Dur ikke. Farvel og tak.
Dårlige chefer ødelægger livet for tusindvis af danskere. Derfor skal de ud nu.
Det siger Alexander Kjerulf, stifter af Arbejdsglæde nu og kendt som en af verdens førende eksperter i arbejdsglæde.
- Hvis der er noget, der kan ødelægge en ansats arbejdsliv, så er det dårlig ledelse. Enten fordi de ikke er gode til at være chefer, eller fordi de er psykopater, og psykopater er desværre overrepræsenteret på lederstillinger, siger Alexander Kjerulf til Newspaq.
Han opfordrer danske virksomheder til at indføre en ordning i lighed med reality-programmerne Robinson og Paradise Hotel, hvor de ansatte kan stemme cheferne ud.
- Sådan er det på den brasilianske virksomhed Semco med 3.000 ansatte. To gange om året rater medarbejderne deres nærmeste chef på en række parametre. Cheferne får en score, der bliver offentliggjort internt i organisationen. Medarbejderne kan derefter vælge deres egen chef. Hvis du som chef scorer dårligt et par gange i træk, så har du ingen medarbejdere, og så er det ud, siger Alexander Kjerulf.
Ifølge Alexander Kjerulf har ingen dansk virksomhed endnu turde afprøve modellen. Mange steder rater medarbejderne deres chef, men ingen tør offentliggøre resultatet. Og det er en skam, for så er der intet pres på dårlige ledere, siger han.
- Det skal være min udfordring til danske virksomheder at indføre sådan en model: Kom nu, det løser problemet med dårlig ledelse én gang for alle, for lige pludselig har dårlige ledere ingen medarbejdere, siger han.
For nylig viste en stor undersøgelse fra FTF, at medarbejdere, der udsættes for dårlig ledelse, har ti gange større chance for at få stress.
Derfor skal de dårlige ledere ud nu, mener Alexander Kjerulf.
- Et af de stærkeste signaler, en virksomhed kan sende til sine ansatte om, at man går op i arbejdsglæde, er at fjerne en dårlig leder. Desværre får dårlige ledere ofte lov at være dårlige ledere i årevis. Det er en katastrofe, siger Alexander Kjerulf.
Hans definition på en god leder er én, der kan skabe både gode resultater og gode relationer.
- De kan hjælpe medarbejderne til at lave et godt stykke arbejde og se meningen med det, de laver. De kan gøre medarbejderne dygtigere. Og så skal de skabe en god stemning og gode relationer kollegerne imellem og mellem ansatte og ledere.