Mange danske fødevarer skrumper, og de færreste forbrugere bider mærke i det. Varerne bliver mindre på grund af sukker- og fedtafgifterne, der blev henholdsvis forhøjet og indført sidste år. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.
I stedet for at lægge afgifterne oven i prisen, har mange producenter valgt at lade indholdet krympe for at undgå at bryde et psykologisk prisloft, der gør det svært at sælge en vare.
- Det betyder meget, om et produkt koster 19,95 kroner eller 21,65 kroner.
- Derfor er det helt naturligt, at man tilpasser produktet, så det stadig passer til de priser, som forbrugerne ønsker, siger branchedirektør Ole Linnet fra erhvervsorganisationen DI til Jyllands-Posten.
Producenterne bevæger sig på kanten af loven om fair markedsføring, når de ikke oplyser forbrugerne om, at indholdet ændrer sig, vurderer en ekspert i emballage.
- Hvis forbrugeren får et andet indtryk af varen, end hvad sandt er, går det imod reglerne om fair markedsføring.
- Hvis de troede, at der var lige så meget i pakken, som der plejer at være, føler de sig snydt, siger lektor Viktor Smith fra Handelshøjskolen i København (CBS).
Han opfordrer virksomhederne til at skrive på pakken, at indholdet er ændret. Både industri og eksperter fortæller til Jyllands-Posten, at mange flere varer vil blive mindre, når regeringen fra årsskiftet indfører en ny sukkerafgift på madvarer.
- Man reducerer størrelsen for at fastholde prisen og redde salget. Den tendens vil nok fortsætte med de nye afgifter, siger direktør Bruno Christensen fra analysevirksomheden Detailhandels Promotion til avisen.