Den nye superelev finder vi på Facebook. Sådan tænker mange virksomheder og offentlige institutioner, der har fået øjnene op for, at Facebook kan bruges til andet end at dele billeder, chatte og udveksle morsomheder.
"Annoncering via Facebook ads har sin store styrke i, at det kan målrettes helt ned til alder, by og uddannelse, hvilket betyder, at man for eksempel som kommune kan annoncere efter unge i sit respektive område", siger Kevin Rebsdorf, der er direktør for jobportalen XYW til ungnyt.dk
På Facebook har virksomhederne adgang til 500.000 danskere mellem 18 og 25 år, og dem vil de gerne have fat i, navnligt dem, der traditionelt set bliver betragtet som lidt kedelige, for eksempel banker eller forsikringsselskaber. Det siger Daniel Bendix, der er ungdomskonsulent i HK Privat til Nyhedsbureauet Newspaq.
"Det mest effektive er at koble det op på en reklame, en applikation, et spil, en test, eller en quiz, så man ikke drukner i reklamevirvaret af dating-bureauer og ungrejs. Derfor prøver de at gøre det mere spændende og lokke de unge ind igennem en test, og så kommer den faglige information bagefter," siger han.
Daniel Bendix mener, at unge bruger Facebook til at gøre netværket opmærksom på, at man søger en elevplads, og at ungdommen i høj grad bruger venner, bekendte og familie til at finde job og elevpladser.
"Jeg tror ikke, man skal undervurdere, at langt de fleste indledende kontakter går igennem personligt netværk, internet og interessedrevne medier," siger Daniel Bendix. Men han understreger, at de unge ikke slipper for at komme igennem en jobsamtale og skrive ansøgninger.