Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Gravide kræver abort af raske børn i 5. måned

Start et spil på Spigo.dk
Spil

Dårlig timing, penge-problemer og usikkerhed om faderskabet. Sådan lyder nogle af grundene, når danske kvinder vil vælge deres næsten levedygtige fostre fra

12. aug. 2008 kl. 07:26 Sara Zankel
Foto: Colourbox
Del på Facebook

Maven er allerede vokset, og moderen kan mærke fosteret bevæge sig. Alligevel vælger danske kvinder at søge om tilladelse til at abortere raske fostre helt frem til femte eller sjette måned i graviditeten.

Faktaboks

I 2007 søgte 869 kvinder om at få en abort efter 12. uge af graviditeten

Det er en stigning på 36 procent i forhold til ti år tidligere

Efter 12. uge af graviditeten skal man have en speciel tilladelse for at få en abort.

I 2007 fik 51 kvinder afslag på deres ansøgning om abort, mens 818 fik lov at abortere deres foster.

'Jeg har lige fået nyt arbejde', 'Jeg har ikke overskud for tiden', 'Vi har ikke plads' og 'Et barn mere er for dyrt.' Sådan lyder nogle af begrundelserne.

Også mindre handicaps hos fosteret, såsom ganespalter, kan få nogle kvinder og par til at ønske at abortere deres ellers helt raske foster – selv om fosteret kun er få uger fra at kunne overleve ved egen hjælp, hvis det blev født. Det fremgår af abort-ankenævnets årsberetning fra 2007.

Brug og smid væk

»Det er måske en konsekvens af brug-og-smid-væk-samfundet. Folk tror, at de selv kan træffe alle beslutninger og kan ikke forstå, at de ikke er herrer over alting,« siger overlæge og lektor Charlotte Wilken-Jensen.

Cirka halvdelen af de sene aborter skyldes, at barnet har svære handicaps eller andre helbredsmæssige hensyn. Men mange ansøgninger om sen abort er begrundet med ting som stram økonomi, dårlig timing eller at der ikke var plads til barnet i hjemmet. Der er ofte tale om veluddannede, voksne kvinder med styr på parforholdet og økonomien, som ønsker de sene aborter.

»Man kan være fristet til at tale om forkælelse. Folk er vant til, at de selv kan bestemme alting, og er ikke forberedte på, at når det kommer til graviditet, er der altså nogle love, der beskytter det ufødte foster,« siger Charlotte Wilken-Jensen.

Abort-samrådet gav sidste år 51 afslag og 818 tilladelser til sene aborter.

En stor beslutning

»Der skal være massive sociale problemer eller fysiske komplikationer for moderen eller barnet, hvis man skal have en abort efter 12. uge - ellers er det ikke rimeligt,« siger læge og næstformand i Etisk Råd Lotte Hvas.

Hun mener, at det er fåtallet, der ønsker sene aborter på grund af overfladiske omstændigheder.

»For langt de fleste kvinder er en abort en virkelig stor beslutning - især hvis den skal foretages sent i graviditeten,« siger hun.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
12.08-2008 | 09:37 af Preben Firkløver
Ja vi slår smertensbørn ihjel og så siger vi ja til menneskebørn undfanget i laboratoriums Glas fyldt med den rigtig sjæl. ? Tænk .... Nu skal vi bare finde den rigtige model. Så har vi ikke det problem mere. eller bliver vi selv til en abort i X land
 
 
12.08-2008 | 12:08 af Ove Nielsen
Bemærkning til indlæg

Grotesk handler mennesket ofte

At Abortere i 5. måned finder jeg rimeligt forkasteligt
her er der ikke respekt for liv og den udvikling det er på i 5. måned

Der er jeg enig med indlæg
Det hidstammer måske/sansynligvis fra "brug og smid væk" samfund

Citat :
"Dårlig timing, penge-problemer og usikkerhed om faderskabet"

Sådanne undskyldninger er Egoistisk og respektløse for deri er der ikke gyldig grund - mener jeg

Plat og egoistisk er det på et sådant grundlag - mener jeg helt klart

Kvinder bestmmer selv over deres krop mener jeg

Men er skabt liv skal respekteres og man har den første start til at fortryde elle af andre grunde abortere
Det er jo ikke forbudt som sådan

DETTE her er sløsethed - slendrian og manglende respekt - hvori der "kræves"
Dem der så kræver det - er nogle hyklere og egoister - mener jeg

DER er sjældent eller aldrig en gyldig grund i5. måned

mvh confucius
 
 
12.08-2008 | 13:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.08-2008 | 13:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.08-2008 | 21:49 af Laila laix
aaaaj altså i femte md: " jeg giiider alligevel ikke at ha`et barn - altså kom uuuud" ---------> gak-gak hvem har gnasket de pigers hjerner i stykker???
 
 
13.08-2008 | 01:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
13.08-2008 | 18:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.08-2008 | 10:29 af Preben Firkløver
Vi kunne jo også vælge at se tingene fra en anden side af. Lad os nu anslå at de mennesker der syns. At det er ok at straffe mennesker hårdt men samtid syns det er ok at slå børn ihjel med abort. Er sikker også de mennesker der har en drøm om mennesker på maskine. Og derved sige farvel til vores egen art. For en ny ville jo være stærkere en den art der er. Og så bliver vi selv til en abort.
 
 
14.08-2008 | 21:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.08-2008 | 11:06 af Preben Firkløver
tycoon ??
 
 
16.08-2008 | 23:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
21.08-2008 | 23:05 af M. J.
FØJ for F........!

Det kalder jeg for MORD!

Man ville IKKE slå et barn i den alder ihjel, HVIS det lå UDENPÅ moderens mave!

Men så længe det ligger INDENI, så er det ok at MYRDE det!

Føj for F.......!
 
21.08-2008 | 23:07 af M. J.
Der findes HUNDREDEVIS af danske par, der græder over, at de ikke kan få børn!

Og så myrder man de børn, der er på vej???

Hvor er medmenneskeligheden og omsorgen og respekten for menneskeliv henne i dette makabre blodbad???

Har I nogensinde set et aborteret foster i den alder???

FØJ!..........bliver helt dårlig over denne fuldstændig uventede og uforståelige nyhed! Vidste ikke at sådan noget kunne ske i DK.
 
24.08-2008 | 23:49 af benny jensen
hvis man ikke ønsker et barn når man er i 5 mdr. har man åbentbart ikke gemmen tænkt det største valg i ens liv nemlig at få barn det svinsk og egoistisk at få abort så sent. det en forsvarsløs mini baby som ligger trygt og godt derinde det jo aflivning. der er så mange muligheder at beskytte sig på mod graviditet. der er tusindevis menesker der vil give deres højre arm for et barn men de kan desværre ikke få et barn det rimeligt urimeligt for de barnløse som ønsker børn. så tænk jer godt om før i hopper på hianden.
 
27.08-2008 | 02:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.08-2008 | 12:58 af Finn Jensen
Mange gange har jeg stillet spørgsmålet: Hvad er værst for kvinder, få foretaget en abort eller bortadoptere barnet efter det er Født!

Min ny teori går på at kvinders problemer med aborter, har noget gøre med "Hvem Faderen ER" og her prøver jeg finde noget positivt hos disse mænd evt. drenge. Positivt forstået i en sær retning; at samme mænds gener eller hvad man nu kalder arveanlæg ____ måske giver kvinderne endnu større problemer med gennemføre Aborter.
Kvinderne vælger aborten men en nagende fornemmelse sidder vel tilbage af NOGET!

Jeg må altså forsøge bearbejde det her bedre.
 
27.08-2008 | 14:16 af Nanna Gersov
Hvor mange uger mon der går, fra en kvinde/et par beslutter at ønske abort trods overskridelse af 12. uge og til der foreligger en afgørelse? Jeg håber at der går kort tid af hensyn til alle parter.

Danmark har er ret streng grænse for hvornår man må få abort. Måske man burde udvide de tolv uger således at der blev færre sager at afgøre for disse Abortsamråd og færre kvinder, som forlod vores "frisindede velfærdssamfund" for at få abort i udlandet.

Jeg finder det formynderisk, at folk skal krænge deres privatliv ud for et sådant Abortsamråd. Meget af dette kunne undgås hvis man hævede grænsen, fx til samme niveau som i Sverige.

Man kunne også se på, hvem der sidder i disse Abortsamråd og om de repræsenterer den danske befolkning aldersmæssigt, kønsmæssigt, hvad angår politiske holdninger osv. Jeg tror at man ville finde en overrepræsentation af reliøse kræfter.

Ønsker vi dette? Skal der sidde sådan et lille præsteskab med partibog hos Kristeligt Folkeparti og dømme os i vores sækulariserede moderne samfund?

Kristeligt Folkeparti har ikke en gang tilslutning nok til en plads i folketinget. Men i Abortsamrådene sidder de fordi de opnår disse pladser som belønning fra andre politiske partier, som de er i valgforbund med ved Regionsrådsvalgene.

Folks grunde til at ønske abort kan være så private, at man ikke ønsker at tilfældige personer i sådanne råd får disse private oplysninger. Det kan fx være om genetiske mangler man måtte have og som man ikke ønsker at give videre, men som man omvendt heller ikke ønsker at uvedkommende skal have kendskab til. At undlade at sætte et barn i verden fordi man ikke vil give dårlige arveegenskaber videre synes jeg er særdeles ansvarligt.

Lad os derfor ikke fordømme andre, som vælger abort, da vi aldrig fuldt ud kender bevæggrundene for deres handlinger. Selvom de SIGER, at det bare er fordi de ikke har tid nok, kan der sagtens ligge alvorligere ting bag. Og dette at have tid nok til et barn ER også vigtigt.
 
 
30.08-2008 | 10:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
30.08-2008 | 11:03 af leon lerche
Jeg behøver ikke at tænke over mit svar et værdt barn er et ønske barn og hvis folk ikke vil have børn, ja så burde de beskytte sig imod, både at blive gravid og at få sygdomme, hilsen fra. Leon, som siger, jeg må give jer ret man venter ikke til barnet er 5-månder.
 
 
30.08-2008 | 11:35 af Nanna Gersov
Janutte og Leon
Jeg synes også man skal gøre hvad man kan for at abort i givet fald bliver så tidligt som muligt og kan kun give Leon ret i, at kondomer kan forhindre mange ulykker.

Jeg tror at en længere abortgrænse kunne fremme dette formål, så tingene ikke trækkes ud af sagsbehandling hos myndighederne eller ved at kvinden skal forberede en rejse til udlandet for at få abort.

Men er I så også enige når jeg siger, at pornofilm skal begrænses til dem, der selv efterspørger dem og ikke skal sendes frit ud i æteren på tv om natten?

For pornofilm er jo lige netop propaganda for usikker sex, for her ser man aldrig et kondom og her florerer sexsygdomme som fx gonorre i øvrigt også netop af denne årsag.

Jeg finder det dobbeltmoralsk, at man taler om etik, når kvinder ønsker abort eller kejsersnit, men er tavse overfor pornoen og at moralen generelt nedbrydes.

Det er meget kvindeundertrykkende, at mænd tillader man stor frihed og intet ansvar mens kvinderne moraliserer man over, når de efterfølgende bliver uønsket gravide eller ikke kan klare fødslen uden ekstra lægehjælp.

Skal manden være det nydende køn og kvinden det lidende køn? Manden som tilværelsens hersker, hvor alt bare er et tag selv bord og kvinden som Guds lille lam, som må bøje nakken for sin skæbne og bære det barn, som Herren/skæbnen/hendes synder har påført hende?
 
 
30.08-2008 | 11:52 af leon lerche
Kære. Nanna, enværd Dreng/mand ved jo godt at ved sammenleje, så kan man få børn, så selvfølig skal han være sit ansvar bevist og poronfilm, nu er jeg jo ikke dommer, men tro faktisk at sådan film, gør at der er mindre sexuel kriminalitet og du ved jo nok at både kvinder og mænd kan være krænker og hvis jeg skal tale om kønsygedomme, så kan jeg jo vende den og sige det er ingen skam og få den, men det er så en skam intet at gøre ved det, det var den pæne måde at sige tingene på, hilsen fra. Leon, som jo også har været ung engang.
 
 
30.08-2008 | 12:33 af Nanna Gersov
Kære Leon
Ja, jeg benægter ikke at der kan være en sådan effekt af pornofilm og jeg mener da også at de, der ønsker det, skal have adgang til det. Bare man ikke udsættes for det imod sin vilje og børn skånes, så de ikke krænkes og inspireres til at krænke andre børn.

Og ja, mange mænd er sig deres ansvar bevidst, men de slipper lettere, når noget går galt.

Det er ikke dem, der er på anklagebænken, når der findes et dødt spædbarn. Så er det moderen alene, som eftersøges. Kvinderne skal bære ulemperne ved aborter og fødsler og bliver barnet handicappet, er der en del kvinder som sidder alene tilbage mens manden finder sig en ny model, som kan føde ham raske børn.

Men kvinder kan som du skriver også krænke børn og ikke alle er gode ved børn. Måske ved nogle af dem dette med sig selv og ønsker en abort. Så er det nok bedst, at de får den.
 
 
30.08-2008 | 12:38 af Erik Willumsgaard
@NannaG

Nu er jeg ikke ekspert i pornofilm; men jeg synes faktisk, at jeg har set flere, hvor der helt tydeligt bruges kondomer. Og i så fald er filmene vel meget nyttige.

Men jeg er enig i, at man ikke skal vise pornofilm for børn, lige som man ikke skal udstille sit eget sexliv over for dem.
 
 
30.08-2008 | 12:40 af Erik Willumsgaard
Sikke noget vrøvl at skrive. At SYNES man har set noget.
 
 
30.08-2008 | 12:52 af Nanna Gersov
@Erik
Ja, børn har nogle ganske andre grænser end voksne.

Man kan godt skrive "synes" for det udtrykker jo en lille usikkerhed eller forbehold. sommetider mener man at have set noget, fx en ræv, men så viser det sig måske at være en kat eller omvendt.
 
 
30.08-2008 | 12:55 af Erik Willumsgaard
OK, men jeg er nu ret sikker på, at det lyse "omsvøb" var kondomer!
 
 
30.08-2008 | 13:09 af Erik Willumsgaard
Her http://www.redtube.com/11129 er man f.eks. slet ikke tvivl. Den kunne vel uden videre bruges som instruktionsfilm af Sundhedsstyrelsen!
 
 
30.08-2008 | 22:34 af Birgitte bernhard
AT nogle ikke vil have at blive bedømt andre - handler i denne sammenhæng om en dårlig samvitighed. Nanna skriver at vi mennesker ikke skal gå og dømme hinanden - skal vi heller ikke dømme hinanden hvis et barn på 1 år eller 1 mdr gammel baby bliver slået ihjel af en koldblodig morder? Er det okey?
I det samfund vi lever i i dag er vi ulykkeligvis blevet bildt ind at et barn under 12 uger "bare" er et foster, så det da ikke gør så meget at aflive det der. Vi er blevet bildt ind at vi da ikke skal have dårlig samvittighed af at vælge abort.
Barnets hjerne og rygrad bliver dannet i uge 5. Uge 6 hoved og krop, kæbe, mund og kredsløb. Det er et helt fantastisk mirakel. At kunne tillade sig at gå ind og slå sådan et barn ihjel er så grotesk så det ikke er til at holde ud at tænke på.
Og sandheden er at mange kvinder lider under at de engang valgte at få foretaget en abort - noget som de fortryder resten af deres liv.
Nanna skriver også at kristlig folkeparti (som hedder kristen demokraterne) er imod abort. Var de det havde jeg stemt på dem ved sidste valg - men det er de vist desværre ikke.
 
31.08-2008 | 14:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.09-2008 | 01:08 af Per Halsten
Årh hold op! Der er 6,5 milliarder mennesker på jorden. Der dør i hundredetusindvis af sult, ulykker og sygdomme hver eneste dag året rundt. Og så piber I fordi der er et par stykker der ikke vil sætte et uønsket barn i verden.

Det er ligeså dobbeltmoralsk som når man i USA går ind for våben til alle, og er imod abort - vent med at slå dem ihjel til de er vokset op!!! FLOT Max Muldjord!!!
 
17.09-2008 | 22:19 af Torben Petersen
...Jeg forstår nu ganske godt, at mange kvinder gerne vil have abort - også sene aborter - når de efterhånden opdager hvem faderen formentlig også kan være...Må jeg foreslå indførelse af en vægtafgift: Jo størrer foster, desto større egenbetaling? Når ungersvenden når konfirmationsalderen og vejer 130 kg. bliver det således ganske dyrt at få foretaget abort, og mange mødre vil bittert fortryde, at ungerne notorisk blev opfostrede med junk-food foran fjernbetjeningen, hjemme i sofaen...Hvis man sværger til lette opfostringer, kunne mange velsagtens overveje en hundehvalp, afhentet på det lokale dyreinternat, i stedet for absolut selv at skulle have et menneske krænget ud gennem livmoderen, skedeåbningen og videre ud i hænderne på jordemoderen, for ligesom at være med på aldeles voldsomme emtionionelle 'gør-det-selv'-bølge?
 
 
17.09-2008 | 22:26 af Nanna Gersov
Jeg foreslår medaljer til kvinder, som føder store babyer.
Når soldater belønnes og hædres, skal vi kvinder også! Vi gør også meget for fædrelandet!
 
 
17.09-2008 | 22:33 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
17.09-2008 | 22:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
24.09-2008 | 16:53 af pia vilsmark
jeg forstå slet ikke de kvinde /par der vil ha fjernet et barn så langt inde i graviditeten. Jeg kan blive så sur, når jeg læser dette. Har selv for to år siden oplevet at vågne op ved siden af et dødt barn.
hvis man går i seng med hinanden uden at beskytte sig, så er der en risiko for at blive gravid, og det ved man sku.
Hvis barnet er alvorligt sygt, så er det i orden, men ellers ikke.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites