Beskyldninger om systematisk overvågning vælter ned over Google.
Overalt i verden går menneskeretsorganisationer amok i ramaskrig over, at Google gemmer søgeprofiler på alle, der søger, og hvad de søger.
Senest har EU udtrykt så stærk skepsis, at det kan ende med et lovindgreb mod, at Google gemmer informationer om os under vores computers adresse i 18 måneder.
Men nu svarer Googles øverste leder inden for privatlivsbeskyttelse, Peter Fleischer, igen i Nyhedsavisen.
»Det er helt afgørende for Googles sikkerhed, vores brugeres sikkerhed og sikkerheden på nettet, at vi gemmer søgeprofilerne og brugerens identitet i 18 måneder,« siger Peter Fleischer, der er Googles Global Privacy Counsel – Googles rådgiver på globale privatlivsbeskyttelses spørgsmål.
De andre er værre
Han mener, at debatten om overvågning er ekstremt vigtig, men han betragter det som et vildt fejlskud, at den kun rammer Google.
»Alle internetvirksomheder gemmer informationer om deres brugere, og alle søgemaskiner gemmer informationer om, hvem der søger, og hvad de søger, uanset om det er Google, Yahoo eller Microsoft. Vi er de eneste, der indrømmer det. De andre virksomheder nægter at afsløre, hvad de gemmer, hvor lang tid de gemmer det og hvorfor,« siger Peter Fleischer.
Sårbar overfor hackere
Peter Fleischer mener, det er afgørende for Googles forsvar mod hackerangreb, at de har en klar profil på mønstrene i folks søgninger.
Men kan du garantere, at netop en hacker ikke kan trænge ind i jeres database og offentliggøre de søgninger i gemmer?
»Intet computersystem i verden er 100 procent sikkert, heller ikke vores. Så jeg kan ikke garantere, at en hacker ikke kan tiltvinge sig adgang. Men netop fordi vi kan se brugernes søgemønstre, er vi langt bedre garderet mod angreb,« siger han.
For nogle år siden blev hundredtusindevis af søgeprofiler fra søgemaskinen Yahoo lækket på nettet.
På trods af at alle søgningerne var anonymiserede, tog det ikke lang tid at opspore menneskene bag søgningerne. Selve deres søgninger afslørede simpelthen, hvem de var.
Google har indtil videre modstået et massivt pres fra det amerikanske jusitsministerium for at udlevere søgeprofilerne.
»Myndighederne skal ikke bruge vores oplysninger til at få systematisk information om borgerne. Vi hjælper politiet i konkrete tilfælde som for eksempel i pædofilisager. Vi vurderer fra sag til sag,« siger Peter Fleischer.
Skarp kritik
I sidste uge blev Google rangeret absolut nederst, da organisationen Privacy International offentliggjorde en rapport over de 23 største internetvirksomheders privatlivssikring. Google blev beskrevet som direkte fjendtlig overfor privatlivsbeskyttelse.
Peter Fleischer afviser rapporten.
»Det er ganske enkelt rent nonsens. Hvis de vurderede på et fair grundlag, ville vi ligge helt i top. Deres konklusioner bygger på hysteri og elendig research,« siger han.
Privacy International består af internationale menneskerettigheds- og it-sikkerheds-eksperter.
Den optimale søgning
Googles forretningsimperium bygger på at være verdens største annoncevirksomhed med verdens bedste søgemaskine. Google gemmer informationerne for at kende os så godt som muligt, så annoncerne rammer så præcist som muligt.
Det har for længst ført Google op blandt verdens mest indflydelsesrige virksomheder.
»Når vi kender brugerens tidligere søgehistorie, så ved vi, om vedkommende tænker på Paris Hilton eller Frankrigs hovedstad, når vedkommende taster Paris i søgefeltet. Vores viden gør simpelthen søgeresultaterne langt mere præcise,« siger Peter Fleischer.