Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
Artiklen er skrevet af
Udgivet tirsdag den 31. aug. 2010, kl. 07:39
     
Mail artiklen
     
SMS artiklen
     
Print artiklen
     
Add this
Langt størstedelen af de unge bliver tilkendt pensionen på grund af alvorlige og uhelbredelige psykiske lidelser.
Langt størstedelen af de unge bliver tilkendt pensionen på grund af alvorlige og uhelbredelige psykiske lidelser. (Foto: Colourbox)

Flere helt unge på førtidspension

Antallet af 17-19-årige, der tilkendes førtidspension på grund af psykiske lidelser stiger eksplosivt.
Danske pensionister i Thailand, Marokko, Spanien og Tyrkiet vil blive tjekket for, om de begår socialt bedrageri.
I otte år har landets førtidspensionister kunne tilmelde sig attraktiv pensionsordning. Alligevel er det kun hver tredje, der har gjort det.
Der er muligvis ændringer på vej for de 50.000 fleksjobbere, som arbejder på nedsat tid på grund af sygdom eller handicap.
  • I 2007 blev 281 15-19-årige tildelt førtidspension på grund af psykiske lidelser. I 2009 blev 465 unge føtidspensionister på grund af psykiske lidelser, viser tal fra Ankestyrelsen.
  • Markant flere unge mænd end unge kvinder får tildelt førtidspension.
  • Lang de fleste førtidspensioneringer af unge mennesker skyldes psykiske lidelser.
  • Sidste år kom over 2.500 under 30 år på førtidspension.
    Den 1. marts 2009 stod 2.629 børn og unge med et akut behov for undersøgelse eller behandling på venteliste til børne- og ungdomspsykiatrien.
  • Psykiske sygdomme koster årligt samfundsøkonomien 55 milliarder kroner, skønner Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.

Et halvt hundrede 17-19-årige blev hver eneste måned i fjor parkeret på livslang førtidspension.

Det er en eksplosiv stigning på 54 procent i forhold til 2007, hvor kun 392 unge i aldersgruppen blev førtidspensionister – mod hele 604 i 2009.

Langt størstedelen af de unge bliver tilkendt pensionen på grund af alvorlige og uhelbredelige psykiske lidelser.

I denne gruppe af unge, der kategoriseres som bl.a. retarderede, psykisk udviklingsforstyrrede og skizofrene, er der sket en stigning på 65 procent siden 2007.

"Samfundet reagerer anderledes"

"Tallene overrasker, men det er heldigvis ikke sådan, at de unge er blevet voldsomt mere psykisk syge. Det er samfundet, der reagerer anderledes end tidligere ved at førtidspensionere dem," siger professor Raben Rosenberg, der er ledende overlæge ved Center for Psykiatrisk forskning, Århus Universitetshospital.

"Stigningen bør virkelig give anledning til at undersøge, om det er rimeligt at førtidspensionere - eller om der findes andre muligheder," opfordrer Rosenberg.

"Bekymrende tal," siger Bente Sorgenfrey, der er formand for FTF, en organisation for 450.000 offentligt og privat ansatte.

Forslag bør droppes

Hun vil på et møde tirsdag forsøge at overbevise beskæftigelsesminister Inger Støjberg (V) om, at regeringen bør droppe en idé om, at tidsbegrænsede førtidspensioner skal gøres aldersbestemte.

De Konservative vil tidsbegrænse førtidspensionen for langt de fleste under 40 år, så deres sag skal tages op til revurdering hvert tredje år.

Forslaget er det første politiske indspark til den reform af førtidspensionen, som VK-regeringen har planlagt til efteråret.

"Regeringen har fuldstændig overset, at de helt unge førtidspensionister har minimale chancer for at blive helbredt og deltage på arbejdsmarkedet. De har ikke blot ondt i livet, de er kronisk syge," siger hun.

Smadrer økonomien

"Så det giver ingen mening at fratage dem førtidspension og smadre deres økonomi ved at sende dem på kontanthjælp og samtidig skabe stress og usikkerhed," siger Bente Sorgenfrey.

Hun henviser til, at de unge under 30 år kun udgør 10 procent af samtlige nye førtidspensionister.

"Det store arbejdskraftpotentiale ligger slet ikke hos de unge, men hos de ældre førtidspensionister," siger Sorgenfrey, der også opfordrer politikere til at præmiere arbejdspladser, der skaber job for folk med psykiske lidelser.

31.08-2010 | 01:40 af michael Sørensen
haha-tillykke-hvilken udvikling for landets unge-flot -mon ikke regeringen vågner op en dag-måske belyser problemet bare lidt....måske en lille snak med de unge mænd???ss opførsel o regeren -og samfundts latterlige opdelings proces-sygt-smukt samfund vi møder-haha
31.08-2010 | 08:42 af gitte rasmussen
 
31.08-2010 | 09:17 af Nora Beck
Jeg arbejder i et jobcenter og er fuldstændig enig med Bente. Der skal meget til for at vi bevilger en førtidspension, så det er meget dårlige unge der får den. Hvis man skal forebygge, så skal man bla stoppe med at holde liv i alt for tidligt fødte, have mange flere psykiatriske pladser og have meget støtte i børnehaver og skoler.
31.08-2010 | 10:39 af Bendt Søballe Kristensen
Og så skulle man ikke have Børn før man var færdig med studier og lignende uddannelser så man selv kunne tage sig af sine Børns trivsel og opdragelse, så man kunne undgå de bedrevidende pædagoger hvor mange ikke selv har Børn,men tror de ved alt om Børns opdragelse,vi gamle ved at Børn skal ikke opdrages ens,det der hjælper på en er direkte skadeligt på en anden,det er dem der har skoen på der ved hvor den trykker.
31.08-2010 | 10:39 af Bendt Søballe Kristensen
Og så skulle man ikke have Børn før man var færdig med studier og lignende uddannelser så man selv kunne tage sig af sine Børns trivsel og opdragelse, så man kunne undgå de bedrevidende pædagoger hvor mange ikke selv har Børn,men tror de ved alt om Børns opdragelse,vi gamle ved at Børn skal ikke opdrages ens,det der hjælper på en er direkte skadeligt på en anden,det er dem der har skoen på der ved hvor den trykker.
31.08-2010 | 10:25 af Bendt Søballe Kristensen
Der er en fejl man taler om Lisvarig førtidspension samtidig med at Førtidspesionen skal tages op til revision og Førtidspensionister skal til Arbejdsprøvning,en gang immellem,er det ikke forde det er nemmere med dem der er helt umulige at sætte dem på Pension,Mange har en Sygdom som ikke er nævnt i Lægeskrifter,så finfer man et mode ord for Sygdommen.
31.08-2010 | 10:30 af Martin Kjeldsen
Er selv fp'er efter de nye regler, "permanent erhvervsevnetab", som det hedder. Som det er nævnt øverst er lovgivningen allerede således indrettet, at pensionsafdelingen hvornår det skal være kan tage sagerne op. Men de gør det kun, hvis de... ser en grund til det, fordi det kræver flere ressourcer at tage en sag op, end det gør at lade den fortsætte.

Det som regeringen overvejer er at tage Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger op og etablere en slags indslusningsfase før førtidpensionen tilkendes, hvor borgeren får en ydelse svarende til kontanthjælp. Det er så meningen at der i denne periode skal åbnes op for muligheden for at efteruddanne eller tilpasse borgeren til fleks- eller deltidsstilling, subsidiært skånejob, hvor lønnen så kan supplere basisydelsen til den når op på dagpengesatsen, hvor den nuværende førtidspension ligger.

Det lyder jo meget fornuftigt, men kritikerne af forslaget rejser mistanke om, at denne ordning kan gå hen og blive permanent, således at borgere, der ligger på kanten forbliver på den lavere ydelse, hvilken kan spare kommunerne for rigtig mange penge.

Personer der allerede har fået tilkendt førtidspension er ikke i fare for andet end at der måske ligges loft på den årlige pristalsregulering, den såkaldte "fastfrysning".

Men det kan først ske efter et valg, da regeringspartierne ellers vil begå forligsbrud.
 
31.08-2010 | 10:49 af Steen Hansen
Altså har du lige beskrevet grundlaget (den ökonomiske) for slaveri.
:o)

Et reelt samfunds-gode.
NOT??
 
31.08-2010 | 14:33 af Martin Kjeldsen
Jo, men dette slaveri, eller i hvert fald muligheden for slaveri, eksisterer jo allerede i forvejen.

Jeg har haft min gang i forskellige institutioner, blandt andet indenfor psykiatrien, og jeg har set, hvordan handicappede og hjerneskadede mennesker har været aktiveret på beskyttede værksteder og hér varetaget endog højt specialiseret arbejde til en 12 - 15 kroner i timen. Arbejde som en rask arbejder skulle have haft ti gange så meget for.

Jeg har selv arbejdet i montagehallen på en fabrik, hvor der i samme afdeling arbejdede fire evnesvage, som lavede nøjagtigt samme arbejde som os, der var overenskomstlønnede, men altså kun fik udbetalt en tyver i timen.

Og ja, det er da rigtigt, at det er godt, at der er plads til alle på arbejdsmarkedet, og at de handicappede jo får deres pensionsydelse ved siden af, men det er jo ikke meningen, at virksomhederne skal udnytte stort set gratis arbejdskraft på den måde.

Hvad med bare at give dem fuld løn og så droppe pensionen? De handicappede jeg har mødt i job laver sgu deres arbejde mindst lige så godt som enhver normal...
 
31.08-2010 | 14:37 af Bitten B.
Martin detr er jo så lige den forskel at den aktiverede i psykiatrien får denne "løn" oveni førtidspensionen. Noget den raske ikke får. Så det kan ikke rigtig sammenlgnes. I den form for aktivering er der ingen krav til indsats.
31.08-2010 | 14:42 af Martin Kjeldsen
Det er ganske korrekt, men antallet af cykellygter som bliver anbragt i fratkasserne er det samme for enden af det bord, hvor de aktiverede evnesvage står, som det er ved det bord hvor de almindeligt ansatte står. For arbejdsgiveren er resultatet det samme, så han burde også slippe samme løn.

Og så kunne førtidspensionen måske droppes helt, sålænge pensionisten kan holde til det.
 
31.08-2010 | 14:46 af Bitten B.
Jeg tror ikke de personer ville være interesserede i at droppe pensionen Martin. Den er deres tryghed.
31.08-2010 | 14:54 af Martin Kjeldsen
Ja, det ved jeg.

Jeg mener heller ikke deres pension skulle tages fra dem. Det skulle selvfølgelig gøres på en måde, så de til enhver tid kunne få den tilbage, hvis de ikke kunne arbejde mere. Skal der gøres noget ved førtidspensionen skal man selvfølgelig tage udgangspunkt i de mennesker, som det handler om. Det skulle naturligvis kun være dem som vil kunne forstå og acceptere idéen. Derfor er jeg også bange for, at det er så få mennesker, det i virkeligheden drejer sig om, at det slet ikke ville kunne betale sig for staten. Ingen førtidspensionister på den nye ordning - fra 2003 - har fuld erhvervsevne. Nøglehullet er så snævert, at man skal være mere end almindelig kalkulerende for at snyde sig igennem.

Jeg tog bare slaveri-vinklen op og så på det fra et arbejderbevægelse-synspunkt.
 
31.08-2010 | 15:28 af Martin Kjeldsen
Tillad mig at uddybe mit synspunkt:

Jeg finder det betænkeligt, at regeringen baner vejen for et helt segment af billig arbejdskraft ved at udligne reglerne for pensionsydelsen. Det er løndumpning. Der kan være god fornuft i at se lidt på lønudviklingen i Danmark, da lønstigningstakten er enorm herhjemme i forhold til andre steder, men det er ganske enkelt uanstændigt at udnytte i forvejen svage og dårligt stillede mennesker til dette formål og om jeg så må sige snige en generel lønnedsættelse ind ad bagvejen på den måde.

Det skal gøres på en ordentlig måde, i åben forhandling mellem arbejdsmarkedets parter.
 
31.08-2010 | 12:17 af Maria Kvolbæk
Jeg vil nu ik sige tilykke men undres eller græmmes over der er så mange der kommer eller får bevilliget en førtidspension i SÅ UNG en alder. Man kommer bare ik ind fra gaden og får den tilkendt, men måske kræves der en ændring på måden den bevilliges på ...for en kortere periode...sagen genoptages 2-5 år senere. Det kan da ik passe så mange unge lider af dårligt helbred-psykiske lidelser...så må der da være noget alvorligt galt i samfundet?
 
31.08-2010 | 13:50 af jette bjerring sonneby
Hvad nu!!!! Et sygt ungt eller yngre menneske skal hjælpe på banen igen..ikke førtidspensioneres, det er jo bare at give op. Næh se hellere at finde årsagen og så få personen i gang igen.
Det er ikke fair at der evt. skulle være aldersbegrænsning på en invalide pension. Det er heller ikke fair at bare give op og lade staten betale...Man må gerne tage fat i nakken på sig selv og være glad for det liv man nu har fået og som man jo selv kan være med til at gøre til en dejlig frisk og sjov og behagelig spændende tilværelse. Men man kan jo også bare sige : det er genetisk...og jeg kan ikke og vil ikke have det dejligt...fordi ??? min far/mor var alkoholiker eller hvad nu diverse undskyldninger kan være.
Hjælp de mennesker i gang, der er flere dygtige mennesker som kan hjælpe på en naturlig måde, og uden af Lykkepiller og andet giftigt deprimerende stads. Jeg oplyser meget gerne om tlf.numre på Frank & Per som kan "trylle" rette din krop op, og komme tilbage til en dejlig tilværelse. Har selv været i behandling og har det STRÅLENDE...kh fra mig
31.08-2010 | 18:11 af kirsten hansen
Ja Maria, jeg græmmes også, men så kommer jeg til at tænke på alle dem, der i min ungdom blev anbragt enten på en åndsvageanstalt eller et sindssygehospital!
Mange af disse mennesker var fejlanbragt, enten fordi familien ikke kunne klare at tage sig af dem, eller en ægtemand fik erklæret sin kone sindsyg!
Det lyder som røverhistorier, men det er slet ikke så længe siden den slags fandt sted!
Men spørgsmålet er: Hvorfor bliver så mange unge mennesker psykisk syge?
Er det på grund af druk og narko eller har de haft en dårlig barndom?
Sandheden er nok, at vi er blevet forbudt at opdrage vores børn så derfor gør de som det passer dem - og forældrene kan ikke stille noget op - hvis ikke de vil risikere at blive anklaget for børnemishandling!
Når man ser hvor mange børn der bliver fjernet hjemmefra, tit på et meget spinkelt grundlag, forstår man vel godt, at børnene bliver usikre på både dem selv, men også den voksenverden de er omgivet af!
Børn VIL gerne have faste regler, så de ved hvad de har at rette sig efter, men i den turbulente verden vi lever i, er der ikke plads til tryghed!
Mange forældre vil sikker benægte det, men da jeg selv har avlet skilsmissebørn og de gør det samme, så skal de jo blive forvirrede!
Men at sætte dem på pension eller ud på et værksted hvor de kan få tiden til at gå - uden at blive honoreret for det, må da give dem et dårligt selvværd!!
Hvordan får vi vendt bøtten?
 
31.08-2010 | 18:26 af Bitten B.
Kirsten en hel del af de her "psykisk syge" er udviklingshæmmede. Jeg synes kun det er godt, at der tages hånd om dem tidligt, så de ikke skal kæmpe mod systemet og parkeres på kontanthjælp.
Misbrug kan udløse psykisk sygdom. Desværre er det i dag normen at stoffer skal testes. Og det VIL uværgerligt resultere i at flere unge der er disponeret for psykisk sygdom også vil udløse det i tidlig alder. Selv hash som af mange betragtes som harmløst kan udvikle psykoser.
I og med at psykisk sygdom ikke er så stort et tabu i dag, som det har været, vil flere opsøge behandlersystemet og erkende at de er syge med brug for hjælp. Hvor mange før hankede sig igennem tilværelsen og prøvede at skjule deres sygdom.
31.08-2010 | 21:01 af kirsten hansen
Helt rigtigt Bitten, men var det ikke bedre, at de fik et arbejde som interesserede dem?
Jeg har et papbarnebarn der er udviklingshæmmet, og han arbejder i noget der hedder Grøn Fritid på Lolland og han elsker det, for han er dyrepsser og er god til det!
Men da han nu er 26 år og stadig under forsorgen, er han bestemt underbetalt!
Det er det jeg synes er synd - at deres arbejde ikke bliver påskønnet!
Han er ikke kriminel, men har erklæret at han er bøsse;-))
Hans mor var ret ordblind og hans far, som jeg aldrig har kendt. var vist lidt småt begavet!
Så her er det de arvelige gener der har hæmmet ham!
Men der er mange muligheder, og da de unge begynder tidligere og tidligere på " alt det sjove", kommer de let i uføre!
Der er ikke een grund men en masse tilfældigheder der gør sig gældende!
Men sørgeligt er det, at tilværelsen har formet sig sådan for mange unge!
 
31.08-2010 | 21:04 af kirsten hansen
PS. Hvis det fortsætter på den måde, er der jo ingen til at passe de "rigtige jobs".
Og det er dyrt for Danmark!
 
31.08-2010 | 21:20 af Bitten B.
Kirsten hele den diskussion omkring unges førtidspension er regeringspropaganda. De ønsker den fjernet fordi det er billigere at parkere dem på den meget lave kontanthjælpsydelse unge får. Det her handler ikke om de unges ve og vel, men om kroner og ører. Der er netop tale om mennesker, som er så syge, at de aldrig kommer i arbejde.
31.08-2010 | 21:30 af kirsten hansen
Ja, jeg tror hele vort samfund er sygt - men hvem skal helbrede hvem`?
Regeringen kunne godt trænge til hjælp;-)))
 
31.08-2010 | 21:56 af Martin Kjeldsen
Regeringen får forhåbentligt den "hjælp" de trænger til ved næstkommende folketingsvalg - må det komme snart. Det bliver hvert fald ikke min skyld, hvis det ufattelige sker og de bliver genvalgt. Jeg kan huske i 2001, da vi fik den nuværende regering ind og vi gik rundt med badges, hvor der stod "VK-regering - Det er ikke min skyld!". Jeg betragter det stadig ikke som min skyld, at vi har den nuværende regering og jeg vil hellere end gerne hjælpe dem af med magten. Det kan kun blive bedre.
 
31.08-2010 | 22:04 af kirsten hansen
Helt enig Martin - og det er heller ikke MIN skyld, at vi befinder os under EU's vinger - ironi! GG.
 
31.08-2010 | 22:36 af Martin Kjeldsen
EU slipper vi nok ikke af med foreløbigt, og der er heller ikke noget som tyder på, at EU slipper af med os. Desværre. Havde vi dog bare holdt fast i tanken om et handelsfællesskab i stedet for at blæse det op til de næsten overnaturlige dimensioner det har fået. Man kan næsten kun håbe på, at der udbryder krig mellem Tyskland og Frankrig - så skal piben nok få en anden lyd...

;) Go'nat og sov godt...
 
31.08-2010 | 23:51 af kirsten hansen
Martin, jeg er bange for,at det er os der bliver angrebet - hvis vi ikke makker ret;-)
Tak ilm...
 
01.09-2010 | 18:47 af Maria Kvolbæk
Kirsten Hansen-jeg husker også tiden hvor der var åndssvageanstalt m.-anbringelse og sandsynligvis blev personer anbragt der,som kunne hjælpes videre i livet/samfundet på anden vis.
Godt den tid er forbi.
Men der er noget galt i samfundet og hvem bør hjælpe hvem?
det kan da ik være rigtig at så mange unge kommer på førtidspension,så har samfundet, en stor opgave at varetage hvor forældre bør indrages mere i deres børn gøren og laden igennem teen agealderen...har forældre glemt deres ansvar...undskyld jeg spøger?
Kærlighed er også at følge sine børn igennem deres liv fra fødsel og til de bliver DE UNGE mennesker der vil afprøve grænser....men husk så at det skader ikke at forældre viser HVOR GRÆNSEN GÅR.
 
05.10-2010 | 21:53 af Maria Kelstrup
Hvis de unge mennesker er så syge, at de helt sikkert ikke vil kunne varetage et job i fremtiden, så synes jeg det er helt iorden, at de kommer på førtidspension. Det giver dem tryghed. Det må være usikkert at blive kastet rundt i systemet! Og så skal de prøve det ene og det andet og de står på usikker grund, både med deres evner og deres økonomi. Hvis der er chance for, at de kan få det bedre, så synes jeg naturligvis, at man skal hjælpe dem til at komme videre. En førtidspension kan også gøres hvilende, hvis den syge mener, at han/hun kan klare sig alligevel. Jeg er selv på kontanthjælp lige nu, men det er pga. en fysisk sygdom, at jeg ikke kan arbejde. Problemet er, at lægen ikke ved hvad der er galt. Jeg går i stor usikkerhed. Om jeg kan få det bedre, når jeg har været ved speciallæge, om jeg nogensinde vil kunne arbejde igen og hvordan det vil gå med økonomien. Jeg glæder mig virkelig bare til, at få lidt sikkerhed... Om det så er arbejde, uddannelse eller førtidspension, det er alt sammen bedre end det her!
25.02-2011 | 11:50 af Bente Jensen
Jeg synes det er kvalmende så ydmygende det er at være syg i Danmark. Det er en kamp som syg at få en ydelse som man selvfølgelig burde have når man er syg. Jeg lider af borderline personlighedsforstyrrelse og er på vej til at søge førtidspension. Det vil give mig ro i sindet at få den for som det er nu har jeg kun fået det værre psykisk ikke at have en fast indtægt hver måned jeg kan leve af. Jeg lever af opsparing indtil jeg kan få kontanthjælp. Til sammenligning med et land som Australien hvor jeg kender en maniodepressiv kvinde er vi en skændsel på den måde vi behandler vores syge på. Denne kvinde jeg kender er velbegavet men kan ikke klare fuldtidsstudie og derfor har hun kun få timer på et universitet og bidrager samtidig med lidt arbejde i en butik. Men det kan hun ikke leve af. hun gik op på nærmeste socialkontor. En samtale og en uge efter var der førtidspension til hende for livet. Det vil sige de regulerer i den når hun i perioder kan arbejde mere end andre og når hun slet ikke kan arbejde. Men de tager den aldrig fra hende. Hun får også alt medicin betalt og førtidspensionen er skattefrit. Lad os få det system til Danmark så kan jeg nemlig tage en videregående uddannelse i det tempo der passer mig og samtidigt bidrage til Danmark bagefter. Jeg har en HF men kan ikke bruge den da jeg ikke kan tage videregående uddannelse på fuld tid. I australien sparer de så også på sagsbehandlingen idet de hellere vil give borgeren pengene. kvinden jeg kender er rystet over hvordan vi bliver behandlet i Danmark og det kan jeg godt forstå. Hun siger hun er blevet godt behandlet fra dag 1.
25.02-2011 | 12:09 af Lars Nunnegaard
Førtidspension er ikke skattefri, og FP efter 2006 giver ikke tilskud til medicin. Så det er vrøvl.
 
25.02-2011 | 12:29 af Carsten Svendsen
Nunne, eksemplet er fra Australien.
25.02-2011 | 12:31 af Lars Nunnegaard
Ok, det forandrer jo sagen! Sorry.
 
25.02-2011 | 12:18 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
14.04-2011 | 09:32 af Sandra Hansen
Det er ganske enkelt usmageligt, at placere unge mennesker på livslang offentlig ydelse - inden deres voksenliv reelt er startet.
 
14.04-2011 | 09:34 af Lars Nunnegaard
Også , hvis de er udviklingshæmmede?
 
14.04-2011 | 09:37 af Sandra Hansen
Lars Nunnegaard, nu er det okay selv at have en smule realitetssans - selvfølgeligt skal udviklingshæmmede aktiveres/arbejde med noget som svarer til deres kunnen.

Både fordi det er sundt for ALLE mennesker at have noget at foretage sig, og dernæst fordi at udviklingshæmmede også er mennesker som ofte gerne vil en masse.
 
14.04-2011 | 09:38 af Lars Nunnegaard
Det bliver de sandelig også, med en løn på ca 412 kr pr måned efter skat. Det kan de jo ikke leve for.
 
14.04-2011 | 09:40 af Lars Nunnegaard
Og efter transportudgifter,( manglede)
 
14.04-2011 | 09:41 af Sandra Hansen
Lars, og hvor mange udviklingshæmmede er det lige der bor i egen bolig (ikke beskyttet bolig mm)?
 
14.04-2011 | 09:43 af Lars Nunnegaard
Åh det er en del. Kender nogle , der efter boligsikring betaler 4200 plus forbrug for en toværelses lejlighed.
 
14.04-2011 | 09:46 af Sandra Hansen
Lars, en så høj husleje har jo intet med lønnen at gøre, så hvor vil du hen med det?

 
14.04-2011 | 09:50 af Lars Nunnegaard
At de jo skal kunne eksistere, og have et arbejde der svarer til deres evner, men som giver så lidt, at de af den indkomst ikke kan eksistere.
I øvrigt er de fleste institutioner ved at blive ombygget til lejemål med 2 værelser , thekøkken og bad.
Efter ombygningen vil huslejen være mellem 6 og 7000 pr måned. Boligsikringen ca 1800 kr.
 
14.04-2011 | 09:52 af Sandra Hansen
Lars, eksisterer de da ikke?

Hvad dækker "de fleste institutioner" over? Har du noget dokumentation for det?
 
14.04-2011 | 09:54 af Lars Nunnegaard
ja, det har jeg. På Lindebjerg skal de betale 52 kr om dagen for mad plus 12 kr for morgenmad. Dertil kommer køb af egne vaskemidler og forbrug.
 
14.04-2011 | 09:58 af Sandra Hansen
Lars, det er jo ikke dokumentation - men et enkeltstående tilfælde...

Selvfølgeligt skal de betale - ligesom alle andre mennesker skal betale.
Intet er gratis - uanset om du er barn, syg, ældre, rask, dansk, udlænding eller noget helt andet.
 
14.04-2011 | 10:00 af Lars Nunnegaard
Den ideelle Verden eksisterer ikke.
Derfor skal de sikres en indkomst, så de kan betale for de daglige fornødenheder.
Dokumentation? Jo det er fra den virkelige Verden. Læs kommunernes kvalitetsstandarter.
 
14.04-2011 | 10:05 af Sandra Hansen
Det har intet med den ideelle Verden at gøre - og i øvrigt tror jeg vi to har hver sit syn på hvad lige netop det er;-)

Ja, de skal sikres en indkomst, hvilket de også er - de vil oftest være i det der tidligere hed matchgruppe 4 og 5 - dermed er de f.eks. berettiget til førtidspension.
Og i forhold til unge på førtidspension - så er der altså væsentlig forskel på om man er fysisk (og evt. psykisk) handicappet/invalid og om man har en psykiatrisk diagnose.
Men det er selvfølgelig blot min mening;)
 
14.04-2011 | 10:07 af Lars Nunnegaard
Så er vi jo ikke så uenige
Ja, de skal sikres en indkomst, hvilket de også er - de vil oftest være i det der tidligere hed matchgruppe 4 og 5 - dermed er de f.eks. berettiget til førtidspension.
Og i forhold til unge på førtidspension - så er der altså væsentlig forskel på om man er fysisk (og evt. psykisk) handicappet/invalid og om man har en psykiatrisk diagnose.
Men det er selvfølgelig blot min mening;)
 
14.04-2011 | 10:11 af Sandra Hansen
Lars, nu var det i forhold til den ideelle Verden jeg mente vi ville være uenige (og det tror jeg stadig), eftersom jeg ønsker en privatisering af b.la. sundhedsområdet, socialområdet, skoleområdet, forsvaret mm.
 
14.04-2011 | 10:15 af Lars Nunnegaard
Ja! Jeg får klienter , så der vil gå en times tid inden jeg er tilbage.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.