Skolelærere og landets kommuner er stadig langt fra et forlig om lærernes kommende arbejdstid.
Med kun to uger til deadline har lærerne stadig ikke modtaget et skriftligt oplæg fra Kommunernes Landsforening (KL), som beskriver, hvordan de vil lægge lærernes arbejdstid om.
Det undrer Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening og for forhandlingsfællesskabet KTO.
- Det er højst besynderligt. Det er KL, der vil den nye aftale, så må man også tro, at udspilsforpligtigelsen ligger hos dem, siger han til Newspaq
Forhandlingerne om en ny overenskomst for landets 60.000 lærere skal efter planen være afsluttet ved udgangen af februar.
Men den deadline er svær at nå, mener Anders Bondo Christensen.
- Vi ved slet ikke, hvad KL vil, og vi ved slet ikke, hvordan man har tænkt sig at lave en seriøst planlægning skoleår med de tanker, vi har fået præsenteret. Det er ikke den måde, man laver en ny seriøs aftale på, siger lærerformanden.
Stridspunktet er den omlæggelse af lærernes arbejdstid, som ifølge arbejdsgiverne skal give mere tid til undervisning, mindre tid til forberedelse og større fleksibilitet.
I dag skal lærere maksimalt undervise i 40 procent af arbejdstiden, mens resten af tiden bruges på for eksempel forberedelse og møder. Lærerne har sagt ja til at levere 25 timers undervisning om ugen
Hvis ikke KL kommer på banen med et udspil, må den gamle aftale køre videre, mener Anders Bondo.
- Vi har ingen problemer med det. Vi har lige lavet en evaluering, der viser, at både skoler, lærer og kommuner er rigtig glade for den nuværende aftale, siger han.
Allerede på det første møde med KL i december bad lærerformanden om et skriftligt oplæg om de tanker, kommunerne havde gjort sig.
- Det er ikke enkelt at lave et aftale for så komplekst et arbejdsområde som folkeskolen. Derfor er det højst besynderligt, at vi ikke har fået et eneste ord på skift, siger Anders Bondo Christensen.