To forhenværende sælgere fra FM Agency afslører, at de allerede i begyndelsen af november fortalte Det Faglige Hus, at hverve-metoderne var tvivlsomme. Alligevel gik der halvanden måned, før fagforeningen stoppede med at bruge firmaet til at hverve medlemmer.
To forhenværende sælgere fra FM Agency afslører, at de allerede i begyndelsen af november fortalte Det Faglige Hus, at hverve-metoderne var tvivlsomme. Alligevel gik der halvanden måned, før fagforeningen stoppede med at bruge firmaet til at hverve medlemmer. (Foto: Christian Kloster)

Fagforening lod fuskfirma fortsætte

Send til
Debat  24
Anbefal
Selv om Det Faglige Hus kendte til fusk i et hvervefirma, som fagforbundet anvendte, fortsatte det med at bruge firmaet, der fuppede folk til at blive medlemmer.

Torsdag den 11. marts 2010, 05:45

Danmarks mest fremgangsrige fagforening, Det Faglige Hus, så i månedsvis gennem fingrene med, at et hvervebureau fuskede folk ind i fagforeningen.

Det var sælgere fra hvervefirmaet, der i begyndelsen af november gjorde Det Faglige Hus opmærksom på problemerne.

I januar kunne Avisen.dk afsløre, at Det Faglige Hus benyttede hvervebureaut FM Agency, der på gaden snød tilfældigt forbipasserende til at blive medlemmer.

Mange accepterede at få tilsendt informationsmateriale, men blev i stedet meldt ind i fagforeningen og opkrævet kontingent med efterfølgende rykkere, såfremt pengene ikke blev betalt.

"Useriøs medlemshvervning"

Det Faglige Hus reagerede prompte på afsløringen ved at udsende en pressemeddelelse, hvoraf det fremgik, at FM Agency øjeblikkeligt var "fyret" på grund af "useriøs medlemshvervning".

Mathias Kær, direktør i FM Agency, har tidligere erkendt, at der blev brugt aggressive metoder, og at firmaet snød folk til medlemskab.

"Jeg skønner, at vi har hvervet 8.000-10.000 medlemmer til Det Faglige Hus," siger han til Avisen.dk.

Ansatte klagede

Avisen.dk kan i dag afsløre, at flere tidligere sælgere fra FM Agency allerede i begyndelsen af november gik til Det Faglige Hus, fordi de var utilfredse med FM Agency. De var fortørnede over ikke at have fået løn.

Alligevel fortsatte Det Faglige Hus trods denne viden med at betale FM Agency penge for at at skaffe sig medlemsfremgang.

I dette tv-indslag står to tidligere ansatte i FM Agency - den 20-årige Sascha Frisdahl og den 22-årige Mark Brinkemann - frem og fortæller, hvad de oplyste til jurister i Det Faglige Hus i november.

Se også: Video: "Muslimske kvinder var lette at lokke"

Ikke blot afslørede de over for fagforeningen, at folk i storcentre og i trafikknudepunkter uden accept systematisk blev meldt ind i fagforeningen. De berettede også om, hvilke løgne sælgerne anvendte for at sælge medlemskaber.

I dette tv-indslag fortæller de, hvordan fagforeningen reagerede på oplysningerne.

Muslimske kvinder

"FM Agency fortalte, at vi skulle sige, at Det Faglige Hus er med til at forhandle overenskomster, og at vi ikke – som andre fagforeninger – ødslede med medlemmernes penge," siger Mark Brinkemann.

"Vi skulle sige, at folk fik nøjagtig samme faglige tryghed hos Det Faglige Hus, som hos eksempelvis HK, der er langt dyrere at være medlem af," siger Sascha Frisdahl.

Mark Brinkemann og Sascha Frisdahl fortæller, at de blev undervist i, at de skulle henvende sig til især muslimske kvinder med ringe danskkundskaber - de var lette at få til at skrive under på det, som skulle vise sig at blive et medlemskab af Det Faglige Hus.

Erkender kendskab

FM Agency afviser beskyldningerne som løgn, mens Det Faglige Hus i et skriftligt svar til Avisen.dk erkender, at det allerede i november indledte en sag for et medlem, som ifølge Det Faglige Hus ikke fik den løn af FM Agency, han havde til gode.

Det Faglige Hus oplyser også, at det herefter førte skærpet kontrol med FM Agency. Og at det senere indledte andre fem sager mod FM Agency.

Det Faglige Hus mener imidlertid ikke, at der er behov for at kontakte de 8.000-10.000 medlemmer, der er blevet hvervet gennem FM Agency, for at høre, om de vitterligt ønsker at være medlem.

ofir job "Nej, selvfølgelig er der ikke det. Alle indmeldte har modtaget flere breve i forbindelse med indmeldelsen, og alle er bekendt med deres rettigheder, og betaler næppe mere end 400 kr. om måneden, uden de reelt ønsker det," skriver kommunikationschef Mette Jul.

Hun skriver i svaret, at Det Faglige Hus ikke sad inde med de fornødne oplysninger, der kunne have fået Det Faglige Hus til at reagere tidligere.

"Når en sag igangsættes, går der en del tid med at indhente oplysninger fra parterne – herunder også arbejdsgiveren. Derfor havde vi ikke kendskab til detaljer, før der var gået en rum tid," skriver hun.

 SKRIV KOMMENTAR
Du skal være logget på for at kommentere.
11.03-2010 | 06:50 af Henrik Leth
Det faglige Hus er ikke en fagforening, men en forretning!
 
11.03-2010 | 10:34 af Kenneth Jakobsen
Alle forbundene inklusivt LO, kan kaldes forretninger.
Kig bare på forbundsformændenes løn og pensioner, som tydeligt viser de ikke er de rene idealister.
11.03-2010 | 22:22 af Lars Rasmussen
Men ikke alle der kalder sig fagforeninger, er det!
 
12.03-2010 | 15:49 af Jørgen Mikkelsen
En forretning der i sin oprindelse bygger på fup! Ja!
 
11.03-2010 | 09:58 af Peter Kay Mortensen
Hvorfor kalder Avisen.dk det faglige hus for en fagforening? Det faglige hus er lige så meget fusk som det firma de har brugt tuil at fuske medlemmer på. Men at kalde Det faglige hus for en fagforening er at understøtte fusk!
 
11.03-2010 | 10:32 af Kenneth Jakobsen
Fordi de ER en fagforening.
Sålænge DFH' medlemstal enten stiger eller holder sig stabilt, så ser jeg igen belæg for at de i sig selv skulle være et fusk foretagende.
11.03-2010 | 13:00 af Peter Kay Mortensen
Hvilket fag organiserer den såkaldte fagforening??? Prøv lige at finde ud af hvad begrebet fagforening står for
 
11.03-2010 | 16:48 af Kenneth Jakobsen
De er det man i dag kalder tværfaglig, hvilket jo ikke engang er noget de selv opfandt. 3F står jo f.eks for Fagligt Fælles Forbund. Og beskæftiger sig mere flere fag, end jeg lige kan huske på stående fod. Såehh....
11.03-2010 | 10:44 af egon legaard
Man har glemt et tillægsord i artiklen....GUL !
 
11.03-2010 | 11:12 af Kenneth Jakobsen
Nej det var da en stor forbedring, at man droppede denne tåbelige benævnelse.
Avisen bør dække sagligt og objektivt, og lade læserne om at tale stilling.
11.03-2010 | 12:08 af egon legaard
egentlig imponerende de slag, Du slår mod de etablerede fagforeninger, Kenneth Jakobsen ! Er Du ansat hos dem ? Eller har Du en bananvogn...eller en motoriseret pølsevogn ?
 
11.03-2010 | 12:32 af Kenneth Jakobsen
Jeg er hverken ansat eller medlem hos Det Faglige Hus.
Bare almindeligt privatansat, med en klassisk liberal indstilling til tingene.
11.03-2010 | 12:53 af Lars Nunnegaard
Så ved du også, at medlemmerne i fagfrbundende på den årlige generalforsamling kan skifte ledelsen ud , hvis de ellers gider møde op, og på ordinære møder være med til at udstikke retningslinierne.
Det er da demokratisk ?
At de så ikke gider er de jo deres gode ret til, men så bestemnme de der møder op, ligesom ved almindelige valg.
 
11.03-2010 | 16:58 af Kenneth Jakobsen
Øhh ja? Det hører ligesom med til det at være en forening.
Jeg er ligeglad med, om det er demokratisk eller ej.
Ligegyldigt hvor mange procent af LO medlemmerne, som mener LO og dets forbund bør være politisk aktive, og kæmpe for at trække Danmark i en socialistisk retning, så ændrer det ikke det mindste på mine værdier og synspunkter. Og istedet for at være medlem, af en organisation du er 90% uenig med, og bruge kræfter på at ændre på den. Så hellere forlade foretagendet, og lade dem passe sig selv.
11.03-2010 | 19:34 af Jens-Jørgen christensen
Kenneth Jakobsen Korsridderen for det Liberale
manden der elsker Gule Fagforeninger, griske
Bankdirektører og klækkelige Skattelettelser.
Liberal forkæmper for nedskæringer i overførselsindkomster
og beundrer af cepos og saxobank

Bør mærke sig carl scharnbergs ord
om fællesskab og solidaritet
Vi lærte undervejs:
Ingen kan alt. Alle kan noget. Sammen kan vi endnu mere
13.03-2010 | 12:58 af Kenneth Jakobsen
Åhh hold op, bliver helt smigret nu. ;)

Ja jeg er Liberal. Foretrækker upolitiske fagforeninger. (Hvis vi endelig skal have sådan nogen.) Bankdirektører er ikke specielt griske. De sætter jo trods alt, ikke deres egen løn. Og ja skatten skal ordentligt ned, og naturligvis være flad. Ved ikke om de nødvendigvis skal ned, men de skal ihvertfald ikke vokse med mere end inflationen. Og ja jeg sætter stor pris på både CEPOS og Saxobank.

"Bør mærke sig carl scharnbergs ord
om fællesskab og solidaritet
Vi lærte undervejs:
Ingen kan alt. Alle kan noget. Sammen kan vi endnu mere"

Øhh ja.
Der er ingen liberale som har noget imod fællesskaber. Dog har mange af os, et anstrengt forhold, til de PÅTVUNGNE af slagsen.
11.03-2010 | 12:36 af Jørgen Mikkelsen
Hvordan kan det her da komme bag på nogen? Det er jo blot en fortsættelse af den profil som initiativtageren er startet ud med http://www.fagforeningsfup.dk
 
11.03-2010 | 15:49 af Per Salting
Hvis jeg er medlem af Dansk el-forbund, kan jeg med min overenskomst bede om overtidsbetaling, sikkerhedssko, værktøj og være sikker på at der er nogen der står i kollisen og sikre mine arbejdsforhold.
Hvis jeg er medlem af Frifa, DFH og andre, skal jeg selv betale for ovenstående, og jeg helt sikker på at reglerne omkring arbejdssikkerhed kun bliver forbedre hvis der er nogle andre der tager fat i set.
Desuden dækker mig kontigent f.eks. ulykkesforsikring, og andre ting.
Krifa, DFH og andre har ingen reel overenskomst. Det vil sige at de ikke forhandler løn og lignende for deres medlemmer. De adminstrerer KUN A-kasse og efterløn. Og hjælper dig hvis din arbejdsgiver har overtrådt loven. Andet vil de nemlig ikke gøre. Det er der ikke pengen eller grund til.
Vælger man at nøjes med A.kasse under HK vil man være i præcis sammen situation.
V Per
11.03-2010 | 17:09 af Kenneth Jakobsen
"Hvis jeg er medlem af Frifa, DFH og andre, skal jeg selv betale for ovenstående, og jeg helt sikker på at reglerne omkring arbejdssikkerhed kun bliver forbedre hvis der er nogle andre der tager fat i set."

Sludder!.
Overenskomsten dække alle ansatte.

"Desuden dækker mig kontigent f.eks. ulykkesforsikring, og andre ting."

Det kan du også få, hos de uafhængige.

"Krifa, DFH og andre har ingen reel overenskomst. Det vil sige at de ikke forhandler løn og lignende for deres medlemmer."

Igen ikke korrekt.
Krifa tegner overenskomster. Og der hvor de har overenskomsten, er det selvsagt dem som forhandler løn.

"De adminstrerer KUN A-kasse og efterløn. Og hjælper dig hvis din arbejdsgiver har overtrådt loven. Andet vil de nemlig ikke gøre. Det er der ikke pengen eller grund til."

Akasse, fagforening og efterløn jo. Forskellen i pris, skyldes hovedsageligt, at LO forbundene har strejkekasser. De andre kan sagtens, både tage hånd om lov og kontraktbrud. (Herunder overenskomster, som jo er en form for kontrakt.)
11.03-2010 | 17:49 af Jens Aage Jensen
Kenneth, Kenneth, Kenneth.

Ja, fagbevægelsen er rigtig flink, når overenskomsten gælder alle ansatte. Det lukrerer KRIFA, DLH mm. på. Derfor kan de være billigere. Derfor kan vi kalde dem for nassere. Nyde men ikke yde. Jeg troede liberal tankegang var at man skal yde før man kan nyde. Der gælder så ikke her.
11.03-2010 | 19:45 af Kenneth Jakobsen
Flink?
Det har intet med at være flinke at gøre, men alt at gøre med at minimere konkurrencen for deres medlemmer. Det samme gør sig så gældende, hvis du er medlem af et LO forbund, og arbejder et af de steder hvor Krifa har overenskomsten. Husker LO forbundene i disse situationer, at henvise medlemmet til at de burde være medlem af Krifa så? Ellers er de jo en flok hyklere.

Med hensyn til liberal tankegang, så takkede jeg gerne nej tak, til LOs overenskomster. Men hov det kan jeg ikke. Vi ville have et langt mere velfungerende arbejdsmarked uden LO. De ting de tager æren for, skyldes jo vores velstand, som vi har fået til trods for LO.
11.03-2010 | 18:18 af Per Jantzen
ja, med en bonderegering, som altid har været imod fagforening, er der kun en ting at gøre, stem forhelvede sf, eller socialdemokrater til magten
11.03-2010 | 20:00 af Per Salting
Kenneth. Jeg var lige inde og læse lidt om KRIFA. OK, de er begyndt at lave overenskomster eller tildrædelsesaftaler. Det vil sige at de læner sig op ad eksisterende omerenskomster. Fint nok, for hvis flere er enige om vilkårene i en overenskomst har man jo forhandlet rigtigt. Men hvis tilslutninger først kommer efter forhandlingerne, får forhandlerne ringere kort at spiller med. Jeg ved ikke hvordan det foregår, men hvis f.eks. DEF kan sige at vi også forhandler for 2500 KRIFA medlemmer. Men så er det jo DEF's egne medlemmer der betaler for KRIFA's medlemmer. Og derfor er DEF kontigentet 200,- højere end KRIFA. Er det rimeligt?
14.03-2010 | 11:59 af Kenneth Jakobsen
Forskellen på LO forbundenes kontingenter og Krifas, er overvejende at Krifa ikke kræver ind til en strejkekasse. Fordi konflikter på deres område, løses anderledes civiliseret og fredeligt.
 SKRIV KOMMENTAR
Du skal være logget på for at kommentere.
Gratis nyhedsbrev
Vejret i dag | Danmark 18°
Powered by AccuWeather
Annonce
MEST POPULÆRE PÅ AVISEN.DK forrigenæste