Hvis lavprisselskabet Ryanair skal lande og lette fra Københavns Lufthavn, skal der tegnes dansk overenskomst med alle ansatte.
Ellers vanker der hovedkonflikt hos Ryanair og sympatikonflikt i Københavns Lufthavn.
Sådan lyder truslen fra HK Luftfart.
I et brev til Københavns Lufthavns administrerende direktør, Brian Petersen, advarer fagforeningen Ryanair mod at flyve uden overenskomster.
"Vi ønsker naturligvis ikke at komme i den situation og forventer, at Ryanair indgår overenskomst, i modsat fald bliver vi nødt til at reagere," står der i brevet, der er underskrevet af Nicolas E. Fischer fra HK Luftfart. Det skriver Boarding.dk.
Udover HK Luftfart står repræsentanter fra 3F Kastrup, Dansk Metal og Vagt- og Sikkerhedsfunktionærernes Landssammenslutning (VSL) som underskrivere.
I Københavns Lufthavn tager man situationen roligt.
"En storkonflikt i lufthavnen vil ramme os alle sammen, men vi forventer, at Ryanair indgår overenskomster, så vi undgår den situation," siger kommunikationsdirektør Henrik Peter Jørgensen til Newspaq.
Han pointerer, at Københavns Lufthavn er en lufthavn og ikke en arbejdsgiverorganisation, der kan blande sig i de kontraktmæssige forhold mellem Ryanair og det handlingselskab, som selskabet benytter til at tage sig af f.eks. bagage.
"Formelt kan vi ikke gøre noget, men vi forventer, at Ryanair indgår overenskomster. Alle de virksomheder, der arbejder i lufthavnen i dag, arbejder under overenskomster," siger Henrik Peter Jørgensen.
Frank Vid Stein, næstformand i 3F Kastrup, har ikke meget tiltro til Ryanair.
"Vi ved, at Ryanair laver alle de krumspring, de kan komme til og f.eks. hyrer stewardesser fra et rumænsk vikarbureau. Men når de vil have base i København, så skal de overholde danske regler," siger han til Newspaq.
Ryanair har søgt om start og landingstilladelse til 23 ruter i den nye lavpristerminal, Swift fra slutningen af oktober.
Selskabet flyver i forvejen til lufthavnene i Billund og Århus, men har aldrig tidligere fløjet til Københavns Lufthavn.