Få måneder gamle babyer kan normalt ikke meget mere end spise, skrige og skide i bleen.
Men nu har en gruppe forældre fået øje på særlige aftenskolekurser, hvor det er muligt at lære, hvordan man underviser sine spædbørn i matematik på fjerdeklassesniveau – allerede fra de er tre måneder gamle.
Og det virker imponerende, siger et forældrepar, der har undervist deres lille datter Frida, fra hun var seks måneder gammel.
»Hun var meget koncentreret i de første måneder, hvor det kun var prikker. Senere var det tallene, hun ikke kunne slippe. Men i sidste ende ved vi jo ikke, om det virker stimulerende, før hun begynder i skole,« siger Fridas mor, Laura Ploug Schrøder fra Solrød Strand.
Nemme at påvirke
Og familien er ikke den eneste.
Lærer Lise Ryge har, siden hun startede for et år siden, haft snart to hundrede forældre på kursus i babymatematik.
»Babyhjerner er helt unikke, fordi de er umodne og meget nemme at påvirke. De suger information til sig, og det kan forældre med tålmodighed og entusiasme udnytte til at undervise dem i matematik på et helt forbavsende højt niveau,« siger Lise Ryge.
Babymatematik-undervisningen er inddelt i seks trin, der begynder med simpel mængderegning, hvor babyerne i løbet af kort tid kan skelne et kort med 37 prikker fra et med 89. Efter få måneder er de i stand til at lægge tal sammen, og når de er syv måneder gamle, kan de regne med brøker og løse simple ligninger.
»I starten labber babyerne bare en hel masse regnestykker i sig, hvor de får facit serveret, men på et tidspunkt falder det på plads for dem, så de kan bruge reglerne og pege på det rigtige svar ud af to mulige,« siger Lise Ryge.
Privatpraktiserende familiepsykolog Christina Sand Jespersen mener, at det lægger et alt for stort pres på børnene.
»Forældre gør meget tidligt deres børn til små ambitiøse læringsprojekter. Det er en usund byrde for børnene, der risikerer at få stress af de alt for tunge forventninger, især hvis de ikke kan indfri dem,« siger Christina Sand Jespersen, der har et godt råd til forældrene
- Lad børnene være. De skal nok klare sig alligevel, også i matematik, siger hun.
- Vi taler altså ikke om, at forældre skal terpe matematik med deres babyer i timevis til de græder. Slet ikke. Kun et par minutter og så længe de har lyst og er opmærksomme, siger Lise Ryge.
Og målet med undervisningen er ikke en masse små kloge-Åger, forklarer hun.
- Matematikundervisningen er i virkeligheden kun en metode til at stimulere en helt utrolig læringslyst, som alle børn er født med og som kan blive en stor fordel, når de begynder i skole og opdager, at det mest fantastiske i verden er at lære nye ting, siger Lise Ryge.
Undervisning i babymatematik kræver ikke særligt kloge babyer, kun vedholdende og entusiastiske forældre.
I sagens natur ved forældrene ikke, om babyerne har hørt efter de første måneder og lært noget. Først senere kan de begynde at pege svarene ud.
Alderen på de enkelte trin tager udgangspunkt i den hurtigst mulige ’læseplan’, hvor babyerne begynder, når de er tre måneder og ikke bruger mere end otte-10 uger på hvert trin. Visse trin kan i praksis vise sig at tage helt op til et halvt år.
1. Kvantumsgenkendelse – fra tre til seks måneder. Ved hjælp af en masse små kort - med 1 til 100 prikker – lærer babyen at skelne eksempelvis 37 prikker fra 86 prikker.
2. De fire regnearter – fra seks til otte måneder. Babyerne lærer plus, minus, gange og dividere ved hjælpe af prikkortene.
3. Avanceret matematik – fra otte til 11 måneder. Eksempelvis små ligninger og brøker – stadig med prikkort.
4. Kvantumsgenkendelse – fra 11 til 15 måneder – nu med kort, hvor prikkerne - 1 til 100 – bliver erstattet med tal.
5. De fire regnearter – fra 15 måneder til halvandet år. Tal i stedet for prikker.
6. Avanceret matematik – fra halvandet år og op.