Det er ikke sjovt for den menige frisør eller mekaniker, at gå den tunge gang til chefen og fortælle at en kunde igen er løbet fra regningen.
Ifølge Håndværksrådet sker det nemlig oftere, at kunderne løber fra regningen.
Du kan naturligvis altid forlange, at regningen bliver betalt forud. Men det kan jo godt give sure kunder.
Juridisk chefkonsulent Jeppe Rosenmejer i Håndværksrådet, der repræsenterer over 20.000 små og mellemstore virksomheder, kommer her med gode råd til, hvordan du som menig medarbejder kan undgå at blive snydt af kunden.
1. Gå med i banken
Klassikeren med kunden har ’glemt’ sit dankort og derfor skal ned i banken for at hæve penge er velkendt. Dit modtræk er, at gå med kunden hele vejen ind ned i banken og få kontanterne på stedet. På den måde kan han ikke stikke af fra regningen.
2. Hold noget tilbage
Du er bedst stillet, hvis du kan holde noget af værdi tilbage, indtil kunden har betalt. Hvis du er mekaniker, er det nemt at lade være med at give kunden bilnøglen, før han har betalt, hvad han skylder for reparationen.
3. Med diplomati kommer man langt
Forsøg at finde en diplomatisk løsning sammen med kunden, så du ikke spolerer dit gode navn og rygte. Du kan måske gå med til at lave en form for afdragsordning med kunden. Men husk at få det hele på skrift.
4. Kør hårdt mod hårdt
Hvis du eller din chef har sendt tre skriftlige rykkere til skyldneren og har advaret kunden om registrering i RKI, kan du indberette kunden. Det vil måske jage en skræk i livet på ham og motivere ham til at få betalt, hvad han skylder.
5. Træk kunden i retten
Hvis kunden ikke betaler rykkerne, kan du gå til byretten. Småsager er sager med en økonomisk værdi på højst 50.000 kr. uden renter og omkostninger. Retten behandler småsager på en særlig forenklet måde, hvilket bl.a. betyder, at retten hjælper parterne med forberedelsen af sagen.