Danmark og Tyskland skal knyttes sammen over den nordtyske ø Femern. Sådan lyder meldingen efter et møde mellem Danmarks trafikminister Flemming Hansen (K) og hans tyske kollega Wolfgang Tiefensee.
Den 19 kilometer lange bro ventes at stå færdig i 2018 - hvis alle tidsplaner ellers bliver overholdt.
Danmark bliver eneejer af broen, og den danske stat også kommer til at finansiere broen på egen hånd med statsgaranterede lån på 35 milliarder kroner, som både skal gå til selve broen og danske landanlæg, oplyser Flemming Hansen på et pressemøde.
Men dem, der skal betale broen, er brugerne, fastslår de konservatives trafikordfører Henriette Kjær.
- Hver gang en bruger kører over broen kommer der penge i kassen hos det selskab, som driver broen. Det bliver et rent dansk selskab, fordi den danske stat står for hele lånegarantien. Og den dag broen giver overskud, går alt til den danske stat, siger Henriette Kjær.
Broen forventes at være betalt af om 25 år. Størstedelen af broens brugere ventes at være svenskere, nordmænd og tyskere.
Broen skal stå klar i 2018, og kommer til at bestå af fire bilspor og to jernbanespor i underetagen .
Den samlede pris bliver 35 milliarder kroner (i 2007-priser). Dertil kommer seks milliarder for infrastruktur på den tyske side.
Broen bliver 19 kilometer lang. Den løber fra Rødby på Lolland til øen Femern på den tyske nordkyst.
Den danske stat bliver eneejer af broen.
Trafikministeriet forventer, at broen er betalt efter 25 års drift.
Dansk Byggeri forventer, at brobyggeriet giver beskæftigelse til 7.400 personer