der ikke vil tage ansvaret for eget liv, men det er jo ikke flertallet som man skulle tro efter JBO's udtalelser. der er mange der kommer uforskyldt i problemer, eks. ved sygdom, skilsmisse. Men der er måske nogen der kan forklare mig hvordan man efter have levet med 2 indtægter, skal klare sig for en indtægt ved evt. skilsmisse ???
 
30.10-2011 | 19:05 af Isabelle Mandel
Hvis man kunne leve for én indtægt før ægteskabet, kan man vel også gøre det efter skilsmissen.
Hvis ikke, hvordan kan enlige så leve?

Mht. kuglestøderen: Dybt, dybt usympatisk!
 
 
30.10-2011 | 19:54 af Helle Nielsen
Bare hjernedødt, og fortjener fand'me ikke at blive flashet
 
30.10-2011 | 18:10 af Tommy Pedersen
Men ellers helt enig i at, LA er et parti for eliten, så er jo spørgsmålet hvem der har det bedst ;)
 
30.10-2011 | 18:25 af Finn M
Hvorfor Joachim bliver omtalt lidt groft, rent personligt, skyldes måske hans egen, efter min mening, mangel på forståelse for samfundets opbygning. Hvis man lige er valgt til folketinget p.g.a. megen medieomtale (ellers var han aldrig kommet ind), bør man nok tage et par måneder inden man udgyder retfærdighedsstraffe over de svageste.
 
 
30.10-2011 | 19:12 af Helle Nielsen
Ti ham dog ihjel, selvom han er i folketinget, er han det kun for et lille parti i oppositionen.
 
30.10-2011 | 19:42 af Finn M
Enig
Det gør vi!
 
 
30.10-2011 | 19:58 af Helle Nielsen
Klart
 
30.10-2011 | 21:54 af Kaj Møldrup
Med Joachim B. Olsens nedladende udtalelser om fattige i Danmark viser total-liberalismens sit hæslige ansigt.
Han demonstrerer en rystende uvidenhed om, at arbejdsløshed, ulykker og sygdom kan slå mennesker ud af kurs og ødelægge økonomien. Det betyder ofte, at huset ryger på tvangsauktion, eller at fogeden sætter familien ud af lejligheden og på gaden.

Hvis ledelsen hos Liberal Alliance har den mindst skam i livet, bliver Joachim B. Olsen smidt ud af partiet. omgående. Ellers deler Anders Samuelsen og Simon E. Amnitzbøl og andre åbenbart hans kyniske og iskolde menneskesyn.
 
 
31.10-2011 | 01:17 af Isabella Balkert
Det er rendyrket fascisme og han er jo ikke alene om at repræsentere sig parti med nedladende udtalelser om andre mennesker, hvis man følger med på 180 grader så er det den måde Socialister og arbejdere omtales på hele tiden og det skal bestemt ikke ties ihjel. Det skal netop frem i lyset så folk ved hvad det er for et parti. Man tier hverken fascisme, EU eller andre uhyrligheder ihjel, den slags ting trives i tavshed og i skyggen. Det er fuldt lys på og omtale der skal til her.
JBO skal ikke have lov til at slippe afsted med at udtale sig på den måde.
 
 
31.10-2011 | 11:28 af henning olesen
man kan sagtens være KÆPHØJ når man som JBO har været vant til at få fra team danmark...
 
31.10-2011 | 13:12 af Lilian Andersen
Nu udtaler mange sig så fint og flot om liberalisme osv, så jeg vil nøjes med at sige. Skam dig JBO, som har haft en god indtægt via Team Danmark. Jeg har været frivillig et par steder hvor vi delte julekurve ud og hvor folk kunne komme juleaften, fordi de ikke havde råd til at holde det selv, og der kom flere gange hele familier. Du kan tro der er blevet grædt mange tårer af taknemmelige mødre og fædre, fordi de kunne få den hjælp.
 
31.10-2011 | 13:40 af Verner Andersen
Nuvel har JBO udtalt sig bombastisk, men man skal ikke tage fejl af essensen af Liberallealliancen politik er hvad han har givet udtryk for. Så kan fru Vom rette nok så meget på ham og lægge røgslør ud.
 
31.10-2011 | 13:42 af Verner Andersen
Kommentar er blevet slettet.
 
01.11-2011 | 18:53 af aase bloch jensen
Han har formentlig sit på det tørre, men det kan ikke undre nogen at en mand som Joachim B. Olsen ikke er det mest begavede menneske der er i Folketinget, bare fordi man er kendt behøver man jo ikke at være begavet. Han skulle skamme sig eller prøve at leve af det de fattige gør så kan det være han kom på bedre tanker. Ja og så betaler vi stadig hans løn!!!!
 
01.11-2011 | 20:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
01.11-2011 | 20:22 af Isabelle Mandel
Det har ingen da givet udtryk for, Nis. Men det er vel tilladt at mene, at hr. kuglestøder er en usympatisk mand, eller hvad?
 
 
01.11-2011 | 20:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
01.11-2011 | 20:58 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites