Reklamer for store danske virksomheder optræder side om side med billeder af letpåklædte thaipiger og priser på massage på hjemmesiden thai-massage.dk. Hjemmesiden tilhører klinikken Thai Massage Copenhagen, der også sælger sex.
Og det er yderst uheldigt for firmaerne, mener reklameeksperter:
»Det kan få katastrofale følger for en virksomhed at blive forbundet med negative ting som prostitution og thaimassage. Hvem vil låne penge af en bank, som reklamerer samme sted som et bordel?,« siger Jimmy Rahim, direktør for marketingbureauet Massarde A/S.
»Det giver meget negative associationer og er absolut skidt for virksomhedernes troværdighed,« mener professor Flemming Hansen fra Center for Markedskommunikation på Handelshøjskolen i København.
Udover reklamer for flere virksomheder optræder et stort banner for Skat på siden. Skat afviser et hvert kendskab til reklamen. Der er angiveligt tale om en fejl begået af mediebureauet Partner-Ads, der formidler kontakten mellem annoncører og hjemmesider, men mediebureauet vil ikke kommentere sagen over for Nyhedsavisen.
»Det er særligt uheldigt for Skat, fordi de netop har lanceret en storstilet aktion mod prostitution,« siger Jimmy Rahim.
Reklamerne for flyselskabet Sterling, Saxo Bank samt flere københavnske hoteller er endt på hjemmesiden, fordi virksomhederne abonnerer på en tjeneste hos søgemaskinen Google, der spreder annoncerne til en stor målgruppe."
»Jeg aner ikke, hvordan det er sket. Jeg vil nu undersøge, om man kan fravælge den slags sider hos Google. Hvis ikke, må vi opsige samarbejdet, ind til Google har løst problemet,« siger Eric Michelsen, vicedirektør i Saxo Bank. Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Google.
Også logoerne for Jysk, Hennes & Mauritz samt Fona optræder på hjemmesiderne, og firmaerne kræver dem fjernet.
»Det er helt uacceptabelt, at vores logo ligger på en hjemmeside for prostituerede. Vi kontakter dem med det samme for at få det væk,« siger Mikkel Salling Olesen, mediekoordinator med ansvar for marketing i Jysk. Samme besked kommer fra marketingchef for H&M i Danmark, Marlene Hyre. Det har ikke været muligt at få en kommentar fra de øvrige annoncører.