Der skal mindre og mindre til for at kunne smykke sig med dyre adjektiver som »platinsælgende« pladekunstner. Brancheorganisationen IFPI nedjusterer nu kravene, så en plade blot behøver at blive langet 15.000 gange over disken for at kunne smykke sig med at have solgt til guld.
I begyndelsen af årtiet skulle der 25.000 solgte eksemplarer til, og fra 2003 krævede det 20.000, før succesen var officiel. For platinpladernes vedkommende er tallet rutsjet fra 50.000 via 40.000 til 30.000. Altså kan en plade, som blot formåede at sælge til guld i 2002, nu komme i nærheden af platinstatussen.
»Men albumsalget er også mere end halveret de seneste seks år,« pointerer marketingdirektør Jesper Bay, IFPI,
Han forklarer, at branchen har tumlet med planerne siden 2004, men håbede, at det samlede albumsalg igen ville stige og dermed vende den skæve skude:
»Så det har da ikke været noget, vi er glade for at gøre. Sådan ser virkeligheden bare ud.«
Niveauet skal matche
Samtidig har de fleste andre europæiske lande været hurtigere til at mindske deres guld- og platinkrav, hvorfor danske pladeselskaber ser ud til at være mindre succesfulde end deres kolleger.
»De danske afdelinger af de internationale selskaber bliver vurderet på, hvor godt de har lykkedes med at sælge en kunstner. Så når Justin Timberlake udgiver en plade i Danmark, skal den nogenlunde matche niveauet i udlandet. Og hvis det kun er her, den ikke sælger til platin, risikerer det at give kritik fra moderselskaberne og dertilhørende problemer,« siger Jesper Bay.
Marketingdirektøren medgiver, at de ædle prædikater også kan bruges til at gøre selskabernes kunstnere mere attraktive for pladekøberne.
»Selvfølgelig er der noget markedsføring-værdi i det, men vi bruger i lige så høj grad guld og platin som parametre og interne skulderklap til kunstnere og branchefolk for godt arbejde,« forklarer Jesper Bay.
Ikke manipulation
Jesper Bay udelukker i øvrigt, at der skulle være noget forbruger-manipulation ved nedjusteringerne, der kan findes efter et enkelt klik på hjemmesiden ifpi.dk.
Marketingdirektøren tilføjer, at brancheforeningen samtidig skruer op for kravene i forbindelse med downloading på internettet.
Modsat situationen i pladebutikkerne accelererer aktiviteten på de lovlige musiktjenester, så her er det blevet lige lovlig nemt at hente ædle metaller, mener IFPI. Hvor guld tidligere betød 4.000 downloads af et nummer, skal der fremover 7.500 til. Og det dobbelte for at nå platinstatussen.
»Så i virkeligheden handler ændringerne mest om gynger og karruseller,« vurderer han.