Grønland fik i 2001 en lufthavn i Qaanaaq, der kostede 120 millioner kroner, og i dag betjener 58 passagerer om måneden.
Nu vil Færøerne også være med i konkurrencen om at forbinde meget tyndtbefolkede områder med de større byer.
Landstinget er kun en tredjebehandling fra at vedtage en ny undervandstunnel på 11,9 kilometer - verdens længste - 200 meter under havets overflade, som skal forbinde Strømø med den lille Sandø. Det skriver fagbladet Ingeniøren.
Tunnelprojektet har fået en rammebevilling på 690 millioner kroner, hvilket er 75 millioner kroner mere end det årlige bloktilskud fra den danske stat.
Til gengæld bliver der meget langt mellem bilerne i de to tunnelrør.
Ingeniørfirmaet Rambøll har beregnet, at kun 400 biler i døgnet vil benytte den nye tunnel. Derfor pønser politikerne også på at bruge flere penge på at anlægge en færgehavn på Sandø, så passagerer fra den store Sydø slipper for at sejle hele vejen til Thorshavn. Det vil få antallet af trafikanter til at stige til 750 i døgnet.
Flere færøske medier vurderer dog, at verdens længste tunnel kun er en forsmag på en kæmpetunnel på hele 25 kilometer, der skal forbinde Sandø med Sydø. Og så bliver færgehavnen på Sandø overflødig.
- Så snakker vi et projekt af en helt anden kaliber. Det vil sikre, at 99 procent af alle indbyggerne på Færøerne bliver knyttet sammen af tunneler. Så er det måske slut med at kalde os øboere, siger Heine Eysturay, afdelingsleder i det færøske Landsverk, til Ingeniøren.
I dag er 85 procent af den færøske befolkning bundet sammen af tunneler.