Danmarks mest fremgangsrige fagforening, Det Faglige Hus, så i månedsvis gennem fingrene med, at et hvervebureau fuskede folk ind i fagforeningen.
Det var sælgere fra hvervefirmaet, der i begyndelsen af november gjorde Det Faglige Hus opmærksom på problemerne.
I januar kunne Avisen.dk afsløre, at Det Faglige Hus benyttede hvervebureaut FM Agency, der på gaden snød tilfældigt forbipasserende til at blive medlemmer.
Mange accepterede at få tilsendt informationsmateriale, men blev i stedet meldt ind i fagforeningen og opkrævet kontingent med efterfølgende rykkere, såfremt pengene ikke blev betalt.
"Useriøs medlemshvervning"
Det Faglige Hus reagerede prompte på afsløringen ved at udsende en pressemeddelelse, hvoraf det fremgik, at FM Agency øjeblikkeligt var "fyret" på grund af "useriøs medlemshvervning".
"Jeg skønner, at vi har hvervet 8.000-10.000 medlemmer til Det Faglige Hus," siger Mathias Kær, direktør i FM Agency, til Avisen.dk.
Ansatte klagede
Avisen.dk kan i dag afsløre, at flere tidligere sælgere fra FM Agency allerede i begyndelsen af november gik til Det Faglige Hus, fordi de var utilfredse med FM Agency. De var fortørnede over ikke at have fået løn.
Alligevel fortsatte Det Faglige Hus trods denne viden med at betale FM Agency penge for at at skaffe sig medlemsfremgang.
I dette tv-indslag står to tidligere ansatte i FM Agency - den 20-årige Sascha Frisdahl og den 22-årige Mark Brinkemann - frem og fortæller, hvad de oplyste til jurister i Det Faglige Hus i november.
Se også: Video: "Muslimske kvinder var lette at lokke"
Ikke blot afslørede de over for fagforeningen, at folk i storcentre og i trafikknudepunkter uden accept systematisk blev meldt ind i fagforeningen. De berettede også om, hvilke løgne sælgerne anvendte for at sælge medlemskaber.
I dette tv-indslag fortæller de, hvordan fagforeningen reagerede på oplysningerne.
Muslimske kvinder
"FM Agency fortalte, at vi skulle sige, at Det Faglige Hus er med til at forhandle overenskomster, og at vi ikke – som andre fagforeninger – ødslede med medlemmernes penge," siger Mark Brinkemann.
"Vi skulle sige, at folk fik nøjagtig samme faglige tryghed hos Det Faglige Hus, som hos eksempelvis HK, der er langt dyrere at være medlem af," siger Sascha Frisdahl.
Mark Brinkemann og Sascha Frisdahl fortæller, at de blev undervist i, at de skulle henvende sig til især muslimske kvinder med ringe danskkundskaber - de var lette at få til at skrive under på det, som skulle vise sig at blive et medlemskab af Det Faglige Hus.
Erkender kendskab
FM Agency afviser beskyldningerne som løgn, mens Det Faglige Hus i et skriftligt svar til Avisen.dk erkender, at det allerede i november indledte en sag for et medlem, som ifølge Det Faglige Hus ikke fik den løn af FM Agency, han havde til gode.
Det Faglige Hus oplyser også, at det herefter førte skærpet kontrol med FM Agency. Og at det senere indledte andre fem sager mod FM Agency.
Det Faglige Hus mener imidlertid ikke, at der er behov for at kontakte de 8.000-10.000 medlemmer, der er blevet hvervet gennem FM Agency, for at høre, om de vitterligt ønsker at være medlem.
"Nej, selvfølgelig er der ikke det. Alle indmeldte har modtaget flere breve i forbindelse med indmeldelsen, og alle er bekendt med deres rettigheder, og betaler næppe mere end 400 kr. om måneden, uden de reelt ønsker det," skriver kommunikationschef Mette Jul.
Hun skriver i svaret, at Det Faglige Hus ikke sad inde med de fornødne oplysninger, der kunne have fået Det Faglige Hus til at reagere tidligere.
"Når en sag igangsættes, går der en del tid med at indhente oplysninger fra parterne – herunder også arbejdsgiveren. Derfor havde vi ikke kendskab til detaljer, før der var gået en rum tid," skriver hun.