Gratis billetter til bus og tog er en god idé i større byer. Men det er ikke en genvej til at mindske luftforurening, trafikuheld og myldretrafik på landsplan, fastslår en ny rapport fra Teknologirådet.
Den konkluderer, at hvis folk fremover hopper på bussen i stedet for at træde på speederen, vil det betyde renere luft, sundere borgere og færre trafikuheld, idet 152 færre mennesker om året vil komme til skade i trafikken. Arbejdsgruppen bag rapporten har regnet sig frem til, at gratis kollektiv trafik er en god idé i større byer med mange biler som København og på Frederiksberg, hvor det vil reducere biltrafikken med 10 procent.
Andre steder i Danmark vil gevinsten dog være så lille, at det vil være alt for dyrt at indføre gratis busser og tog i hele landet. Eksempelvis vil støjbelastningen og luftforureningen nogle steder ikke ændre sig mærkbart. Og det, at folk bliver sundere af at gå til bussen end til carporten, vil blive opvejet af dovne cyklister, der vælger bussædet frem for pedalerne i modvind.
Bent Larsen, formand for Hovedstadens Udviklingsråds trafikudvalg, mener det vil koste omkring fem til seks milliarder kroner at indføre gratis kollektiv trafik alene i hovedstadsområdet:
»Det kræver, at pengene ikke kun bruges på driften, men også på at udbygge infrastrukturen. Jeg tvivler på, at der er nogen som helst, der vil udskrive den check. Men hvis jeg fik fem til seks milliarder, ville jeg forbedre den nuværende bustrafik, kombinere med nye busser og letbaner og så skabe bedre parkeringsmuligheder, så bilerne ikke drøner rundt, hvor busserne skal køre,« siger han.
Rapporten kommer fra en arbejdsgruppe under Teknologirådet, der blev nedsat for at se nærmere på, hvordan Danmark løser problemet med, at et stadigt stigende antal biler kappes om pladsen på vejene. Antallet af biler de seneste 10 år vokset med 300.000 og HUR mener, at det tal vil stige med 40 procent yderligere frem til år 2015.